Avatar billede Markmusen10 Praktikant
24. maj 2016 - 13:36 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Excel

Hej;

Jeg har en excel-projektmappe bestående af flere forskellige ark.

Jeg skal finde en formel/funktion til at kunne fortælle mig, hvordan ledige organiseret i forskellige a-kasser, klarer sig i udslusning til job eller uddannelse.

Oplysningerne om udslusningstypen (der kan vælges mellem 7 forskellige, hvor altså job og uddannelse er 2 af dem) forefindes i ark 1 (´Stamdata´ kolonne Z5:Z200)) og oplysningerne om a-kasse tilhørsforhold findes i ark 3 (´Andre data´ kolonne M11:M200).

Kan man lave en formel, der finder frem til hvem i ark 1, der er gået i job eller uddannelse og samtidigt i denne formel få a-kasse tilhørsforholdet til hver af de ledige, der er kommet i job eller uddannelse?

Mvh. Martin
Avatar billede supertekst Ekspert
24. maj 2016 - 15:21 #1
Du kan nok ikke uploade din projektmappe - men kan du fremstille en model, der illustrerer virkeligheden?

og så velkommen til eksperten.
Avatar billede Markmusen10 Praktikant
24. maj 2016 - 17:07 #2
Hej😊
Det kan du tro. Jeg er taget fravarbejde for i dag. Jeg sender modellen i morgen tidlig.

På forhånd tak.

Mvh. Martin Schougaard.
Avatar billede supertekst Ekspert
24. maj 2016 - 17:11 #3
Ok
Avatar billede Markmusen10 Praktikant
25. maj 2016 - 10:13 #4
Hej supertekst;

Jeg er en smule i tvivl om, hvad du præcist mener med, om jeg kan lave en model, som illustrerer min forespørgsel?

Jeg har i et regneark nu lavet en forsimplet udgave af den faktiske projektmappe, jeg arbejder med. Men hvordan kan jeg vise dig den??

Mvh. Martin
Avatar billede supertekst Ekspert
25. maj 2016 - 10:35 #5
Hej

Du kan uploade den eller sende den direkte - @-adresse under min profil.
Avatar billede supertekst Ekspert
26. maj 2016 - 09:48 #6
Dim antalRækker As Integer, antalKolonner As Integer
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
    Application.ScreenUpdating = False

    If Target.Address = "$A$1" Then
        Cancel = True
        Range("B1").Select
        houseKeeping
        opbygData
    End If

    ActiveWorkbook.Sheets("Grafikdata").Activate
End Sub
Private Sub houseKeeping()
    findAntalRækkerOgKolonner

    ActiveSheet.Range(Cells(2, 2), Cells(antalRækker, antalKolonner)).ClearContents
End Sub
Private Sub findAntalRækkerOgKolonner()
    antalRækker = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Row
    antalKolonner = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Column
End Sub
Private Sub opbygData()
Dim ræk As Integer, cprNr As String, udslusetTil As String, Akasse As String
    ActiveWorkbook.Sheets("Grunddata").Activate
    findAntalRækkerOgKolonner

    For ræk = 2 To antalRækker
        cprNr = ActiveSheet.Range("D" & ræk)
        udslusetTil = ActiveSheet.Range("F" & ræk)
        Akasse = findAkasse(Sheets("Andet"), "D2:D" & antalRækker, cprNr)

        If Akasse <> "" Then
            indsætGrafikData udslusetTil, Akasse
        End If

        ActiveWorkbook.Sheets("Grunddata").Activate
        findAntalRækkerOgKolonner

    Next ræk
End Sub
Private Function findAkasse(arkNavn, område, id)
Dim c, række As Integer
    With arkNavn.Range(område)
        Set c = .Find(id, LookIn:=xlValues, LookAt:=xlWhole)
        If Not c Is Nothing Then
            række = c.Row
            findAkasse = Sheets("Andet").Cells(række, 5)
        Else
            findAkasse = ""
        End If
    End With
End Function
Private Sub indsætGrafikData(udslusetTil, Akasse)
Dim kol As Integer, ræk As Integer
    ActiveWorkbook.Sheets("GrafikData").Activate
        If udslusetTil = "" Then
            udslusetTil = "???"
        End If

        findAntalRækkerOgKolonner
        For ræk = 2 To antalRækker
            If LCase(Range("A" & ræk)) = LCase(udslusetTil) Then
                For kol = 2 To antalKolonner
                    If LCase(Cells(1, kol)) = LCase(Akasse) Then
                        Cells(ræk, kol) = Cells(ræk, kol) + 1
                        Exit Sub
                    End If
                Next kol
            End If
        Next ræk
End Sub
Avatar billede Markmusen10 Praktikant
26. maj 2016 - 13:34 #7
Smukt arbejde - tak for det;-)
Avatar billede supertekst Ekspert
30. maj 2016 - 15:45 #8
Selv tak..