Avatar billede exabb Nybegynder
23. maj 2016 - 21:37 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Elmotor brummer

Jeg er ved at renovere en 30 år gammel elmotor til en slibemaskine. Den har fået nye lejer og kører helt perfekt men brummer rigtig meget. Kan det være kondensatoren der er blevet træt?
Specs på typeskilt er:

Type: EBM 63K4 - AK33
IP44 380V 50Hz 0,18KW. Rpm: 1410 Cos 0,94
Den er forsynet med en ekstern kondensator på 8uF 400/430V

Det er mange år siden den har været i brug, men jeg mindes ikke at den brummede så meget. Der er ikke ændret på fortrådningen.
Avatar billede exabb Nybegynder
23. maj 2016 - 22:02 #1
Jeg glemte at sige den forsynes med almindelig 230V 1 fase.
Avatar billede milter Ekspert
23. maj 2016 - 22:53 #2
Jeg følger spændt med på svar fra ægte "eksperter" i det her spørgsmål. I mellemtiden kan du måske få lidt ud af at læse det her:

https://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/163632

https://ing.dk/indhold/138216
Avatar billede exabb Nybegynder
24. maj 2016 - 10:31 #3
Hej Milter og tak for links. Men min motor både starter og kører helt korrekt, det er blot den kraftige brummen der undrer mig.
Avatar billede richardjensen Seniormester
24. maj 2016 - 17:34 #5
Som du kan se,danner kondensatoren en såkaldt hjælpefase.
Vil man beregne fasedrejningen af denne er det nok lettest ved vektorregning,da der jo skal beregnes på kombinationen af spoler-kondensator.
Den lette vej er at stole på motorfabrikantens anviste værdi på 8uF.
Hvis du har et oscilloscop(dobbeltstrålet) til rådighed, kan du koble den til og se den egentlige fase sammen med hjælpefasen.
Mit bud er ,at din kondensator lider af 'alderssvækkelse'
Prøv at skifte kondensatoren,-har du ikke lige 8uF så prøv med en
'i nærheden' (fx 4-10 uF ).
Avatar billede richardjensen Seniormester
24. maj 2016 - 17:41 #6
Avatar billede exabb Nybegynder
24. maj 2016 - 19:16 #7
Hej richardjensen.

Tusind tak for svaret og links som præcis forklarer mit motorproblem. Nu smider jeg en ny kondensator på, og melder tilbage om det hjælper.

Hilsen
John
Avatar billede richardjensen Seniormester
24. maj 2016 - 20:24 #8
Nej, - du melder det hjælper ! -:)
Avatar billede exabb Nybegynder
27. maj 2016 - 12:50 #9
Hej richardjensen

Den er god nok, det hjalp på brummet :-)