Avatar billede gonnemand Nybegynder
17. maj 2016 - 17:16 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Kan ethernet netværk (kablet) jammes udefra?

En Verisure sælger påstår at mine POE kameraer kan jammes.... f.eks. af tyve.

Hvis de kørte wireless, så kan de sikkert, det kan jo køres i forbindelse med bilernes centrallåse system. Men når det er kabel, så forstår jeg ikke at det skulle kunne lade sig gøre at lave så meget støj at det vil påvirke signalet..... det skal da i givet fald være meget tæt på kablet og være et noget voldsomt signal :-o

Nogen eksperter på området der kan be- eller afkræfte Verisures påstand?
Avatar billede store-morten Ekspert
17. maj 2016 - 18:26 #1
Point ude: 2.450    Det må være tæt på en rekord.
http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/gonnemand
Avatar billede gonnemand Nybegynder
17. maj 2016 - 20:08 #2
Puha.... var jeg ikke lige opmærksom på :(
Må lige have dem gået igennem. Men dem som ikke er blevet besvaret, hvordan lukkes de?
Avatar billede store-morten Ekspert
17. maj 2016 - 20:26 #3
Læg en bemærkning til spørgsmålet, opret det som 'Svar' Skriv evt. hvorfor du lukker selv.
(Ikke aktuel mere / Ingen brugbar svar / Alder)
Lad dem stå 14 dage for indsigelse, luk derefter.
Avatar billede gonnemand Nybegynder
17. maj 2016 - 20:39 #4
Tak ;-)
Avatar billede sonalias Seniormester
18. maj 2016 - 15:19 #5
Øhh ja i teorien, men det var da langt lettere at koble sig på kablet med en Switch da man alligevel skal have fysisk adgang. Rent teknisk kan det godt lade sig gøre (ikke let og kan ikke se formålet). Skal du beskyttes mod at kunne jammes (også ifht støj) er lyslederkabler måske en løsning, ellers må du lige beskrive dit setup lidt bedre
Avatar billede gonnemand Nybegynder
18. maj 2016 - 18:49 #6
Jeg har POE overvågningskameraer siddende under udhænget på vores tag. Disse kører kun på netkabel, og kan slet ikke køre wireless.
Verisure påstår så, at signalet til/fra kameraerne kan jammes, således at der hverken bliver taget billeder eller video af de potentielle forbrydere/tyve.

Kablerne går ind under taget og ender alle i en POE switch, og derfra netkabel videre ned til en alm. switch hvor serveren også er koblet til, med netkabel.
Serveren kører et video overvågningssystem, som  sender video klip til ekstern server, når der er bevægelse på et eller flere kameraer.
Den kører i øverigt running/buffered optagelse, således at de klip jeg får/gemmes, starter 5 sekunder før bevægelsen detekteres.
Yderligere får jeg notifikation på mobilen via tilhørende app. hvor jeg kan se video klip og live feed.

Men Verisure mener altså at tyve kan kommer forbi disse kameraer, uden det opdages, ved at jamme signalet i netkablerne.
Avatar billede sonalias Seniormester
19. maj 2016 - 15:36 #7
Ihvertfald ikke uden det opdages, og vil også påstå at de skal være så tæt på at de ligeså godt kunne klippe kablerne over... Ellers er det ihvertfald military grade udstyr de benytter sig af..
Avatar billede gonnemand Nybegynder
20. maj 2016 - 08:09 #8
Det tænker jeg også.... men Verisure må jo være de professionelle og vide alt på det område.
Spurgte faktisk om de havde mere info om det fra eksterne kilder.... det havde de ikke :-/

Så har lidt svært ved at sige ja til et produkt fra en sælger der umiddelbart ikke taler helt sandt ;-)
Avatar billede sonalias Seniormester
20. maj 2016 - 12:20 #9
Jeg er uddannet elektronik ingeniør og har arbejdet med stråling og magnetiske felter, så tror faktisk at jeg har mere viden end en sælger der kan sælge dig noget ved at påstå noget forkert. Men læs mine svar igen, Ja, det kan lade sig gøre, har indbrudstyve udstyr til 50k+ til at gøre det? Jeg betvivler det.
Avatar billede gonnemand Nybegynder
22. maj 2016 - 12:01 #10
Haha, en tekniker fra Verisure ringede til mig, hvilket han egentlig ikke skulle, for havde jo sagt nej til deres tilbud. Men fortalte hele historien til ham, som han kun kunne grine af og synes at sælgeren var en klovn ;-)
Han havde aldrig hørt om at det skulle kunne lade sig gøre.

Men læg du bare et svar sonalias :-)
Avatar billede sonalias Seniormester
22. maj 2016 - 15:04 #11
^^ Men godt forsøg på mersalg... :b