Avatar billede mpej Nybegynder
12. november 2003 - 21:15 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

BufferedReader sammen med JOptionPane.

hejsa eksperter.

Jeg er ved at lave et 'afgangsprøve'-projekt på mit begynderkursus i Java2. Jeg laver et program hvor jeg har lavet en menu selv (det er konsol/dos - altså ikke GUI), som hvor man taster et tal, f.eks. 2 for at gå til 'menu2'. Men en del af opgaven er at jeg skal vise at jeg kan bruge JOptionPane - så inde i min 'menu2' skal man indtaste et tal - til dette bruger jeg JOptionPane. Men den bliver ved med at dukke op bag konsol-vinduet, så jeg ikke kan se den. Hvorfor gør den det, og hvad kan jeg gøre for at få den til at lade vær'!?
Avatar billede mpej Nybegynder
12. november 2003 - 21:16 #1
Skal måske sige at jeg har en klasse der står for menuen (BufferedReader) og en anden klasse hvor 'menu2' aktiverer JOptionPane.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. november 2003 - 21:19 #2
Umiddelbart synes jeg da at JOptionPane burde ligge sig ovenpå.

Men:
  platform ?
  java version ?
  kode fragment ?

PS: Spørgsmålet er ikke J2EE men J2SE !
Avatar billede mpej Nybegynder
12. november 2003 - 21:27 #3
ups - håber der ok...?

Jeg har kun prøvet at programmerer i 2 mdr. så jeg er lidt grøn...

Jeg kører programmerer i NetBeans IDE 3.5
Java 1.4.2

Bank-klassen indeholder denne metode:
    public void buyAktie(int n)
    {
        int nummer = n - 1;
        Aktie tempAktie = (Aktie) aktier.get(nummer);
        double kurs = tempAktie.getKurs();

        String input = JOptionPane.showInputDialog(
        "Hvor mange stk. aktier vil du købe? Kursværdi: " + kurs);
        int antal = Integer.parseInt(input);

        Depot tempDepot = (Depot) mineAktier.get(nummer);

        if (kurs * antal > minKonto.getBalance())
        {
            System.out.println("Så mange penge har du vist ikke...");
        }
        else if (antal < 0)
        {
            System.out.println("Du kan ikke købe et negativt antal aktier!");
        }
        else
        {
            minKonto.withdraw(antal*kurs);
            tempDepot.trade(antal);
        }

''''''''''''''''''''''''''''''''''

Og her et fragment fra menuen:

            else if (svar == 2)
            {
                System.out.println("\n \n \n2. AKTIE- OG DEPOTMENU \n \n");
                System.out.println("Her ser du en oversigt over " +
                "de aktier du kan købe: \n\n");

                // Viser alle aktier.
                for (int i = 0; i < aktier.size(); i++)
                {
                    System.out.println(i + 1 + " : " + (Aktie) aktier.get(i));
                }

                System.out.println("Du kan købe for: " +
                minBank.getSaldo() + ".\n");

                System.out.println("Ønsker du at købe (k), sælge (s) eller " +
                " gå tilbage til forrige menu (7)? (ja/nej?)\n");
                input = konsol.readLine();

                if (input.equalsIgnoreCase("k"))
                {
                    System.out.println("Hvilken aktie vil du købe? (1,2,3,4?)\n");
                    input = konsol.readLine();
                    int svarAktie = Integer.parseInt(input);
                    System.out.println("Du har valg aktie " + svarAktie);
                    minBank.buyAktie(svarAktie);

                }
                else if (input.equalsIgnoreCase("s"))
                {
                    System.out.println("Hvilken aktie vil du sælge? (1,2,3,4?)\n");
                    input = konsol.readLine();
                    int svarAktie = Integer.parseInt(input);
                    System.out.println("Du har valgt aktie " + svarAktie);
                    minBank.sellAktie(svarAktie);
                }
                else flag = true;
            }

''''''''''''''''''''''''''
Avatar billede mpej Nybegynder
12. november 2003 - 21:28 #4
Jeg kan også mail hele banditten hvis det hjælper.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. november 2003 - 22:13 #5
Hm.

Jeg kan ihvertfald ikke genskabe problemet med dette simple eksempel:

import javax.swing.JOptionPane;

public class Top {
    public static void main(String[] args) {
        int antal = Integer.parseInt(JOptionPane.showInputDialog("Enter:"));
        System.out.println(antal);
    }
Avatar billede mpej Nybegynder
13. november 2003 - 23:00 #6
Jeg prøver lige at lukke spørgsmålet her og gendanne det i 'Java'-gruppen...