Avatar billede kasper82 Nybegynder
01. januar 2003 - 18:00 Der er 26 kommentarer og
2 løsninger

Loadvariable

Er det muligt.. når man loader en textfil ind i et dynamisk txtfield.. at man kan lave actions på det man loader ind..

eks:
loader var.txt ind i "bla"
Hvor man så får:
menu1(som har et get-url)
menu2(som har en anden function)

altså som er specificeret i .txt filen ??
Avatar billede _k Nybegynder
01. januar 2003 - 18:13 #1
Du skal bruge asfunction, som du kan læse mere om i hjælpen eller hos Macromedia, hvis mit følgende eks. ikke får dig til at se lyset.

Lav et link i tekstfilen som ser nogenlunde sådan her ud:

<A HREF='asfunction:MyFunc,14'>Test 1/1</A>

Hvor MyFunc er navnet på en funktion du selv laver i Flash, og hvor "14" er den variabel du arbejder med.

I Flash laver du en funktion i hovedtiddslinjen som ser nogenlunde sådan her ud:

function MyFunc(arg){
    tekstfelt = arg;
}

Du kan lave stort set alt i funktionen (har selv stor fornøjelse af at kalde loadmovie med et argument, som fortæller swf'en hvad den skal indeholde), så leg lidt med det og se om det giver mening.
Avatar billede kasper82 Nybegynder
01. januar 2003 - 18:16 #2
dvs.. HVIS jeg eksempelvis skal bruge det til loadmovie.. altså "test" skal loade en ang. fil ind.. så skal min funktion se således ud:

function MyFunc(vartxt){
    LoadMovie(vartxt, "_root.somewhere");
}

og
<A HREF='asfunction:MyFunc,fil.swf'>Load</A>

Eller hvordan laver jeg den her? ->    LoadMovie(vartxt, "_root.somewhere");
Avatar billede kasper82 Nybegynder
01. januar 2003 - 18:18 #3
loadMovie("[var]", "_root.somewhere"); <- er det korrekt ?.. mm jeg har en hukommelse som en si :)
Avatar billede kasper82 Nybegynder
01. januar 2003 - 18:56 #4
Det vil bare ikke virke. se:
www.4b4.dk/load.swf load.fla og load.txt

Hvad gør jeg forkert??? :/ .. skide skidt!
Avatar billede _k Nybegynder
01. januar 2003 - 19:56 #5
Linket virker ikke?

Har du forsøgt med:

function MyFunc(vartxt){
    loadMovie(vartxt, _root.somewhere);
}

Og et kald der ser sådan her ud:

<A HREF="asfunction:MyFunc,'fil.swf'">Load</A>
Avatar billede kasper82 Nybegynder
01. januar 2003 - 20:36 #6
hov... www.4b4.dk/load/load.swf ,fla,txt selv :)
Jeg kan slet ikke få det til at loade ind i txtfeltet ... helt skidt!
Avatar billede alexander_j Nybegynder
01. januar 2003 - 20:40 #7
Du kan finde en beskrivelse på d!ktators udemærkede side her:
http://www.flashfaq.dk/spg.asp?faq=27
Avatar billede kasper82 Nybegynder
01. januar 2003 - 20:42 #8
Jep.. jeg har også lavet det rigtig.. skulle jeg mene.. men jeg kan ikke engang få den til at loade ind i txt feltet som sagt.. har prøvet at gøre det forfra.. men et el. andet gør jeg forkert!
Avatar billede alexander_j Nybegynder
01. januar 2003 - 20:50 #9
I flash skal du for at hente bruge denne kode:
loadVariables("var.txt", _root, "POST");

Og du laver et textfield med html aktiveret og var sat til _root.minvariabel

I din text fil skal du skrive:
minvariabel=<A HREF="asfunction:MyFunc,'fil.swf'">Load</A>

Ingen linieskift!

Prøv det!
Avatar billede kasper82 Nybegynder
01. januar 2003 - 20:58 #10
Helt fint.. nu virker det..

lige hurtigt.. nu da du sagde enable html (som jeg også havde glemt.. TYPISK).. kan man bruge noget CSS alike.. i flash? altså til links/farveskift osv.. ?

Smid lige et svar så deler jeg point :)
Avatar billede alexander_j Nybegynder
01. januar 2003 - 21:05 #11
Ja links, farveskift, bold italic og en del andre html-koder virker fint, men ikke table img(billeder) osv.

Jeg man kalder det html1 eller sådan noget - dvs det mest basale eller den kode html'en i starten bestod af!

Giv 'k' de fleste point - hans svar var i det store hele helt korrekt!

/Alexander
Avatar billede kasper82 Nybegynder
01. januar 2003 - 21:07 #12
will do.. du har vel ikke et link til hvordan ens CSS skal bygges op for at være flash compt. el. selv rodet med det?.. har lige snakket med et par stykker på IRC som gjorde mig opmærksom på at man skulle passe en del på med CSS .. pga. Flash ikke altid ville godtage det samme som ens browser.. mth struktur..
Avatar billede alexander_j Nybegynder
01. januar 2003 - 21:19 #13
Jeg vrøvler! Af en eller anden grund misforstod jeg dit CSS!
Det jeg kommenterede var hvilke HTML-koder flash vil godtage og det er de mest basale som <a href="..."> <b> <i> <u> <li> <br> <p> osv.

Du kan formodentlig lave en lille function der formaterer teksten (lidt alá CSS) efter dine ønsker!

Denne kode vil(tror jeg) fx ændre alle dine hyperlink til blå og understreget:
tekst = tekst.split("<a href=").join("<font color='#0000FF'><u><a href=");
tekst = tekst.split("</a>").join("</a></u></font>");
Avatar billede kasper82 Nybegynder
01. januar 2003 - 21:31 #14
hrmm det forstår jeg ikke rigtig .. ehm.. det var noget jeg ville bruge sammen med ovenstående sprgs. Så jeg prøvede at erstatte min nuværende txt fils indhold med:

loadtxt = tekst.split("<a href=").join("<font color='#0000FF'><u><a href=");
loadtxt = tekst.split("</a>").join("</a></u></font>");

Men så sker der ingenting? Det smart i det ville være at hvis alle mine <a> (i min .txt fil) auto kunne få en el. anden konfiguration ala. hvad css gør..
Avatar billede alexander_j Nybegynder
01. januar 2003 - 21:35 #15
Min kode skal ligge i flash :-) og eksekveres når din variabel er loadet ind!
Avatar billede kasper82 Nybegynder
01. januar 2003 - 21:37 #16
hrmm må lige prøve mig lidt frem.. undskylder :)
Avatar billede kasper82 Nybegynder
01. januar 2003 - 21:38 #17
dvs.. ehmm tekst = tekst.split .. bla bla (tekst = navnet på mit txtfield? eller)
Avatar billede alexander_j Nybegynder
01. januar 2003 - 21:39 #18
Jeg laver lige et eksempel til dig - skriv en email jeg kan sende den til!
Avatar billede kasper82 Nybegynder
01. januar 2003 - 21:41 #19
Det lyder kanon.. ellers ville jeg nok gå sent iseng (kan ikke døje at gå igang med noget og så ikke gøre det nogenlunde færdigt :) )

du kan sende den til: homosvans@hotmail.com
Avatar billede alexander_j Nybegynder
01. januar 2003 - 21:55 #20
sendt!!!

jeg har lagt en ekstra variabel i txt-filen(mintekst.txt) den hedder 'hent' og den fortæller flashfilmen om variablerne er hentet eller ej!

Når variablerne så er hentet, eksekveres min kode, som så udskifter alle '<a href=' med '<font color='#0000FF'><u><a href=', og alle '</a>' med '</a></u></font>', således at linket bliver blåt og understreget!

/Alexander

ps. Fantastisk emailadresse forøvrigt
Avatar billede kasper82 Nybegynder
01. januar 2003 - 21:58 #21
mm.. nu har du lige smidt mig helt rundt på gulvet.. det jeg ledte efter var en CSS alike.. der lavede en mouseover-farveskift ting.. ?..
Avatar billede alexander_j Nybegynder
01. januar 2003 - 22:11 #22
Det kan du ikke(tror jeg) - sorry - det understøttes først i en mere udviklet form for html! (det bliver i hvert fald umiddelbart meget kompliceret)

Det jeg har lavet til dig er en kode der udskifter farven på alle dine hyperlinks fra kedelig sort til blå!
Avatar billede kasper82 Nybegynder
01. januar 2003 - 22:14 #23
oki.. ærgligt.. jeg takker for din hjælp det er helt sikkert :)

Godt nytår :)
Avatar billede alexander_j Nybegynder
01. januar 2003 - 22:28 #24
np :o)

Og godt nytår til dig også (http://home19.inet.tele.dk/sirvival/xmas.html)!
Avatar billede kasper82 Nybegynder
02. januar 2003 - 13:06 #25
*tænke tænke*.. den der CSS alike mouseover color skifter.. var det ikke en mulighed at lave den med buttons.. altså dublicate something udfra en txt fil.. og så bare lave text ændringen i button'n? Eller ville det at vove sig ud på dybt vand ? :)
Avatar billede alexander_j Nybegynder
02. januar 2003 - 13:24 #26
Vi er ude et sted, hvor jeg ikke kan bunde :)
Umiddelbart tror jeg ikke det er muligt at lave en mouseover på et html-link i flash - det eneste jeg kan komme frem til er et eller andet med en usynligt button(eller nogle koordinater for musen) der matematisk følger stedet hvor dit html-link! - og hvis du også har scrolleffekt på dit textfield, så bliver det for mig helt uoverskueligt!

Prøv at oprette et nyt spørgsmål(hvis det betyder meget for dig), så kan det være Nikolajdu, Barklund, Mat eller en anden flashguru kan hjælpe dig med den!
Avatar billede kasper82 Nybegynder
02. januar 2003 - 13:25 #27
ok will do.. tak for hjælpen :)
Avatar billede alexander_j Nybegynder
02. januar 2003 - 13:29 #28
np! 8)