Avatar billede tm1 Nybegynder
17. oktober 2001 - 23:28 Der er 21 kommentarer og
3 løsninger

Hvad er en router?

Er det det samme som en firewall?
Avatar billede kapla Nybegynder
17. oktober 2001 - 23:29 #1
Avatar billede claus.arndt Nybegynder
17. oktober 2001 - 23:31 #2
Neeh, en router er en slags fordeler, når man har flere PCer over netværk og kører dem over en linje, f.eks ADSL. De nyere router har indbygget firewall fra serverens side.
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
17. oktober 2001 - 23:33 #3
firewall....lyder spændende
Avatar billede tm1 Nybegynder
17. oktober 2001 - 23:34 #4
Ok, nu tænker jeg på at få netexpress fra TDC, hvis jeg kun skal have ADSL på en pc, hvorfor skal jeg så bruge en router?
Avatar billede kapla Nybegynder
17. oktober 2001 - 23:36 #5
Avatar billede claus.arndt Nybegynder
17. oktober 2001 - 23:52 #6
Nej, Hvis du er sikker på det, behøver du kun en almindelig ADSL, men så skal du selv installere en firewall, f.eks. ZoneAlarm, den er gratis til privat brug.
Avatar billede tm1 Nybegynder
17. oktober 2001 - 23:53 #7
Jamen, hvorfor skal jeg så betale 14 kr. ekstra om måneden, hvis jeg ikke skal bruge en router til noget? Ja ja, jeg ved godt at jeg ikke SKAL, men jeg synes ikke helt jeg er blevet klogere på hvad en router bruges til.
Den deler vel ikke kun forbindelsen?
Avatar billede tm1 Nybegynder
17. oktober 2001 - 23:55 #8
claus.arndt-> vil det sige at en router, fungerer som en slags firewall?
Avatar billede kapla Nybegynder
17. oktober 2001 - 23:55 #9
Du slipper for at installere en firewall, hvis du har en router ;)
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
18. oktober 2001 - 00:01 #10
nej nej nej....... en router er ikke en firewall
Avatar billede kapla Nybegynder
18. oktober 2001 - 00:03 #11
Speedstream 2601 som følger med til netexpres, har indbygget firewall.
Avatar billede claus.arndt Nybegynder
18. oktober 2001 - 00:05 #12
Firewall er til at beskytte mod hackere og andere, så at de ikke kan bruge din computer som server eller læse informationer uden at du giver dem lov til det og har intet med router at gøre. Det er bare en ekstraservice som routere stiller til rådighed fra teleselskaberne.
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
18. oktober 2001 - 00:07 #13
pakkefilter ikke firewall.....det er bedre end ingenting, men er ikke en firewall
Avatar billede kapla Nybegynder
18. oktober 2001 - 00:09 #14
Så siger vi det ;)
Avatar billede tm1 Nybegynder
18. oktober 2001 - 00:14 #15
Ok, skær det lige ud i pap for mig...

Jeg behøver ikke en router, men derimod en firewall?
Avatar billede kapla Nybegynder
18. oktober 2001 - 00:14 #16
Ja, hvis du kun har en computer, og du ikke vil have en router.
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
18. oktober 2001 - 00:17 #17
Taget fra cisco\'s second year companion guide:

Network administrators must figure out how to deny unwanted access to the network
while allowing appropriate access. Although security tools, such as passwords,
callback equipment, and physical security devices are helpful, they often
lack the flexibility of basic traffic filtering and the specific controls most administrators
prefer. For example, a network administrator might want to allow users
access to the Internet but might not want external users telnetting into the LAN.
Routers provide basic traffic filtering capabilities, such as blocking Internet traf-
fic, with
access control lists (ACLs)
. An ACL is a sequential collection of
permit
or
deny
statements that apply to addresses or upper-layer protocols. In this chapter,
you learn about using standard and extended ACLs as a means to control
network traffic and how ACLs are used as part of a security solution.
In addition, this chapter includes tips, considerations, recommendations, and
general guidelines on how to use ACLs, and includes the commands and configurations
needed to create ACLs. Finally, this chapter provides examples of standard
and extended ACLs and how to apply ACLs to router interfaces.

ACL Overview:
ACLs are lists of instructions you apply to a router’s interface. These lists tell the
router what kinds of packets to accept and what kinds of packets to deny. Acceptance
and denial can be based on certain specifications, such as source address,
destination address, and port number.
ACLs enable you to manage traffic and scan specific packets by applying the ACL
to a router interface. Any traffic going through the interface is tested against certain
conditions that are part of the ACL.
ACLs can be created for all routed network protocols, such as Internet Protocol
(IP) and Internetwork Packet Exchange (IPX), to filter packets as the packets
pass through a router. ACLs can be configured at the router to control
access to a network or subnet. For example, in the Washington School District,
ACLs could be used to prevent student traffic from entering the administrative
network.
ACLs filter network traffic by controlling whether routed packets are forwarded
or blocked at the router’s interfaces. The router examines each packet
to determine whether to forward or drop it, based on the conditions specified
in the ACL. ACL conditions could be the source address of the traffic, the destination
address of the traffic, the upper-layer protocol, or other information.
ACLs must be defined on a per-protocol basis. In other words, you must define
an ACL for every protocol enabled on an interface if you want to control traf-
fic flow for that interface. (Note that some protocols refer to ACLs as
filters
.)
For example, if your router interface were configured for IP, AppleTalk, and
IPX, you would need to define at least three ACLs. As shown in Figure 6-1,
ACLs can be used as a tool for network control by adding the flexibility to filter
the packets that flow in or out of router interfaces.
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
18. oktober 2001 - 00:19 #18
Hvis du er ene om din forbindelse, og du ikke har mange penge, så er der ingen grund til at anskaffe sig en router.
Avatar billede tm1 Nybegynder
18. oktober 2001 - 00:23 #19
Mange mange mange tak for den hurtige hjælp!
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
18. oktober 2001 - 00:25 #20
Hvis du gerne vil have naboen til at betale halvdelen af din regning, så bestiller du en router, og trækker et kabel til routeren.

Altså, 1 computer ingen router.....flere computere router anbefales
Avatar billede kapla Nybegynder
18. oktober 2001 - 00:25 #21
Var så lidt. :)

Takker for point.
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
18. oktober 2001 - 00:25 #22
Takker for point
Avatar billede claus.arndt Nybegynder
18. oktober 2001 - 01:26 #23
Takker oså for point
Avatar billede tumben Novice
18. oktober 2001 - 09:31 #24
hvorfor TDCnetexpress adsl...hvorfor ikke TDCbredbånds adsl...forskellen er at netexpress bruger router...og bredbånd bruger modem og evt switch...hvis du skal have flere pcér tilsluttet...det virker perfekt.
Såvidt jeg forstår er netexpress et forældet produkt...og der er mange der brokker sig over deres speedstreamrouter !!