Avatar billede fjensen Nybegynder
04. april 2002 - 12:50 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Eternittag

Er der nogen der ved om et eternittag fra
1961 tager skade af at blive renset med klorin
Avatar billede a1a1 Novice
04. april 2002 - 12:59 #1
det tager nok ikke skade, men jeg vil fraråde dig at pille ved det, et gammelt eternittag er jo lavet af/med asbest og hvis du begynder at skrube på det, vil du fri give en masse støv partikler..

jeg mener der var en sag om en mand der (selv) havde højtrykrenset sit eternittag, jeg mener at han skulle betale erstatning (for at have forurenet)

:)
Avatar billede fjensen Nybegynder
04. april 2002 - 13:01 #2
jeg har ikke tænkt mig at skure på det
det er nemlig så effektiv at det bare skal
fortyndes og så hældes på med vandkande med
spredebom
´:)
Avatar billede backside Nybegynder
04. april 2002 - 13:05 #3
Det ville nok være bedre at spørge hos en tagmand. ;)
www.tagservice.dk
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. april 2002 - 13:23 #4
Det er NETOP klorin du skal bruge for at afrense dit Eternittag. Jeg har selv gjort det med stor success (og efter råd fra det lokale byggemarked).

Start med at fjerne det værste mos og belægninger fra taget med en stivhåret børste. Brug derefter en let opvredet klud til at knubbe klorinopløsningen godt ind i taget med (det er ikke nok bare at hælde det på fra en vandslange - husk gummihandsker). Slut af med at spule taget GRUNDIGT med vand. Bla. tagrender kan tage skade af klorinopløsningen, hvis den får lov til at blive liggende.
Avatar billede a1a1 Novice
04. april 2002 - 13:26 #5
er du nu sikker på at det er et ASBEST tag du også har....
Avatar billede a1a1 Novice
04. april 2002 - 13:34 #6
Miljøgodkendt rensning
Eternittage som er lagt før 1985 indeholder asbest og skal derfor renses på en speciel miljøgodkendt metode. Ved miljøgodkendt rensning, renses taget med vand ved brug af et miljøgodkendt rensesystem, som fjerner mos, alger, snavs og løstsiddende asbest. Efter rensning bliver taget skyllet med rent vand og behandles mod alger. Asbesten opsamles i et filter, som vi afleverer på en godkendt losseplads.
Avatar billede a1a1 Novice
04. april 2002 - 13:35 #7
så hvis du har tænkt dig at rense dit tag selv er du ikke kun DUM men også et miljøsvin.

:)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. april 2002 - 13:45 #8
mit tag er vel fra midt i 60'erne... så det indeholder masser af asbest. Jeg har sansynligvis ikke renset det på en miljømæssig korrekt måde. Men det er renset som anbefalet fra byggemarkedet.
Avatar billede a1a1 Novice
04. april 2002 - 14:03 #9
hmmmm...
> > nanoq
jeg troede ikke at ekperten.dk måtte bruges til at opfordre til ulovligheder
( joke )

Husk at støv og slam fra rensning af ældre eternittage kan være kræftfremkaldende. Det skal håndteres som farligt affald.

Asbestarbejde og bortskaffelse af asbest
Asbeststøv kan være kræftfremkaldende og arbejdet med asbest kræver en række arbejdsmiljømæssige forholdsregler. Spørg Arbejdstilsynet i Roskilde Amt om flere oplysninger på tlf. 4635 0236.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. april 2002 - 16:01 #10
Du har givetvis ret... men da jeg har fået arbejdsmetoden anbefalet af en fagmand - som personalet i et byggemarked er - har jeg handlet i god tro :)
Avatar billede a1a1 Novice
04. april 2002 - 16:11 #11
tjaaa..

nu må vi se om den holder i eksperten retten....
( dobbelt joke )

:)
Avatar billede a1a1 Novice
06. april 2002 - 13:15 #12
skal dette spm ikke lukkes???? :)
Avatar billede a1a1 Novice
05. august 2002 - 13:05 #13
og det blev det :)