Avatar billede FlumZ Nybegynder
25. maj 2016 - 10:30 Der er 7 kommentarer

Hjælp til at connecte min database i c#

Goddag de herre og damer! jeg har et problem med at connecte til database, jeg får fejl på linje 16

jeg har følgende kode:

using System;
using System.Data;
using System.Data.SqlClient;

public partial class _Default : System.Web.UI.Page
{
    protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
    {

    }

    protected void Button1_Click(object sender, EventArgs e)
    {

                SqlConnection con;
        SqlConnection con = new SqlConnection("Data Source=TEST\TESTSERVER;Initial Catalog=tidsregistering;User ID=zbcuser;Password=Asdf1234");
        SqlDataAdapter sda = new SqlDataAdapter("Select count(*) From Bruger Where brugernavn = '" + TextBox1.Text + "' and password= '" + TextBox2.Text + "'",con);
        DataTable dt = new DataTable();
        sda.Fill(dt);

        if (dt.Rows[0][0]. ToString() == "1")
      {
            Response.Redirect("Default2.aspx");
      }
      else
      {
            Label1.Visible = true;
      }

Avatar billede LeChox Nybegynder
25. maj 2016 - 10:44 #1
Hvilken fejl får du?
Avatar billede keepy Seniormester
27. maj 2016 - 14:14 #2
Prøv at pakke det ind i en try catch og se hvilken exception du får, evt. paste den herinde.
Avatar billede mikkel251 Seniormester
06. juli 2016 - 20:16 #3
der hvor jeg er ved at tage min uddannelse til webintegrator der bruger vi en data acces fil til at connecte til vores database så alt jeg skal gøre i mine class filer er at kalde på min dataacces fil og min SqlCommand, det er meget nemmere...

jeg laver den her fil i som en class fil ( factory fil ) og jeg kalder den DbAcces
og når jeg skal bruge den i mine andre class filer så kalder jeg den på den her måde.

DbAccess DA = new Dbacces();
og her kalder jeg på min SqlCommand
SqlCommand cmd = new SqlCommand();

Her er DbAccess filen
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Configuration;
using System.Data;
using System.Data.SqlClient;
using System.Linq;
using System.Web;

/// <summary>
/// Summary description for DbAccess
/// </summary>
public class DbAccess
{
    readonly string _strDb = ConfigurationManager.ConnectionStrings["conn"].ConnectionString;

    public DataTable GetData(SqlCommand cmd)
    {
        DataSet objDs = new DataSet();

        SqlConnection objConn = new SqlConnection(_strDb);
        SqlDataAdapter objDa = new SqlDataAdapter();

        cmd.Connection = objConn;
        objDa.SelectCommand = cmd;

        objDa.Fill(objDs);
        objConn.Close();

        return objDs.Tables[0];

    }

    public void ModifyData(SqlCommand cmd)
    {
        //Start modify
        SqlConnection objConn = new SqlConnection(_strDb);
        cmd.Connection = objConn;
        objConn.Open();
        cmd.ExecuteNonQuery();
        objConn.Close();
    }

jeg ved ikke om det giver mening, men den er nem at bruge hvis du giver dig tid til at lære den.
og jeg ved godt det ikke helt var svar på dit problem, men når man har vænnet sig til at bruge den så er det lidt nemmere end at man skal åbne og lukke sin sql forbindelse i koderne hver gang.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2016 - 21:02 #4
Jeg forstaar ikke helt brugen af untyped DataSet.

Nyeste .NET high level database teknologi aka MS anbefaling:

2002-2005 : untyped DataSet
2005-2008/2010 : typed DataSet
2008/2010- : Entity Framework
Avatar billede mikkel251 Seniormester
07. juli 2016 - 10:01 #5
hedder det untyped DataSet at gøre det på den måde, det er det eneste vi har lært på skolen og om det er bedst eller om det andet er bedst ved jeg ikke, men jeg synes det er nemt at bruge :D men jeg har heller ikke lært det andet endnu :D
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juli 2016 - 03:14 #6
Proev og kig paa et ORM (EF eller NHibernate) ved lejlighed!
Avatar billede mikkel251 Seniormester
08. juli 2016 - 11:25 #7
NHibernate har jeg hørt om, men det vil jeg helt sikkert kikke mere på når jeg er færdig med min uddannelse her om et par måneder :D