Avatar billede lillejens Nybegynder
11. september 2001 - 10:49 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

flytte til næste celle i excel med shift eller enter

kan man med shift tasten flytte næste aktive celle i en bestemt række følge G2;G4;G6;G8;C11;C13;I11;I13;D20;G20;J20;L20;B24;C24;osv. osv og hvis man med musen markere feks \"D2o\" fortsætter den så derfra og ikke mindst hvordan ?
11. september 2001 - 10:53 #1
Nok ikke lige med skift tasten, men med Enter eller piletasterne - OK ?
Hvis det er OK, så skal jeg lige lave et eks.
Avatar billede podata Nybegynder
11. september 2001 - 11:11 #2
Det kan du ikke sådan lige med en standard-indstilling, du kan efter enter få den til at gå op, ned, højre og venstre.
Men det er jo ikke det det drejer sig om her, jeg tror du nød til at lave noget makro halløj.
Avatar billede johs_j Novice
11. september 2001 - 11:13 #3
Du skal fjerne låsen på de celler der skal hoppes til. Det gøres ved at du makerer dem og vælger Formater/celler og fanen Beskyttelse. Fjerne flueben ved Låst og tryk OK.
Vælg Funktioner / Beskyttelse / Beskyt ark.

Nu kan du hoppe mellem de u-låste celler med Tabulator-tasten.
11. september 2001 - 11:14 #4
Hvis du kan bruge det således, at hvis du f.eks. ændre i G6 så hopper den til G8 osv, så kan du prøve denne her:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Dim JumpCells As Range
Dim NumberOfStartCells As Long
Dim Counter As Long

    \'G2;G4;G6;G8;C11;C13;I11;I13;D20;G20;J20;L20;B24;C24
    Set JumpCells = Range(\"g2,g4,g6,g8,c11,c13,i11,i13,d20,g20,j20,l20,b24,c24\")
    NumberOfStartCells = 1

    If Not Intersect(Target, JumpCells) Is Nothing Then
        For Counter = 1 To JumpCells.Areas.Count - NumberOfStartCells
            If Not Intersect(Target, JumpCells.Areas(Counter)) Is Nothing Then
                JumpCells.Areas(Counter + NumberOfStartCells).Activate
                Exit For
            End If
        Next Counter
    End If

Set JumpCells = Nothing
End Sub
Avatar billede lillejens Nybegynder
11. september 2001 - 11:20 #5
hej flemming jeg har lige prøvet den kode du sendte hvad tast skal jeg bruge podata og johs jeres svar kendte jeg men jeg vil selv besteme rækkefølgen
Avatar billede lillejens Nybegynder
11. september 2001 - 11:40 #6
FLEMMING ER DET IKKE GALT SELLEHENVISNINGER STÅR MED LILLE
11. september 2001 - 11:42 #7
Hej Lillejens

Først skal kodestumpen placeres i kodemodulet for det ark, hvor du ønsker at hoppe rundt. Altså ikke i et nyt kode modul, men i arket\'s eget modul.

Hvis du ændre i celle g2 så hoppes der til g4, men altså kun hvis du ændre noget.

Flemming
11. september 2001 - 11:43 #8
Det er altså ligegyldigt, om du bruger piletasterne eller enter blot du ændre indholdet af cellen.
11. september 2001 - 11:48 #9
nej, cellehenvisningerne må gerne være med småt !
Avatar billede lillejens Nybegynder
11. september 2001 - 12:05 #10
Hej igen Flemming.Jeg har prøvet at sætte det ind i kodemodulet men jeg er ikke sikker på jeg har gjort det rigtig hvordan gørm man det ? jeg tog kontrolelementer og programkode og valgte worksheet under (general)og indsatte koden der er det rigtig ?
Avatar billede lillejens Nybegynder
11. september 2001 - 12:45 #11
det ser ud til at det virker, så jeg har nok gjort det rigtig tusind tak :o)
Avatar billede lillejens Nybegynder
11. september 2001 - 14:20 #12
kan det passe der ikke kan være flere cellehenvisninger end 46 stk i en kodelængde bliver koden længere, melden den fejl error 1004 så kan den tilsyneladende ikke læse kodelinjen
Avatar billede Chewie Novice
24. januar 2002 - 18:19 #13
flemmingdahl>> når du er færdig her kan så ikke lige tage en kigger her http://www.eksperten.dk/spm/163045
25. januar 2002 - 15:52 #14
Strengen af celler i Set JumpCells = Range("STRENG") må ikke overstige 255 karakter, så går den kold. Ser lige om jeg kan lave en workaround.
25. januar 2002 - 16:04 #15
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Dim Jumper As Range
Dim JumpCells1 As Range
Dim JumpCells2 As Range
Dim bJump1 As Boolean
Dim bJump2 As Boolean
Dim NumberOfStartCells As Long
Dim Counter As Long

    'NOTER dig at sidste celle i JumpCells1 er den samme celle som første celle i JumpCells2
    'MAX længde af JumpCells' Range er 255 karakter, så ingen unødige mellemrum
    'Er du i tvivl om længden, så paste a1,A2....i8,i9 ind i en celle og lad en anden celle tælle =LÆNGDE(xx)
    Set JumpCells1 = Range("a1,A2,A3,A4,a5,A6,a7,a8,a9,b1,b2,b3,b4,b5,b6,b7,b8,b9,c1,c2,c3,c4,c5,c6,c7,c8,c9,d1,d2,d3,d4,d5,d6,d7,d8,d9,e1,e2,e3,e4,e5,e6,e7,e8,e9,f1,f2,f3,f4,f5,f6,f7,f8,f9,g1,g2,g3,g4,g5,g6,g7,g8,g9,h1,h2,h3,h4,h5,h6,h7,h8,h9,i1,i2,i3,i4,i5,i6,i7,i8,i9")
    Set JumpCells2 = Range("i9,j1,j2,j3,j4,j5,j6,j7,j8,j9,k1,k2,k3,k4,k5,k6,k7,k8,k9,l1,l2,l3,l4,l5,l6,l7,l8,l9,m1,m2,m3,m4,m5,m6,m7,m8,m9,n1,n2,n3,n4,n5,n6,n7,n8,n9,o1,o2,o3,o4,o5,o6,o7,o8,o9,p1,p2,p3,p4,p5,p6,p7,p8,p9,q1,q2,q3,q4,q5,q6,q7,q8,q9,r1,r2,r3,r4,r5,r6,r7,r8,r9")
    NumberOfStartCells = 1

    If Not Intersect(Target, JumpCells1) Is Nothing Then
        bJump1 = True
        Set Jumper = JumpCells1
    End If

    If Not Intersect(Target, JumpCells2) Is Nothing Then
        bJump2 = True
        Set Jumper = JumpCells2
    End If

    If bJump1 Or bJump2 Then
        For Counter = 1 To Jumper.Areas.Count - NumberOfStartCells
            If Not Intersect(Target, Jumper.Areas(Counter)) Is Nothing Then
                Jumper.Areas(Counter + NumberOfStartCells).Activate
                Exit For
            End If
        Next Counter
    End If

Set Jumper = Nothing
Set JumpCells1 = Nothing
Set JumpCells2 = Nothing
End Sub
Avatar billede brasso Forsker
06. november 2013 - 15:59 #16
Haløjsa!
Faldt lige over denne, i min søgen efter en løsning til en formular jeg har lavet i Excel 2007. Jeg har prøvet koden, men synes ikke jeg kan få den til at virke, sansynligvis fordi jeg ikke har fået den indsat korrekt.
Er der en der kan lave en lille billedserie, hvordan jeg får koden sat korrekt ind i Excel, så vil jeg blive meget, meget glad.
06. november 2013 - 18:57 #17
Billedserie bliver det ikke til fra mig af, men det skulle nu være lige til at forstå...
Hvis du er på det ark, hvor du gerne vil have koden til at virke, så højre klikker du på arknavnet i bunden og vælger 'View Code' - måske 'Vis Kode' på dansk.

Nu åbner VBA'en sig op og stiller sig der hvor du kan placere specifik kode for dette ark, og der her du skal sætte koden ind.

Håber det er nok ellers Google lidt
Flemming
Avatar billede brasso Forsker
07. november 2013 - 12:17 #18
Yes! Nu virker det. Jeg bøvlede lidt rundt med det, men efter at jeg gemte arket og åbnede det igen, så virker det fint. Der er en lille ting for dig tror jeg. Kan koden ændres så der skiftes celle når TAB tasten trykkes, uanset om der rettes/tilføjes noget i en celle? Så vil det være perfekt.
Avatar billede brasso Forsker
07. november 2013 - 13:11 #19
Ny tråd til det sidste spørgsmål http://www.eksperten.dk/spm/987797
Hvis du har lyst til at hjælpe. :-)
07. november 2013 - 13:32 #20
Koden virker allerede med TAB... ALTSÅ, hvis du ændre i cellerne!!
Koden reagerer nemlig på, at du ændre noget i cellerne (Worksheet_Change) ellers hoppes der ikke...
Hvis koden skal regere på (Worksheet_SelectionChange) så skal den nok skrives lidt om... måske der er en anden der synes det kunne være sjovt.