Avatar billede panch Nybegynder
18. maj 2016 - 23:03 Der er 3 kommentarer

Deling af excel filer i onedrive

Hej,

Jeg vil gerne høre om der er nogen der ved om man man kan dele et excel ark i onedrive med andre onedrive brugere, som giver der andre brugere besked om at filen er åben hvis de forsøger at åbne, mens den er åben af en anden bruger?
20. maj 2016 - 12:55 #1
Hej
Jeg ved ikke hvilken OneDrive du benytter. Dette er skrevet ud fra OneDrive til et Office365-abbonement.

På min OneDrive får jeg den sædvanlige besked om at åbne som skrivebeskyttet, hvis jeg først åbner en fil i Excel Online og derefter i Excel på PC. (Jeg har ikke testet på 2 PCer).

Hvis flere åbner i Excel Online, bliver det betragtet som "samtidig redigering".

Hvis du i stedet for OneDrive benytter en dokumentmappe f.eks. på et Teamsite, så kan du slå en Tjek ud / Tjek ind funktion til. Der kan kollegaerne "reserverer" dokumenterne mens de arbejder på dem.

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Praktisk IT
Avatar billede panch Nybegynder
23. maj 2016 - 09:24 #2
Jeg hjælper en lille virksomhed som lige nu bruger Office365 exchange, og de overvejer så at skifte til Office365 premium, som indeholder office pakkerne til offline brug også.
Men der får man faktisk også Onedrive for business med (https://products.office.com/en-us/business/compare-office-365-for-business-plans#1hmcfss)

Jeg regner ikke med at de skal bruge office online i særlig stor udstrækning, så mest offline versionen.

Jeg går ud fra at du med TeamSite tænker Onedrive for Business? Hvor man så skal lave en side hvor man kan vælge hvilke dokumenter man deler internt?

Jeg er godt klar over, at hvis de er offline fra internettet, så kan de ikke undgå at måtte skulle flette ting sammen fra tid til anden, men langt størstedel af tiden vil de arbejde på dokumentet online.

Jeg troede bare at det var nemt at gøre via OneDrive og deling, men det ser åbenbart ikke ud til at det kan lade sig gøre. Så må man over i Business udgaven og 'reservere' sine dokumenter?
24. maj 2016 - 09:52 #3
Hej panch
Der er en lille misforståelse i din kommentar (som du ikke er alene om har jeg erfaret).

Office365 online del består som udgangspunkt af: OneDrive og SharePoint Online.

OneDrive for Business er beregnet til personlige dokumenter.
SharePoint Online er beregnet til fælles arbejde - der er mange forskellige værktøjer bl.a. et dokument bibliotek til fælles dokumenter. Det er på det bibliotek du kan sætte historik, tjek ud osv.

Du er velkommen til at kontakte mig via min hjemmeside. Jeg har et demo - site som jeg bruger til et fyraftensmøde jeg tager rundt med, for at fortælle lidt om hvad SharePoint Online er. Der kan jeg vise dig det via en fjernforbindelse. Det tager ca. ½ time. (det er gratis).

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Praktisk IT