Avatar billede michael-k Nybegynder
03. august 2002 - 21:53 Der er 41 kommentarer og
1 løsning

transparent billede

vi sidder og roder med et billede vi skal gøre transparent.
Det vi gør er at min kammerat gemmer billedet som psd fil i paint shop pro    sender det til som  som så åbner det i photoshop.  smider baggrunden væk med min magic wad pen  og exportere det i ai format.  Men når han så åbner det i illustrator ser han intet.
Har også prøvet at gemme i psd format  men når han så åbner det i illustrator  er baggrunden godt nok transparent men det andet er blevet helt sort.
Har også prøvet at gemme i gif men det virker heller ikke.
Hvordan gør man lige når et transparent billede fra photoshop skal over i illustrator ??
Avatar billede thesurfer Nybegynder
03. august 2002 - 21:56 #1
det skal gemmes i 256 farver i .gif format
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. august 2002 - 21:58 #2
det er det og som transparent
Avatar billede thesurfer Nybegynder
03. august 2002 - 22:01 #3
det var vist lidt for hurtigt måske..?

den "gennemsigtige" farve ses (altid?) af tegeneprogrammer, men er gennemsigtig i f.eks. en browser (Internet Explorer, Netscape, Opera osv)..

i Paint Shop Pro sættes baggrunden til gennemsigtig via:
menuen Colors > Set Palette Transperency. Her klikker du ok til at "reduce to a single..", vælger "Optimized Octree", klikker ok, vælger "to background color" eller klikker på baggrundsfarven..

billedet skal derefter gemmes i gif format.

/theSurfer.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
03. august 2002 - 22:02 #4
efter du har gjordt det, skal du vel bare opne .gif filen med illustrator..
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. august 2002 - 22:03 #5
ved jeg ikke  han prøver lige  det er ham med paint shop pro
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. august 2002 - 22:24 #6
gør man det på din måde thesurfer  bliver det helt sort.
Problemet må være illustrator    hvordan gør man det så ?
Enten fra photoshop eller paint shop pro
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. august 2002 - 22:25 #7
eller måske noget andet  han siger at gemmer han det som jpg i psp og smider det over i illustrator virker det men så er det selvfølgelig ikke transparent mere
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. august 2002 - 22:28 #8
eller hvordan laver man billedet transparent i illustrator  det ville nok være den nemmeste
Avatar billede thesurfer Nybegynder
03. august 2002 - 22:30 #9
jeg har vist aldrig brugt illustrator før.. hvad skal han bruge der, der er så specielt ?

hvis det bare er et gennemsigtigt billede, kan han nøjes med Paint Shop Pro..

/theSurfer.
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. august 2002 - 22:32 #10
siger han man ikke kan  måske han gør det forkert  ved jeg ikke. gider ikke mere :)  du får pointene så man han selv lave en brugere hvis han skal have mere hjælp
Avatar billede thesurfer Nybegynder
03. august 2002 - 22:33 #11
hehe.. jeg ved ikke om det er lovligt.. hvis ikke, får du points'ne tilbage.. :)

/theSurfer.
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. august 2002 - 22:34 #12
hvorfor skulle det ikke være det  mig der laver spørgsmålet  du er den eneste der har svaret  så det er meget lovligt :-)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
03. august 2002 - 22:35 #13
hehe.. okay :)
Avatar billede spe Nybegynder
03. august 2002 - 22:37 #14
Du vrøvler nu lidt thesurfer!
Det skal ikke være gif for at få det over i Illustrator.

Gem som psd og brug place i Illustrator det skulle være måden
men lyder somom det ikke virker.
Send evt. psd-en til mig så skal jeg se på hvad der kunne være galt sup@tdcadsl.dk
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. august 2002 - 22:48 #15
spe  han sender den vist lige til dig    point finder vi ud af enten smider jeg nogle eller så opretter han en bruger selv og smider nogle til dig.
Håber det er okay og at det er lovligt :-)
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. august 2002 - 22:49 #16
eller så må thesurfer smide sine 15 :-)
Avatar billede spe Nybegynder
03. august 2002 - 22:51 #17
Er ok med mig :-)
Avatar billede spe Nybegynder
03. august 2002 - 22:57 #18
Har modtaget billedet. Der var baggrund på når jeg sletter den og bruger Illustrators Olace kommandoe er det gennemsigtigt.
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. august 2002 - 22:58 #19
okay og hvad betyder det :))
Avatar billede spe Nybegynder
03. august 2002 - 23:01 #20
Olace=place kommandoe=kommandoen :-))
Avatar billede thesurfer Nybegynder
03. august 2002 - 23:06 #21
hvis det spe laver er bedre, smider jeg gerne points'ne til spe ..

prøv evt at sende mig psd filen: thesurfer_exp@yahoo.com

/theSurfer.
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. august 2002 - 23:07 #22
bliver også sort    han prøver igen i morgen da han får ny computer der.
ved ikke lige hvad der kan være galt :(
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. august 2002 - 23:19 #23
thesurfer han har sendt det hele til dig  forklaring skulle stå i mailen
Avatar billede spe Nybegynder
03. august 2002 - 23:24 #24
Hmm.. virker fint hos mig.
Men vend tilbage hvis det heller ikke virker med den nye computer
Kan måske komme på et par flere ideer.
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. august 2002 - 23:25 #25
okay lyder godt  er godt nok ved at være træt at det her mellem mands halløj  men en bruger vil han ikke oprette  tror ikke han er kommet ud af builder comaet endnu ;)
Men vi vender tilbage hvis der stadig er problemer
Avatar billede spe Nybegynder
03. august 2002 - 23:26 #26
P.s
er en dårlig idé at bruge gif selvom det måtte virke. Der er begrænset data i en gif og hvis det skal bruges til et visitkort som skrevet i mailen så gælder det om at have godt med farvefata for at få det pænt i tryk/print.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
03. august 2002 - 23:29 #27
hmm... jeg har stadigvæk ikke fattet hvorfor det skulle over i illustrator..?

billedet er gennemsigtigt og ser godt ud.. jeg har checket det med hvid og sort baggrund..

som jeg sagde, så kan baggrunder (altid) ses i tegneprogrammer..

der står at de skal være 140 i højden.. jeg går ud fra at det er 140 pixels..
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. august 2002 - 23:32 #28
thesurfer  fordi det skal over i illustrator er fordi det skal bruges til visitkort.
Logoet er lavet i et 3dprogram og er så emporteret eller gemt som jpg eller hvad han har gjordt    vil så lave det transparent men da ingen af os ved noget om illustrator har vi så prøvet i photoshop og paint shop pro  virker fint indtil det skal ind i illustrator så opstår problemerne :(
Avatar billede spe Nybegynder
03. august 2002 - 23:33 #29
thesurfer>> Du vrøvler! Baggrunden kan ikke ses i et tegneprogram når man henter en psd fil uden baggrund ind i illustrator.
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. august 2002 - 23:34 #30
han prøver igen i morgen  lykkes det ikke vender han tilbage :))
Avatar billede thesurfer Nybegynder
03. august 2002 - 23:37 #31
spe>> hehe, jeg mener i psp.. :)

michael-k, kunne I ikke nøjes med at bruge PSP? eller kan han kun finde ud af at illustrator ? eller er det mig der bare ikke har fattet det.. ? I kunne vel også bare bruge en baggrundsfarve der matcher visitkortet.. (lidt fusket, men hvis det virker, så..)

anyways.. her er nogle billederne..

transperant:
http://www.friserverplads.dk/thesurfer/exp/michael-k/psdformat_trans.gif

140 i højden:
http://www.friserverplads.dk/thesurfer/exp/michael-k/logo_140height.gif

/theSurfer.
Avatar billede snebolle Nybegynder
03. august 2002 - 23:49 #32
Så er jeg selv på banen. :)
Jeg kan nemt bruge psp og lave det transparent der i. Men problemet kommer når jeg skal indsætte det i illustrator hvor trekanterne bare bliver sorte.
Og jeg kunne godt lave baggrundsfarver om så det passer ind på mit visitkort, men det er ikke særlig optimal.

Mvh Snebolle
Avatar billede thesurfer Nybegynder
03. august 2002 - 23:51 #33
jeg har aldrig før brugt illustrator, så jeg ved ikke hvad programmet gør.. er det ligesom programmet Publisher ?

Og er det absolut nødvendigt at bruge illustrator ? du kan ikke nøjes med PSP ?

/theSurfer.
Avatar billede snebolle Nybegynder
03. august 2002 - 23:54 #34
Når man skal lave noget som skal trykkes som f.eks. visitkort så skal det helst laves i vektor-grafik. Hvis jeg bare laver det i psp så bliver grafikken ikke særlig godt når det bliver trykt.

Og nej, det er ikke ligesom Publisher.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
04. august 2002 - 00:00 #35
hmm.. kan du ikke lige uploade et screenshot af det "sorte" fra illustrator?
Avatar billede spe Nybegynder
04. august 2002 - 00:02 #36
michael-k>> Fik du nogensinde kigget på Dimensions? Ville være oplagt at lave trekanterne her så de er vektorgrafik.
Avatar billede snebolle Nybegynder
04. august 2002 - 00:07 #37
thesurfer >> Det er bare hvor alle farver på trekanten er sorte. Men du kender jo ikke programmet Illustrator kan jeg forstå. Og det skal laves der i, så jeg takker for hjælpen og prøvet at få assistance fra spe.

spe >> jeg har prøvet at lave det til vektor-grafik i Adobe Streamline men det virker ikke særlig godt.
Vil du selv prøve at indsætte det billede i illustrator hvis jeg sender dig det ?

Mvh Snebolle
Avatar billede michael-k Nybegynder
04. august 2002 - 00:07 #38
spe nej ikke andet end den trial jeg prøvede  syntes ikke programmet sagde mig så meget.  Er stadig i det stagde hvor alt skal prøves af.
Så har snart leget med alt hvad der hedder grafisk programmer  er ved at finde lige så stille ud af hvad for nogle man skal satse på ;)  og det blev ikke dimension :(
Avatar billede spe Nybegynder
04. august 2002 - 00:16 #39
Snebolle>>Du må gerne sende det.
Jeg har lavet en udgave i Dimensions så hvis ikke det skal være 100% som dine men tæt på kan du måske bruge det. Sender det til dig.

michael-k>> Ok :-) Tager også tid at komme dybt ind i et program.
Avatar billede snebolle Nybegynder
04. august 2002 - 00:51 #40
spe >> helt perfekt. Det kan ikke blive bedre.

En endelig konklusion på dette indlæg er vel, at thesurfer giver de point til spe.
Avatar billede michael-k Nybegynder
05. august 2002 - 02:17 #41
her er dine point spe  http://www.eksperten.dk/spm/242895
Avatar billede thesurfer Nybegynder
05. august 2002 - 03:44 #42
jeg giver pointsne tilbage til michael-k.

se spm: http://www.eksperten.dk/spm/242903

/theSurfer.