Avatar billede jonbdk Nybegynder
15. maj 2003 - 13:02 Der er 29 kommentarer og
2 løsninger

volt-ampere og Watt

Hej
Jeg har kigget på nogle ups'er.
Kan nogen fortælle mig forskellen mellem volt-ampere og watt.

En UPS kan f.eks være på 3000 Va / 2400 Watt.
Avatar billede fromsej Praktikant
15. maj 2003 - 13:06 #1
I det her tilfælde vil jeg mene at den bruger 3000VA for at levere 2400W.
Forskellen er sådan set ens, dog er det rigtigste at oplyse effektforbrug i voltampere når man taler vekselspænding.
Avatar billede peet-49 Novice
15. maj 2003 - 13:07 #2
Hvis du har 3000Va og en spænding på 240V, tager du 3000 og deler med 240, så har du watt.
Avatar billede jonbdk Nybegynder
15. maj 2003 - 13:07 #3
Definition for de to ting er den samme ik? volt*amp.
Avatar billede jonbdk Nybegynder
15. maj 2003 - 13:08 #4
peet49 >> mener du ikke at 3000/240 = amp
Avatar billede peet-49 Novice
15. maj 2003 - 13:08 #5
ikke watt, men ampere, skulle det wære. For at finde watt ganger du ampere med spænding.
Avatar billede disky Nybegynder
15. maj 2003 - 13:09 #6
peet49:
Nej så har du ampere.

Forskellen på Watt og ampere, er nogen med vinklen imellem ampere forbrug og vekselspændingen.

watt er den reele brugte effekt, VA er ampere * volt, den samme formel er gældne for watt, men ved beregning af watt skal man tage hensynh til cosinusphi, som er vinklen imellem strøm og ampere.
Avatar billede fromsej Praktikant
15. maj 2003 - 13:09 #7
Forskellen er altså ens:
VoltAmpere = Volt x Ampere
Watt = Volt x Ampere
Avatar billede peet-49 Novice
15. maj 2003 - 13:10 #8
Med 300Va har du 12,5 ampere=300w, hvis du har 240 volt.
Avatar billede peet-49 Novice
15. maj 2003 - 13:12 #9
disky>det rettede jeg lige under
Avatar billede fromsej Praktikant
15. maj 2003 - 13:15 #10
jonbdk>>Smid lige et link til den Ups du taler om, inden det her ender i formler og regneregler, som nogle åbenbart trænger kraftigt til at få genopfrisket. ;o)
Avatar billede jonbdk Nybegynder
15. maj 2003 - 13:16 #11
Jeg takker for svarene.
Det var mest ment teoretisk - så folket svarede præcis som de skulle.
Avatar billede fromsej Praktikant
15. maj 2003 - 13:19 #12
Imponerende. :o(
Avatar billede jonbdk Nybegynder
15. maj 2003 - 13:22 #13
Meget. :)
Avatar billede disky Nybegynder
15. maj 2003 - 13:22 #14
jamen fromsej, siden du ved vi taler forkert kommer du selvfølgelig med de korrekte formler nu ikke ?
Avatar billede jonbdk Nybegynder
15. maj 2003 - 13:24 #15
Hvis det kan gøres bedre - vil jeg også meget gerne høre det.
Avatar billede fromsej Praktikant
15. maj 2003 - 13:25 #16
De står der 15/05-2003 13:09:59 .
Desuden har du ret i 15/05-2003 13:09:09.
Avatar billede jonbdk Nybegynder
15. maj 2003 - 13:27 #17
13:09:09>> hvordan kan der være en vinkelforskel ml STRØM og AMPERE - en måleenhed og det vi har målt...?
Avatar billede fromsej Praktikant
15. maj 2003 - 13:27 #18
Disky, kan du så ikke lige forklare forskellen mellem Strøm og Ampere?
Avatar billede disky Nybegynder
15. maj 2003 - 13:28 #19
det er ret nemt, lav en search and replace på strøm og indsæt spænding
Avatar billede disky Nybegynder
15. maj 2003 - 13:29 #20
det er vinklen imellem AMPERE og VOLT som er cosinus phi, og den har indflydelse på watt.

Man kan godt ved en korrekt indstillet cosinus phi, have et enormt ampere forbrug uden reelt at bruge noget effekt (watt)

Derfor er der er krav om at industrielle virksomheder overholder visse krav om cosinus phi
Avatar billede fromsej Praktikant
15. maj 2003 - 13:30 #21
Cosinusphi er den vinkel i vektordiagrammet som viser forskellen mellem den målte strøm og den faktisk brugte, kravet er at den ikke må være under 0,8.
Avatar billede jonbdk Nybegynder
15. maj 2003 - 13:38 #22
disky >> lol (search 'n' replace)

Tusind tak for at sætte det helt på plads :-)
Avatar billede fromsej Praktikant
15. maj 2003 - 13:43 #23
15/05-2003 13:25:45 Der mangler et enkelt ikke.
Avatar billede fromsej Praktikant
15. maj 2003 - 13:54 #24
For lige at komme med en beretning fra det virkelige liv omkring cosinusphi og vektordiagrammer:
For nogle år siden, havde vi en kunde som havde indkøbt temmelig mange brugte Lysstofarmaturer til en fabrikshal, installationen blev selvfølgelig dimensioneret efter hvor meget forbrug der ville være på de enkelte lysgrupper,og der blev sat det nødvendige antal sikringer til at trække det.
Kunden ringer så efter et stykke tid og er stjernetosset over at sikringerne til lyset springer efter et stykke tid, hvilket vi så kører ud og måler.
Målingen med et alm. amperemeter viser et forbrug på ca. 6A pr gruppe på en 10A sikring, det vi studser over er at sikringshovederne er så varme at vi ikke kan røre ved dem med fingrene, grunden til dette fænomen var at faktisk samtlige fasekompenseringskondensatorer i armaturerne var stået af, så det reelle forbrug lå betragteligt højere.
Løsningen var opsætning af et kæmpe kondensatorbatteri der kunne rette Cosinusphi op til omkring 0,9.
Så der kan altså være stor forskel på den målte strøm og den reelle strøm der ligger forskudt i forhold til, alt efter om man taler om en spole/transformatorbelastning eller en kondensator belastning.
Avatar billede fromsej Praktikant
15. maj 2003 - 14:11 #25
Avatar billede jonbdk Nybegynder
15. maj 2003 - 14:17 #26
Meget lækker tabel!!!
Jon
Avatar billede fromsej Praktikant
15. maj 2003 - 14:18 #27
Ja, selvom jeg ikke aner hvad halvdelen af det kan bruges til.*S*
Avatar billede jonbdk Nybegynder
15. maj 2003 - 14:24 #28
LOL
Avatar billede Evaesker1979 Nybegynder
26. april 2016 - 22:05 #29
Mange tak for det, fromsej  :-)

Det er da lige til at forstå!

Forskellen er altså ens:
VoltAmpere = Volt x Ampere
Watt = Volt x Ampere
Avatar billede LarsBernstorff Praktikant
31. oktober 2017 - 22:11 #30
Voltampere (VA) er nøjagtig som watt (W) et udtryk for effekt. Enten den tilgængelige eller den der forbruges.
Ved jævnstrøm (DC) er VA volt * ampere = Watt (W).
Forskellen er at ved vekselspænding/-strøm vil der i kredsløb med spoler f.eks motorer og kondensatorer opstå såkaldt fasedrejning; som betyder at strøm og spænding ikke længere følges ad. Det er umiddelbart ikke intuitivt, men i eksempelvis kan der være nul ampere og 230 volt tilgængelig på samme tid. Det er derfor der kan være forskellige angivelse af hhv. VA og W på samme tid.
Fasedrejning kaldes også for cosinusphi (er usikker på stavemåden) som fromsej skriver ovenfor.
Avatar billede LarsBernstorff Praktikant
31. oktober 2017 - 22:19 #31
Ved vekselstrøm/-spænding er det altså Watt (W) der mest præcist angiver effekten
Og ved jævnstrøm er det underordnet hvilken der vælges men ved at anvende betegnelsen (VA) her sikrer man at der ikke opstår misforståelser om den forbruget eller tilgængelige effekt