Avatar billede lstevns Mester
18. maj 2016 - 09:39 Der er 9 kommentarer

Aktivere makro ved at flytte til en celle

Hej

Jeg er ved at prøve at lave en makro som skal aktivere en celle hvis der står noget i cellen til venstre for cellen.

Det er et ark med mange rækker og som kan være forskelligt fra gang til gang. Men makroen skal gøre sådan at hvis fx celle A22 ikke er udfyldt og man prøver at taste i celle B22, så kommer der en advarselsboks op og fortæller at feltet ikke kan udfyldes før celle A22 er udfyldt. og hvis celle A22 så er udfyldt skal celle B22 bare være låst op til at man kan udfylde det.

Men makroen skal virke uden en knap men bare aktiveres ved at stå i feltet.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig, og at jeg har forklaret mig tydeligt nok :-)

Mvh Lena
Avatar billede supertekst Ekspert
18. maj 2016 - 10:35 #1
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    If Target.Address = "$B$22" And Range("A22") = "" Then
        MsgBox "A22 skal udfyldes først"
        ActiveCell.Offset(0, -1).Select
    End If
End Sub
Avatar billede lstevns Mester
18. maj 2016 - 10:56 #2
Tak :-)

Men hvad nu hvis det ikke altid er samme række men en tilfældig række? Det er altid kolonne A som skal være udfyldt og kolonne B som man ikke kan taste i før samme række i kolonne A er udfyldt.

Håber jeg forklarer mig så det er til at forstå ;-)
Avatar billede supertekst Ekspert
18. maj 2016 - 11:22 #3
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    If Target.Column = 2 Then
        If Target.Offset(0, -1) = "" Then
            MsgBox "Celle i kolonne A skal udfyldes først"
            ActiveCell.Offset(0, -1).Select
        End If
End Sub
Avatar billede supertekst Ekspert
18. maj 2016 - 11:53 #4
PS: SVAR anvendes kun af forslagsstiller og ikke af opgavestilleren. Anvend derfor KOMMENTAR.

Når du så får et SVAR er det et bud på løsning til din opgave. Hvis det duer - så ACCEPTERER du SVARET og AFVISER de øvrige evt. SVAR.

Men fortvivl ej - du er ikke den første :-) og så velkommen til Eksperten.
Avatar billede lstevns Mester
18. maj 2016 - 13:58 #5
Tak, for svar og det skal jeg nok huske ;-)

Men hvordan bliver makroen aktiveret? Skal jeg gøre noget for at den automatisk er aktiveret?
Avatar billede supertekst Ekspert
18. maj 2016 - 14:14 #6
Du skal indstille din udgave af Excel til at kunne anvende makroer

Afh. af version:
Office Knap / Filer
- Excel indstillinger
-- Sikkerhedscenter
--- Indstillinger for Sikkerhedscenter
---- Indstillinger for makro
----- Aktiver alle makroer
Avatar billede supertekst Ekspert
20. maj 2016 - 09:54 #7
Er du kommet videre?
Avatar billede lstevns Mester
23. maj 2016 - 13:42 #8
Ja tak :-D Det virkede så super godt, tusind tak for hjælpen.
Avatar billede supertekst Ekspert
23. maj 2016 - 14:36 #9
Så får du et svar