Avatar billede Roneklindt Novice
27. maj 2016 - 21:21 Der er 7 kommentarer

ram

Hej eksperter.

Hvordan kan det være at hvis jeg højreklikker på "denne pc" og trykker "egenskaber" at der står jeg "kun" har 16Gb ram, men når jeg har 32GB?

Når jeg tjekker det i "CPUID CPU-Z" Står der 32GB..

Specs:

Intel(R) Core(TM) i7-2600K CPU @ 3.40GHz

Video Card
NVIDIA GeForce GTX 660 Ti

RAM
16 GB  (32GB)

Operating System
Microsoft Windows 10 PRO 64-bit
Avatar billede Roneklindt Novice
28. maj 2016 - 00:03 #1
**************
**//Update//**

Jeg har nu forsøgt at tjekke de 4 slots der er i bundkortet og det lader til at kun 2 af dem virker.

Leder stadig efter en løsning på problemet..

Bundkort: Asus Sabertooth Z77
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
28. maj 2016 - 20:07 #2
Har du prøvet at bytte om på klodserne for at se om det er bundkort eller ram der er problemet?
Avatar billede Roneklindt Novice
30. maj 2016 - 12:54 #3
Ja, det har jeg.

Når jeg tjekker i BIOS står der total memory 16GB (DDR3)
Men i AI Tweaker kan jeg tjekke de enkelte klodser og de er alle på ca 8GB

4X8= 16 ifølge min BIOS.. .

Så den kan godt se alle klodserne.. Men det er som om den kun udnytter halvdelen af dem.

Som jeg også har skrevet tidligere så kan CPU-Z også se alle 32GB..
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2016 - 19:01 #4
Windows 10 Pro 64-bit skulle meget gerne understøtte helt op til 512 GB ram.

Har du opdateret dit BIOS?
https://www.asus.com/us/Motherboards/SABERTOOTH_Z77/HelpDesk_Download/
Der finders desværre ingen nyere end  Version 2104, så det kan trods alt være det.
Prøv og opdater BIOS version som er forevist fra linket beregnet til Windows 10, 64-bit.
Avatar billede Roneklindt Novice
31. maj 2016 - 19:51 #5
Tak.

Har opdateret til seneste version af min BIOS :)
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2016 - 19:55 #6
Så er det enten dårlig ram eller motherboard der ikke virker. Denne motherboard har tilsvarende problem formulering uden at der nogen indikerer at det er løst.
Avatar billede Roneklindt Novice
31. maj 2016 - 20:14 #7
Tak, Tænkte det godt. Har prøvet at sætte mine gamle ram i 4 X 4 GB og der er resultatet det samme. Den kun viser halvdelen altså 8 GB..

Tak for hjælpen :)