Avatar billede mejeristen Praktikant
23. maj 2016 - 17:49 Der er 11 kommentarer

Hard reset bios laptop

Hejsa eksperter.

Jeg har en Toshiba Satellite S50-B-14G laptop ca. 2. år gammel som er blevet inficeret med en slags virus som åbenbart gør sådan at så snart du starter pc en så beder den om et password og brugeren har ikke lavet noget bios password. Det jeg har kunne finde rundt omkring er at det er en virus som laver et bios password og jeg ville så forsøge om jeg kunne resette det ved at fjerne bios batteri med mere men jeg kan simpelthen ikke finde noget batteri på den eller nogen steder på bundkortet hvor jeg kan kortslutte noget. Er der ikke bios batteri på nyere bærbare?. Er der nogen her der har nogle ideer som kan guide mig i den rigtige retning? På forhånd tak
Avatar billede 220661 Ekspert
23. maj 2016 - 18:20 #1
Disken skulle nok tjekkes med en rescue disk for at fjerne vira på den. Det er sikkert ikke nok bare at fjerne password. Når maskinen startes op indlæses virus sikkert igen og der kommer snavs på den igen:
https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q=rescue+disk

Alternativt kan man sætte disken i andet system og den vej scanne for snavs.

Ville dog selv forsøge med en rescue disk der kører fra en usb pind eller cd.
Kaspersky rescue disk måske.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. maj 2016 - 18:21 #2
Hvis den finder noget, og computeren alligevel er låst, så skal man køre et program der enten kan aflæse koden, eller nulstiller den.
Denne her kunne måske klare dette:
http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/
Avatar billede mejeristen Praktikant
23. maj 2016 - 18:58 #3
Mange tak for bidragene, jeg må tilstå at jeg ikke har haft den scannet igennem da jeg synes ud fra det hele at det var bios jeg skulle koncentrere mig om da man hverken kan komme i bios eller ændre boot og så regnede jeg med at scanne bagefter. Prøver lige at hive SSD kortet ud og scanne det igennem og vender så tilbage.
Avatar billede poko1 Ekspert
23. maj 2016 - 21:17 #4
Jeg er ikke så sikker på at du kan resætte Bios Password p en Toshiba ved at frakoble batteriet- Du skal nok kontakte Toshiba
så du kan få en kode du skal indtaste og derefter kommer der en talrækkefølge som de skal have derefter får du n kode til at Resætte Bios med
Jeg mener det koster Ca, 100 $
Avatar billede mejeristen Praktikant
25. maj 2016 - 07:38 #5
Nu har jeg haft disken scannet igennem 2.gange med forskellige gode værktøjer og fundet en del skidt. Det hjalp desværre ikke for da jeg satte den tilbage så var det det samme. Så prøvede jeg at sætte en ny disk i men stadig samme så det må være nødvendigt og resette bios på en måde og der er måske kun at få fat i Toshiba som #4 skriver. Jeg prøver at kontakte dem.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. maj 2016 - 10:22 #6
Har du prøvet at tage Forsynings batteriet ud ? jeg mener at kunne huske at den nulstiller Bios og når du sætter det i igen skal du indstille ur og boot rækkefølge igen! Hvis der køres i UEFI Tilstand kan den ikke i UEFI Bios angribes udefra Derfor er det altid bedst at bruge denne nye funktion.
Avatar billede mejeristen Praktikant
25. maj 2016 - 19:58 #7
Ja når den er afladt så skriver den "tryk Enter for at indstille tid og dato" men uanset hvad jeg trykker så kommer billedet med indtast kode bagefter. Så det sidder i bios på en eller anden måde. #6 jeg kan ikke ændre noget i bios da jeg ikke kan komme i noget som helst.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. maj 2016 - 20:59 #8
Ja så turen går gennem Toshiba De har ingen Cmos batteri i deres Bærbare lige so Sony heller ikke har.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. maj 2016 - 21:11 #9
Jeg håber du har haft batteriet længenok ude 30 min eller mere.
denne faldt mig pludselig ind.
http://www.computerdk.com/Hardware/bios/5244.html
Avatar billede mejeristen Praktikant
05. juni 2016 - 11:47 #10
Tak for alle jeres gode forslag, men det ser ud til at eneste mulighed er at kontakte Toshiba, da den uanset alle krumspring og forsøg bliver ved med at bede om det password uden mulighed for at komme i bios eller ændre boot. jeg har forsøgt alt hvad i har forslået og alt hvad jeg kunne støve op på nettet. Har jeg mulighed for at dele point ud til jer som tak for indsatsen eller hvordan kan man gøre når der er flere der har bidraget?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. juni 2016 - 19:12 #11
Der er ikke noget pointsystem længere som sådan. Du vælger blot at trykke på de indlæg der har bidraget med hjælp, og så får de kredit for denne hjælp :-)