Avatar billede solhexen Juniormester
25. maj 2016 - 10:19 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Afspilning af DVD-RW på computer

Hej
Jeg er i gang med at blive ekspert i DVD-skiver, men har ingen læremester... :-)
Nå, men jeg har så overført fra en HDD til alm DVD-R - og naturligvis færdiggjort - og disse kan computer (WIN 7) afspille uden problemer.
Så ville jeg bruge DVD-RW, fordi jeg egentlig bare ville have det over i computeren, og så kunne jeg vel bruge den samme skive flere gange...

Men nu er jeg forvirret, for computer VIL IKKE AFSPILLE denne DVD-RW, og jeg kan ikke finde ud af hvorfor ikke.
Computer viser, at den er tom,
men tilbage til HDD med den, og nej, der er det på, jeg overførte og HDD kan afspille det ????

FISK!
Hvad er det, jeg ikke ved ??? :-)

Solhilsen
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. maj 2016 - 11:19 #1
Det kan ske, du er ude for det fænomen, at enten computer eller HDD drev er en ældre type.

Ved DVD´ens fremkomst var der hele 3 forskellige formater - DVD+, DVD- og DVD-RAM, der havde hver sine små forskelle i specifikationerne.

Og selvfølgelig var det ikke alle drev, der kunne bruge alle DVD´ere.

Med tiden er det mit indtryk, at de fleste drev kan læse alle formaterne, men det kan jo ske at din HDD kun kan brænde i ét af formaterne, og det format kan din PC ikke læse.

Prøv derfor at se, om dine DVD og DVD-RW skiver ikke har et + eller -... (RAM var ikke udbredt, og eksisterer næppe i dag). - og prøv så med en DVD+RW i stedet for en DVD-RW. (Eller modsat).
Avatar billede solhexen Juniormester
26. maj 2016 - 10:59 #2
Tak for input.
Jeg kan lige så godt indrømme det :-), jeg har meget svært ved at finde rundt i de forskellige skiver, men jeg VIL lære det!

Min HDD (overtaget for nylig) er fra 2006. Min computer, stationær Dell er fra 2014.
I min brugermanual til HDD står der flg. i kapitel om overførsel:
HDD til: +RW / -RWvr / -RWvideo / +R / -Rvr / -Rvideo.

Den skive, jeg har brændt på er Lumatron DVD-RW, og HDD'en kan vise det optagede, men computeren kan ikke.

Siger det noget mere....?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. maj 2016 - 08:27 #3
Mja, din HDD kan så skrive/brænde til noget nær alle formater.

Så er spørgsmålet om du har et eller andet besynderligt DVD-drev i din PC, som ikke kan afspille "-" formater... - jeg vil tro det er 6-7 år jeg sidst hørte om drev, der ikke kunne det hele, så jeg tror ikke helt på at det er det der er galt.

Men ét er sikkert - din PC kan ikke li´ den DVD-RW skive du har brændt, så det er formentlig fabrikatet af den, der er for dårlig.

Prøv med et andet mærke, eller en DVD+RW skive i stedet. Og husk, at "no-name" skiver ofte er af ringe kvalitet.
Avatar billede solhexen Juniormester
27. maj 2016 - 14:38 #4
Tak for svaret, jeg prøver lidt forskelligt henover weekenden.
Ved dog ikke hvad "no-name" vil sige??

I øvrigt var den anvendte DVD-RW af mærket Lumatron....?

God weekend, - måske jeg må stille et par spørgsmål efter weekenden....
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. maj 2016 - 15:23 #5
Lumatron er jo så mærket/fabrikatet af din DVD-RW :-)

No Name er populærnavnet for "blanke" skiver - der sælges uden navn.

Lumatron var i "gamle dage" et lavprismærke - jeg ved ikke rigtig hvad de er i dag. Men ja, prøv med noget andet - det er sandsynligvis bare den DVD-serie din PC ikke vil tage.
Avatar billede solhexen Juniormester
29. maj 2016 - 19:36 #6
Hej igen. Har ikke fået købt en DVD+RW endnu,
men har prøvet at overføre filer fra en alm DVD-R til computer, men det kan tilsyneladende ikke lade sig gøre...?
Computer kan fint afspille dem (W Media Player), men overføre kan jeg åbenbart ikke. (Tænkte at det var lige så nemt som at rippe en alm musik cd).

Men nu har jeg fået den idé at købe et hdmi kabel (jeg har kørt med scart), og så bære HDDen ned til computeren og måske kan jeg overføre hele skidtet på den måde. Sony skriver intet om dette fænomen i manualen.
Er det noget, du - eller en anden - har noget erfaring i ?
God aften
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. maj 2016 - 16:04 #7
Det kommer meget an på, hvilket format der gemmes i - gemmes det som MPEG2, i DVD-format, skal du bruge et DVD-ripper program til at konvertere det til en samlet fil, du kan kopiere...

Du kan ikke kopiere data via HDMI kablet - det er til at overføre lyd og billede - ikke filer.
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2016 - 16:23 #8
Du kan således prøve dig frem med brænde programmer.
Eksempel dansk udgave:
http://www.download.dk/programmer/multimedie/dvd-br%C3%A6ndere/imgburn/48369

Flere forskellige udgave:
http://www.download.dk/programmer/multimedie/dvd-br%C3%A6ndere

Held og lykke med det.
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2016 - 16:28 #9
Mangler du en afspiller der kan afspille generelt hvad som helst, vil jeg anbefale denne VLC media player:
http://www.videolan.org/vlc/index.da.html
Har ikke skuffet mig flere år, og gratis endda.
- Er du interesseret i mere andet en denne, opret nyt emne.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. maj 2016 - 19:00 #10
Jørgen du misforstår vist... Det ER på skiver, men skal ud på PC. Der KAN afspilles i Medusa player.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. maj 2016 - 19:01 #11
Medusa = media
Avatar billede solhexen Juniormester
08. juni 2016 - 19:09 #12
Hejsa til alle svar
beklager den sene tilbagemelding.
Jeg roder stadig med det, men er dog kommet så langt, at det formentlig ikke kan lade sig gøre.
Lukker denne tråd