Avatar billede donr Nybegynder
17. maj 2016 - 09:28 Der er 5 kommentarer

Kopi af DVD og Bluray

Hej Eksperter

Hvad fylder en DVD-rip (kun film, uden alt menu og ekstra meterialer) i .mkv format ?

Hvad fylder en Blu-ray (kun film, uden alt menu og ekstra meterialer) i .kvm format ?

Begge dele er uden komprimering og så tæt på original materialet så muligt

Og sidst men ikke mindst, hvilken NAS vil i forslå, når kravet er at den skal bruges til film, men skal kunne streames til Apple TV4 (der skal være en form for App) Jeg tænker Plex via Qnap eller Synology NAS ?
Avatar billede Blueeyez Mester
17. maj 2016 - 11:02 #1
DVD er op til 7 - 8 GB.. du kan få det til at fylde mindre ved at omkdoe fra mpeg2 til mpeg4..

Blu-ray er op til 50 GB...

Nas vil jeg anbefale Asustor, der er en AS6104T eller AS5104T med Kodi/XBMC så du kan tilslutte den et tv med hdmi og se filmene direkte...

Men læs på asustor.com, da ikke alle deres modeller har nyeste xbmc/kodi version..
Avatar billede donr Nybegynder
17. maj 2016 - 11:06 #2
Hvordan kan et DVD rip fylde 7-8 GB ? Når der på en DVD skive kun er 4.7 gb inkl. eksta materiale og menu ?
Avatar billede Blueeyez Mester
17. maj 2016 - 11:14 #3
Du kan købe dvd skiver med op til 8 - 9 GB plads hvis ikke mere..
Avatar billede Blueeyez Mester
17. maj 2016 - 11:25 #4
Dem jeg lige kunne finde er godt nok double layer, men har flere dvd film hvor filmen er på 6 - 7 GB i størrelse inkl lyd :)
Avatar billede eurositi Ekspert
17. maj 2016 - 11:40 #5
MKV (Matroska) er bare "beholderen", som samler video, lyd og undertekster. Filstørrelsen afhænger af, om du komprimerer video- og lydsporene (samt hvor meget ekstramateriale du tager med i MKV-filen/filerne).

Hvis du benytter MakeMKV til at rippe dine DVD'er og Blu-rays, sker der ingen konvertering eller komprimering af indholdet. Indholdet kopieres direkte til en (eller flere, hvis der er bonusmateriale) MKV-filer uden tab. Og det går stærkt, netop fordi intet ændres. Du beholder også information om kapitler/scener - og du vælger selv hvor meget ekstramateriale (ekstra lydspor, ekstra undertekster osv.), du vil kopiere med over.

DVD video ligger i nogle såkaldte VOB-filer, som er identisk med standard MPEG2 video.
Med MakeMKV sparer du nok omkring 10% ift. original/ISO filstørrelsen.

Blu-ray video ligger enten som MTS eller M2TS-filer på disken. Det er et svagere komprimeret MPEG-format, så du sparer typisk op til 40% af pladsen, når du ripper med MakeMKV - igen uden tab af kvalitet.

Det eneste, du må undvære er menuerne. Hvis disse er vigtige for dig, skal du rippe til ISO-formatet, som er et rent disk-format. Det er dog mere pladskrævende og noget mere besværligt at afspille.

MKV er det eneste containerformat, som tillader at bevare alle de originale video- og lydspor. Det gør det perfekt til bevaring. Du kan altid senere konvertere MKV-filen til tabsgivende formater for at spare plads, eller hvis det er nødvendigt for at kunne afspille det på f.eks. noget Apple-grej, som ikke understøtter formatet.