Avatar billede kjgizmo Novice
25. maj 2016 - 21:03 Der er 16 kommentarer

Computer lukker ned pludselig ?

Har for noget kort tid siden skiftet grafik-kort i min stationære.

Der er opdateret driver, og gammel fjernet.
Oplever at til tider den pludselig lukker ned og går kold. SÅ jeg er nød til at slukke manuelt eller stikkontakt for at vække den til live igen.
Den har også haft episoder hvor den fryser helt og ingenting er mulig.

Hvad kan der være galt ?

Kører Win. 10 + Gefore GT 730 grafik-kort

Jeg er på bar bund
Avatar billede sonalias Seniormester
25. maj 2016 - 21:18 #1
Tjek temperaturen på din CPU med hwmonitor
Avatar billede 220661 Ekspert
26. maj 2016 - 20:58 #2
Kræver dit nye kort mere af strømforsyningen end det gamle gjorde?
Er du sikker på det ikke er den den der kører varm, så din pc fryser?
Avatar billede kjgizmo Novice
27. maj 2016 - 19:53 #3
Jeg er igang med at tjekke op både med strøm-fornyningen og temperatur på CPU..

Men i den sammenhæng, er der nogen der kender et godt lille gadget program, hvor jeg følge med i temperaturen nede i min process linie eller have lille vindue med det ?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. maj 2016 - 06:16 #4
Speedfan viser temperatur, men jeg tror nu også at Speccy gør det:
https://www.piriform.com/speccy
Avatar billede 220661 Ekspert
28. maj 2016 - 06:18 #5
Hvad hedder din strømforsyning?
Avatar billede kjgizmo Novice
29. maj 2016 - 20:00 #6
Ved ikke lige hvad den hedder, men det er en på 650 watt..

Tjekkede temp på cpu, og bare efter opstart og Startede netflix 30 min, så ramte den 58 grader og steg til den gik kold..

Så problemet er min CPU bliver for varm. Så der er igang med at blive kigget på vandkøling nu istedet de blæser modeller.. :)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. maj 2016 - 20:18 #7
Og du har ikke ¨ved en fejl fået taget strømmen af til blæser på cpu? Kølerribber er rene? Kører blæser for fuld skrald lige inden den lukker ned?
Avatar billede kjgizmo Novice
29. maj 2016 - 20:28 #8
Ja, den kører, og lige blevet rengjort da jeg skriftede grafik-kort hvorefter problemerne startede.

Men som tingene har kørt for mig og held, så passer det med at den køler er brændt af også..
Avatar billede 220661 Ekspert
29. maj 2016 - 20:38 #9
Og du er 100% sikker på det ikke er din strømforsyning der lukker ned fordi du måske har fået et større grafik kort?
Avatar billede kjgizmo Novice
29. maj 2016 - 20:47 #10
Ja for den kræver en forsyning med min 300 watt.. Så den skulle kunne Klares

Men min CPU plejer heller ikke være så varm som den er for tiden
Avatar billede Slettet bruger
29. maj 2016 - 20:55 #11
Det nemmeste må vel være at sætte det gamle grafikkort til bage igen - hvis du stadig har det - eller et hvilken som helst andet kort. Og kører det som det skal, så kender du svaret på problemet.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
29. maj 2016 - 21:50 #12
Vandkøling er sjovt, men også dyrt / besværligt. Spørgsmålet om det er nødvendigt. Jeg køler en Intel 6-kernet cpu som laver videorendering med en (god) luftkøler.

Så jeg ville vente lidt med vand. Selv standard cpu-kølere nu om dage giver gode resultater.

Du kan jo evt. tage siden af kabinettet for at se om varmeudviklingen ændrer sig - hvis du har et kabinet med lille luftgennemstrømning.

Eller tjekke hvordan cpu-blæseren sidder - er den løs på cpu´en? (du har jo rengjort maskinen skriver du). Støvsugede du evt. cpu-blæseren og fik den til at spinne frit? Det er de ikke altid så glade for...
Avatar billede sonalias Seniormester
30. maj 2016 - 16:10 #13
Det er helt sikkert bare din kølepasta der er blevet dårlig. Det er vigtigt at denne er ny og sidder ordentligt, ellers kan du have nok så meget køling på din CPU...
30. maj 2016 - 16:33 #14
Godt forslag at undersøge om CPU køler sidder korrekt, check også kølepasta hvis køleprofilen har været løsnet

Det kunne også skyldes at det nye grafikkort varmer så meget at CPU køling ikke længere kan følge med, i så fald er der nok 2 problemer

1 - Varmen fra det nye grafikkort skal ud af kabinettet, måske en ny kabinets-køler kan løse dette
2 - CPU køling er for presset

Luftkøling er fin, så længe at det er en kvalitet-løsning, vandkøling er dog mere effektiv, man kan bruge det til at tune sin pc eller til at gøre den mere støjsvag, jeg er til det sidste, priserne er ikke længere så skræmmende

Jeg har for nyligt lavet ny PC hvor jeg benytter vandkøling til CPU, har benyttet ARCTIC Liquid Freezer 120 (koster ca. 450 kr leveret), den er meget effektiv, men der skal selvfølgelig være plads til sådan en løsning i kabinettet, er meget tilfreds da min pc er næsten helt lydløs
Avatar billede kjgizmo Novice
30. maj 2016 - 20:37 #15
Prøver lige for tiden med at have kabinet åben for at se om det kan gøre en lille forskel samt en lille ekstra blæser på ..
Det gør allerede en lille forskel på min CPU og nede på 48 grader nu.., Så køleren til den kan ikke følge med..

Grafikkort er kun 30 grader, samme gælder Motherboard..

Så næste skridt bliver noget vandkøling og ser om det kan gøre forskellen for den og klare sagen
Avatar billede sonalias Seniormester
31. maj 2016 - 17:41 #16
Overkill.... Jeg kører I5 2500k overclocked til 4,6GHz med standard køling, bare du har ordentlig kølepasta!!! Men lyder lidt som om at du har besluttet dig, men det er ikke nødvendigt!