Avatar billede Ulrik63 Nybegynder
16. maj 2016 - 12:25 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Det "bedste" krypteringsprogram???

jeg er ved at lære mig selv hvordan kryptering virker - og specielt - holde nysgerrige tjenester væk fra min computer.
jeg har læst en del om TrueCrypt og syntes som udgangspunkt, det er ganske OK. jeg har også læst om Bitlocker Encryption (specielt for win 7 brugerer) og syntes også det ser OK ud, men....
jeg har læst at NSA KAN bryde TrueCrypt, er det rigtigt? ligeledes bitlocker er ikke så sikker som man siger. Hvad er jeres mening?

og så lige et tåbeligt spørgsmål: kan man krypterer en kryptering?
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2016 - 13:32 #1
TrueCrypt er udgået og er blevet erstattet af VereCrypt som hævdes at være betydelig bedre. https://veracrypt.codeplex.com/
Avatar billede kurt54 Ekspert
16. maj 2016 - 13:42 #2
Hvis vi snakker windows så:

Jeg vil ikke kryptere mit C- Drev -det skal være let at fixe problemer i Windows.

Jeg vil holde mine data væk fra C-drevet og fjerne spor på det - cache -logs - selvudførelse mmm (eks med CCleaner).

Steganos Security Suite indeholder mange vørktøjer du kan bruge. Den er ikke gratis men findes ofte i tyske computerblade som fuld version - dog ofte kun næst nyeste version. Det er tysk udviklet og ligger derfor ikke under for NSA på samme måde som Microsoft gør med der kryptering der følger med de mere professionelle windowsudgaver.
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2016 - 15:56 #3
Jeg så lige spørgsmålet igennem og så en slå-fejl, det hedder VeraCrypt.
Avatar billede Blueeyez Mester
16. maj 2016 - 20:34 #4
Nysgerrige tjenester.. Sjovt du søger privatliv i Windows.... Prøv at rette blikke overmod Linux miljøet i stedet... fx Tails..

Kører selv Ubuntu med fuld disk kryptering af den årsag at jeg ikke ønsker at blive overvåget.. ikke fordi jeg har meget at skjule, men fordi jeg ikke får løn for at dele mit liv med virksomheder der scorer kassen på os ;)
Avatar billede Ulrik63 Nybegynder
17. maj 2016 - 05:32 #5
Det er præcis al den overvågning og "folk der tjener penge på mig" problematik jeg er træt af. jeg kender desværre ikke til linux og Ubuntu men det kan der laves om på. Tak for indlægget.
Avatar billede Blueeyez Mester
17. maj 2016 - 11:19 #6
Velbekomme :)
Der er ubuntudanmark.dk og linuxin.dk samt mange flere sider med Linux viden.. Du vil opleve at Linux miljøet ikke er ligesom Windows.. men på mange områder er det kun godt :)
Avatar billede wjens Guru
17. maj 2016 - 12:00 #7
Jeg bruger https://sourceforge.net/projects/axcrypt/
til at kryptere udvalgte foldere. Fungerer fint både på win7 og win10.
Krypteringen er AES-256, dvs. i den kraftige ende.

Har også brugt http://paranoiaworks.mobi/download/
da den kører både på pc og mobil. Lidt tungere til ind/ud-pakning, men fin til f.eks. koder og info om systemer man administrerer rundt omkring med forskellige passwords.

Kryptering af kryptering har ikke rigtig nogen mening, men der findes svage og stærke krypteringer. Det er langhåret matematik.
Avatar billede Ulrik63 Nybegynder
18. maj 2016 - 05:10 #8
#6
Tak til Blueeyez

Jeg vil fordybe mig lidt i Linux miljøet for at få en grundlæggende forståelse og viden om hvordan det fungerer.Jeg har altid gerne ville stifte bekendskab med Linux/ubuntu men har aldrig fået det gjort. men nu ha jeg chancen. Venligst send mig send svar så jeg kan lukke tråden.
Avatar billede Blueeyez Mester
18. maj 2016 - 10:36 #9
Og hvis du går rigtigt meget op i at kildekode skal være helt åben, så kan jeg anbefale Trisquel.. De tillader ikke lukket kildekode af nogen art..

Det betyder dog os at der ikke er nær så god hardware understøttelse..
Avatar billede Thomas_NS78 Mester
30. maj 2016 - 22:07 #10
hvis jeg lige må bryde ind her, men ulrik63 skrev om ikke at blive overvåget - disk kryptering gør ikke meget for at beskytte jer i at blive overvåget, med mindre at i tror at nogen bryder ind om natten og kopiere jeres harddiske?

Langt de fleste disk krypteringer, dekrypterer disken når i er logget ind, f.eks.windows med bitlocker og linux med encrypted lvm og det er netop her overvågning finder sted

Overvågningen sker når i browser = benyt Tor eller lign. hvis i vil undgå overvågning
Og når jeres system er kompromiteret = husk at opdaterer, husk antivirus, husk firewall mm. og lad være med at clicke på det link.. du ved godt det link du riiigtig gerne vil trykke på, men ved hvad er...

ps. er Tor fri for overvågning? det er vist et definitionsspørgsmål
https://www.youtube.com/watch?v=eQ2OZKitRwc
Avatar billede hymer Novice
16. juni 2016 - 22:23 #11
Diskkryptering, altså en som krypterer hele disken, hjælper intet mod den overvågning du taler om: når du først har tastet koden ind vil alt som læses fra disken bliver automatisk dekrypteret.
Diskkryptering beskytter kun mod at læse disken uden at have adgang til operativsystemet - f.eks. ved tyveri eller når maskinen bliver beslaglagt.