Avatar billede ranni Forsker
23. maj 2016 - 22:10 Der er 30 kommentarer

Windows 10 og internet.

Lenovo Y510p Win 8.1 16 ram 64.
I arrigskab over pop-up med Win 10 skubbede jeg PC væk, men kom åbentbart til at trykke på Enter, for næste dag havde jeg Win 10.
OK ! !
Jeg ville da prøve !!
Efter et par time kørte  både Lightscribe og Flipalbum .

Men Internet ???
Jeg kom uden problemer på nettet, men 10 min. uden"arbejde" koblede nettet ud, søgning på ord eller sætning over Google ¬¬koblede ud, lidt arbejde med nethastighed eller video koblede ud.
En fejlretning over Win 10 systemet måtte foretages utallige gange.

Heldigvis havde jeg muligheden for at gå tilbage til Win 8.1 og nu arbejder Nettet uden problemer.

Skal Windows 10 have en chance mere. ??
Avatar billede kurtba Ekspert
23. maj 2016 - 23:47 #1
Prøv bare en gang til.
En af mine pc.er kørte ad h... til efter opgradering, så jeg gik tilbage til win 7. Herefter opgraderede jeg igen, og nu kørte alt upåklageligt - og gør det stadig.
Har oplevet det samme hos en bekendt. Fik den til rep. da den kørte ad h--- til efter opgradering. Nedgraderede og prøvede så igen, hvorefter den kørte upåklageligt.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. maj 2016 - 11:38 #2
kør bare win10 ind - og gå i kontrolpanel/strømstyring og ret til, så windows ikke lukker ned for usb og netkort for at spare strøm.
Kontrolpanelet er ved højreklik på windows-ikon bund/venstre.
Avatar billede ranni Forsker
24. maj 2016 - 13:00 #3
Hej claes.
Får jeg mulighed for at gå tilbage til Win 8.1 igen.??
Jeg synes, jeg prøvede alle indstillingsmuligheder til netforbindelse.
Somme tider kunne en genstarte skabe forbindelse i kort tid, men mange gange skulle jeg ind i Win 10 s reparationsprogram for netforbindelse.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. maj 2016 - 14:05 #4
Først nd på http://goo.gl/dt3F2C (det er drivere til lenovo), og opdatere alt til 8.1, så det er på plads.
Så ville jeg under alle omstændigheder lave et image af win8-disken før opgradering. Så har du en 1:1 kopi, som let (med en start-usbstick) køres ind på under en halv time (husk at du selv skal lave boot-medie i det program, du laver image med)
Derefter opgradering til win10, og rette strømstyring og teste.
Avatar billede ranni Forsker
24. maj 2016 - 15:43 #5
Jeg er ikke sikker på , at jeg har fod det med image/kopi.
Jeg vil nødig miste alle mine video/billed programmer.

Se evt. mit resultat for Back-Up forsøg.

(http://www.eksperten.dk/spm/1010347)
Avatar billede claes57 Ekspert
24. maj 2016 - 17:12 #6
Image-kopi af pc:
1) anskaf en ekstern harddisk, der er minimum samme størrelse, som den, der sidder i pc.
2) anskaf en usb-stick på 4gb eller mere.
3) hent Macrium Reflect (gratis) http://www.macrium.com/reflectfree.aspx
4) tilslut usb-stick og ekstern disk, og start Reflect
5) i Reflect skal du først lave en usb-stick bootdisk. I fanebladet 'Disk Image' gå ned til 'other tasks' og vælg 'create bootable rescue media'
Kør den igennem, og gem denne usb, så du har den til når/hvis du får brug for den.
6) stadig i Reflect/disk image, vælg 'backup tasks' og der 'image selected disk...' som standard har den valgt hele disken, og du tjekker lige, at den i 'destination folder' peger på den eksterne disk. Og kør nu igennem.

der vil så ligge en fil med pakkede data på din eksterne disk - hvis du dobbeltklikker på den, så vil du kunne 'mounte' (tilføje) den som disk i stifinder - du kan bladre rundt i filen, og trække enkelte filer ud på din mappe (fx hente et enkelt billede).

Så er du klar til at opgradere til win10 - og vælger du at gå tilbage, så skal usb-stick og ekstern disk tilsluttes med lukket maskine, start, og vælg boot fra usb-stick, og du kan læse hele opsætningen tilbage.

Hvis du ikke vil forsøge med win10, så er det stadig en god backup, og du kan bare køre 6) igennem fx en gang pr uge. Kommer du til at mangle en fil (slettet ved en fejl), så bare tilslut ekstern disk, dobbeltklik på filen, og træk filen/mappen ud til din disk med stifinder.
Avatar billede ranni Forsker
24. maj 2016 - 18:38 #7
Hej igen claes.
Du vidste åbentbart fra tidligere, at jeg er meget tung at danse med.
Jeg skal helst have forklaring bøjet i neon eller skåret ud i rustfri jernplade.
Jeg har både USB og HDD liggende inden for rækkevidde, Macrium ligger som program.
Jeg vil følge din beskrivelse i aften, den er udførlig, så er det lige med om jeg kan følge den uden at dreje forkert.
Jeg regner med at både USB og HDD skal formateres først ???
Avatar billede claes57 Ekspert
24. maj 2016 - 19:31 #8
usb er klar, og windows skal nok brokke sig, hvis hdd skal formateres. Så bare klø på - og meld evt problemer ind her.
Avatar billede ranni Forsker
24. maj 2016 - 21:26 #9
Så har jeg fået Succesfull USB.
Jeg mødte et par "bump".
Den kunne ikke overføre, det var åbentbart fordi den var formateret i NTFS for i FAT 32 kørte det bare.
Jeg synes bare det er lidt: 3 mapper på tilsammen 0,2 GB. ? ?
Avatar billede claes57 Ekspert
25. maj 2016 - 09:32 #10
min er sat til standard win10 support, og henter første windows PE til reflect-mappen - derefter laves medie, og det er hos mig 249mb.

Og - som de skriver når mediet er dannet - prøv lige at boote på det, så du ved det virker når/hvis du får virkelig brug for det.
Avatar billede ranni Forsker
25. maj 2016 - 11:04 #11
OK claes !!
Jeg prøver at lave en Image af hele min PC.
Jeg har før prøvet med Ashampoo Back Up.
Hele min PC C: og D: fylder 295 GB men min kopi ?? fyldte kun 195 GB.
Nu vil jeg prøve ifølge din udførlige beskrivelse.
Avatar billede ranni Forsker
25. maj 2016 - 11:11 #12
Må der forøvrigt ligge andet materiale på henholdsvis USB  og HDD ??
Avatar billede claes57 Ekspert
25. maj 2016 - 13:01 #13
kopien er uden spildplads på disken pga sektor-størrelse, og filer pakkes moderat, så et resultat på 2/3 er fint.
Du kan jo prøve at 'mounte' filen ved at dobbeltklikke på den, og få den knyttet til stifinder som drev, så kan du bladre rundt.

Jeg bruger også usb til lige at flytte en fil, og på hdd har jeg en musik-mappe med det, der ejer, men ikke hører pt. Det kører helt fint.
Avatar billede ranni Forsker
25. maj 2016 - 13:24 #14
Hej igen claes.
Jeg har formateret min HDD både i exfat og i NTFS men begge gange mødes af

The destination path is included in the image.
Please select a different folder.

og kommer ikke længere ???
Avatar billede claes57 Ekspert
25. maj 2016 - 13:53 #15
jeg vælger i reflect /Backup Tasks/Image selected disks...
og så kommer dette billede https://www.dropbox.com/s/161jlpjanh5ijtn/image032.png?dl=0
på min pc (jeg har en disk med hak i, og en uden) man kan ikke lave image af den disk, som image skal ligge på, så hos mig er MBR Disk 2 fravalgt.
Nede under destination skal den så pege ned på en placering på den eksterne disk, som hos mig er E: - man kan skifte den placering ved at klikke på ... lige efter folder feltet.
Avatar billede ranni Forsker
25. maj 2016 - 14:21 #16
Nu sker der noget.
Nu går der vel et par timer ??
Dum som jeg , havde jeg ikke set E: havde lagt sig ind og jeg bad om en Image af den også.
Jeg troede kun der var 2 C: og D: partitioner, men der 4 mere med forskellige navne ??
Avatar billede claes57 Ekspert
25. maj 2016 - 15:16 #17
der er typisk synlige og skjulte partitioner. Windows bruger en til genopretningsdata, og sidst på disken er en den slat, der ikke kan bruges til noget, da disken er inddelt i sektorer i en fast størrelse, og evt rest bare er til overs.
Min tager (med usb3 disk) ca 30 minutter. Men det er så også kun med en slutfil på ca 100gb.
Avatar billede ranni Forsker
25. maj 2016 - 15:44 #18
Hej claes.

Du skal have mange tak for din store tålmodighed og hjælp !
Jeg er jo tung at danse med, men du blev bare ved i et sprog, selv jeg burde kunne forstå.

Nu henter jeg så Win 10 og skal foretage en Back-Up igen, hvis jeg får programmer og i særdeleshed Netforbindelse til at køre.
Jeg kan huske, du er ligeglad med point,-- min lokale købmand vil heller give noget for mine.

Tusinde tak for din hjælp  claes57
Avatar billede claes57 Ekspert
25. maj 2016 - 15:59 #19
Fint - du opretter bare nyt spg når det kommer...
Avatar billede ranni Forsker
26. maj 2016 - 12:18 #20
Jeg har så taget Win 10 ned igen.
Netforbindelse igen ! ? ! ?
Ved opstart Autm. forbindelse.
Explorer og Firefox kaldes : gul trekant i forbindelse.
Server ikke fundet: Rød skilt i forbindelse.
Prøver at reparere med Win systemet, kan ikke registrere den trådløse.
Prøver at indstillinger , intet hjælper.

Er nu tilbage til Win 8.1.

Hvis og måske jeg prøver igen, må jeg desværre åbne en ny tråd.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. maj 2016 - 12:37 #21
er du sikker på, at win10 ikke er i 'flytilstand' og derfor har deaktiveret wifi? Fn+F5 skifter den indstilling.

Ellers, hent driver til wifi (se det fulde navn i win8 inden du vælger driver på http://support.lenovo.com/dk/da/products/Laptops-and-netbooks/IdeaPad-Y-Series-laptops/IdeaPad-Y510p-Notebook?tabName=Downloads&linkTrack=Mast:SubNav:Support:Drivers%20and%20Software|Drivers%20and%20Software&beta=false )
Når win10 er indlæst, så installer wifi-driveren, og tjek flytilstand - det skal kunne køre.
Avatar billede ranni Forsker
26. maj 2016 - 12:57 #22
Hej claes.
Den melder selv Flytilstand fra og melder Der er netforbindelser ledige men de 2 (mig og gæst)vises ikke og foreslår kun etablering af kabelforbindelse.

Der går altså nogle dage inden jeg prøver Win 10 igen ( det skal være inden den 30 juli)
Avatar billede claes57 Ekspert
26. maj 2016 - 13:50 #23
næste gang, du prøver, så invitér lige en nørd ind på the/kaffe. Det er helt sikkert kun en lille (skjult) ting i opsætning.

Din brugerkonto er kun klar, når der er internet - ellers kan du ikke verificeres af windows, og du kører i stedet på en lokal konto.
Så internet skal startes, så skal maskinen genstartes, og du logger på med din microsoft-konto.
Avatar billede ranni Forsker
27. maj 2016 - 11:37 #24
Det er jeg vist nødt til.
Sygdommen med nettet er overført til Win 8.1.dog kan det arbejde i en lille halv time, så får jeg gul advarsel på netikon , afløst af ingen forbindelse og så kan PC ikke finde mine 2 forbindelser.
Genstart - - så på nettet automatisk.
Jeg prøver nogle timer endnu,før jeg opretter en ny tråd.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. maj 2016 - 11:49 #25
da du ikke har været på nettet med win10, så er den ikke registreret som 'gratis version' hos microsoft, så hvis du vil win10, så må du til at skynde dig med at finde en lokal, der kan hjælpe.
Avatar billede ranni Forsker
27. maj 2016 - 12:51 #26
Ja !!
Jeg prøver selv alt muligt.
Jeg er bundet til en rullestol, kan ikke snakke mere, har sommerophold på en halvø med kun sommerhuse befolket af gamle okkinokker som jeg. Nærmeste nørd er 15 km. væk.
Jeg bruger derfor dette forum meget og med megen glæde.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. maj 2016 - 13:08 #27
Har du Lan-kabel, så du kan forbinde pc og router? I så fald kan et program som slimdrivers ret sikkert finde en driver til dit wifi.
Evt kan et Lan-kabel købes i webshop og tilsendes.
Avatar billede ranni Forsker
27. maj 2016 - 14:53 #28
Mit besøg hos Win 10 har gjort, at Lightscribe,Flipalbum og FlipFlash nu ikke kan arbejde i Win 8.1.
Det skulle Lightscribe og Flipalbum heller ikke i Win 8.1, men blind høne kan også finde korn, jeg havde kunnet få dem til det - - men nu er det vist sket.
Jeg har også brugt Windows FIXIT, men det er også sket med den.

Nu går der nogle dage med at få et kabel, der er langt nok og så en hjemmehjælper, der kan/vil hjælpe.

En ukendt nervebane sygdom har gjort, at fingre/arme og ben ikke udfører, det de får besked på.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. maj 2016 - 16:48 #29
ok - vend tilbage, når der er nyt.
Avatar billede ranni Forsker
30. maj 2016 - 11:15 #30
Hej claes.
Jeg vil ikke prøve at gå over til Win 10.
Nu er det endelig lykkedes mig at få Flipalbum.com og Lightscribe til at virke igen i Win 8.1.
Jeg slettede programmerne i Win Afinstl.  jeg fulgte dine råd og afhentede programmerne på Back-Up HDD, de første 6-7-8 gange skete der ikke noget.
Jeg brugte så Revo Uninstl. Pro og den fjerne åbenbart alle spor og så kunne jeg udføre en overflytning og nu arbejder begge programmer igen.
Jeg har stoppet autom. Windows Update.
Jeg skal ikke have Win 10 før på den næste PC, (jeg "bruger" en PC om året.)

Du skal have mange tak for dine råd i et sprog, jeg kunne forstå.
Du førte mig ad veje i det her IT, jeg ikke selv turde gå ad.

Som jeg siger til tandlægen : Jeg håber ikke vi ses igen !!  - -  for så har jeg problemer.

MANGE TAK FOR HJÆLPEN  CLAES.