Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2001 - 21:57 Der er 31 kommentarer og
2 løsninger

Kan man farve læder??

Hej

Jeg har lige fået en ældre læderstol. Den er meget mørkebrun og mindre slidt nogen steder. Så mit spørgsmål er om jeg kan farve den op med en sort farve? Og hvad hedder sådan en farve??
Avatar billede agony Nybegynder
19. oktober 2001 - 21:58 #1
Avatar billede Xelot Nybegynder
19. oktober 2001 - 21:59 #2
Jeg mener at der findes noget specielt læder-maling, men det skal nok kunne fås hos en farvehandler, skinhandler eller sådan noget!!
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
19. oktober 2001 - 21:59 #3
Jeg har selv en gammel lædersofa, den fik en gang Gori, og så var den fin, men spørg i farvehandlen :o)

(BTW. Gori\'en har holdt i 5-7 år, og først nu er den begyndt at være slidt igennem)
Avatar billede Xelot Nybegynder
19. oktober 2001 - 21:59 #4
Jeg tror at det er sådan noget maling du ska ha fat i...
Avatar billede podata Nybegynder
19. oktober 2001 - 22:46 #5
Her er der lidt gode råd og \'how to\' fra Leth. http://www.dr.dk/leth/arkiv/011100.htm
Avatar billede a1a1 Novice
19. oktober 2001 - 22:51 #6
nej man kan ikke farve læder
rødt læder kommer fra røde køer
grønt, fra grønne køer osv..
Avatar billede dumdum Nybegynder
19. oktober 2001 - 22:54 #7
a1>> nåja, det er sådan det er...

det er derfor uld altid er hvidt når man har sårn en uldsweater - for ulden kommer nemlig fra knopsvanen (Danmarks nationalfugl)

www.fotx.net/dumdum
Avatar billede a1a1 Novice
19. oktober 2001 - 22:57 #8
nej også grå, fra grå spruve :))))))))
Avatar billede dumdum Nybegynder
19. oktober 2001 - 23:02 #9
nåja - og den grå stær

www.fotx.net/dumdum
Avatar billede a1a1 Novice
19. oktober 2001 - 23:02 #10
he he
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
19. oktober 2001 - 23:05 #11
kommer lyserødt læder så fra de lyserøde elefanter jeg kan se danse rundt i mit værelse?? ;)
Avatar billede dumdum Nybegynder
19. oktober 2001 - 23:07 #12
ja dem og så flamingoen

altså den lyserøde og ik det der man pakker ting ind i (det er igen den hvide ko, dét stammer fra)

www.fotx.net/dumdum
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
19. oktober 2001 - 23:09 #13
hm...
hvor kommer blå farve så fra??? og gennemsigtig??
Avatar billede a1a1 Novice
19. oktober 2001 - 23:11 #14
blåhval og vandmandsuld
Avatar billede dumdum Nybegynder
19. oktober 2001 - 23:11 #15
Gennemsigtig kommer fra husblads... (det der til fromage)

blå kommer fra de farveblinde guldfisk der som oftest lever i nedlagte altankasser i det mørke Mongoliet...

www.fotx.net/dumdum
Avatar billede a1a1 Novice
19. oktober 2001 - 23:12 #16
du er ret mistroisk dexter
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
19. oktober 2001 - 23:18 #17
dumdum>> studerer du emnet syntes du har svar på alt :)

a1>>har mine egne teorier men ville lige høre jeres først.

hvad så med ultraviolet??? radioaktive mus?
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
19. oktober 2001 - 23:24 #18
vi smadrer jo helt hans spørgsmål :(
jeg skal nok stoppe nu.
Avatar billede a1a1 Novice
19. oktober 2001 - 23:30 #19
:)
Avatar billede tumben Novice
19. oktober 2001 - 23:32 #20
her er et SERIØST svar....NARVSVÆRTE
fås hos nogle skomagere/byggemarkeder/læderhandlere
Det er så nemt som at klø sig i R....
Bagefter en tynd gang læderfedt med en klud...så ligner det en million
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2001 - 23:56 #21
Hvad kalder du mig??

Ej, synes Leth\'s råd ser meget fornuftigt ud, så jeg vil holde mig til det (det er jo trodsalt fra televisionet)
Avatar billede tumben Novice
20. oktober 2001 - 00:07 #22
??? hvad snakker du om ..jeg kom med et seriøst svar ..nemlig NARVSVÆRTE...jeg har arbejdet med læder i mange år...men hvis du ikke vil have hjælp så ...
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2001 - 00:13 #23
tumben>> så kunne du da godt have uddybet det lidt mere, hvis du hjælper mig skal du nok få nogle point. Så kan du ikke komme med en komplet a-z forklaring.. og især fortælle mig hvor jeg kan købe de forskellige materialer?
Avatar billede tumben Novice
20. oktober 2001 - 00:22 #24
NARVsværte fås i alle farver og bruges til at indfarve læder..det er tyndt som vand...og fås i flasker.
\"fås hos nogle skomagere/byggemarkeder/læderhandlere\"
pensles ellers duppes på med en klud...derefter behandles med læderfedt.
Brug HANSKER da det farver meget...og lad være med at spilde på andet end din sofa
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2001 - 00:36 #25
ok, har du kigget på leth instruktionerne? Skal jeg følge dem, så bare med dine materialer istedet eller..??

altså

· Handsker
· Læderrens (fx ROC Læder Remover 1 fra DOC Danmark)
· Narsværte sort????
· Læderfedt (fx Gold Quality Læderfedt, håndlavet af Søren Vagn Jensen, Danmark)
· Klude

Det må vel være det ikke???
Avatar billede tumben Novice
20. oktober 2001 - 00:47 #26
nej... jeg har ikke kigget på leth...men det du remser op ..er jo PRECIS det jeg skrev i mit svar...pånær læderrens...men det er sikkert udemærket..så brug endelig det (ikke at jeg tror det er speciel nødvendigt)
held og lykke
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2001 - 00:49 #27
tak :) det vil jeg prøve
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2001 - 00:49 #28
tak, det vil jeg prøve :)
Avatar billede tumben Novice
20. oktober 2001 - 00:55 #29
takker /tumben
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
20. oktober 2001 - 10:33 #30
Vil godt understrege at mit svar VAR seriøst. Min lædersofa fik et par omgange træmaling, og det har holdt LÆNGE.

Det kan skimtes på dette billede:

http://mavser.adsl.dk/Mavser.jpg

til højre er den farve sofaen fik da den blev malet for 5-7 år siden, og i mørket til venstre kan man skimte at den er ved at blive slidt, fordi jeg har haft det med at glide ned i sofaen over ryglænet bagfra. Ham klodsen i midten skal I bare se bort fra!
Avatar billede tumben Novice
20. oktober 2001 - 13:51 #31
hhmm >maverick_quazary...den kan også bruges...men det er altså nok ikke det sundeste at sidde i...da gori er fyldt meden masse svampegifte og lign...men ok en sofa nede i øveren el. lign. ..der er det sikkert ok /tumben:-)
Avatar billede a1a1 Novice
20. oktober 2001 - 16:39 #32
tja, så mugner sofaen da ikke?
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
20. oktober 2001 - 17:45 #33
hehe :o)