Avatar billede brixz Nybegynder
01. april 2004 - 15:32 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Windows genstarter af sig selv efter installation af ny harddisk

Hej med jer.

Jeg har lige købt en ny harddisk og smidt den i computeren. Men nu er jeg stødt på et problem.

Min computer genstarter næsten lige så snart den er nået ind i windows og nogle gange før den når så langt som til windows. jeg har en mistanke til min strømforsyning, men jeg er ikke sikker.

hvis jeg fjerner den nye harddisk virker det hele som før, og hvis jeg sætter den nye harddisk til og fjerner en anden "gammel" harddisk virker det også fint.

Jeg har en 350W strømforsyning i min puter, kan det være at jeg skal investere i en større strømforsyning? (1500W måske hehe)

Jeg har desuden været nød til at bruge en strømdeler med 1 et ekstra strømstik da der ikke var nok strømstik (4 pins)

Alt i alt har jeg 5 harddiske 1 dvddrev og 2 harddisk kølere
Avatar billede allanfo Praktikant
01. april 2004 - 15:37 #1
Det er ikke strøm. Hvordan har du indstillet Master/slave-jumperne?
Avatar billede serverservice Praktikant
01. april 2004 - 15:40 #2
Der må være en konflikt mellem de 2 harddiske. Hvis de sidder på samme ide kabel så brug master og slave og ikke cable select.
Avatar billede brixz Nybegynder
01. april 2004 - 15:43 #3
på mit motherboard har jeg 2 udgange til 40pins stik. I første stik sider mit dvddrev som master og mit C drev som slave

på nummer 2 sider mit D drev som slave og E som Master

på min pci I/O kort sider harddisk F & G
med F som master G som slave
Avatar billede brixz Nybegynder
01. april 2004 - 15:44 #4
jeg ved ikke rigtig hvad cable select er, jeg bruger kun jumbere
Avatar billede serverservice Praktikant
01. april 2004 - 15:45 #5
Hvad sker der hvis du sætter dit cdrev som master og dvd som slave ?, hvilke 2 diske laver ged?
Avatar billede brixz Nybegynder
01. april 2004 - 15:52 #6
Jeg tror at det er de sidst nævnte diske der laver rod i det da jeg kun kan have 1 tilsluttet ad gangen. dem via mit PCI I/O kort

Jeg har hørt at det er godt at have sin dvd som master, men ved ikke om det blot er en skrøne
Avatar billede serverservice Praktikant
01. april 2004 - 15:56 #7
Det er altså f og G der laver konflikten? I det tilfælde kræver nogle diske en jumper til "master with slave present" konfiguration. Du skal lige undersøge alternative jumperindstillinger om du kan lave dette, for så er det nok der løsningne er.
Avatar billede allanfo Praktikant
01. april 2004 - 16:01 #8
Dit PCI-kort, har det 2 40-pins stik? Prøv at sætte de 2 harddiske på hver sit kabel.
Avatar billede brixz Nybegynder
01. april 2004 - 16:10 #9
på mine harddiske har jeg følgende jumber muligheder:
DS Master
CS Enabled
Cap limit
og DS Slave
Avatar billede brixz Nybegynder
01. april 2004 - 16:11 #10
DS Slave opnås ved ikke at bruge jumber
Avatar billede brixz Nybegynder
01. april 2004 - 16:13 #11
<allanfo> Jeg havde allrede tænk på at sætte harddiskene i hver sit kabel, men det kan ikke lade sig gøre da jeg ikke har flere af dem!
Avatar billede serverservice Praktikant
01. april 2004 - 16:14 #12
hvad er det for nogle diske, for der findes ofte alternative jumpersettings?
Avatar billede brixz Nybegynder
01. april 2004 - 16:16 #13
Alle er Maxtor bortset fra harddisk E
Avatar billede serverservice Praktikant
01. april 2004 - 16:17 #14
f go G er maxtor. hvilket nummer/type?
Avatar billede brixz Nybegynder
01. april 2004 - 16:29 #15
G disken er denne http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18967
F kan jeg ikke lige finde, men der er en mulighed for at det er den samme
Avatar billede serverservice Praktikant
01. april 2004 - 16:41 #16
http://www.maxtor.com/en/support/products/ata/desktop/diamondmax_plus_9/index.htm
Ifølge instruktionen skal jumperen for master være helt til venstre set bagfra. og de skriver at det ikke er nødvendigt med jumper for slave. korrekt?
Avatar billede brixz Nybegynder
01. april 2004 - 16:41 #17
ja
Avatar billede brixz Nybegynder
01. april 2004 - 16:42 #18
Det står også på harddisken. dvs. der er en fin lille tegning der viser hvor man skal placere jumberen hvis man vil det ene eller det andet.
Avatar billede serverservice Praktikant
01. april 2004 - 16:49 #19
Jeg ville bare være sikker i tilfælde af alternative jumper settings.
Jeg er ikke sikker på det med strømforsyngen da du har temmelig mange drev, men du kan da teste det ved at tage nogle drev fra , virker f og g så sammen?
Avatar billede brixz Nybegynder
01. april 2004 - 17:08 #20
F og G virker sammen nu da jeg har fjernet D
Avatar billede brixz Nybegynder
01. april 2004 - 17:25 #21
er der nogen der kan fortælle mig med sikkerhed at det er strømforsygningen der leverer for lidt strøm for så har jeg allederede set mig varm på en 600Watt til 400kr
Avatar billede allanfo Praktikant
02. april 2004 - 01:04 #22
Det virker højst usandsynligt. Hvilket grafikkort har du? Næst efter CPU'en er grafikkortet den enkeltdel der bruger mest strøm, hvis du har et af de kraftige.

Min gamle Amiga 4000 med en 75 (FEMOGHALVFJERDS) Watt strømforsyning kører udmærket med 7 gamle harddiskdrev. Og de er ikke nær så energisparende som de nye.
Avatar billede brixz Nybegynder
02. april 2004 - 12:22 #23
ASUS NVidia GeForce FX <og et eller andet med 5xxx>

jeg mener at det er mit grafik-kort, men jeg kan lige skrive det precise når jeg kommer hjem og får kikket.
Avatar billede brixz Nybegynder
02. april 2004 - 15:33 #24
Den hedder helt korrekt NVIDIA GeForce FX 5200
Avatar billede brixz Nybegynder
02. april 2004 - 15:34 #25
bliver grafikkortet først "rigtig" tændt op når vi når ind i windows?
Avatar billede brixz Nybegynder
02. april 2004 - 15:36 #26
Lige nu kører jeg bare med en harddisk frakoplet hele tiden, (det er lige meget hvilken) så virker mit system.

men det er da ikke sjovt at jeg skal slukke-hive strømstikke ud-og sætte det i en anden disk for derefter at kunne starte computeren op igen bare for at skifte disk.
Avatar billede allanfo Praktikant
02. april 2004 - 15:45 #27
Grafikkortet bruger først meget strøm når det skal vise kompliceret 3D-grafik, som kræver mange beregninger.
Avatar billede jurij Nybegynder
02. april 2004 - 15:54 #28
Det er nok ikke godt at sætte et cd-rom drev og en harddisk på samme kabel, det vil gøre din pc langsommere...
Måske skal du kigge i Bios efter problemmet med harddiskene
Avatar billede serverservice Praktikant
03. april 2004 - 18:40 #29
Vi er muligvis ikke enige, men det lyder da mest som om din strømforsyning er for lille til alle de drev.
Avatar billede brixz Nybegynder
04. april 2004 - 19:06 #30
dannyboyd >> Tja det kunne jeg også tro, men det er mærkeligt at den først gør det når den når ind til windows?

jurij >> Hvad kunne det muligvis være jeg skulle ændre på i min bios?
kan ikke lige uden videre se noget der skulle løse mit problem.

Desværre er der ikke en knap der hedder "If you have more that 4 HD's then enable" ENABLE/DISABLE

øvøv
Avatar billede brixz Nybegynder
13. april 2004 - 21:10 #31
Hmm jeg har fundet et løsning.
Det må have været noget der konfliktede med noget andet for nu har jeg lavet en format på C drevet og nedgraderet til windows 2000, og nu kører det fint

I skal have tak for hjælpen :)

jeg vil gerne dele points ud.
Avatar billede serverservice Praktikant
13. april 2004 - 21:52 #32
ok det gør du bare
Avatar billede jurij Nybegynder
15. april 2004 - 17:42 #33
brixz >> Nej der er ikke sådan en magisk knap!!! Men der kunne måske være en knap med teksten "If your computer is broke then enable" ENABLE/DISABLE...