Avatar billede krohn Praktikant
26. januar 2004 - 18:57 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Øjenfarve på en baby

Jeg har hørt at alle nyfødte babyer har blå øjne er det sandt? Og hvornår får de deres "egen" farve,hvis den ikke er blå:)?
Avatar billede andersenph Nybegynder
26. januar 2004 - 19:00 #1
Det passer ikke. Babyer er født med den farve øjne de nu engang har og får
Avatar billede el-jacob Nybegynder
26. januar 2004 - 19:08 #2
Arhhhr... AndersenPH dette udsagn passer ikke helt..

Hvis at moren og faren foreksempel henholdsvis har blå og brune øjne... kan babyen nogle gange godt blive født med nogle mørke-grålige-agtige øjne...

Dette er selvfølgelig ikke babyens rigtige farve...

Da min lillesøster blev født gik der ca. 1-2-3 måneder før vi rigtigt helt kunne afgøre hvilken farve de havde.. Først syntes de at være mest blå.. Men har nu vist sig at være brune :S
Avatar billede el-jacob Nybegynder
26. januar 2004 - 19:09 #3
*ikke babyens rigtige øjenfarve (ups der var lige en stavefejl :P)
Avatar billede kenp Novice
26. januar 2004 - 20:01 #4
jeg vil nu heller ikke give andersenph ret :) for min dreng (som er 8 måneder) har altså ikke samme farve øjene som da han blev født! og nu bliver de mere grå/blå, hvor da han blev født havde helt klare blå øjne
Avatar billede andersenph Nybegynder
26. januar 2004 - 20:09 #5
Jeg har lige snakket med min kloge kone. Jeg bukker mig i støvet og giver jer ret. Alle fødes med blå øjne. Det brune kommer senere.....
:O)
Avatar billede krohn Praktikant
26. januar 2004 - 20:47 #6
Det var på barsel gangen at sygeplejesken sage det, men jeg glemte at spørge hvorlang tid der går før den endelige farve kommer, han har blå, hans mor har brune, og jeg har grønne, men er der ikke et sted man kan slå det op?
Avatar billede andersenph Nybegynder
26. januar 2004 - 20:59 #7
Har søgt på nettet. Kunne ikke rigtigt finde noget.
Men hvad med http://www.netdoktor.dk/
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. januar 2004 - 20:59 #8
krohn> når de er omkring 6 mdr. kan du se hvad farve øjne de får.
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. januar 2004 - 21:01 #9
P.s. vi havde samme jordemoder ved begge mine børns fødsel.
ved nr. 1 sagde hun de blev grønne
ved nr. 2 sagde hun de blev brune

Havde hun mon ret? Hun kunne ikke have ramt mere præcist ;)
(gad godt vide hvordan hun kunne se det...)
Avatar billede andersenph Nybegynder
26. januar 2004 - 21:08 #10
Øje
Øjet sørger for at vi kan se. Det opfanger lys og omdanner det til nervesignaler, der sendes videre til hjernen. I hjernen bearbejdes og omdannes signalerne til et synsindtryk. Vi kan se!
Øjet, eller øjeæblet, er rundt som en kugle, det har en diameter på omkring 2,5 cm. Øjeæblet består af en geleagtig substans, glaslegemet, der er omgivet af tre lag hinder:

Yderst - Senehinde og hornhinde
Hinderne består af stærkt bindevæv. De beskytter øjets indre strukturer. Senehinden dækker den bagerste del af øjet, og fortil går den over i hornhinden.
Midterst - Regnbuehinden (iris)
Denne hinde indeholder pigment og giver dermed øjet farve. Er der lidt pigment får man blå øjne, og er der meget pigment får man brune øjne. Pigmentet hindrer lys i at trænge igennem. Midt i regnbuehinden er der en åbning, pupillen. Her kan der godt slippe lys igennem. Regnbuehindens funktion er med andre ord, at regulere den lysmængde der trænger ind i øjet.
Inderst - Nethinden (retina)
I nethinden opfanges lyset af forskellige lysfølsomme nerveceller. Oplysningerne sendes videre til et synscenter i hjernen, der bearbejder indtrykkene og danner et billede
Avatar billede andersenph Nybegynder
26. januar 2004 - 21:16 #11
http://www2002184.thinkquest.dk/ojne.htm
Det er nok det tætteste jeg kan komme
Avatar billede krohn Praktikant
01. februar 2004 - 09:36 #12
Jeg spurgte sundhedsplejersken, og hun sage at der kunne gå helt op til et år før at man kunne være sikker, og at det kunne skifte flere gange undervejs..
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. februar 2004 - 09:45 #13
krohn> min sundhedsplejerske sagde 6 mdr. - hvem har mon ret?
Nå, men lad os sige 1 år - så er man da rimeligt sikker alligevel ;)
Avatar billede csorensen Nybegynder
10. november 2014 - 22:26 #14
Interessant diskussion. Vores søn havde blå øjne da han blev født. Nu er de blågrå. Vi fik at vide af jordemoderen der tog imod ham, at det er normalt, at børn er blåøjede når de bliver født.