Avatar billede cotoun Nybegynder
21. februar 2003 - 13:05 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

er det ikke meget hårdt arbejde...

Jeg går selv og pusler lidt med tanken om at starte mit firma..
men der er så mange ting jeg er i tvivl om, nogle af dem er bla:
Er det ikke xtrem hårdt at være iværksætter..
skal man kunne meget med regnskab eller hvordan er det..
hvordan skaber man sig nogle gode forbindelser..I tarten vil jeg sælge edbmaskiner til private til meget billige priser.. derfor vil spørgsmålene mest henvende sig til fritidsbrug..
På forhånd tak for indlægene..
Avatar billede cotoun Nybegynder
21. februar 2003 - 13:06 #1
*I starten vil jeg....
Avatar billede elkrog Nybegynder
21. februar 2003 - 13:09 #2
Avatar billede dotcom1 Nybegynder
21. februar 2003 - 13:15 #3
Side for iværlksættere: http://www.cvu.dk/sw97.asp
Man kan desuden få x antal gratis timer med en professionel konsulent, der kan hjælpe i opstartsfasen. Henvend dig til din kommune.
Avatar billede dotcom1 Nybegynder
21. februar 2003 - 13:16 #4
Dansk Iværksætter Forening: http://www.d-i-f.dk/
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
21. februar 2003 - 13:17 #5
Må jeg have lov til at reformulere dit spørgsmål ;)

"Er det ikke exstremt hårdt altid at være i sin livskvalitet ?"

Tjoo, lidt ... men ikke meget :)

Hvad angår det at skabe sig et netværk, så er det en evig opgave du aldrig bliver færdig med. I dit tilfælde vil netværk til det lokale Erhvervsråd, computer-foreninger, netcaféer m.v. vel være naturligt.

Hvad angår regnskab så udliciter opgaven til en regnskabssagkyndig - måske du har en i din familie ...

Hvad angår dit produkt at sælge edbmaskiner billigt, så bliver problemet for dig nok at indkøbe dem så du kan sælge dem billigt ...
Avatar billede cotoun Nybegynder
21. februar 2003 - 13:35 #6
www.startfirma, har jeg været inde under MANGE gange, for den bliver jo givet videre her hver gang der kommer et spørgsmål.. jeg spurgte fordi jeg gerne ville have nogle kommentarer, og tak for det tony..
Avatar billede cotoun Nybegynder
21. februar 2003 - 13:37 #7
men jeg tænkte på alle de forskellige edb formaer der er på nettet.. de sælger jo så billigt.. de må vel have nogle gode kontakter et eller andet sted fra..
Avatar billede cotoun Nybegynder
21. februar 2003 - 13:42 #8
og forresten det med den regnskabssagkyndige.. jeg har læst at man ikke behøber hvis man tjener under 500.000 kr hver år.. og så meget kommer jeg nok ikke til at tjene når jeg starter.. og desuden er sådan en mand ikke også for dyr..
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2003 - 15:25 #9
Du skal lave regskab så snart det bliver et firma, med et moms nr.
Avatar billede blegansigt.com Nybegynder
21. februar 2003 - 15:41 #10
Ang. revisor:
Jeg har en revisor, der er meget professionel og han tager 4.500 kr. for et årsregnskab med ca. 200 bilag...
(her ca. 100 faktura og 100 udgiftskvitteringer).

Ang. det med at være selvstændig i det hele taget:
Det hårdeste (synes jeg) er at man er alene hver dag, men måske kan du (som jeg) være heldig, at finde nogle at dele kontorer med (efter et stykke tid).

Ang. netværk
Hvis du mener et salgsnetværk mod det private marked, bliver du nok nød til at have en eller anden form for markedsføring. Her gælder alt fra en lille seddel, du kan hænge op i Brugsen, en hjemmeside, annoncering oma.

Held og lykke ;-)
Avatar billede ALS Praktikant
21. februar 2003 - 16:37 #11
cyberfinn >> Der SKAL laves regnskab så snart man laver et firm, uanset moms-nummer (hedder CVR-nummer i dag) og uanset omsætningens størrelse.

Man behøver ikke være moms-registreret, hvis omsætningen er under 50.000 Kr. om året. Så slipper man for at lave moms-regnskab, men der skal stadig laves et årsregnskab til skattevæsnet.
Avatar billede professoren Nybegynder
21. februar 2003 - 17:04 #12
Du kan få gratis råd og vejledning hos din lokale T.I.C. center.
Firmaet Ernst& Young tilbyder også lidt gratis råd og vejleding.(www.ey.dk)
Prøv at kigge på www.venturecup.org for info, samt Dansk Iværksætter Forening,
www.d-i-f.dk
Avatar billede ALS Praktikant
21. februar 2003 - 17:24 #13
Hvorfor mon manden skal sendes til diverse andre sider. Han stiller et par konkrete spørgsmål, som han gerne vil have svar på.

1. Er det ikke xtrem hårdt at være iværksætter..

Det kommer nok meget an på hvilken person du er.
Jeg vil ikke kalde det "hårdt", men spændende og udfordrende.
Hvis du helst vil gå med livrem og seler, og ligger søvnløs om natten fordi du ikke kan se hvordan du skal kunne hente din løn hjem, bliver det nok hårdt i længden.

2. skal man kunne meget med regnskab eller hvordan er det..

Der skal laves lidt regnskab. Som det allerede er nævnt kan du vælge at lægge den del af arbejdet ud til regnskabshjælp.
Omvendt er det ikke så galt, som det kunne lyde. Et kollone-hæfte eller et regne-ark i Excel gør meget ved det. Er du moms-registreret skal der laves moms-regnskab også, det har Told og skat et lille hæfte man kan fører i.
Et lille regnskabs-program som f.eks. SummaSummarum (www.summarum.dk) kan det hele, hvis det skal være lidt mere avanceret.

3. hvordan skaber man sig nogle gode forbindelser..

Hvilke forbindelser tænker du på her?

4. I starten vil jeg sælge edbmaskiner til private til meget billige priser..

Det er utrolig svært at lave en ordentlig forretning på at sælge PC-hardware. Priserne er presset helt i bund. Jeg kender et par stykker inden for branchen, de siger at avancer på 5-15% er ganske almindelige.
Er man lille forhandler, er indkøbspriserne ofte højere end priserne på www.edbpriser.dk
Du skal købe MEGET stort ind, hvis du vil tilbyde "meget billige priser" og løber dermed en risiko for at brænde inde med forældet hardware, der ikke kan sælges.
Avatar billede draeber Nybegynder
21. februar 2003 - 19:22 #14
1. Enig med ib-rene-cairo i at det kommer an på, hvordan du har det med at være selvstændig, hvor hårdt du synes det er...
Jeg har selv på nuværende tidspunkt været selvstændig i omkring 5 år, og har ikke på noget tidspunkt syntes det var hårdt... (Jeg kører det dog også stadig kun i fritiden, ved siden af skole, hvilket jeg i øvrigt har gjort lige fra starten!) Selvfølgelig kan det være surt, men det ene opvejer det andet synes jeg, og jeg personlig tænker MEGET på at springe ud i det, og starte på fuldtid, efter endt studie til næste vinter...

2. omkring regnskab...
Egentlig ikke.... Da jeg startede, fik jeg en folder fra T&S som forklarede de grundlæggende ting. Som det kører nu, laver jeg selv mit momsregnskab (ca. 20-100 bilag om måneden) Det tager ikke voldsomt langt tid, og jeg bruger bare et regneark til det. Resten lader jeg en revisor om, og sidste år, mener jeg han tog omkring kr. 1700,- for at lave skatteregnskab m.v. Det synes jeg ikke er voldsomt, og kan kun anbefale det...

3. forbindelser:
Den kan være svært... Her vil jeg ikke svare andet end: "Klø på"
og desuden så husk det gamle "ordsprog" med at der skal 12 gode oplevelser, til at opveje én dårlig!!! Mund til mund metoden er heller ikke af vejen, det er sådan jeg får ca. 90% an mine kunder!

4. Sælge EDB-maskiner til private til meget billige priser:
GLEM DET!!!
Det har jeg selv prøvet på, siden jeg startede... Engang i mellem finder du et godt tilbud, men det hører godt nok til sjældenhederne....
Hvis du regner med at kunne sælge til samme priser/billigere end du kan finde det på edbpriser, så tro om igen.... I mit eget tilfælde kan jeg sige det sådan, at jeg selv jævnligt bruger EDBpriser til at sikre mig en vare billigst muligt...
Det kan bedre betale sig, at levere god service, det glemmer kunderne ikke... og i mange tilfælde betyder prisen på det udstyr du så kan levere noget mindre..
Jeg har selv en kunde, som for en måneds tid siden ringede til mig og spurgte om pris på en ny computer, hvorpå jeg svarede at jeg gerne ville regne på en pris, men den kunne nok ikke sammenlignes helt med de priser, som han kunne finde nogle andre steder. Herpå svarede kunden mig noget i retning af, at det betød egentlig ikke så meget om jeg var den billigste med computeren, for han vidste at jeg var inde i hans system på kontoret, og ville gerne bruge mig som EDB-leverandør i sit firma... Dette må være et eksempel på at god service (og rimelige priser) betaler sig....

Det var mit svar...
Resten må være op til dig selv at vurdere :-)
Avatar billede draeber Nybegynder
21. februar 2003 - 19:25 #15
btw... avance på edb-harware (standard-tingene) ligger på maks 10%, hvis du har overskud på dem!
Avatar billede cotoun Nybegynder
21. februar 2003 - 21:25 #16
nu er jeg ikke så meget inde i alt det moms og diverse fradrag endnu.. men kunne man så ikke bare købe tingene fra dem på edbpriser, og få dem billigt, men man ikke betaler momsen.. ville det ikke være en fordel..
tak for de lange artiler, de er MEGET brugbare, rart med nogle personlige meninger..
Avatar billede cotoun Nybegynder
21. februar 2003 - 21:29 #17
btw draeber.. har du lært erhvervsøkonomi på en skole, eller er du selvlært, og hvis du er hvordan lærte du det så.. jeg har haft det i et år, men jeg er ikke så god til tal..
Avatar billede cotoun Nybegynder
21. februar 2003 - 21:35 #18
med hensyn til det med avancen.. nu er det jo kun fritid.. mit hovedformål er at give folk nogle billige pc´er som de kan overkomme i deres budget.. derfor er betyder det at jeg ikke vil tjene big time på det her projekt.. jeg vil bare gøre nogle mennesker galde i mit lokalsamfund samt få en lille fortjeneste ud af det..
Avatar billede draeber Nybegynder
22. februar 2003 - 09:11 #19
>cotoun:
Du lyder meget som mig selv :-) Det er nogenlunde det der er min forventning også, jeg håber bare at kunne komme til at leve af det.. Men uanset hvad, er avancen utroligt lille.
mht. køb hos andre firmaer på edbpriser: det kan du sagtens her er et lille simpelt regnestykke:
Du køber et m/b hos f.eks. itb og sælger det videre til k1=kunde
indkøbspris hos itb:          kr. 1000,- incl. moms
salgs pris til k1:  kr. 1100,- incl. moms +
isætning og konfig. kr.  400,- incl. moms
samlet salgpris:              kr. 1500,-  incl. moms
Du kan trække momsen fra købet: 1000*0,8 (eller 1000/1,25)=200,-
Du skal så indbetale momsen fra salget: 1500*0,8=300,-
excl. moms har du altså tjent (1500*0,8)-(1000*0,8)=400,-
Indbetaling til told og skat: kr. 100,-
Du skal altså svare skat af kr. 400,-

mht. til om jeg er selvlært...
Til dels... Da jeg startede var min højeste "uddannelse" 10. klasse!
Regnestykket er slet ikke så svært, når man først lige kommer ind i det. I starten spurgte jeg min far lidt, da han har været selvstændig i lang tid, men det var meget minimalt....
mht. erhvervsøkonomi, ja nu har jeg lært lidt på forskellige skoler, men det er ikke noget jeg rigtig synes jeg kan bruge til noget... Alt andet end momsregnskabet lader jeg min revisor om.
Jeg vil gerne prøve at sende dig et regnestykke, men jeg har desværre ikke tid til, lige at finde noget frem nu.... Kan muligvis nå det i eftermiddag :-)
Avatar billede ALS Praktikant
22. februar 2003 - 12:45 #20
cotoun >> Du kan kun fratrække moms på dine køb, hvis du er moms-registreret, men så skal du tilgengæld også opkræve moms af alt hvad du sælger.
Du kan altså ikke tilbyde dine kunder varen billigere end dem på EDB-priser, med mindre du vil tabe penge hver gang du sælger noget.

draeber gør det, som jeg tror er klogt, hvis man vil arbejde inden for den branche. Han tjener ikke noget på at sælge hardwaren, men henter sin fortjenste hjem efterfølgende ved at installere det for kunden. Du kunne også tilbyde at opsætte mindre netværk hos f.eks. mindre virksomheder.
Fortjensten ligger altså på din timeløn, hvorimod varene sælges til kostpris.

Mht. regnskab, så er det altså ikke så svært. Jeg er 100% selvlært i den diciplin. Som draeber nævner, har Told & skat et godt hæfte, der fortæller om tingene på et sprog som almindelige mennesker kan forstå.
Avatar billede cotoun Nybegynder
22. februar 2003 - 22:27 #21
det lyder som en ok ide der.. jeg ville være glad hvis du ville sende mig det regnestykke på drJK84@hotmail.com, hvis du får tid.. jeg har skam tid nok :-)..
hvad er det egentlig for nogle skoler/kurser du har taget..
hvad er dit område egentlig.. lokal/region/hele danmark??
Avatar billede ALS Praktikant
24. februar 2003 - 09:28 #22
Jeeg forstår helt ærligt ikke at du afviser mit svar og giver alle point til et enkelt svar.
Sådan et spørgsmål kan ikke besvares med "ja" eller "nej".
draeber´s efter mit, og indeholder endda store flere gentagelser af det jeg allerede har svaret.
Avatar billede thorborg Nybegynder
25. september 2005 - 00:06 #23
Prøv at kigge ind her www.amino.dk så får du alt den hjælp du kan tygge i dig :-))

Dbh Martin
Avatar billede NicoMontana Praktikant
20. januar 2017 - 12:45 #24
Gør det! Du kommer til at fortryde det hvis du ikke gør det.. Jeg lavede mit eget side for et styk tid siden og det har været et super god ting. Du kan tjekke den her: https://www.superbold.dk