Avatar billede htx98i17 Professor
23. september 2002 - 17:19 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Vin og holdbarhed

Hvor lang tid kan en åbnet rødvin holde sig i en karaffel ? :-)
og hvordan bør den opbevares...
Avatar billede jakoba Nybegynder
23. september 2002 - 17:46 #1
det varierer med hvor gammel vinen i det hele taget er.

jo ældre jo hurtigere bliver den udrikkelig. men der er nok også andre faktorer: hvor varmt det er, om der er låg på, osv osv.
Avatar billede htx98i17 Professor
23. september 2002 - 18:01 #2
ja det var osse det jeg tænkte...
der må være nogen som ved noget om det...
Avatar billede Beach Mester
24. september 2002 - 01:12 #3
Hvis du filmer den så der ikke kommer luft til, vil den kunne holde sig i ca. 24 timer ved 10-12 grader C hvis den ikke bliver påvirket af lys.
Derefter tager vinen ret hurtigt skade som drikkevin, da smags og duftstofferne forandre sig til det dårligere.

Da spørgsmålet er ret hypotetisk så er der ingen regler uden undtagelser.
Er det en billig slavevin fra Bilka til 25-50,- så skader det vel ikke alverden at lade den stå nogle dage eller 3. Har du fingerne i en vin i en rigtig god kaliber så skal den straks efter åbning og iltning drikkes. Det vil være en dødssynd at sætte den til at vente på køl med mindre det direkte er anbefalet af kendere!
Så.... det er lidt op til dig selv hvor meget du vil gøre ved det:-)

Vinen tager rent sundhedsmessigt ikke skade af at stå i et køleskab i 14 dage, men den vil absolut ikke smage af det samme som da du propede den op, omvendt bliver ingen af dråberne her i huset hældt i vasken men bliver brugt i madlavningen hvis den ikke lige blev drukket færdig eller faldt i vores smag.
Vi har altid omkring en flaske blandet saft stående på køl (2-3 grader) til maden og en hurtig tester med snuden nede i flasken ville straks sige hvis der er gået råd i skittet så.

Håber du kan bruge noget af det, men som sagt.... Intet er umuligt med vin så, prøv dig frem.

//Beach
Avatar billede htx98i17 Professor
13. oktober 2002 - 15:12 #4
takker
Avatar billede nwinther Nybegynder
16. maj 2003 - 16:44 #5
En fin, dyr vin kan sagtens holde sig i 24 timer.
Hvis du har en fin vin f.eks. Château Margaux fra en forholdsvis ny årgang f.eks. 1990 kan det være anbefalelsesværdigt at åbne og dekantere den mindst 10 timer inden du skal drikke den - men det er rigtigt, at hvis du har en meget gammel vin, bør du ikke lade den stå mere end et par timer måske mindre. Det afhænger ikke bare af kvalitet men også af alder (i forhold til, hvor meget vinen vil kunne modne)

En tommelfingerregel:

Ung vin: Længe holdbarhed
Kvalitetsvin: Længe Holdbarhed

Gammel Vin: Kort
Billig vin: Kort

Derudover kan der næppe siges at være generelle regler.