Avatar billede krydset Nybegynder
30. september 2003 - 18:17 Der er 18 kommentarer og
3 løsninger

udregn højde i en trekant?

Hejsa hvordan udregner man højden i denne her trekant er der nogen formel for det

www.pc-dk.dk/trekant.gif

Mvh
Krydset
Avatar billede nidyahou Praktikant
30. september 2003 - 18:21 #1
a i anden + b i anden = c i anden pytagoras læg mærke til at højden laver en ekstra trekant, så bliver det til:
h i anden (fordi siden a nu er højden) + b i anden = c
men du skal jo vide højden derfor siger du
c2 minus b2 og tager kvadrat rod af det resterende beløb, det er højden
Avatar billede nidyahou Praktikant
30. september 2003 - 18:23 #2
og ja det var et svar, altså
10 i anden = 100
              -
8 i anden =  64
              =
det giver    36

kvadratrod 36 = 6
Avatar billede nidyahou Praktikant
30. september 2003 - 18:24 #3
hov undskyld jeg så ikke ordenligt
Avatar billede krydset Nybegynder
30. september 2003 - 18:27 #4
hva nu??
Avatar billede exp Juniormester
30. september 2003 - 18:32 #5
Du skal vist have gang i sinus og cosinus til at finde nogle vinkler. Herefter kan du udregne h
Avatar billede fangel Nybegynder
30. september 2003 - 19:02 #6
find viklen mellem de af siderne - ved hjælp af viklen mellem 2 sider og længde af de to sider kan man finde arealet

og arealet er jo 1/2 * Gl * h (Gl = grundlinie)

si' til hvis du skal have formlerne, så skal jeg finde min formelsamling

Morten
Avatar billede krydset Nybegynder
30. september 2003 - 19:05 #7
takker morten :-D her er point hvis du ligger svar
Avatar billede fangel Nybegynder
30. september 2003 - 19:08 #8
du vil altså ikke have formlerne?

(skal lige siges jeg lige er startet på A+ i Gymnasiet)

Morten
Avatar billede krydset Nybegynder
30. september 2003 - 19:20 #9
jeg vil nu hellere have formlerne til at regne vinklerne ud når man har kateterne og hypotenusen
Avatar billede fangel Nybegynder
30. september 2003 - 19:40 #10
a/sin(A) = b/sin(B) = c/sin(C)

virker for alle retviklede - (usikker på om det er for alle, men din trekant var vidst retvinklet, hadder den dårlige hukommelse)

Morten
Avatar billede exp Juniormester
30. september 2003 - 19:51 #11
Har lige spurgt en kammerat der ligesom jeg havde MAT A på gym, og vi blev enige om at den _kun_ gælder for retvinklede trekanter, idet sinus og cosinus jo netop er udledt af en retvinklet trekant (tænk på enhedscirklen)
Avatar billede tobias28 Praktikant
30. september 2003 - 19:52 #12
hejsa!

dea_pg -> den du har fremme der hedder simusrelationen og den virker på alle trekanter. Paralelt er der cosinusrelationen: c^2 = a^2 + b^2 - 2*a*b*cos(C)
der også virker på alle trekanter.....

MEN når du kender hypotenusen og kateterne i en retvinklet trekant er det langt nemmere at bruge en af følgende:

Sin(A) = a/c
Cos(A) = b/c
Tan(A) = a/b

hvor a og b er kateterne og c er hypotenusen!
Avatar billede tobias28 Praktikant
30. september 2003 - 19:55 #13
*fodnote* de 3 sidste gælder kun for retvinklede trekanter!

exp -> den gælder for alle trekanter. Der kan endvidere siges, at dea_pg's formel også er lig med 2R  , hvor R er radius på trekantens omskrevne cirkel.
Avatar billede tobias28 Praktikant
30. september 2003 - 19:59 #14
men nidyahou har ret i denne opgave! Dette er simpel pythagoras....det lavede vi jo lige sammen for ikke så lang tid siden thomas...
Avatar billede tobias28 Praktikant
30. september 2003 - 20:04 #15
nej det passer ikke! Det ligner bare at kateten er 10, men thomas mener sikkert HELE linjen...(det er egentlig logisk da, hypotenusen altid er længste side ;-)

Nå regner lige!
Avatar billede nmh Nybegynder
30. september 2003 - 21:44 #16
Trekantens areal er 1/h*10, men arealet er også 1/2*6*8
derfor gælder

h*10 = 6*8
dvs h = 4,8
Avatar billede nmh Nybegynder
30. september 2003 - 21:46 #17
I en retvinklet trakant er arealet det halve af kateternes produkt (man kan jo regne den ene katete for en højde, og den anden som grundlinien).
Normalt bruger vi: areal= 1/2*højden*grundlinien
Avatar billede nmh Nybegynder
30. september 2003 - 21:48 #18
Rettelse: 1/h*10 skal selvfølgelig være 1/2*h*10.

derfor 1/2*h*10 =1/2*6*8 og dermed h=4,8
Avatar billede roenving Novice
01. oktober 2003 - 07:29 #19
-- og nmh har ret, for vi har at gøre med ensvinklede trekanter, så højden h forholder sig til AC ligesom BC forholder sig til AB (og h/BC = AC/AB):

h      BC
--  = --
AC    AB

så:

h = (AC*BC)/AB = (6*8)/10
Avatar billede krydset Nybegynder
04. oktober 2003 - 01:40 #20
Takker alle sammen deler point mellem jer
Avatar billede Masel Praktikant
20. marts 2018 - 12:47 #21
One month for this you have to produce account on netflix    https://netflixloginz.com/netflix-member-account/    Most likely to the official website of netflix com account login.