Avatar billede mini97ad Nybegynder
23. februar 2004 - 11:37 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

WORD: Sideantal skal først starte på side 3

Hej

en lidt tumpet spørgsmål, men jeg kan ikke greje den. Jeg sidder med word XP og vil gerne have at side nr. først starter på side 3 i dokumentet, således at der ikke fremgår side XX på de første 2 sider.

Det samme med headings - hvordan starter man en header først på side 3?
Avatar billede x-lars Novice
23. februar 2004 - 11:52 #1
Begge dele må kunne klares ved at indsætte et sektionsskift næste side - nederst på side 2

Vælg Indsæt > Sideskift m.m. og vælg så Sektionsskift Næste Side
Avatar billede mini97ad Nybegynder
23. februar 2004 - 12:00 #2
ok tak jeg prøver det lige og vender jeg tilbage med point hvis det virker :)
Avatar billede mini97ad Nybegynder
23. februar 2004 - 12:04 #3
æv det hjalp ikke. Jeg prøvede at indsætte en page break som "sektion break times" -> next page. Var det dét som du mente?
Avatar billede hcma Novice
23. februar 2004 - 12:16 #4
lav et sektionsskift lige før side 3.  Indsæt så side tal og ving af ved "Forskellig fra"
Det samme gør du med din header. Men går så efterfølgende tilbage og sletter de eventuelle headings på side 1 + 2
Avatar billede mini97ad Nybegynder
23. februar 2004 - 12:34 #5
Catbody - har ikke helt fået det til at virke endnu men kæmper stadigvæk med det
Avatar billede mini97ad Nybegynder
23. februar 2004 - 12:47 #6
Hmm jeg kan ikke gennemskue hvordan man laver "forskellig fra"?? Beklager at jeg er lidt langsomt opfattende...
Avatar billede hcma Novice
23. februar 2004 - 13:11 #7
Jeg benytter Word2000 og her er fremgangsmåden denne:
f.eks. et dokument med 6 sider.  Side 1+2 skal være uden heading/foot og uden sidenummer.  Heading/foot + sidenummer skal starte på side 3, hvor side-nr. så skal starte med nr. 1.
Efter sidste line på side 2 indsættes Sideskift -> vælg Sektionsskift Næste Side -> Indsæt -> Sidetal -> slet flueben ved Vis sidetal på første side og tryk på formatknappen -> Sæt prik i Begynd med og vælg 1.
Nu skulle din sidenummerering gerne starte med nr. 1 på side 3.
Herefter er det let med sidehoved/-fod
Avatar billede mini97ad Nybegynder
23. februar 2004 - 13:27 #8
Hej igen.

Først og fremmest tak for hjælpen. Nu er den lige ved at være der... Jeg har nu rigtigt nok side 1 på side 4. Dette er 2. sektion. I første sektion er det også rigtigt nok side 1-4. Men hvis jeg nu sletter footeren på side 1, så sletter den footeren på alle sider?? Hvordan undgår jeg dette?
Avatar billede hcma Novice
23. februar 2004 - 13:38 #9
du starter med at slette footeren på alle siderne. Så hopper du ned til den side hvor du vil have den nye footer ind og starter bare derfra.
Avatar billede mini97ad Nybegynder
23. februar 2004 - 13:45 #10
hmm det gør jeg også men det kommer stadig siden antal på de forrige sider. Sletter jeg dem - sletter jeg igen side antal på alle sider
Avatar billede hcma Novice
23. februar 2004 - 14:02 #11
så er jeg lost. du må så håbe på hjælp fra anden side.
Avatar billede mini97ad Nybegynder
23. februar 2004 - 14:25 #12
æv :(
Avatar billede jkrons Professor
23. februar 2004 - 14:48 #13
I dit tilfælde tror jeg faktisk bare, at du kan åbne din foter og klikke på same as previous, og derefter vende tilbage til 1. sektion og slette sidetallet.
Husk Same as previsous skal sættes separat for header og foorter.

Virker dette ikke, så start forfra og følg denne procedure, som er det samme du allerede har fået at vide, men i en anden rækkefølge.

Indsæt sidetal og header på side 1.
Gå til bunden af side 3.
Indsæt sidesift, fortløbende. (Insert - Break - Continuous).
Gå til side 3 øverst.
Vis Header
Klik på knappen Same as previous i Header værktøjslinien
Skift til Footeren
Klik på knappen Same as previous i værktøjslinien
Luk header/footer
Gå til side 1.
Vis Header og slet indholdet.
Gå til footer og slet indholdet her.
Gå igen til side 3. Vis footer. Formater sidetal til at starte på side 1.
Luk footer.
Avatar billede mini97ad Nybegynder
23. februar 2004 - 15:07 #14
Jes så lykkedes det endelig - det var ligepræcises "same as previous" der gjorde udslaget så jeg fattede det
Avatar billede hcma Novice
23. februar 2004 - 15:45 #15
kom også lige efter at Leo Heuser har lavet en vejledning i forskellige sidehoded/-fødder:
Forskellige sidehoveder / -fødder

Du kan jonglere med sidehoveder-/fødder, som du lyster,
du skal blot lige "fange", hvordan de er bygget op.
Jeg plejer at bruge følgende billede for at forklare sammenhængen.
Jeg bruger sidehovedet, men sidefoden kan bruges på nøjagtig
samme vis. Sidehoved og sidefod er to uafhængige størrelser.
I beskrivelsen arbejder jeg med et dokument, der indeholder
4 sektioner.
For at komme til sidehovedet-/sidefoden vælges
Vis > Sidehoved og sidefod. I denne tilstand dukker en værktøjslinje
op, og de tre knapper jeg vil bruge her er "Vis forrige", "Vis næste"
og "Samme som forrige"

A.
Forestil dig, at dit dokument er slået op på væggen, først side 1,
neden under denne side 2, neden under denne side 3 osv.
Dokumentet sidder altså som en kolonne med side 1 øverst og
sidste side nederst.

B.
Du kan forestille dig alle sidehovederne som et slusesystem,
hvor der er sluseporte mellem de forskellige sektioner.
Som standard er alle sluseporte åbne, og vandet ligger og
skvulper ubesværet gennem hele dokumentet (sidehovedet) :-)

C.
Vi har et kraftigt farvestof, der kan opløses i vand og breder
sig i vandet med lynets hast. Da det vil give et forfærdeligt svineri
med al den farve og vandet, nøjes vi med at lade som om
vandet er der og du bruger ordet "Test" (eller hvad du nu synes)
i stedet for farvestoffet :-)

D.
Du står nu i en tilfældig sektion fra starten og smider farvestoffet
i vandet. Da alle sluseporte er åbne, vil vandet være farvet hele
vejen igennem. Det kan du overbevise dig om ved at bruge
knapperne "Vis forrige" og "Vis næste".

Her indskydes en proces, hvor vi på magisk vis suger
farvestoffet ud af vandet :-)

E.
Lad os nu sige, at vi kun vil have farve i de 3 første sektioner.
Som standard står der "Samme som forrige" øverst til højre
over sidehoved"kassen". Det betyder, at sluseporten er åben.
Gå hen til sektion 4 og tryk på "Samme som forrige".
Teksten "Samme som forrige" forsvinder og sluseporten er
nu lukket mod sektion 3.
Gå til enten sektion 1, 2 eller 3 og hæld farve i vandet.
Med "Vis næste" og "Vis forrige" vil du kunne se, at der
er farve i sektion 1, 2 og 3 men ikke i 4
*Læg mærke til at rækkefølgen er afgørende. Hvis du først
lukker sluseporten *efter* farven er smidt i, er det for sent!*

Her indskydes en proces, hvor vi på magisk vis suger
farvestoffet ud af vandet :-)

F.
Vi vil kun have farve i sektion 3.
Gå hen til sektion 4 og luk sluseporten.
Gå hen til sektion 3 og luk sluseporten.
Stå i sektion 3 og hæld farven i. Kontroller at der kun
er farve i sektion 3.

G.
Vi vil have rød farve i sektion 1,2 og 4 og blå farve
i sektion 3. Dette kan gøres på 2 måder:
1.    Alle sluseporte er åbne, og der hældes rød farve i
        vandet fra en tilfældig sektion.
        Gå til sektion 4 og luk sluseporten.
        Gå til sektion 3 og luk sluseporten.
        Stå i sektion 3 og sug farven op (slet sidehovedet)
        Hæld blå farve i sektion 3.

2.
        Gå til sektion 4 og luk sluseporten
        Gå til sektion 3 og luk sluseporten
        Hæld blå farve i sektion 3.
        Gå til sektion 4 og hæld rød farve i.
        Gå til sektion 1 eller 2 og hæld rød farve i.

Hvad sker der, hvis vi åbner sluseporten mellem to sektioner.
Det er for at huske dette, at jeg lavede eksemplet med
at slå dokumentet op på væggen. Med dette billede
føles det naturligt at vandet løber nedad, fra lavere
sektionsnummer til højere sektionsnummer.

H.
Vi har rød farve i sektion 1 og 2 og blå farve i
sektion 3 og 4.
Vi åbner sluseporten i sektion 3, og vandet og farvestoffet
fra sektion 2 skyller ned i sektion 3 og slubrer den blå
farve i sig. Resultatet er rød farve i sektion 1,2 og 3 og
blå i sektion 4.

Det var en lang omgang, men jeg håber, billedet har
bidraget til, at give en bedre forståelse af sammenhængen.
Det allervigtigste princip er:

*Rækkefølgen er afgørende. Hvis du først
lukker sluseporten *efter* farven er smidt i, er det for sent!*
--
Avatar billede jkrons Professor
23. februar 2004 - 16:20 #16
Godt at det kom til at virke :-)
Avatar billede mini97ad Nybegynder
23. februar 2004 - 21:10 #17
Catbody du skal også have tusind tak for hjælpen. Jeg ville have fordelt poinene mellem dig og jkrons, men du havde ikke lavede et svar :( Det er jeg ked af
Avatar billede jkrons Professor
23. februar 2004 - 23:21 #18
Jeg deler med catbody :-)
Avatar billede arlet Juniormester
23. februar 2004 - 23:27 #19
mini97ad-> Så beder man Catbody om at lægge et svar...

jkrons-> Meget fair af dig*S*
Avatar billede mini97ad Nybegynder
24. februar 2004 - 08:55 #20
Rigtigt arlet - det var en fejl fra min - det beklager jeg :(
Avatar billede arlet Juniormester
24. februar 2004 - 08:57 #21
ok, det var bare så du vidste det til en anden gang
Avatar billede mini97ad Nybegynder
24. februar 2004 - 09:00 #22
ja selvfølgelig, men god pointe :)