Avatar billede glyholt Nybegynder
04. august 2003 - 21:04 Der er 40 kommentarer og
2 løsninger

gulv behandling

Hej alle.
vi har et plankegulv i fyrtræ som vi gerne vil behandlet.
Gulvet er i forvejen behandlet med lud, det har ikke fået den store omgang, kun et let ludbehandling.
Vi kunne godt tænke os at oliebehandle det, men har hørt det ikke er godt oven på lud.

I så fald hvad er så fremgangsmåden..
Skal det slibes eller kan man rense det??
Når man giver det olie, hvor længe kan man så ikke gå på gulvet efter.??
Og i det hele taget hvordan oliebehandler man??

Hvad vile det koste og gøre det selv??(ca.75kvm gulv)
Og hvad ville det koste og få en fagmand til det hele??

Håber nogen kan hjælpe os med spørgsmålene :o)

Med venlig hilsen
Henrik
Avatar billede bredker Nybegynder
04. august 2003 - 21:12 #1
Avatar billede bredker Nybegynder
04. august 2003 - 21:18 #2
ville nok slibe det først
du kan gå på det med det samme
du smørre olie på og pudser det ned med en maskine du kan leje i dit lokale byggemarked
ved ikke lige hvad det koster , men vil skyde på at det bliver omkring 500-700 hvis du gør det selv og 3-4000 for en profesionel
men det er ret nemt at gøre selv
Avatar billede glyholt Nybegynder
04. august 2003 - 21:24 #3
Hvorfor slibe det først?
500-700 ?  kan man overhovedet få olien til den pris??
Henrik
Avatar billede bredker Nybegynder
04. august 2003 - 21:28 #4
hvis du har brugt rigtig lud består den af kalk, og det ligger øverst i træet
hvis du ikke sliber det først kan luden misfarve gulvet når der kommer olie på (tobaksgule pletter )
du skal ikke købe den dyreste olie , bare du sikre dig at den er til gulv , der er lidt hærder i , og den billige olie er lige så god til fyrtræ , da det er ret løst i årene
Avatar billede glyholt Nybegynder
04. august 2003 - 21:29 #5
bredker, du skriver man kan gå på det med det samme.. ved du det med sikkerhed ??

har lige fundet det her på en netside:

Gulvet er berøringstørt efter ca. 8 timer ved stuetemperatur. Klar til brug efter 24 timer - optimal hærdning opnås dog først efter 14 dage. Så vent nogen dage med at gå meget på gulvet, og vent med at lægge løse tæpper på. Afdæk gulvet hvor du går med noget åndbart materiale de første 14 dage.
Avatar billede glyholt Nybegynder
04. august 2003 - 21:31 #6
de skriver også man kan oliebehandle et ludbehandlet gulv:
Se her. http://www.dahls.dk/dahls.dk/www/gulvafslib/oliebeh.htm
Avatar billede bredker Nybegynder
04. august 2003 - 21:32 #7
det har jeg aldrig gjort og jeg har givet de første 1000 m2 gulv olie selv
du skal selvfølgelig ikke smide tæpper eller lignende på , men du kan godt gå på det med det samme
Avatar billede inger47 Nybegynder
04. august 2003 - 21:33 #8
hej
det burde ikke være nødvendigt at slibe først,
jeg ville
-- afvaske 2 gange med trip trap trærens
-- afvaske med rent vand 1-2 gange
-- olierer med en natur olie fra f.eks trip trap. men det skal være en ikke
  hærdende olie, fordi ( hvis du spiller bagefter og får en plet er det nemmere at reparere ) og efter min mening er det pænere og ikke så blankt.
-- NEJ ville ikke gå på det får 2-3 timer efter, hvis du ikke giver det for meget kender en som gav så meget at det ikke tørrede selv efter 2dage,,S
fremgangs måden med maskine er mest korrekt, men ikke nødvendigt,

ikke hærdende olie er også nemmere når du skal give nyt lag senere vil det ikke være nødvendigt at give under diverse møbler og det kan så laves pænt alligevel,

pris samme som bredker
Avatar billede bredker Nybegynder
04. august 2003 - 21:33 #9
har godt set det før
men min erfaring siger mig at det er bedst at slibe først
har selv prøvet det med pletterne
Avatar billede bredker Nybegynder
04. august 2003 - 21:37 #10
inger47>>han kan nettop ikke gå på gulvet hvis der ikke er hærder i og så er det ikke så slidstærkt
hvis han vasker først skal det tøre i flere dage først , da det ellers ikke kan suge ret meget olie
Avatar billede glyholt Nybegynder
04. august 2003 - 21:38 #11
på trods af ulempen ved hærdende olie, holder det så længere??
Avatar billede glyholt Nybegynder
04. august 2003 - 21:39 #12
bredker, mener du man klart skal bruge hærdende olie
(ved stadig ikke hvad det er *GG*)
Avatar billede inger47 Nybegynder
04. august 2003 - 21:41 #13
nej

vi blev engang anbefalet en hærdende olie til en ny trappe, af arkitekten der måtte ikke bruges andet,
det gjorde vi,  resultat
vi måtte lave det om hver 2-3 md...
hvis træet kan give sig knækker olien,,
den ikke hærdende olie trænger ned i træet og hvis du har givet nok er det faktisk gulvet der skal slides før olien forsvinder,
Avatar billede inger47 Nybegynder
04. august 2003 - 21:42 #14
den hærdende lægger sig i overfladen
Avatar billede glyholt Nybegynder
04. august 2003 - 21:43 #15
de 3000-4000 kr dækker det både oliebehandling og afslibning??
Avatar billede glyholt Nybegynder
04. august 2003 - 21:45 #16
hærdende olie lægger sig i overfladen... kan man samligne det lidt som en slags lak, bare uden den hårdhed som lak giver
Avatar billede inger47 Nybegynder
04. august 2003 - 21:45 #17
og alderhelst ville jeg bruge en olie der hedder SI30 men den fås kun i 10l og det er lidt i overkanten til dig...(den er også dyr)
men der kan du så få en vaske olie til SI23 som du vasker gulv i
og derved veligeholder olien..
Avatar billede inger47 Nybegynder
04. august 2003 - 21:46 #18
glyholt> giver du op....

der er ellers nemt ja

ja som lak
Avatar billede bredker Nybegynder
04. august 2003 - 21:47 #19
inger>>så har du nok ikke brugt en olie der er beregnet til gulv , men en der er beregnet til møbelplader
eller også er den ikke blevet poleret rigtigt ned i træet , og en trappe skal man være mere nøje med da den er vanskelig at bruge maskiner på med de såm arealer der er på et trin
Avatar billede inger47 Nybegynder
04. august 2003 - 21:47 #20
hærdende olie ville jeg bruge til køkkenbordet...
og så give det en 6-7 gange  FLOT
men bestemt ikke til gulv
Avatar billede inger47 Nybegynder
04. august 2003 - 21:48 #21
3 gang vi lavede trappen havde vi en gulv mand ude fra trip trap til at bistå os og være med,,
Avatar billede glyholt Nybegynder
04. august 2003 - 21:50 #22
inger47>> hvad koster sådan en SI30 olie
og hvor meget skal men bruge til ca 75 kvm

Giver ikke helt op men kunne være dejlig at smutte ud af hytten og komme hjem når det var gjort.
er prisen både for afslibning og oliebehandling incl. olie slibepapir OSV..
Avatar billede inger47 Nybegynder
04. august 2003 - 21:51 #23
vi har jo bare forskellige erfaringer, og en af mine siger også at 2 ens gulve kan arte sig forskelligt S

jeg har arbejdet med olie fra 1994-1999 og der efter kun lidt
Avatar billede inger47 Nybegynder
04. august 2003 - 21:53 #24
du skal bruge hvis kun 1gang (jeg ville dog give 1 lille omgang mere)
ca 4l.  5-6 hvis 1lille omgang.
men olien kan holde  det er blot en højre pris..
den ligger på omkring 7-800kr. for SI30
Avatar billede inger47 Nybegynder
04. august 2003 - 21:55 #25
ja den pris som bredker giver er for det hele...
men tænk hvad du kan få for de penge. "Gg" jeg ville leje et sommerhus en weekend lave gulvet fredag og komme hjem søndag hyggeligt...S
Avatar billede glyholt Nybegynder
04. august 2003 - 21:56 #26
inger47  er SI30 olien så meget bedre end en billiger olie?? Og hvad er dens fordele??
Avatar billede inger47 Nybegynder
04. august 2003 - 22:01 #27
den trænger bare bedre ned. det er selvfølgelig vigtigt. men på den anden side er det jo privat ikk. så der kan du bruge trip trap olien stadig ikke hærdende. og husk uden farve.
jeg havde engang en tømmermester som havde lavet et gulv jeg skulle oliere han havde købt en olie med farve  Griner  jeg vidste jo ikke at sådan skulle det ikke være og lavede mit arbejde tror du lige kunden brokkede sig....
Avatar billede glyholt Nybegynder
04. august 2003 - 22:03 #28
inger47>>ser du er en del af et rengøringsfirma, sliber og olieer i også gulve??    ;o)
Avatar billede glyholt Nybegynder
04. august 2003 - 22:05 #29
inger47>>eller kender du en der kan gøre det??
Har lige snakket med kæresten om det, hun vil have en proff til det (hvor er tilliden *GGG*)
Avatar billede inger47 Nybegynder
04. august 2003 - 22:06 #30
hvor gammelt er dit gulv
Avatar billede glyholt Nybegynder
04. august 2003 - 22:07 #31
det er næsten nyt... fra okt. sidste år
Avatar billede inger47 Nybegynder
04. august 2003 - 22:09 #32
så går jeg udfra at det ikke er ujævnt
Avatar billede glyholt Nybegynder
04. august 2003 - 22:10 #33
*GGG* jep... det ligger pænt
Avatar billede inger47 Nybegynder
04. august 2003 - 22:10 #34
hvis i så selv renser det med trærens kan det olieres for omk. 2000.-
hvorfor i selv skal gøre det er tørretid før olie
Avatar billede glyholt Nybegynder
04. august 2003 - 22:14 #35
jeg vender måske tilbage til dig, kigger lige markede igennem..
Og tak for hjælpen begge 2
Avatar billede inger47 Nybegynder
04. august 2003 - 22:14 #36
går lige 10min
Avatar billede inger47 Nybegynder
04. august 2003 - 22:15 #37
du er velkommen..

men hov har du fået svar du kan bruge til noget..fra 1 af os
Avatar billede glyholt Nybegynder
04. august 2003 - 22:15 #38
point giver..
Avatar billede glyholt Nybegynder
04. august 2003 - 22:21 #39
syntes jeg har fået et par gode svar..
Lige en sidste ting.. har lige læst oliebehandling i køkken ikke er godt:
Har læst følgende :
Anbefales ikke til steder med megen trafik, og især ikke til køkkener.
Spildes der fedt, frugtsaft m.m. kan disse efterlade pletter på gulvet, som det ikke altid er muligt at fjerne ved vask.
Er det rigtigt ??

kæresten mener vi skal bruge en proff...
så er man sikker på udbyttet
Avatar billede inger47 Nybegynder
04. august 2003 - 22:24 #40
ja du får måske pletter på gulvet men der er jo derfor at det skal være nemt at reparer ikke hærdende..

til bord som jeg sagde hærdende fordi du bruger det mere end gulvet.SF
tilgengæld flere gange
Avatar billede glyholt Nybegynder
04. august 2003 - 22:26 #41
OK.. Tak for hjælpen..
Snakkes måske ved *SS*
Avatar billede kitekat777 Nybegynder
25. januar 2015 - 21:54 #42
Jeg ville godt nok lade en fagmand se på det det er faktisk ikke så dyrt og så har du en garanti på det udførte arbejde.. søg priser på Google....