Avatar billede visionthing Nybegynder
20. marts 2003 - 04:59 Der er 8 kommentarer

Er mine Samsung DRAM klodser kombatible??

Mit system er konfiguretet som følger:

OS: Windows XP PRO
Intel P4 @ 1700
Geforce 3 ti 200
80 GB IBM HD
noname DVD-drev
HP cd-brænder
Og indtil fornyligt 2 stks Samsung 128 MB RIMM PC80 DRAM klodser jeg købte for 2 år siden.

Jeg har nemlig købt 2 klodser mere af typen Samsung 128 MB RIMM PC800 her for et par dage siden og efter jeg har puttet dem i min computer er Windows XP PRO begyndt at gå ned i tide og utide. Min maskine starter fint op og kan sagtens køre forbi bios testen af memory og starter altid Windows XP op. Efter et stykke tid hvor jeg har kørt grafisk krævende programmer såsom spillene Battlefield 1942, C&C-Generals og endda det gamle Counter-strike eller måske bare siddet og surfet lidt på nettet, så går skærmen i sort og maskinen begynder med det samme opstarts sekvensen som efter en varmstart. Fejlen opstår ikke regelmæssigt(så vidt jeg kan se), og dette får mig til at mistænke 2 ting. Enten bliver min cpu for varm efter at de 2 nye ram klodser er blevet sat i maskinen eller også er det ram blokkene den er gal med. Jeg har åbnet kabinettet og set at dette har fået cpu temperaturen fra 60 grader ned til 40, når jeg kigger på temperaturen i Bios, så det er ikke det der er problemet, da problemmet stadigvæk opstår. Jeg overvejer om Windows XP PRO måske skal reinstalleres for at få systemet tilpasset til at køre med 256 MB ram mere, men det synes jeg heller ikke bør kunne være problemet. Jeg har tjekket og dobbelt tjekket at klodserne sidder parvist i hver deres ramslots, så det er heller ikke der hunden ligger begravet.

Jeg er så småt ved at miste modet og min spand går alt for tit ned så 150 point til den der hjælper mig med at få min ram til at virke!
Avatar billede morten_leth Nybegynder
20. marts 2003 - 08:05 #1
Jeg tror ikke på at din xp pro skal reinstallaleres for det burde ikke være nødvendigt....
men har du prøvet at tage ram klodsen ud af maskinen og køre uden de ram???? for så finder du da i hvert fald ud af om det er det...
Avatar billede visionthing Nybegynder
20. marts 2003 - 12:05 #2
Eftersom jeg ikke har foretaget andet end at sætte de 2 nye ram klodser i maskinen, tror jeg godt vi kan konkludere at det er her problemet ligger.

Mit spørgsmål går mere på om ramblokkene er kombatible med hinanden. Har jeg fået fat i 2 forskellige typer ram klodser (PC 80 vs. PC800) eller er dette bare et Produkt nummer fra producentens side? For der findes vel ikke forskellige typer ram inden for PC800?

Hvordan tester jeg eventuelt ramklodserne, for at se om det er dem der fejler?

Måske skulle jeg også lige nævne at mit bundkort hedder ABIT TH7-RAID.
Avatar billede fromsej Praktikant
20. marts 2003 - 12:09 #3
http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32 - info om PC
Aida kan vist teste dine Ram , om det er godt nok ved jeg ikke.
Avatar billede visionthing Nybegynder
21. marts 2003 - 01:36 #4
Jeg har brugt det probram du anbefalede, men kunne ikke lige finde ud af at teste min ram med programmet. Det viser dog en række oplysninger, der snarere rejser flere spørgsmål. Der er f.eks. oplysninger om RAM sockets, her står der at der i Socket 1 er 256 MB RAM imens Socket 2 og 3 rummer 128 MB hver. Dette hænger jo dårligt sammen med at der fysisk sidder 4 RAM klodser i maskinen. De fire RAM klodser kommer fint frem under RAM oversigten og her kan man se at der er tale om 2 forskellige model-typer, selvom alle specifikationer tilsyneladende er ens.
Avatar billede visionthing Nybegynder
21. marts 2003 - 01:41 #5
Her er et udpluk af rapporten:
--------[ AIDA32 (c) 1995-2003 Unlimited Possibilities ]----------------------------------------------------------------

    Version                                          AIDA32 v3.30
    Forfatter                                        fiery@aida32.hu
    Hjemmeside                                        http://www.aida32.hu
    Rapport Type                                      Hurtig rapport
    PC                                                P41700MHZ
    Generator                                        Laila & Thomas
    Operativ System                                  Microsoft Windows XP Professional 5.1.2600 (WinXP Retail)
    Dato                                              2003-03-21
    Tid                                              01:34

--------[ SPD ]---------------------------------------------------------------------------------------------------------

  [ Samsung MR16R 1624DF0-CM8 ]

    Hukommelses Moduls Egenskaber:
      Modul Navn                                Samsung MR16R 1624DF0-CM8
      Serie Nummer                              370423353
      Modul Størrelse                          128 MB (4 devices, 32 banks)
      Modul Type                                RIMM Module
      Hukommelses Type                          RDRAM
      Hukommelses Hastighed                    PC800 (400 MHz)
      Modul Bredde                              16 bit
      Modul Spænding                            2.5 V

    Hukommelses Moduls Karakteristik:
      HeatSpreader                                      Til Stede
      Thermal Sensor                                    Fraværende

    Hukommelses Moduls Producent:
      Firma Navn                          Samsung Electronics Co. Ltd.
Produkt Information  www.samsungelectronics.com/semiconductors/DRAM/DRAM.htm

  [ Samsung MR16R 1624DF0-CM8 ]

    Hukommelses Moduls Egenskaber:
      Modul Navn                        Samsung MR16R 1624DF0-CM8
      Serie Nummer                      370505017
      Modul Størrelse                    128 MB (4 devices, 32 banks)
      Modul Type                        RIMM Module
      Hukommelses Type                  RDRAM
      Hukommelses Hastighed              PC800 (400 MHz)
      Modul Bredde                      16 bit
      Modul Spænding                    2.5 V

    Hukommelses Moduls Karakteristik:
      HeatSpreader                                      Til Stede
      Thermal Sensor                                    Fraværende

    Hukommelses Moduls Producent:
      Firma Navn                            Samsung Electronics Co. Ltd.
Produkt Information www.samsungelectronics.com/semiconductors/DRAM/DRAM.htm

  [ Samsung MR16R 0828BN1-CK8 ]

    Hukommelses Moduls Egenskaber:
      Modul Navn                    Samsung MR16R 0828BN1-CK8
      Serie Nummer                  5778510
      Modul Størrelse              128 MB (8 devices, 32 banks)
      Modul Type                    RIMM Module
      Hukommelses Type              RDRAM
      Hukommelses Hastighed        PC800 (400 MHz)
      Modul Bredde                  16 bit
      Modul Spænding                2.5 V

    Hukommelses Moduls Karakteristik:
      HeatSpreader                                    Til Stede
      Thermal Sensor                                    Fraværende

    Hukommelses Moduls Producent:
      Firma Navn                          Samsung Electronics Co. Ltd.
Produkt Information www.samsungelectronics.com/semiconductors/DRAM/DRAM.htm

  [ Samsung MR16R 0828BN1-CK8 ]

    Hukommelses Moduls Egenskaber:
      Modul Navn                  Samsung MR16R 0828BN1-CK8
      Serie Nummer                5772878
      Modul Størrelse              128 MB (8 devices, 32 banks)
      Modul Type                  RIMM Module
      Hukommelses Type            RDRAM
      Hukommelses Hastighed        PC800 (400 MHz)
      Modul Bredde                16 bit
      Modul Spænding              2.5 V

    Hukommelses Moduls Karakteristik:
      HeatSpreader                                      Til Stede
      Thermal Sensor                                    Fraværende

    Hukommelses Moduls Producent:
      Firma Navn                            Samsung Electronics Co. Ltd.
Produkt Information  www.samsungelectronics.com/semiconductors/DRAM/DRAM.htm
Avatar billede visionthing Nybegynder
21. marts 2003 - 01:51 #6
Min maskine går ned som vinden blæser, men jeg har dog oplevet der er nogle situationer hvor dette sker hver gang.

I spillet C&C - Generals sker det hvergang der bliver afspillet en intro sekvens, der er scriptet i spillets engine.

Når jeg går på nettet og surfer rundt i en times tid.

Da jeg prøvede at åbne oplysninger om ASPI under lager i AIDA32, gik den hele tiden ned indtil jeg opdaterede driveren, siden er problemet forsvundet helt.

Jeg har mit kabinet stående åbent for tiden, da jeg vil være helt sikker på at nedbrudene ikke skyldes overophedning inden i maskinen.

Håber disse oplysninger kan føre til flere svar. Jeg tildeler også gerne flere point hvis det er det der skal til.
Avatar billede visionthing Nybegynder
21. marts 2003 - 02:09 #7
Måske står der noget i manualen til mit motherboard som jeg ikke helt forstår så derfor gengiver jeg her hvad der står:

This motherboard provides four Rambus Inline Memory Modules(RIMM) slots that support 128Mbit and 256 Mbit Direct RDRAM technologies. A Maximum of 64 RDRAM devices are supported on the paired channels without external logic. The following table shows the maximum RDRAM array size and the Minimum increment size for the various RDRAM densities.

RDRAM densities supported:
RDRAM          |        Direct supported
Technology      |Increments      |  Maximum
*********************************************
128MB          |32MB            |    1GB
265MB          |64MB            |    2GB

Så står der noget om at der skal C-RIMMs i hvis ikke man udfylder alle porte med RAM klodser, men det er ikke nødvendigt da jeg har alle banker udfyldt.

Endvidere er der en lang forklaring om hvordan ram klodserne skal sidde i bankerne, men det har jeg overholdt og dobbelttjekket, samt prøvet alle mulige kombinationer.
Avatar billede fromsej Praktikant
21. marts 2003 - 11:50 #8
Jeg står af, sorry. ;o)
Det er tæt på at være kinesisk for mig, men der dukker nok et at genierne op herinde der kan hjælpe dig videre, du må væbne dig med lidt tålmodighed.*S*