Avatar billede killer_bee Nybegynder
30. september 2003 - 15:08 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Idboforsikring og cykel tyveri

Hej alle.

Jeg har indboforsikring uden den særlige cykel forsikring.(hos Codan).

Men så igår er min cykel blevet stjålet.
Mine spørgsmål er :
1) dækker min indboforsikring cyklen?
2) Jeg købte cyklen fulgte der en lås med, men jeg ved ikke om det er en af de forsikringsgodkendte. Det var er lås formet som bogstavet U med sådan en rund nøgle (som minder meget om de gamle computer nøgler eller dem til nogle harddisk skuffer bare lidt større). Vil forsikringen så dække cyklen selvom jeg ikke har invisteret i en af de godkendte låse.
3) har det noget at sige hvor gammel cyklen er eller er det bare prisen det kommer an på?
Avatar billede exp Juniormester
30. september 2003 - 15:12 #1
Hvor gammel er du?
Hvis du er <22 dækker dine forældres forsikring...

Og jeg mener ikke du kan få erstattet en cykel der er ældre end fem år gammel (= afskrivningstiden på en cykel)
Avatar billede riversen Nybegynder
30. september 2003 - 15:13 #2
1. ja, det gør min i hvert fald
2. Hvis den ikke er godkendt, dækker den ikke
3. Det er begge dele...procentvis dækning alt efter alder.

Men spørg dog dit forsikringsselskab...det er da noget smartere.
Avatar billede killer_bee Nybegynder
30. september 2003 - 15:13 #3
gammel nok.. jeg bor i mit eget ejerlejlighed .. alene .. så tror ikke mine forældre kan hjælpe :o)
Avatar billede riversen Nybegynder
30. september 2003 - 15:15 #4
iøvrigt skal du vist sende en lap papir vedr. låsen ind...den lap er typisk en del af pakningen når man køber en lås. Her skal nøglenr o.l. stå...hvis ikke du har den, er chancerne heller ikke gode.
Avatar billede killer_bee Nybegynder
30. september 2003 - 15:17 #5
riversen << til spm 2.

Dvs. man er tvunget til at går ud og købe nyt lås selvom man har fået en leveret i butikken med cyklen..? .. Problemmet er bare at jeg ikke ved om det lås er godkent.. kan man finde ud af det på et eller andet måde.??
Avatar billede exp Juniormester
30. september 2003 - 15:26 #6
killer_bee >>
Reelt ja, ellers dækker forsikringen faktisk ikke. Jeg har dog det krav når jeg køber ny cykel at der medfølger en godkendt lås.

Fx da jeg købte cykel sidst. Den stod til 4999. Sagde til cykelhandleren, at jeg gerne ville have DEN cykel, men der skulle være skærme og lås på. Og jeg fortalte så lige i tillæg at jeg havde 5000 in cash i lommen. Den fik jeg så med godkendt lås og skærme (og ringeklokke for at det ikke skulle være løgn *s*)
Avatar billede killer_bee Nybegynder
30. september 2003 - 15:29 #7
hehe.. ok .. så må jeg lige snakke med Codan.. men tak for hjælpen ..
riversen smid lige et svar ..
Avatar billede anhansen Nybegynder
30. september 2003 - 15:31 #8
til 3: Alder har en stor betydning... som exp skriver er der en vis procentdel afskrivning pr. år på en cykel, og efter et antal (5?) år er den i forsikringsmæssig øjemed ikke mere værd, og derfor ingen forsikring. Det bliver beregnet i procent af prisen, så prisen har også noget at sige.
Avatar billede robotten Praktikant
30. september 2003 - 15:49 #9
Der er ikke max. antal år i afskrivning på en cykel.
Har lige haft bøvl med eget forsikringsselskab, hvor de vurderede en cykel værende fra 1978 (hvilket den ikke var), og de tilbød vist i omegnen af 800-1000 kr.
Avatar billede exp Juniormester
30. september 2003 - 15:51 #10
havde en kammerat der fik stjålet sin ca 5000 kr's cykel. Danske Forsikring (mener jeg) ville kun dække 1000 på grund af at den var 4 år gammel
Avatar billede exp Juniormester
30. september 2003 - 15:52 #11
og min egen (if) dør også efter 5 år...

Siger heller ikke at "sådan er det", siger bare at mange selskaber giver cykler 5 års levetid
Avatar billede killer_bee Nybegynder
01. oktober 2003 - 08:14 #12
Så nu har jeg snakket med min forsikring .. og de dækker nada! Da jeg bestilte den skulle jeg åbenbart også bestille speciel cykel forsikring som ville have kostet mig 800 kr om året extra .. så der er ingen hjælp at hente der .. og regner ikke med at politiet bruger så fandes meget tid på at prøve at finde den (og det er helt i orden .. vil hellere ha de finder en morder istedet :o) ).
Så tak for alle kommentarer.
Avatar billede robotten Praktikant
01. oktober 2003 - 08:31 #13
Skod selskab. Man regner da med, at det er inkluderet, uden at skulle have tegnet 117 ekstra forsikringer. Så kan man virkelig se, hvad ens selskab virkelig er værd, når skaden er sket :(((

Man anyway, har da selv tegnet en el-skadesdækning kat. II, der har til formål at dække hvad der kaldes ekstra el-apparater, fx min kære lille pc ;)
Avatar billede killer_bee Nybegynder
01. oktober 2003 - 11:53 #14
har nemlig også den el kat2... men skal lige hjem og læse policen igen..
Avatar billede killer_bee Nybegynder
02. oktober 2003 - 13:16 #15
så lukker jeg.. tak til alle
Avatar billede robotten Praktikant
02. oktober 2003 - 13:23 #16
hov hov, din pointspiser ;)
Avatar billede killer_bee Nybegynder
03. oktober 2003 - 14:30 #17
Kommentar: killer_bee
30/09-2003 15:29:29    hehe.. ok .. så må jeg lige snakke med Codan.. men tak for hjælpen ..
riversen smid lige et svar ..

-------------------------------------
han gad ikke smide svar ... så hva kan jeg dog gøre... :o) spm skal jo lukkes..
Avatar billede robotten Praktikant
04. oktober 2003 - 16:15 #18
Så skulle du have hafte bedt om et svar.

Læs gerne:
http://www.ebruger.dk/faq/
Avatar billede killer_bee Nybegynder
09. oktober 2003 - 10:44 #19
Øøøøhhh robotten før du kommenterer prøv lige læs mit indlæg lige før din kommenter... det er jo lige det jeg HAR gjort