Avatar billede Calle5463 Forsker
15. maj 2016 - 23:02 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Konvertering af data til filtypen *.fdb

Hold da op: For første gang fandt jeg intet om et emne!

Hvordan - hvis man kan - konvertere/exportere man data fra MySQL til en fil af typen *.fdb

Data skal importeres ind i et slægtsprogram (Legacy) der efter sigende er baseret på Access - ihvertfald kræver den, at data ligger i en *.fdb - fil.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. maj 2016 - 04:51 #1
FDB er FireBird saa vidt jeg ved.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. maj 2016 - 04:52 #2
Worst case maa vaere at lave et lille program som laeser fra MySQL og skriver til FireBird.
Avatar billede Calle5463 Forsker
16. maj 2016 - 08:35 #3
arne_v
Det er sikkert smartest at lave noget der skriver direkte til Firebird, men hvis det skal virke for alle mulige og umulige installationer af slægtsforskningsprogrammet (Legacy), er det måske ikke helt så enkelt - eller hvad?

Eksempel: Jeg har en liste med >30.000 kirkebøger (i Excel --> MySQL). Potentielt kan listen med danske kildebøger sagtens blive 10-faktor større - måske endda større.
Avatar billede vagnk Juniormester
16. maj 2016 - 11:04 #4
Jeg kan se på http://www.firebirdsql.org/en/odbc-driver/ at de har en ODBC. Jeg har ikke checket hvor god den er. ODBC (Online DataaBase Connectivity) betyder at man kan sende queries fra direkte fra den ene database til den anden,  når man er connected til dem begge.

Det er ikke alle databaser der har fuld ODBC, men det er mit indtryk at de som hovedregel altid har så meget ODBC at man kan hente fra database X til MySql, men ikke altid den anden vej.

Prøv at undersøge om det er den vej du skal gå.
Avatar billede Calle5463 Forsker
17. maj 2016 - 18:28 #5
Jeg har nu (igen-igen) spurgt til oprindelsen af programmet. Hun (dansk superbruger) vedbliver hårdnakket at skrive, det er Access og ikke Firebird der er ophav til filen/databasen.

Ved ikke om det hjælper nogen og om man kan se ind i filerne herfra:

http://21131197.dk/L-filer/Hvad%20s%C3%A5.fdb
http://21131197.dk/L-filer/Hvad%20s%C3%A5.TC
Avatar billede vagnk Juniormester
18. maj 2016 - 01:31 #6
Under en søgning i fejlmeddelelser på Legasy's hjemmesider fandt jeg følgende:

1. If you have Microsoft Access, you may be able to open your family file and repair it (if you can't open your file in Access, or you don't have Access, skip to step 4):

Start MS Access.
Click on File and select Open.
Type *.fdb in the File name field at the bottom of the window and press Enter on the keyboard. Access will now see all files with a .fdb extension.
Browse to the directory where the family file is saved and select it.
Click on Tools > Database Utilities > Compact and Repair Database.
Avatar billede vagnk Juniormester
18. maj 2016 - 02:41 #7
Jeg gik ind på menupunktet "Hjælp->Fejlmeddelelser" og søgte på "database".
Under søgningerne fandt jeg osse en mulig forklaring på ".fdb". Jeg tror at den med Firebird er et fejlskud og at fdb snarere er en forkortelse for "familytree database".
Desuden fandt jeg en begrænsning på 2GB for et familytree.

Så din superbruger har ret - måske delvis. Det kører på Access, men hvis ikke man har Access kan man køre Legasy alligevel, men så ser det ud som om det sker på JET database. Det giver dig lidt mere at finde ud af. Hvis det er i Access hedder DB-filerne ".accdb", men hvis du skal levere i ".fdb" kunne det tyde på JET. Som du nok kan fornemme er mine udtalelser lidt svævende, men jeg foreslår at du starter med at søge på ".accdb" og ".fdb" på hele PC'en (Win 10) og ser om det giver dig nogle hint.

Det ser ud som om der er udmærkede import/export funktioner, så hvis du skal konvertere skulle det være muligt.

Det næste er at du taler om 30.000 * 10 recs i kirkebøger. Jeg forestiller mig at tanken er at have kirkebøgerne i en MySQL og derfra lave udtræk på de hits du finder og lægge dem ind i Legasy's Access. Måske finder du søgekriterierne i Legasy's DB. Det hele gør du fantastisk nemt med en ODBC fra MySQL. MySQL's ODBC installerer sig selv uden problemer, hvorefter du går i Access' "Eksterne data -> Mere", trykker på ODBC og vælger din database og connecter de tabeller du skal bruge.

Til sidst: Jeg er lykkeligt (siges det) hidtil sluppet for at komme i karambolage med JET, så hvis det er der den lander må du have hjælp fra andre.
Avatar billede vagnk Juniormester
18. maj 2016 - 02:52 #8
Efter en gennemlæsning af ovenstående og nogle ekstra søgninger på Legasy kan jeg allerede se at jeg kommer med noget sludder et par steder.

Legasy kører på Access - det er helt sikkert. Men i stedet for at bruge Access' normale filendelse ".accdb" bruger Legasy filendelsen ".fdb". Resten holder vist.
Avatar billede Calle5463 Forsker
18. maj 2016 - 14:10 #9
Jeg har Access på min DeskTop, og jeg kan åbne filen og bla. se tabellerne.

(Jeg har sfl. lavet den fil jeg kigger i specielt til dette, så der sker ikke noget med mine "rigtige" data)

Når jeg får lidt fred og tid, vil jeg prøve at importere nogle data og vende tilbage med en status, sandsynligvis = flere spørgsmål :-)
Avatar billede Calle5463 Forsker
19. maj 2016 - 00:07 #10
Det er lykkedes mig med copy-paste samt import af eksterne data at importere data til Legacy. Men det er ikke en løsning der er lige til højre fod for alle Legacy-brugere!

Jeg modtog data i en .csv-fil som jeg importerede til Excel
Her udvalgte jeg den del jeg lige nu ønsker at importere (alle kirkebøger for Haderslev amt, Haderslev herred, ca 230 stk)
Så ekporterede jeg fra den aktuelle Access-tabel hvad der allerede stod, så jeg fik en nøjagtig kopi af overskrifter og data. Udvalgte overskrifter og een linie som master. Resten slettede jeg.
Derefter kopierede jeg de udvalgte kirkebogstitler til den rigtige kolonne og kopierede resten af felterne fra masterlinien til alle kirkebogstitler
Slettede kolonnen med ID og importerede fra Access

Vupti, nu har jeg de ønskede kirkebogstitler i Legacy

Det lader til at Legacy måske er interesseret i at lave en løsning .... :-)
Avatar billede vagnk Juniormester
19. maj 2016 - 14:05 #11
Det lader til at Legacy måske er interesseret i at lave en løsning .... :-)

Det lyder osse som noget der sal ordnes i et script. Held og lykke fremover.
Avatar billede Calle5463 Forsker
19. maj 2016 - 22:36 #12
@vagnk

Jep, og jeg har været i løbende kontakt. De har nu fattet interesse, da de kunne se "vi" selv kunne løse opgaven udenom dem, så tror de laver et eller andet.....

Smider du lige et svar så jeg kan lukke tråden?
Avatar billede vagnk Juniormester
20. maj 2016 - 08:57 #13
Du accepterer bare dit eget svar. Selvom jeg vist fik sporet dig ind på en retning gik du alvorligt ind i sagen og løste selv problemet. Og så gjorde du noget som mange glemmer - du beskrev din løsning her.

Min datter taler om at lave noget genealogi for sin familie og jeg vil anbefale hende at kigge på Legasy. Du kunne muligvis hjælpe mig ved at fortælle om proceduren med at få fat i kirkebøgerne.
Vagn Kofoed
Avatar billede Calle5463 Forsker
20. maj 2016 - 10:34 #14
Tak for ordene - jeg synes at dele løsningen her er en stor del konceptet.

Slægtsforskning
Huh, pas på, det er en tidsrøver, så hvis hun går igang, risikere du hun er tabt for omverdenen :-)

Den korte version
Jeg er medlem af DIS-Odense - det koster ikke en formue = 100 kroner om året. Der findes DIS-foreninger over hele landet.

Der findes mange programmer for registrering af data. Vi er rigtig mange der er endt hos Legacy. Det er et engangsbeløb (<300 kroner svjh) modsat MyHeritage. Hvis man vælger de gratis, så får man også kun det man betaler for.

Rigtig mange kilder kan i dag findes på nettet hos statens arkiver, og direkte bruges som dokumentation for det man har fundet - og det er gratis.

Statens arkiver (SA), Arkivalieronline: https://www.sa.dk/brug-arkivet/ao/arkivalieronline

En genvej til SA lavet af en privat: https://www.sa.dk/brug-arkivet/ao/arkivalieronline

Hvis man er bare lidt velbevandret i brug af pc og internet, så er det til at finde ud af.

Søg i FB på "Slægtsforskning" vi er >14.000 medlemmer og alle hjælper alle. Der findes adskillige fora og andre FB-grupper.
Avatar billede Calle5463 Forsker
20. maj 2016 - 10:35 #15
Lukker