Avatar billede rit Nybegynder
28. marts 2004 - 23:11 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Kan man bestemme linjeafstand med <p>

Kan man med <p></p> bestemme afstanden mellem linjer, måske med <style>
Er det muligt at få et eksempel.
Jeg har forsøgt med line-height, men kan ikke få det at fungere
Avatar billede roenving Novice
28. marts 2004 - 23:19 #1
<p> er et blocklevel elemnet, så det vil fylde en hel linje uanset hvor meget tekst der så står i det (ligesom en paragraph i f.eks. Word !-)

-- dvs. der vil altid være et linjeskift bagefter, hvis du vil styre bedre, kan jeg anbefale at bruge linjeskift-tagget: <br>, som kun indsætter et linjeskift, lige hvor det står !o]
Avatar billede rit Nybegynder
28. marts 2004 - 23:24 #2
Kan man ikke på en eller anden måde bruge line-height,
f.eks. line-height:50%
Avatar billede knudgert Nybegynder
28. marts 2004 - 23:38 #3
% er nok ikke så velegnet til line-height, et eksempel med meget stor linjeafstand.
Ved % ved browseren ikke, hvad de 50% skal være af, hvis man ikke har angivet en height.
<p style="line-height: 50px">linje 1 <br> linje 2</p>
Vil du bruge det i forhold til et andet element, så der bliver længere mellem to <p> f.eks., så kan man bruge margin-top og eller margin-bottom.
<p style="margin-top: 50px">linje 1 <br> linje 2</p>
Avatar billede roenving Novice
28. marts 2004 - 23:39 #4
Næh, for når jeg sætter line-height til nul er der stadig en linje i overskud over og under !-)

Men denne gør det:

<p style="padding:0px;">
Avatar billede knudgert Nybegynder
29. marts 2004 - 00:02 #5
Nu ved vi jo ikke, hvad rit vil, og hvor han ønsker linjehøjden ændret, men afstanden foroven og forneden ville jeg nu stye med margin-top og margin-bottom: 0, som jeg skrev.

Eller man kan lave en <p> om til inlinelement , display: inline
Avatar billede roenving Novice
29. marts 2004 - 00:05 #6
margin:0px; ændrer ikke noget, men det gør padding !-)
Avatar billede roenving Novice
29. marts 2004 - 00:15 #7
>>knudgert

-- for det første er det (i hvert fald for mig !-) indlysende at rit hat et problem med, at linjeafstanden er for stor, og den er åbenbart skabt af en padding ...

-- for det andet er det noget vrøvl, at line-height ikke ved hvorfra den skal tage en størrelse, for netop fordi det handler om linje-højde på tekst-linjer, tager den afsæt i den aktuelle tekst-højde, så en af de almindeligste måder at angive line-height på, er:

line-height:1.2;
Avatar billede knudgert Nybegynder
29. marts 2004 - 00:24 #8
Du hare ret i det med %
line-height:1.2; ?
du mangler enhedsangivelse.
<p style="margin-bottom: 0">linje 1 <br> linje 2</p>
<p style="margin-top: 0">linje 3 <br> linje 4</p>
vil ikke give det ekstra mellemrum, som der normalt vil være mellem to <p>
Avatar billede roenving Novice
29. marts 2004 - 00:31 #9
Der skal _ikke_ være en enhedsangivelse, da en line-height som udgangspunkt er relativ i forhold til tekst-højden ...

-- jeg vil så medgive dig, at det jo er et af de få steder i css, hvor det er sådan !-)

Kig her: http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/visudet.html#propdef-line-height
Avatar billede rit Nybegynder
29. marts 2004 - 03:20 #10
takker for udmærkede kommentarer, spørgsmålet er grundigt besvaret og jeg vil gerne gi poeng til jer begge, så gi lige et svar
Avatar billede roenving Novice
29. marts 2004 - 03:21 #11
Velbekomme '-)
Avatar billede knudgert Nybegynder
29. marts 2004 - 04:21 #12
Også velbekomme ;-)
Avatar billede rit Nybegynder
30. marts 2004 - 21:32 #13
Systemet vil ikke gi poeng i øjeblikket, jeg vender tilbage :)
Avatar billede roenving Novice
30. marts 2004 - 21:36 #14
Jo, men du er måske ikke opmærksom på, at du _skal_ markere de navne, som skal have points ;~}
Avatar billede rit Nybegynder
30. marts 2004 - 21:57 #15
takker
Avatar billede roenving Novice
30. marts 2004 - 22:06 #16
-- og jeg takker for points ;~}
Avatar billede knudgert Nybegynder
30. marts 2004 - 22:58 #17
do. de sidste to sidste indlæg ;-)