Avatar billede janegil Nybegynder
29. december 2003 - 12:22 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kjøre spill som adm, uten at barnet kjenner passordet?

Jeg prøver å kjøre etpar spill på Windows 2000, begge krever å kjøre som Administrator for å virke.

(Flere sure bemerkninger om det på http://styrheim.weblogg.no/291203111646_playing_with_adminitstrator_acco.html)

Er det en eller annen måte jeg kan la barna kjøre spillet under en adm account, uten å måtte la dem få vite et administratorpassord? En bat-fil som starter spillet som adm, med passord og det hele, og gi barnet rett til å kjøre bat'ten uten å se den? Men runas-kommandoen kommer vel ut på skjermen for å spørre om passordet?

Sammendrag: Jeg vil la et barn køre et program med administrative rettigheter, uten av barnet så mye som kjenner passordet til den administrative kontoen.

(Fra et pedagogisk synspunkt, er det kanskje OK at barnet ikke kan starte Warcraft uten at det er noen voksne hjemme...)

Er det fx mulig å lage en konto, som bare kan logge på via runas, ikke via ctrl+alt+delete ? For i så fall, kunne jeg relativt trygt la barnet få vite passordet.
Avatar billede kenp Novice
29. december 2003 - 12:28 #1
hvis du har oprettet ham som alm. bruger, er det så ikke nok at højreklikke på spillet og vælge kør som! (eller er det kun på xp man kan det!)

Alternativt kan du jo nøjes med at give ham bruger rettigheder, også bare søge for at han har alle de rettigheder han har brug for til den mappe hvor i at warcraft er indstalleret!
Avatar billede foralias Praktikant
29. december 2003 - 13:04 #2
Du kan måske løse problemet ved at gå ind i regedt32 og tildele brugeren administrator rettigheder på værdien warkraft. Nu kender jeg ikke lige warkrafts værdi men typisk ligger den i hkey_local_machine/software.
Når du har fundet den trykker du på sikkerhed og giver alle brugere skrive slette og redigeringsmulighed.
Pas rigtig godt på for du redigere i reg.databasen og går det galt der så kan du risikere at windows skal ominstalleres.
ps. husk også at ændre rettighederne for mappen hvori warcraft er installeret.
Alt dette skal du gøre som administrator.
Avatar billede janegil Nybegynder
29. december 2003 - 13:26 #3
kenp:
1) "Kør som" krever at barnet kjenner adm-passordet, evt at det er en adm-konto uten passord.
2) "de rettigheder han har brug for", men uff, Warcraft dokumenterer bare at den krever administratorrettigheter, og Red Alert dokumenterer ikke en gang såpass.
Avatar billede kenp Novice
29. december 2003 - 17:42 #4
Det jeg mener er at han skal have admin rettigheder på den ene mappe
Avatar billede janegil Nybegynder
29. december 2003 - 21:42 #5
Ja, det var i mappen for Warcraft i regedt32 at det knep.

(At jeg fortsatt mangler direct3D i skjermkortet, er en annen historie.)
Avatar billede kenp Novice
29. december 2003 - 22:31 #6
go det ved jeg så ikke lige hvordan du løser :(