Avatar billede klojs Nybegynder
08. maj 2004 - 11:21 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Sende LP´er forsvarligt

Jeg skal med tiden have solgt ca 100 LP plader og singler på qxl, men jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan man pakker dem mest forsvarligt ind.

Man kan sætte noget pap på begge sider og vikle bredt tape om, men kan en boblekuvert alene gøre det, og kan man få dem så store ?
Avatar billede mobius6 Juniormester
09. maj 2004 - 01:25 #1
POSTHUSET har kasser du kan sende i (forsvarligt) koster 15- 18.- stk.
Avatar billede klojs Nybegynder
09. maj 2004 - 02:59 #2
Ja det har jeg set, men forventer egentlig det kan gøres billigere....

Tror jeg lader evt. købere selv komme med et forslag :-)
Avatar billede mobius6 Juniormester
09. maj 2004 - 10:52 #3
du SKAL bruge posthusets "officielle" indpakning, eller kan du sikkert ikke
forsikre tingene, hvis de skulle gå i udu på vejen, med posthusets kasser
er du berettiget til erstatning hvis postbudet bakker Hiacen over dem...
Avatar billede klojs Nybegynder
09. maj 2004 - 15:23 #4
Ja det er muligt, men i sidste ende er det køberen af mine varer der bestemmer hordan de skal emballeres *S* De skal selv betale forsendelsen og amballage, og hvis de ikke vil give 18 kr for en sikker kasse hos postdanmark, så behøver de heller ikke, men de skal så bare vide hvilke koncekvenser det har. Jeg må aftale det med køber efter evt. afsluttet handel.
Avatar billede Beach Mester
10. maj 2004 - 00:37 #5
En lille sidebemærkning--->

Jeg har igennem tiden solgt rigtig mange 12" vinyler og sendt dem med PD. Jeg har altid brugt bølgepap og viklet dette nøjagtigt så stramt om skiverne at disse ikke bukkede.

Hvis modtager vil betale forud er der 2 mulighedder:
1/ Sendes som brev, ingen forsikring. Pris: Alm. porto Maxibrev
2/ Sendes som brev + værdi. Forsikret op til 3.000,- Pris: alm. porto maxibrev +59,-

Hvis modtager ikke vil betale forud er der kun postopkrævning tilbage. Her må du spørge på posthuset hvad forsikringen er. Inden PD lavede de nye regler de kører efter i dag var en opkrævningspakke også forsikret til max. 3.000,- med mindre man samtidig verdiforsikrede pakken ud over 3.000,-

Så den mobius6 skriver med at man skal købe en kasse hos PD før de forsikre den, den holder ikke i den virkelige verden. Sender du sådan en kasse som brev og den forsvinder i deres sortering så får du ikke 5 flade ørere i erstatning:-( Samtidig så får du ingen problemer med at få verdiforsikret en pakke der en pakket forsvarligt ind hvis du selv opfinder noget at pakke ind i.

Jeg ser ca. 40.000 pakker om dagen køre forbi min lille butik, og vil tro at omkring halvdelen af disse er dårligt embaleret. Vi har omkring 10 erstatningssager om dagen på trods af dette.

.......Så pak du bare dine skiver ind i en gang bølgepap (ca. 100,- for 25 meter / 25 forsendelser) og lad afsender bestemme forsendelsesmetode.

//Beach
Avatar billede klojs Nybegynder
10. maj 2004 - 01:12 #6
Sikke en flot forklaring. Ok bølgepap var også først min egen tanke beach. Men jeg har så hørt at man aldrig bør sende LP´en i omslaget, hvordan kan det så være. Jeg har spurgt i forum inde på qxl, men ikke rigtigt noget respons :-(

Køber betaler som udgangspunkt altid forud og varen sendes når pengene står på min konto, men han må næsten kunne råde mig hvordan jeg bør emballere den. Jeg hælder mest til som pakke, da man så kan følge den med t&t nummer, men hvis han ikke vil betale for det, så kan jeg jo ikke tillade mig det, men mindre jeg selv vil betale, og jeg skal nok ikke regne med en formue for mit gamle 80´er musik som ikke engang var moderne dengang :-)) Så det kan hurtigt give underskud.

Men men....nu må jeg se, skal lige finde ud af systemet med at sætte auktioner på.

Tak for rådet beach
Avatar billede Beach Mester
10. maj 2004 - 01:36 #7
--->klojs

Du skal altid sende skiverne i de org. covers som du selv har købt dem i, disser er designet for at beskytte vinylet bedst muligt. Tænk på at din gamle plade-pusher fra de glade 80ér fik leveret skiverne i selv samme cover af en fragtmand:-) Så den holder du dig til, så sker der ikke noget.

Mht. den måde du vælger at sende skiverne på, så har jeg altid skrevet i mine annoncer på QXL at folk skal ligger porto til prien, men er velkommen til at afhente skiverne i Roskilde. Priserne følger PD prisliste hvor køber ---->kan<---- vælge enten brev eller pakke med T&T. Så er det helt klart lagt op til køber om han/hun ønsker at tage den chanche der er for at det kan gå galt.

Jeg har egentlig først tænkt på det nu vi snakker om det, men alle de skiver jeg køber i UK i dag (jo jo, er gået over til CD *S*) dem vælger jeg sgu også altid at få sendt som brev. Jeg har PT aldrig mistet en forsendelse. Men uheldet kan være ude. Man skal huske på at afsender, her hæver kronerne fra min konto når han afsender brevet. Der går så typisk 2-3 dage ingen jeg skal begynde at blive bekymret:-)

Men som du selv skriver, lad modtager betale og bestemme forsendelsesmetoden, og brug ikke tid på at beskrive og snakke om den måde du pakker skiverne på. Har du først haft 4-5 gode handler hvor du får modtagerene til at skrive i din karakterbog at de har modtaget vareren pænt embaleret, så vil ingen mere bruge tid på det.

Jeg har i lang tid ikke været inde på QXL, prøver at finde nogle af mine pladehandler frem.....

//Beach
Avatar billede Beach Mester
10. maj 2004 - 01:44 #8
USP.... Det er åbenbart så lang tid siden at alle mine karaktere ikke kan ses mere. Men der er 60 posetive, 2 neutrale og en negativ.

Vil tro at 2/3 af de posetive er vinyler:-)

//Beach
Avatar billede klojs Nybegynder
10. maj 2004 - 03:58 #9
LOL oki, ja tror også det er nemmest at tage den med køber efter handelen afsluttes, jeg havde nok bare en forhåbning om at jeg kunne have alt liggende klart med pap, kuverter, æsker osv. inden jeg sætter dem på auktion. Men hvis jeg så sætter 15-20 auktioner på ad gangen, så kan jeg jo købe ind til lige så mange på een gang, da alle vil udløbe på ca samme tid. Jeg skal jo over og tage bussen ned i byen hver gang jeg skal købe emb.:-), hjem og pakke og så ned med bussen igen og sende. Meeeeeen jeg kan jo nok ikke tillade mig at bonne køber for mine busbilletter *SSSS*

Jeg har iøvrigt lige talt det til 98 stk 12 tommer og nok lige så mange 7 tommer *SSS* så jeg får nok at lave de næste par måneder *S*
Avatar billede klojs Nybegynder
10. maj 2004 - 04:00 #10
Avatar billede huxo Nybegynder
21. oktober 2014 - 16:22 #11
Du skal nok også bruge noget isolering til at beskytte mod stød osv. Hvis du ønsker at spare på vægten, som du nok naturligvis gør, så skal du nok bruge noget skumfolie, som vejer mindst. Nu hvor du skal bruge så meget, kan du jo købe i store mængder lidt billigere som her http://www.emballage-shoppen.dk/beskyttelse/foam
Avatar billede Mette Klein Novice
12. september 2016 - 11:07 #12
Helt enig med huxo i at du skal bruge noget isolering til at beskytte mod stød osv. Når jeg sender så plejer jeg at købe herfra: http://daniaemballage.dk

De er billige og gode :)