Avatar billede Finngu Novice
19. maj 2016 - 13:03 Der er 4 kommentarer

c5: Ordreoversigt der måler på log i Ordrekart?

Hejsa
jeg har brug for at få lavet en tilretning af en udskrift i C5 så vi kan se hvilke ordrer vi har i systemet, hvor der ikke er udskrevet en ordrebekræftelse og om der er lavet en faktura på en ordre...

Så en ordresaldoudskrift der, ud over nuværende info også viser følgende (som jeg mener er i loggen, da det ikke er en del af hvad jeg kan se på ordrekartoket på hver ordre)

1) Ordrebekræftelsenummer
2) Er der lavet faktura på orden?

Pkt 1
mener jeg er en information man kan trække fra log i ordrekart

pkt 2
Tænker at dette kun er muligt hvis der er faktureret NOGET af ordren og der stadig mangler at blive faktureret noget, da ordren ellers er væk fra ordrekart og er røget i ordrearkiv

Håber nogen kan hjælpe med at fortælle hvad jeg skal skrive ind i definitionen af udskriften :)

Takker
Finn
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
19. maj 2016 - 13:24 #1
Hej Finn,

En løsning kunne være følgende:

Under ordre parameter, slå funktionen 'Gem Ordrebekræftelse' til.

Herefter kan du gennemløbe ordrekartoteket, når du finder en ordre, slå op på kunden via debitor og kig i fakturajournalen.  Her vil der være en/eller flere post(er) hvis der er skrevet en faktura, og en/eller flere post(er) hvis der er skrevet en ordrebekræftelse(r). Ligeledes kan du se hvis der findes en ordre og hvid den samme ordre findes i arkivet, så er der delleveret på ordren.

Dette skulle være nok til at du kan lave rapporten. De steder hvor du ikke finder en ordrebekræftelse i fakturajournalen, er der hvor den  mangler med videre - du kan sikkert selv tænke dig til resten.

Godfornøjelse.

ADDCON/Peter
Avatar billede Finngu Novice
19. maj 2016 - 13:41 #2
Ehhh og hvordan laver jeg så selve rapporten rent praktisk?
Var ligesom DET jeg mangler hjælp til.......

Det må jo være noget med at rapporten skal lave nogle opslag i loggen og finde "ordrebekræftelsesnummeret" og "tilbudsnr" derfra når den laver linien på udskriften hvor den skriver ordrens saldo osv på

For så vil jeg jo kunne se om der mangler et ordrebekræftelsesnummer og/eller et tilbudsnummer

Problemet er, at vi har hundredevis af ordrer i vores system. De fleste er der udskrevet tilbud på, men vi skal have ryddet op i om der er ordrer hvor der mangler at blive lavet en ordrebekræftelse - også for at vi på den måde kan få ryddet op i hvad der bare skal slettes af gamle ordrer, men så sandelige også for at finde ud af om der har været ordrer igang der ligesom bare står STILLE siden der blev udskrevet et tilbud :)

Tak tak tak

Finn
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
19. maj 2016 - 14:13 #3
Hej Finn,

Jeg ville glemme loggen som datagrundlag for denne rapport. Som grundlag
vil jeg gennemløbe 'SalesTable'. Når der er fundet en ordre som ikke er 'Spærret' eller medlem af en 'OrdreFase' som ikke er 'Aktiv', er denne int. til viderebehandling.

Når ordren er fundet, vil jeg slå op på Fakturajournalen og se efter om ordrenummeret findes her. Hvis 'Ja' kan det enten være en faktura, kreditnota eller ordre, (kan også være en følgeseddel, men dem er vi ikke int. i).

Hvis jeg kan se at der er udskrevet en 'Bekræftigelse' og ordren jo OK og skal ikke med på listen. Hvis der også findes fakturaer med samme ordrenummer, er der delleveret på ordren (så kan den jo medtages, så man kan se hvor meget der er i restordre - beregnes ud fra den originale ordrelinjer felter, Qty og Delivered).

Med hensyn til 'Tilbud' kunne i jo overveje at bruge det felt på ordrekartoteket som hedder 'Gruppe' og så lærer sælgere og ordrebehandlere at opdatere dette felt når en ordre skifter status.

Ovenstående gælder nyeste version af C5 (2012) jeg ved ikke lige hvilken version du har. Nogle af de felter jeg nævner findes ikke i ældre versioner.

Ligeledes kræves det jo at du er bekendt med datastrukturen i SalesTable med videre.

Lad mig lige høre lidt mere om dit projekt, så jeg bedre kan hjælpe, dvs.  C5 version og hvad du kan.

MVH
ADDCON/ Peter
Avatar billede mariaf Juniormester
20. maj 2016 - 18:05 #4
Det kan du ikke bare lige.
Det er nemt nok at finde ud af om en ordre er delfaktureret eller delleveret, men du kan ikke være sikker på om der er udskrevet tilbud eller ordrebekræftelse - og slet ikke via loggen. I loggen står kun at der er udskrevet, ikke om det er sket til skærm eller printer.

Du skal have sat flueben i Gem ordrebekræftelse. Så kan du fremadrettet finde dem i ordrearkivkartoteket med feltet status til udvælgelse.

Som jeg læser det, så er det de ordrer, der IKKE er nået længere end til tilbud, du ønsker ud og en liste over ordrer, hvor der er sendt ordrebekæftelse ud, men som ikke er blevet faktureret (leveret)?

Hvis C5 bliver sat rigtigt op, så vil tilbuddene vil være ordre, der ikke findes i arkivet. Det er til at gå til med en liste over ordrer, hvor du på rapportens linjekørsel lige slå op om de findes i arkivet, og hvis ja, så skrives de ikke ud.
Tilsvarende vil ordrebekræftelser og delfakturerede ordrer findes i arkivet med status bekræftelse eller faktura. Lav en kopi af første rapport og en ny linjekørsel, der måler på status.

Mvh Maria