Avatar billede weeelo Nybegynder
17. juli 2004 - 21:39 Der er 41 kommentarer og
1 løsning

Indsæt Windows XP Professionel Service Pack 1- cd

Hmm..

Jeg bliver efter installation af Win XP og derefter SP1a, bedt om at indsætte denne cd af Windows Filbeskyttelse.

Jeg kan ikke indsætte cd'en da jeg har downloadet SP1a fra nettet. Der mangler en eller nogle systemfiler, og hvis jeg prøver at gå i internet explorer siger den "(null) er ikke et gyldigt win32-program"

hvad skal jeg gøre?
Avatar billede weeelo Nybegynder
17. juli 2004 - 21:40 #1
et tidligere problem - http://www.eksperten.dk/spm/520737

hvis det på nogen måde kan have noget med dette at gøre..
Avatar billede victor-1 Nybegynder
17. juli 2004 - 21:44 #2
Prøv dette:
Start - Kør - Skriv - sfc /scannow
Husk mellemrummet mellem    sfc og /

sfc = (S)ystem(F)ile(C)hecker

Din Windows cd skal ligge i drevet mens du gør det.

Hjælper det heller ikke må du i gang med en rep.
Sådan foretager du en reparation af Win XP eller Windows 2000 -

1: Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at i din bios skal dit cd-rom drev være sat til first boot device.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du springe det første tilbud om reparation over og fortsætte din installation (nyinstallation)

2: Nu kan du så vælge hvilket drev din (nye) installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

3: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og spørger om du vil slette det (L) eller om du vil lave en reparation (R) – vælg  reparer.

4: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt og det bedste ved det hele er, at pc’en slipper af med alle fejlene.

5. Slap lidt af, mens pc'en arbejder.

6: PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

Nedenstående link er en god hjælp.

http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#installering_repair
Avatar billede weeelo Nybegynder
17. juli 2004 - 21:54 #3
som sagt.. http://www.eksperten.dk/spm/520737 - har lige lavet en repair.

jeg prøvede, men den svarede bare "sfc er ikke et gyldigt win32-program"

så jeg prøvede at genstarte og nu er jeg tilbage ved problemet i det ovennævnte spørgsmål..!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. juli 2004 - 22:34 #4
Hold da ferie hvor den driller.
Prøv at teste dine ram http://www.memtest86.com/
Jeg gik dine spørgsmål igennem og Dannyboyd foreslog at teste dine ram, men jeg ved ikke om du fik det gjort. Med alle de fejl du har haft er det efterhånden en ret sandsynlig fejlkilde efter min mening.

Hvis dine ram bliver frikendt for fejl, vil jeg anbeafle at du prøver at sætte systemet tilbage til en dato hvor den virkede. Det behøver ikke være ret langt, men blot så den får fixet fejlen. Det gør du i start | programmer | tilbehør | systemværktøjer | systemgendannelse.
Du kan gøre det i fejlsikret tilstand. Der burde den virke tilstrækkeligt til at du kan få lavet systemgendannelsen.
Avatar billede weeelo Nybegynder
18. juli 2004 - 15:07 #5
Hmmm... Jeg satte disketten i og efter 15 timers test havde den endnu ikke fundet nogle fejl, så rodede jeg lidt med konfigurationen af testen og lige pludselig fandt den over 240.000 fejl på bare fem minutter...

Er det fordi der er fejl eller er det bare fordi konfigurationen er helt forkert i forhold til mine ram..?

Hvordan skal jeg indstille denne konfiguration? Har 1024 MB..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juli 2004 - 15:22 #6
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig på det punkt, da jeg aldrig har brugt programmet, men jeg vil da sige at hvis den kunne komme igennem 15 timers test blot med en standard opsætning, tyder det på at du har fået sat et eller andet forkert da du omkonfigurerede testprogrammet.
Avatar billede weeelo Nybegynder
18. juli 2004 - 15:57 #7
ja præcis..

hvordan får man dannyboyd til at kigge herover, da det jo var ham der kom med forslaget..?
Avatar billede weeelo Nybegynder
18. juli 2004 - 16:40 #8
mine harddiske er:

IC35L080AVVA07-0 (82 GB)
IC35L040AVER07-0 (41 GB)

Jeg har 2 ramklodser af 512 MB
Avatar billede weeelo Nybegynder
18. juli 2004 - 16:47 #9
de 2 ramklodser er DDR-512MB PC3200/400MHz eZ-memory
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juli 2004 - 16:48 #10
Jeg ville i en periode prøve at køre kun med 1 ramklods for at se om det stopper de underlige fejl du får.
Derudover er XP ret kræsen mht bios, så jeg synes du skal fortælle hvilket bundkort og bios-dato du har, så kan vi se om der er en nyere bios.
Avatar billede weeelo Nybegynder
18. juli 2004 - 16:51 #11
Soltek SL-75MRN L og bios dato: 24 april 2003
----
Jeg tager den ene ram-klods ud nu og laver en repair..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juli 2004 - 17:02 #12
Normalt kan man se bios-datoen på download siden men ikke her:
http://www.soltek.com.tw/soltek/download/download_all.php?isbn_st=SL-75MRN%2FSL-75MRN-L

Men ihvertfald er den bios rimeligt gammel, så jeg ville opdatere bios'en til den nyeste version: http://www.soltek.com.tw/soltek/download_file/BIOS/awd/awd-socketA/75mrn/75mrn15.zip

I filen er en vejledning til opdatering, selve flash-programmet og den nye bios.
Læg mærke til at det anbefales at sætte hastigheden ned til 100 (200) FSB når man flasher bios.
Avatar billede weeelo Nybegynder
18. juli 2004 - 17:21 #13
Step 2. Create a pure bootable diskette by including only the Drvspace*.bin file, Io.sys and the AWDFLASH.EXE onto the diskette. This program only works in pure DOS environment, the utility can not be worked in win95/98/ ME/NT/2000/XP.
--
Hvor finder jeg denne Io.sys?
Avatar billede fromsej Praktikant
18. juli 2004 - 17:30 #14
www.bootdisk.com vælg win98 OEM.
Lav disketten, tøm den for alt undtaget Command.com IO.sys Drvspace.bin og MSDos.sys.
Du kan sikkert kun se Command.com.
Kopier så AWDflash og BIOS filen over på disketten, boot på den og kør AWDflash.
Avatar billede weeelo Nybegynder
18. juli 2004 - 18:14 #15
Nu er BIOS'en opdateret til den 3 december 2003, og jeg har lavet en repair, samt taget den ene ramklods ud. Indtil videre er der ikke de store problemer, men jeg har på fornemmelsen at de ligger lige rundt om hjørnet..
Avatar billede weeelo Nybegynder
18. juli 2004 - 18:26 #16
itouch_crash_info.txt - en fil der ligger på C:\ kan ikke åbnes da itouch_crash_info.txt ikke er et gyldigt win32-program. Så vidt jeg ved blr .txt åbnet med notepad, som jeg sagtens kan åbne. Jeg har prøvet at højreklikke og vælge åben med og derefter valgt notepad, men virkede heller ikke.

Grunden til at jeg "hænger" mig i sådn et lille problem er at det var præcis det samme den begyndte at sige med mit Internet Explorer, Power Archiver og flere andre programmer..
Avatar billede weeelo Nybegynder
18. juli 2004 - 18:28 #17
Mit Winamp kører fint nok.

Lige efter min repair og update af bios, fik jeg en meddelelse om at jeg skulle ligge min XP cd i, så det gjorde jeg og boksen forsvandt, men sekundet efter poppede der en ny boks op. "Indsæt:" og så stod der ingenting bagefter. Det var også Windows Filbeskyttelse, jeg valgte at genstarte og den er ikke poppet op siden, men jeg har på fornemmelsen at jeg får problemer med "de gyldige win32-programmer".. :(
Avatar billede weeelo Nybegynder
18. juli 2004 - 18:30 #18
Boksen er lige poppet op igen..

Samtidig er mit Power Archiver og mit Your Uninstaller 2004 ikke længere gyldige win32-programmer..!!!!
Avatar billede weeelo Nybegynder
18. juli 2004 - 18:30 #19
Jeg kan slet ikke følge med. Hvorfor opfører det sig SÅ underligt..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juli 2004 - 18:37 #20
Har ikke den fjerneste anelse, men nu er det tidspunktet hvor du tager din ramklods ud og sætter den anden i.
Fejlen er sket, og derfor kan den have forbindelse til den ramklods der sidder i.

Jeg er bange for at du ikke kommer udenom endnu en repair, efter du har skiftet ramklodsen :(
Avatar billede weeelo Nybegynder
18. juli 2004 - 18:39 #21
Tidligere testede jeg jo mine diske og der var ingen problemer, så er det rammene der er problemer med.?
Avatar billede weeelo Nybegynder
18. juli 2004 - 18:40 #22
Skifter lige ramklods så..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juli 2004 - 19:09 #23
Det er måske ram'ene det er galt med. Den har lige fejlet hvor der kun sad 1 ramklods i og det kan have været en defekt ramklods, derfor skal du tage den ud ud og sætte den anden i. Bliver den nu stabil (efter en repair) og holder med at lave fejl, ja så har du fundet fejlen.
Fejler den igen, har du frikendt ram'ene for fejl og vi må så lede et andet sted.
Avatar billede weeelo Nybegynder
18. juli 2004 - 19:54 #24
Ok.. Jeg skiftede rammene og lavede en helt ny install og nu ser det ud til at fungere, men jeg vil lige se tiden an.. :D
Avatar billede weeelo Nybegynder
18. juli 2004 - 20:02 #25
Hvis det viser sig at det er den ene ramblok der er skyld i disse problemer er det så muligt at få en ny ramblok grundet garanti..? De er købt i forbindelse med en ny computer d 29. juli 2003 hos EDB-mix.. Computeren var samlet og jeg har selv sat harddisk og brænder/DVD i..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juli 2004 - 20:07 #26
Det vil jeg mene. Noget ram er der livstidsgaranti på, men i dit tilfælde er der jo knapt gået et år, så der skulle ikke være nogen tvivl om at garantien dækker.
Men du er nok nødt til at have computeren kørende fejlfrit i en uges tid eller så, for at være sikker på at ram'en var synderen.

Fejlfrit er jo svært når man kører windows, men jeg mener selvfølgelig uden de store problemer du har oplevet på det sidste.
Avatar billede weeelo Nybegynder
18. juli 2004 - 20:18 #27
Nu popper Windows Filbeskyttelse op igen, såååå.. Rammene fejler vidst ikke noget..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juli 2004 - 20:25 #28
Ok, så er de ihvertfald frikendt. Hvad lavede du lige før det med filbeskyttelsen dukkede op ? Installerede du nogle programmer ?
Avatar billede weeelo Nybegynder
18. juli 2004 - 20:32 #29
Jeg var ved at hente SP1a, jeg genstartede efter windows filbeksyttelse og guess what..

"Windows kunne ikke starte, fordi denne fil er beskadiget eller mangler :
<Windows-rod>\system32\ntoskrnl.exe.
Geninstaller en kopi af ovenstående fil."
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juli 2004 - 20:43 #30
Hmm... det er godt nok et problembarn !!
Sæt begge ram i igen. Det må være noget virus eller sådan noget, men ikke en af de sædvanlige som sasser.
Prøv at tage netstikket ud af computeren og lav en formatering og nyinstallation.
Herefter opdaterer du bundkortsdrivere fra din bundkorts cd.
Så højreklikker du netværkssteder og vælger egenskaber. Højreklik din internetforbindelse og vælg egenskaber. På fanebladet avanceret sætter du x i "Beskyt computeren ..."
Genstart et par gange for at se at den stadig er stabil.
Sæt netstikket i igen
Genstart et par gange for at se at den stadig er stabil.
Så går du som det allerførste på windows update og henter alle kritiske updates bortset fra sp1.

Installer antivirus.
Opdater Antivirus på nettet.

Genstart igen et par gange og gå så på windowsupdate og hent og installer sp1.
Genstart igen et par gange og gå på windowsupdate og hent de kritiske updates der vises.

Hvis ikke den nu virker og lader være med at lave de grimme fejl, har du en alvorlig hardwarefejl, men jeg ved ikke fejlen ligger.
Avatar billede weeelo Nybegynder
18. juli 2004 - 21:10 #31
Jeg har 2 diske.. Skal jeg formatere dem begge?? *snøft*

Før da jeg lavede min nyinstallation var jeg ikke tilsluttet nettet og der virkede det, så jeg satte mig på nettet og hentede SP1a og så kom den pludselig med Windows Filbeskyttelse. Jeg sidder bag router og har TDC Pro@ccess, så stort set alle porte er lukkede fra start af og jeg har ikke pillet ved routeren. Men den her computer har ingen virus og kører over samme netværk.
------
Lige lidt info, jeg vil lige spise aftensmad og så vender jeg tilbage og prøver ovenstående..
Avatar billede weeelo Nybegynder
18. juli 2004 - 21:24 #32
Hmmm... Jeg har ingen antivirus, bør man have det når man sidder bag router??

Har aldrig haft nogen virus (dvs. 4 år på den her forbindelse)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
18. juli 2004 - 21:35 #33
En router blokkerer i hvert fald ikke for virus, så JA - man bør have et antivirus-program.
Her er et godt og gratis af slagsen - http://free.grisoft.com/freeweb.php

Prøv også en online scanning - http://housecall.trendmicro.com/housecall/start_corp.asp
Avatar billede weeelo Nybegynder
18. juli 2004 - 21:40 #34
Men en indbygget firewall burde vel holde virus væk..? Eller..
Avatar billede victor-1 Nybegynder
18. juli 2004 - 21:49 #35
Nix - enkelte vira og orme ja, men generelt nej *S*
Brug det program jeg linkede til. Det kan indstilles til selv at opdatere, samt køre planlagte systemscanninger og anbefales af flere velbefarede i virus-kategorien herinde *S*
Avatar billede weeelo Nybegynder
18. juli 2004 - 21:52 #36
;) takker, det vil jeg prøce så. Men først den længe ventede aftensmad..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juli 2004 - 22:02 #37
Du spiser sent *G*
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juli 2004 - 22:15 #38
Jeg nævner lige de muligheder jeg ser, nu du fortæller hvordan forløbet har været. Når den ikke er tilsluttet nettet virker den. Så tilslutter du netkablet og problemerne begynder at komme.

Der er en svag chance for at den computer du sidder ved er inficeret og angriber problem-pc'en. Har du antivirus på den ?
Hvis ikke så kør lige en online virusscan på den. Gerne Housecall som victor-1 har lagt et link til.

En anden mulighed er at den anden harddisk i problem-pc'en har en virus som på en eller anden måde bliver aktiveret, måske hvis windowsupdate gemmer filerne på den hd.
Så jeg vil også anbefale at du piller nr2 harddisk fra for at minimere fejlkilderne.

Den kan senere komme på igen, hvis fejlen viser sig igen, eller pc'en viser sig stabil. (efter en virusscanning)

Og Antivirus er meget nødvendigt. Din router beskytter mod bestemte vira som Blaster og Sasser, hvis angrebene kommer fra internettet, men ikke fra ondsindet kode på websteder, mail eller p2p netværk, eller for den sags skyld Sasser eller Blaster hvis det er den anden pc på netværket der er inficeret og angriber.
Avatar billede weeelo Nybegynder
21. juli 2004 - 15:35 #39
"En anden mulighed er at den anden harddisk i problem-pc'en har en virus som på en eller anden måde bliver aktiveret, måske hvis windowsupdate gemmer filerne på den hd.
Så jeg vil også anbefale at du piller nr2 harddisk fra for at minimere fejlkilderne."

- Jeg er ret overbevist om at det er her fejlen ligger..

Jeg pillede den fra, installerede tingene perfekt. Og det virkede, så satte jeg disken til igen og den starter op med "NTLDR mangler, tryk ctrl+alt+del for at genstarte", så pillede jeg den fra og kom ind i windows med det samme, men dog havde den allerede sat sine præg på windows. Jeg formaterede begge diske og installerede windows. Nu er jeg igang med Windows Update og indtil videre har ingen problemer vist sig.

Lad os give det 4-7 dage, så kan vi se om stabiliteten holder. Så smid nogle svar i løbet af en uge, så ska jeg se om de holder :D

Har ikke lige overblik over hvem der ska ha hvormange point, men jeg er villig til at uddele flere, da det jo har taget en del tid at løse problemet..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. juli 2004 - 17:28 #40
Ok, det kan godt betale sig at "tænke højt" *s*

Jeg håber den forbliver ok, og lægger foreløbig et svar.
Avatar billede weeelo Nybegynder
24. juli 2004 - 17:01 #41
Tror du harddisken kan reddes eller er den færdig.? Og mange tak for hjælpen..
Avatar billede fromsej Praktikant
24. juli 2004 - 17:03 #42
www.ultimatebootcd.com
Hent og brænd den, der er diverse disktools på.