Avatar billede jcr18 Professor
24. maj 2016 - 13:00 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

outlook datafil driller

Hej. Jeg benytter office 2010 men har store problemer med at kunne sende og modtage mails. opsætningen og test af outlook indstillingerne viser ok men jeg får fejlmeldingen, at der ikke er adgang til datafilen som ellers har fungeret indtil nu. Størrelsen på filen er 9GB. scanpst.exe kan ikke hjælpe. Får denne her melding: "en uventet fejl forhindrede adgang til filen".
Harddisken er kontrolleret for evt. fejl så tror ikke det er der problemet er. Kopierer jeg filen over på et andet drev får jeg med 20 sek. tilbage fejlmeldingen: "kildefeilen eller disken kan ikke læses"
Jeg kan åbne outlook, se mails osv men kan ikke sende og modtage mails, kopiere datafil m.v. Har prøvet at installere alternative klienter for den vej igennem at importere mails men dette er heller ikke lykkes.
Jeg er lidt lost her. Håber nogen har en idè til en løsning af problemet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. maj 2016 - 13:12 #1
Hvis hverken scanPST, outlook, andre klienter, eller windows copy/xcopy kan få adgang til filen, er der fejl på harddisken.

Hvordan har du kontrolleret den for fejl?

Du bør køre en:

chkdsk c: /f /r

...og sige ja til kontrol, næste gang maskinen genstartes.

Næste genstart, går kontrollen i gang - og du vil kunne udlæse resultatet af eventloggen, når den er oppe igen (eller bare prøve om der er hul igennem til PST filen).
Avatar billede martens Guru
24. maj 2016 - 20:10 #2
Du skal ind i kontrolpanel >> Post >> Profiler

Slet din profil >> OK

Start Outlook op igen og konfigurer Outlook igen.... Det har virket for mig adskillige gange ... ( jeg fik også fejlen med : Kan ikke få adgang til datafilen etc. )

Held og lykke med det !
Avatar billede jcr18 Professor
24. maj 2016 - 22:59 #3
Takker jer begge for svar. Jeg går i gang med det samme og vender tilbage med resultatet i aften eller onsdag.
Avatar billede jcr18 Professor
24. maj 2016 - 23:20 #4
Til Martens> Efter at have oprettet en ny profil, slettede jeg den og lod den erstatte med den originale datafil hvor alle mine 9GB mails lå. Desværre er fejlen så ikke forsvundet. Jeg kan fint komme ind og se alle mine mails, kontaktpersoner osv, men kan ikke få lov til at sende og modtage selv om mailopsætningen er 100% korrekt.
Avatar billede poko1 Ekspert
24. maj 2016 - 23:53 #5
Har du under fanen Hjælp en funktion der hedder Office diagnostik ? så prøv at køre denne!
Avatar billede jcr18 Professor
24. maj 2016 - 23:56 #6
Til Martens igen. Mange tak for hjælpen. Efter at have fiflet med din idè er det lykkedes mig at få det til at virke. Point til dig.
Avatar billede martens Guru
25. maj 2016 - 13:19 #7
tak og håber det vil virke fremover....
Avatar billede supportsiden Professor
25. maj 2016 - 14:06 #8
PS!
Sikre dig at din harddisk er i orden og skift hvis det er nødvendigt.
PPS!
En anden gang, prøv at exportere din mailbox med det indbyggede tool i Outlook.