Avatar billede blackie Nybegynder
08. marts 2003 - 19:28 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvad er .NET framework?

Og hvad bruges det i forbindelse?
Avatar billede blackie Nybegynder
08. marts 2003 - 19:30 #1
Ingen link, jeg har været der, kun en forklaring man kan forstå, på microsoft er det en jungel.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. marts 2003 - 19:33 #2
.NET framework er noget du skal installere for at kunne køre
.NET applikationer.

Når du builder en .NET applikation, så forudsætter det et
vist environment.

For at få det skal du installere .NET framework.

.NET framework finde så i 2 udgaver: en runtime for dem der
kun skal køre .NET applikationer og en fuld for dem der også
skal udvikle .NET applikationer.

Det var den helt simple version.
Avatar billede blackie Nybegynder
08. marts 2003 - 19:45 #3
Jeg vil have en en forklaring jeg forstår, hvad skal det bruges til.
Hvad er .Net Applikationer?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. marts 2003 - 19:49 #4
.NET applikationer er applikationer lavet i C#, VB.NET, ASP.NET
etc..

F.eks. lavet med Visual Studio .NET !

.NET frameworket giver en masse nye muligheder inklusive meget
bedre muligheder for at lave applikationer lavet i flere
sprog.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. marts 2003 - 19:52 #5
Har du en administrator eller en developer indgangsvinkel ?

For en administrator er det meget simpelt: skal der køre eller
udvilkes .NET applikationer, så skal der installeres .NET framework
på maskinen.

For en developer om han skal bruge VB6, ASP etc. eller skifte
til VB.NET, ASP.NET etc. så skal man nok læse lidt mere
om fordelene ved .NET (det er et *meget* stort område).
Avatar billede blackie Nybegynder
08. marts 2003 - 20:26 #6
Min kære jeg forstår ikke en pind, Kom ned på jorden og fortæl mig på dansk hvad det skal bruges til og i hvilken forbindelse.
Hvad er .NET applikationer?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. marts 2003 - 20:35 #7
Jeg kan komme med et eksempel.

Microsoft har opfundet et nyt programmerings-sprog kalder
C# (udtales C sharp).

Hvis man vil programmere i det programmerings-sprog, så skal
der installeres .NET framework (noget software) på PC'en.

Der skal også installeres .NET framework på de PC'ere
hvor applikationen skal køre.

En applikation skrevet i C# er en .NET applikation (fordi
den bruger .NET frameworket).
Avatar billede arne_v Ekspert
08. marts 2003 - 20:37 #8
Tilsvarende har Microsoft også lavet nye versioner af ASP
og VB kaldet ASP.NET og VB.NET.

Tilsvarende med dem kræver de også at man har .NET installereret
både for at kunne udvikle og for at køre.
Avatar billede blackie Nybegynder
08. marts 2003 - 21:06 #9
Nye programmerings sprog også til websites?
Avatar billede blackie Nybegynder
08. marts 2003 - 21:09 #10
Jeg har hele dagen idag forsøgt at finde ud af, hvad der skal downloades i den forbindelse til en win2000 server og det er en hel jungel på Microsofts sider.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. marts 2003 - 21:40 #11
ASP.NET indeholder en lang række nye ting i forhold til ASP
og jeg er ret sikker på, at mange web udviklere vil skifte fra
ASP til ASP.NET i de kommende år.

Du kan kendes web-sites der allerede har skiftet på at
URL'erne ender med .aspx istedetfor .asp.
Avatar billede blackie Nybegynder
08. marts 2003 - 21:49 #12
Okay, nu har jeg forstået lidt, af hvad det drejer sig om, men på microsoft er der også en forbindelse med SQL og Access.??
Avatar billede arne_v Ekspert
08. marts 2003 - 22:42 #13
.NET inkluderer også noget der hedder ADO.NET til database adgang.

Som er en ny måde hvorpå .NET applikationer kan bruge databaser.
Avatar billede blackie Nybegynder
08. marts 2003 - 23:08 #14
Fint takker nu ved jeg lidt om hvad det drejer sig om.
Avatar billede burningice Nybegynder
13. marts 2003 - 18:50 #15
blackie>> jeg kan se at du har fået det nogenlunde forklaret af arne_v, og det er fint nok :) det lader også til at du har en win2k server kørende, og derfor er lidt i tvivl om, óm du skal installere det. Jeg har følgende råd:

hent Installationsfilen (http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=D7158DEE-A83F-4E21-B05A-009D06457787&displaylang=en), installer den og tænk ikke så meget mere over det. Det er ikke nødvendigt at instille noget, det kører bare, så du behøver ikke at se det som mere end en udvidelse til windows.
Avatar billede ahw Praktikant
19. januar 2019 - 15:30 #16
LOL - Det er ganske forfriskende at eksperter og andre nørder får at vide at de
helt glemmer at de netop  ER eksperter og nørder. Her er det hylende morsomt at se hvordan en stædig begynder holder jer op på det faktum at formidlining til amatører også er en slags pædagogik, at tingene skal forklares til sådanne amatører på en mere jordnær facon fremfor brugen af eksperternes jernhårde magtsprog!

Svarene til Blackie viser netop hvilke problemer (nudansk: udfordringer) der er i formidlingsprocesserne - noget som vi nørder inden for andre områder har måtte lære når vi har undervist andre der heller ikke fatter en bjælde af vort indforståede ekspertsnak.

Det er også fint at eksperten forsøger at holde tungen lige i munden i stedet for blot at affeje spørgeren, og det er også godt - men måske ville det være en lære at give folk, der skal formidle tingene, at tage bestik af niveau hos spørgerne, især når vedkommende netop skriver at der er tale om en begynder.

("Nybegynder" er en pleonasme = en overflødig ordgentagelse, derfor blot "begynder" i min bog, men det er sagen uvedkommende. Dog er det ikke sprogligt tilfredsstillende at man kun kan vælge ordet "nybegynder" blandt os der deltager i disse debatter.

Og ja, jeg ved godt at det er rigtig mange år siden at dette spørgsmål optrådte, men jeg så det først i dag - og som fhv. professionel underviser, vakte det genklang i relation til egne undervisningserfaringer, og det var virkelig sjovt at gense disse ting.

Der er en grund til at det ikke er alle beskåret at kunne undervise andre blot fordi de selv er eksperter i emnet. De fleste må gennem en uddannelse for at forstå disse formidlingsprocesser - og det sætter folks opfattelse af at man blot kan stille sig op ex cathedra (fra katederet i skolen) og bræge løs af sin sikkert fortræffelige viden om et emne i et vist relief: Undervisning er heller ikke for amatører, selv med den mest fortræffelige viden -og det er ganske nyttigt at få et feedback (en reaktion) på denne sandhed.

Skrevet i al gemytlighed, forstås. ;-)