Avatar billede louisek Mester
26. maj 2016 - 10:36 Der er 11 kommentarer

Datasortering

Jeg har et excelark med en kolonne med tal og en anden kolonne er alle tal forsynet med én af seks gruppebetegnelser.

Hvordan kan jeg smart skabe summer på min grupper?

Vh Louise
26. maj 2016 - 10:39 #1
Kan vi se et eksempel?
Avatar billede supertekst Ekspert
26. maj 2016 - 10:42 #2
Sorter iflg. gruppebetegnelse og derefter Subtotal
Avatar billede louisek Mester
26. maj 2016 - 10:43 #3
én kolonne med tal - en anden med kategorier- hvert tal er tilknyttet en kategori.

Jeg vil gerne summere alle tal med samme kategori så jeg har et dynamisk scorecard fordelt ud på hver enkelt kategori

:-)

jeg kan ikke finde ud af at vise billeder
Avatar billede louisek Mester
26. maj 2016 - 10:48 #4
jeg vil gerne have at det er dynamisk så hvis jeg ændrer kategorien finder arket selv ud af at opdatere summerne

Jeg kan ikke bare trække subtotalsummer Supertekst - de ændrer sig når jeg ændrer mine sorteringer ... og jeg vil gerne have en samlet oversigt over mine forskellige summer i bunden af arket
Avatar billede louisek Mester
26. maj 2016 - 11:06 #5
Det her kan tjene som eksempel:

http://www.kronsell.net/Pics/automat7.jpg

Hvis jeg bruger eksemplet vil jeg gerne vide hvor mange penge der er blevet vundet fordelt på byer. Men jeg vil også gerne have at hvis jeg ændrer bynavnet eller tilfølger/fjerner linjer - så opdaterer arket selv sommerne
Avatar billede supertekst Ekspert
26. maj 2016 - 13:38 #6
Så er det måske en makro der skal til?

Hvor mange rækker er der tale om?
Avatar billede louisek Mester
26. maj 2016 - 13:42 #7
ca 150
Avatar billede supertekst Ekspert
26. maj 2016 - 13:58 #8
Ok - en metoden kunne være at oprette en tabel med bynavne og så akkumulere gevinsterne på den pågældende by - alt sammen internt i VBA-koden.

Hvordan skule resultaterne så skrives ud?
Avatar billede louisek Mester
26. maj 2016 - 15:16 #9
jeg er ret uerfaren i excel og forstår slet ikke hvad du siger :)

jeg har lavet pivottabel på mine kategorier så jeg kan sortere - og jeg kan manuelt sidde og trække summer når jeg har valgt mit filter - men når jeg ændrer filtret, følger summen med og angiver den nye sum

giver det mening?
Avatar billede ebea Ekspert
26. maj 2016 - 18:35 #10
Jeg er ikke sikker på hvad du nøjagtig efterspørger. Men jeg har lavet et lille eks. efter det billede som du linkede til. Og ud fra det, har jeg lavet en summering på efter hvad bynavn du vælger i celle I2, hvor summen fra By(er) vises i H2.
Så må du melde tilbage, hvor meget det afviger fra det du efterspørger.

https://www.dropbox.com/s/sxb051ocmodejsk/scorecard.xlsx?dl=0
Avatar billede store-morten Ekspert
26. maj 2016 - 19:52 #11
Prøv:

Find: Søby i: E2:E13
Sum af: F2:F13

=SUM.HVIS(E2:E13;"Søby";F2:F13)

Eller:

=SUM.HVIS(E2:E13;I2;F2:F13)  Hvor bynavn står i celle I2