Avatar billede lt-lago Nybegynder
29. februar 2004 - 15:52 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Formatering af Harddisk - størrelse på allokeringsenhed

Hej Eksperter

Når man under Win XP vil formatere sin Harddisk, kan man vælge størrelse på allokeringsenhed ?
Hvad er bedst i størrelse, nærmere forklaring samt eventuelle erfaringer efterlyses.
Godt beskrevet svar = Points.
Avatar billede haverslev Novice
29. februar 2004 - 16:01 #1
Partitioner den således:
5 Gb som C-drev med Windows og plads til updates, samt et antivirus program.
OBS: vær opmærksom på, at nogle programmer skal installeres på C
Resten af disken bruges til programmer, spil, lav windows update personlig og gem updates på dette drev også, således du kan køre alle updates herfra, i tilfælde du skal formatere C-drevet..
Herefter er
Avatar billede zity Nybegynder
29. februar 2004 - 16:23 #2
4.0 KB det er meget passende...
Avatar billede peet-49 Novice
29. februar 2004 - 16:26 #3
For at XP skal køre ordentligt, skal den have friplads nok, mindst ligeså meget som den fylder.
Jeg ville sige, at mindst 6GB, ville være bedre.
Avatar billede lt-lago Nybegynder
29. februar 2004 - 16:27 #4
Jeg uddyber lidt - Når jeg vil formatere Harddisken kan jeg vælge mellem følgende muligheder : 512, 1024, 2048 og 4096 kb i størrelse, hvad skal man vælge, og er der en sammenhæng mellem harddiskstørrelse og hvad der passer dertil ?
Avatar billede zity Nybegynder
29. februar 2004 - 16:28 #5
Vælg 4096 altså 4 KB
Avatar billede zity Nybegynder
29. februar 2004 - 16:35 #6
Sammen hæng mellem størrelse på disk og størrelse på allokeringsenhed... (FAT32)

0-8 GB HD = 4 KB som allokeringsenhed
8-16 GB HD = 8 KB som allokeringsenhed
16-32 GB HD = 16 KB som allokeringsenhed
<32 GB HD = 32 KB som allokeringsenhed

Bemærk dette gælder kun for FAT32
Avatar billede summer Mester
29. februar 2004 - 16:55 #7
Hvad er ligheden mellem 4096KB og 4KB
"Den mindste mængde diskplads, der kan tildeles til at rumme en fil. Alle filsystemer, der benyttes af Windows, organiserer harddiske på basis af allokeringsenheder. Jo mindre allokeringsenhederne er, desto mere effektivt lagrer en disk data. Hvis du ikke angiver allokeringsenhedens størrelse, når du formaterer disken, tildeles standardværdier af Windows på basis af diskenhedens størrelse. Disse standardstørrelser er valgt for at reducere den mængde diskplads, der går tabt, og fragmenteringen af diskenheden. En allokeringsenhed kaldes også en klynge."
Microsoft anbefaler selv 2048 byte pr. allokeringsenhed - Se under Hjælp i XP
Avatar billede zity Nybegynder
29. februar 2004 - 16:57 #8
4096 Byte og 4 KB er da det samme.....
Avatar billede lt-lago Nybegynder
29. februar 2004 - 17:27 #9
Jeg kører med en disk på 100 GB, formateret under NTFS, og selvfølgelig kun med en(1) partition hvilken størrelse "Allokeringsenhed" vil være at foretrække her - hvad er jeres erfaringer ?
Avatar billede lgj Nybegynder
29. februar 2004 - 17:27 #10
Vær lige opmærksom på at hvis du vælger andet end default værdien vil du få problemer med defragmentering
Avatar billede zity Nybegynder
29. februar 2004 - 17:33 #11
Avatar billede lt-lago Nybegynder
01. marts 2004 - 11:00 #12
Hej Alle - Det var åbenbart en af de mere vanskelige, jeg har savnet et brugbart svar, men ingen har rigtig været på sporet med noget, jeg har dog selv fundet en noget efter en del søgen :
http://www.microsoft.com/windowsxp/expertzone/newsgroups/reader.mspx?query=Cluster%20Size%20for%20the%20NTFS&dg=&cat=en-us-ms-winxp&lang=en&cr=US&pt=&catlist=B0DE109D-10E1-4C3C-BCC9-8EB7A22FC6A0&dglist=&ptlist=