Avatar billede henryk01 Nybegynder
14. januar 2004 - 00:14 Der er 40 kommentarer

webserver oprettelse

Hej, er der nogen, der kan hjælpe?

Jeg vil gerne lave min egen internet sidde, men kender ingenting til dette. Jeg vil beskrive der jag har lavet indtil nu og hvad bestå mit system af.

Jag har fået min fast IP adresse. Og jeg har registreret min domain navn. Så har jeg en DSL forbindelse med Dlink DI-604 router og switch. På computer er installeret windows 2000 server.

Jeg har prøvet at indstille server, men der gik ikke som der skal. Jeg kan helle ikke finde ud at forbinde IP adresse med domain navn. Kan hele ikke finde ud hvordan jeg kan får der til at virke når der er router i vejen. Jeg tror at der er noget med IP adresser at de ændres undervejs???

Er der nogen der gider bruge tid på at finde svar til mig? Jeg siger på forhånd tusind tak.

Henrik
Avatar billede dna Nybegynder
14. januar 2004 - 00:52 #1
Dit router problem:

Du skal det som hedder port-forward fra routeren til din server. Du sætter serveren op med en fast IP (Vælg bare en af dem som den automatisk giver ud) og så skal du konfiguere din router således, at du sender trafikken fra port 80 ind til den IP som du har givet webserveren.

Her er et link til at indstille routeren til http-trafik (web)
http://www.netzeye.com/netZeye/Knowledge%20base/netZeye/D%20Link%20Router%20DI-604/

Dette skulle gøre det! - Så har du da i det mindste trafikken i orden. Hvis din webserver så fejler, så må vi tage det derfra! :D

dna
Avatar billede henryk01 Nybegynder
14. januar 2004 - 02:27 #2
desværre, jeg bruge åbenbart en anden software til min dlink router, så kan jeg ikke bruge den henvisning til http://www.netzeye.com/netZeye/Knowledge%20base/netZeye/D%20Link%20Router%20DI-604/

Software version på min router har nummer HW:B1 FW:1.62 B2. (Den software kan ikke opdateres, jeg har forespurgt på dette). Der er forskellige billeder end dem du henviser til. Jeg kan ikke slå fra eller til Forwarding Section. Firewall menu se også anderledes. Under Status har jeg ikke Device info. Hvad så nu?
Avatar billede dna Nybegynder
14. januar 2004 - 08:19 #3
Du må da kunne indstille den på en eller anden måde. Så må du jo lave nogle screenshots af de muligheder du har. Så må vi se om vi kan hjælpe den vej.

dna
Avatar billede henryk01 Nybegynder
14. januar 2004 - 14:04 #4
Jeg har lavet screen shot hvor eller hvordan kan jeg vedhæfte dem?
Avatar billede dna Nybegynder
14. januar 2004 - 16:20 #5
Hvis ikke du har et sted at ligge dem, så kan du oprette lidt gratis plads på www.frip.dk eller www.friserverplads.dk.

dna
Avatar billede dna Nybegynder
14. januar 2004 - 23:06 #7
På den skærm som du har som nummer 1, der skal du oprette en post der siger:

Service ports: 80
Server IP: IP´en på din webserver
Enable: Kryds den af.

Du kan garanteret finde den som http eller web nede i den box der er i bunden. Når dette er gjort, så vil alt trafik som kommer ind på din IP (via en browser) blive smidt videre hen til webserveren.

dna
Avatar billede henryk01 Nybegynder
15. januar 2004 - 01:31 #8
Tak for det. Der har hjulpet så meget at jeg kan nu se server ved at skrive hans IP adresse. Når jeg taste IP adresse så kommer der meddelelse om at siden er "under construction".

Så nu håber jeg at i vil fortsat hjælpe mig med at finde ud hvordan forbinder man denne IP adresse med domain navn. Der var også en del af den spørgsmål i svarede venligst på. Således at jeg kan skrive domain navn i sted for IP adresse.
Avatar billede dna Nybegynder
15. januar 2004 - 08:08 #9
1. Hvor har du DNS-styring af dit domæne?
2. Har du fået dem til at pege domænet på din IP?

Det kan du teste ved at starte en kommando-prompt (Start-Menu -> Kør... -> Skriv: cmd)

Her skriver du:
ping www.dit-smart-domæne-navn.dk

hvis den IP som den svarer med er den samme som din IP på din adslforbindelse (Kan du teste ved at gå ind på www.myip.com, men det ved du jo nok godt hvad er, når du siger, at du har testet at det virker med routeren.

Hvis dette er i orden, så skal du sætte din IIS op på Windows 2000 Serveren. Hvor meget hjælp skal du have til dette?!

dna
Avatar billede henryk01 Nybegynder
15. januar 2004 - 10:10 #10
Jeg har aldrig prøvet dette, så du må betragte mig som en idiot. Jeg vil først afprøve det du skrive nu, så finde jeg på noget spørgsmål. Så vent lidt.
Avatar billede dna Nybegynder
15. januar 2004 - 12:17 #11
Jamen, jeg betragter da ingen som idioter! Mangel på erfaring gør jo ikke folk til idioter! Skal nok hjælpe dig så langt jeg kan.

dna
Avatar billede henryk01 Nybegynder
15. januar 2004 - 17:50 #12
Hej igen
Jeg har ingen DNS-styring af domæne.
Når jeg skriver….    ping www
så kommer svaret….    pinging www.domænenavn.dk [XXX.XXX.XXX.XXX]

Men, min adsl forbindelse har IP adresse er YYY.YYY.YYY.YYY
Og server IP adresse er ZZZ.ZZZ.ZZZ.ZZZ

Så til sidse vil jeg sige at har jeg aldrig prøvet dette før, helle ikke opsætte min IIS, så håber jeg at jeg kan fortsat regne med dig.

Tak. og Hilsen
Henryk
Avatar billede dna Nybegynder
15. januar 2004 - 22:29 #13
Du skriver at du har registeret dit domænenavn? Hvor har du gjort dette, da du skal have nogen til at pege (via DNS) domænet -> din ip.

Du kan for at teste her i starten oprette et subdomæne på http://www.dyndns.org/ - hvor du kan lave f.eks. http://henryk.mine.nu/ - som du så kan bruge til at sætte IIS op med. Så du er klar til når du får flyttet dit eget/normale domæne. Dette er din næste opgave! :D

dna
Avatar billede henryk01 Nybegynder
15. januar 2004 - 23:22 #14
Kære D.

Nu har jeg altså mistet tråden. Jeg har kigget på http://www.dyndns.org/ og har prøvet at oprette subdomæne, men kan ikke finde ud hvordan. Mit domæne har jeg registreret hos DK Hostmaster A/S. Dog I mellem tiden har jeg skiftet min fast IP adresse. Og her kommer en anden spørgsmål. Skal man opdatere eller omregistrere sin domæne til ny IP adresse? Jeg har spurgt DK Hostmaster A/S, men fik ingen svar.

Hilsner
Henryk
Avatar billede henryk01 Nybegynder
16. januar 2004 - 00:30 #15
Nu har jeg checket min domæne ang. navneserver på www.azero.dk og jeg kan se at der kommer mange henvisninger til. Bl.andet:

ns1.dotserv.com ns1.dotserv.net ns2.dotserv.com ns2.dotserv.net AIT åben DNS (Azero.dk) ns3.andersenit.dk ns1.dotserv.com ns1.dotserv.net ns2.dotserv.com ns2.dotserv.net

Er der det du tænker på? Men jeg er ikke sikkert om de pege mod min IP da jeg har fået en anden IP efter registrering af domæne.

Hilsen
Henryk
Avatar billede dna Nybegynder
16. januar 2004 - 08:46 #16
Hvis du har skiftet IP, så skal du have dem til at pege på din nye IP.

Ring/skriv til Azero, hvis det er der du har registeret dit domæne, så du kan få det lavet om.

dna
Avatar billede henryk01 Nybegynder
16. januar 2004 - 12:57 #17
Tak for din hjælp til alt. Jeg har kontaktet DK-Hostmaster for at opdatere IP adresse. Så jeg har tilbage IIS til at indstille. Så snart får jeg tibagemedelse fra DK-Hostmaster vil jeg skrive her igen.

Hilsner
Henryk
Avatar billede dna Nybegynder
16. januar 2004 - 16:42 #18
Tror ikke at DK-hostmaster har noget med det at gøre. Jeg tror, at det er hvor du har købt domænet, at du skal opsætte DNS´en.

Du kunne med fordel bruge gratisdns.dk - som er utrolig nemt. (Og ud fra navnet jo selvfølgelig gratis :D)

Har du et handle/pinkode fra DK-hostmaster? - fordi, så kan du selv flytte navne-registeringen over til gratisDNS.dk, det koster som sagt ikke noget, og giver dig fuld kontrol over dit DNS. Kan kun anbefales!

dna
Avatar billede henryk01 Nybegynder
16. januar 2004 - 19:26 #19
Ja, Jeg har handle/pinkode hos dk-hostmaster, navnet har jeg registreret også hos dem. Tak for tip ang. gratisdns.dk. Det vil jeg prøve at kigge på. Der, de undrer mi er at tråds tre e-mail dk-hostmaster ikke svarer. Hvis min henvendelse er forkert så burde de orientere mig om, synes jeg.

Henryk
Avatar billede dna Nybegynder
16. januar 2004 - 19:45 #20
Du må skrive når du har flyttet domøæne-navnet til at pege på din IP´en!

dna
Avatar billede henryk01 Nybegynder
16. januar 2004 - 20:07 #21
Jeg har lige prøvet at oprette en gratis DNS, dog den tjeneste er ikke gratis længere, tror jeg. Der stå godt nok at jeg kan oprette et navn gratis, men når jeg kommer længere til at udfylde spørge skema vise der sig en pris på 60 euro for to år.
Avatar billede dna Nybegynder
16. januar 2004 - 22:15 #22
Du kan ikke oprette navnet gratis. Du kan bruge dem til DNS-styring. Sådan at hvis du har et domæne-navn, så kan du bruge deres servere til at pege på din IP, og ved at bruge dem, så kan du nemt ændre i de indstillinger.

dna
Avatar billede henryk01 Nybegynder
17. januar 2004 - 12:04 #23
Jeg har kigget hele siden hos DK-Hostmaster igennem og kan ikke finde funktion til at flytte domæne til www.gratisdns.dk
Kan du give mig nogle tip ang. flytning.
Avatar billede dna Nybegynder
17. januar 2004 - 15:56 #24
Hvis du kiggede i deres hjælpe-afdeling, så ville du hurtigt finde svar på det spørgsmål. Du kan se en forklaring her: http://www.gratisdns.dk/?side=51

dna
Avatar billede henryk01 Nybegynder
19. januar 2004 - 11:51 #25
Så lang om længe fik jeg fat i DK Hostmaster, og de siger at den 16 januar min .dk domæne blev redelegeret. Så håber jeg at nu kan jeg gå i gang med IIS. Hvis du vil altså fortsat hjælpe.

hilsen
Henryk
Avatar billede henryk01 Nybegynder
19. januar 2004 - 11:57 #26
Men nu har jeg igen chcecket om IP adresse stemme med domæne navn, og den ikke gøre dette. Er jeg for dum eller hvad?
Avatar billede dna Nybegynder
19. januar 2004 - 12:09 #27
Du at fået dit domæne-navn redelegeret til GratisDNS.dk ?!

Så skal du oprette en bruger på gratisDNS.dk og så inde i deres web-interface oprette domæne-navnet og pege det på din IP. Har du gjort dette?

dna
Avatar billede henryk01 Nybegynder
19. januar 2004 - 13:32 #28
Det mener jeg, at jeg gjorte dette. Jeg har oprettet en ny bruger med password. Loggede jeg mig på, og har prøvet at kigge ind i hjælp. På basis af dette har jeg opfattet gik jeg ind i sekundær DNS og der hen har jeg skrævet mit domæne navn og ip adresse. Var der det jeg skule har gjort?

henryk
Avatar billede dna Nybegynder
19. januar 2004 - 15:09 #29
Du skal oprette det som "primær DNS"
Avatar billede henryk01 Nybegynder
19. januar 2004 - 22:54 #30
Hej DNA

Så nu endelig har jeg ordnet dette, tror jeg. Jeg gik ind i primær DNS, valgt ændring af A, og så her jeg tilføjet ny IP. Der står også en anden domæne navn som locakhost.XXXXXXX.XX og pege mod en anden IP adresse. Den får jeg ikke lov til at slette. Skabe den ikke konflikter? Hvad så nu. Kan du hjælpe med IIS?

hilsner
Henryk
Avatar billede dna Nybegynder
20. januar 2004 - 00:24 #31
Hej Henryk

Den localhost som peger på 127.0.0.1 - den skal være der!
Det eneste som du måske lige kan tilføje er under "CNAME (Alias -> A record)"

Der kan du tilføje *.ditdomæne.dk som vært og så ditdomæne.dk som kanonisk navn. Dette er dog ikke vigtigt for at det skal virke.

Så skal du bare vente på at DNS´en bliver ændret således at når du åbner en kommando-prompt (kør... cmd), så kan du skrive: ping ditdomænenavn.dk - og den skal melde svar tilbage fra den rigtige IP.

Jeg går ud fra at du har sat din router op til at pege at web-trafik (port 80) til din server. Som vi snakkede om i starten af spørgsmålet. Dette kan du teste ved at skrive: http://DIN_IP_ADR_HER/

Så skulle den gerne vise en eller anden form for hjemmeside - ellers skriv hvad den siger. Når dette er gjort.. så er vi vist klar til at sætte din IIS op.

dna
Avatar billede henryk01 Nybegynder
21. januar 2004 - 11:34 #32
Hej DNA

Lang om lange er jeg parat til opsætte IIS, og håber at du ikke fortryder den dit du bruger på mig. Jeg kan se en eller anden form for side. Jeg kan også se min IP adresse. Så der ser ud til at alt er i orden.

hilsner og STOR tak
Henryk
Avatar billede dna Nybegynder
21. januar 2004 - 12:54 #33
ok.. prøver at lave en simpel gennemgang. Jeg går ud fra, at du har installeret en server udgave af windows 2000 - som du siger i starten af dit indlæg.

Vi forbereder at du skal have flere sider på din server på et tidspunkt, så hvis du gør følgende:

Opretter en mappe der hedder "websites" f.eks. c:\websites\ og så opretter du en mappe til selve dit domænenavn der, og yderligere en mappe der hedder www til indholdet. Således skulle du gerne få en struktur der hedder:

c:\websites\dit_domænenavn.dk\www

Så åbner du notepad eller lign. simpel tekstbehandling og laver en fil der hedder default.asp, hvor du skriver dette som indhold:

<html>
<head>
<title>Henryk´s testside!</title>
</head>
<body>
Velkommen til min hjemmeside på egen server!
</body>
</html>

-----------------------------------------------------
Så har du gjort stedet til hjemmesiden klar, så skal du bare sætte din IIS ordentlig op:

Åben manageren til IIS: Control panel -> Administrative tools -> Internet Information Services
Dette kan jo hedde lidt noget andet, hvis du kører med dansk version.

Her vælger du i venstre side mappen der hedder "web sites" under dit computernavn, og vælger så "new website" Her kan du så oprette flere websites, hvis du får flere. Der vil sikkert være et default website allerede, det skal du bare lade være.

Når du opretter websitet, så er der faktisk kun 2 vigtige ting i starten:
- At vælge home-directory til den mappe du tidligere har oprettet til den. (www-mappen)
- At indsætte dit domænenavn under host-headers. Både med og uden www foran.

Når dette er gjort, så skulle du gerne kunne komme ind på din side ved at skrive http://www.dit-domæne.dk

Hvis du får en popup smidt i hovedet med login/password, så er det NTFS-rettigheder der ikke matcher imellem den bruger som er under dit websites egenskaber (Anonym adgang under sikkerheds-fanebladet) og så de rettigheder der er givet mappen med hjemmesiden. Men, vent med at få grå hår i hovedet pga dette endnu! :D

Håber du kan komme et skridt videre nu. Hvis du er glad for min hjælp, så kan du jo give mig noget 'god karma' her på Eksperten! :D

dna
Avatar billede henryk01 Nybegynder
21. januar 2004 - 13:15 #34
TAK for alt. Du har hold mig i hånden hele vejen igenem! Jeg håber på at jeg kan bruge dig en anden gang. Jeg vil opstille min egen FTP server og e-mail server. Med det kommer forst på tale efter når jeg få hjemmeside helt på plads.

Henryk
Avatar billede henryk01 Nybegynder
21. januar 2004 - 13:23 #35
Hej igen DNA

Jeg vil give dig lidt karma, men hvordan gøre jeg dette?

Hilsner
Henryk
Avatar billede dna Nybegynder
21. januar 2004 - 13:33 #36
Tryk på mit brugernavn ud for et af mine svar/kommentarer - så kommer der en mulighed "Giv karma" ...

dna
Avatar billede dna Nybegynder
23. januar 2004 - 11:46 #37
Hvordan går det?

dna
Avatar billede henryk01 Nybegynder
29. januar 2004 - 11:55 #38
Der går langsomt. Hjemmeside virker fint. Nu vil jeg bygge den trin efter trin. Der går også langsomt men fremme. Jeg kan ikke i dag sige hvornår bliver jeg klar til det andet jeg har skrevet om. Men tak for din omtanke.

Jeg har også travlt med andre ting så først når er jeg klar til næeste skrid, vil jeg kontakte dir igen.

Håber på at det er i orden.

Hilsen
Henryk
Avatar billede dna Nybegynder
29. januar 2004 - 12:06 #39
Du skriver bare! :D

Du kan jo bare acceptere dette svar, da vi jo har løst det som spørgsmålet oprindeligt handlede om!

dna
Avatar billede henryk01 Nybegynder
24. februar 2004 - 16:47 #40
Kære DNA

Så er jeg lang om længe klar til at opstille en e-mail server og ftp server, og regne med at du vil fortsat hjælpe. I øjeblikket har jeg konfigureret computer følgende: Der er en 800 Mhz med 80Gb HD formateret i FAT32 måde med windows 2003 sever.

Hvis kan du huske, så har jeg ved din hjælp opsat en server med hjemmeside. Jeg har prøvet på at lave en ftp og en mail server selv, men… du ved godt. Det gik ikke…

Hvad skal jeg gøre for at få dem til fungere. Jeg har allerede nogle spørgsmål.
Hvordan begrænse man pladsforbrug til e-mail for bestemt person.
Hvordan give man eller begrænse adgang for en bestemt person til FTP, og hvordan begrænse man overførsel datamængde til FTP og fra FTP.

Hvis er det for meget omfattende så må du gøre mig opmærksom