Avatar billede majsmarken Nybegynder
12. august 2004 - 11:06 Der er 54 kommentarer og
1 løsning

Advarsel mod install af [MessengerPlus 3.0]; eller hvad

En stor del af de HiJackThis-log indlæg her i denne kategori har instaleret [Messenger Plus 3.0] samt en 'masse' virus/spyware/snavs/...

Under instalationen af [Messenger Plus 3.0] kommer bla. denne besked:
http://frip.dk/hotpop/messengerPlus.JPG
Her skal følgeligt vælges [Jeg nægter].

Nogle siger (=skriver) er så ER den (i denne forbindelse) uskyldig, mens andre siger (=skriver) at der aligevel følger 'noget' med usynligt.

Og nogle forveksler den med Microsoft's ditto (som vi jo opfatter som værende lidt mere seriøst).

Jeg har ikke selv lyst at prøve programmet og "se hvad der sker".

Hvad skal man tro på ? Og råde brugerene til ?

Jeg vil sige UD MED DET...
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
12. august 2004 - 11:55 #1
majsmarken> ALT hvad der hedder messenger har jeg kategorisk udelukket fra min pc`er. Hvorfor risikere alt det unødig bøvl disse programmer kan medføre. Men jeg kan da godt se at for dem som bruger dem til kommunikation m.v., eller har et behov for programmerne på anden led, ja må man jo tage den risiko med.
Jeg mener at såfremt man har et godt virusprogram - spywarefri`s sikkerhedspakke som minimum en god firewall og snus fornuftig færden på internettet, ja så burde problemerne da være til at overskue:)
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
12. august 2004 - 12:04 #2
Der en del diskussion om, hvorvidt man får snavs på maskinen, selvom man undlader at installer sponsorprogrammet fra lop.com. De fleste mener at det gør der. Messenger Plus er grundlæggende noget snavs, også Plus 2. Generelt råd, BRUG IKKE !
Avatar billede torgius Novice
12. august 2004 - 12:16 #3
Der er måske noget om snakken?

Jeg har lige haft besøg af en trojaner selvom jeg både går med livrem og seler når det drejer sig om virus, spyware osv. og majsmarken spekulerede så i at det stammede fra min Messenger Plus3 (som jeg jo ellers er så glad for og bruger meget), men så fatter jeg bare ikke at min bror f.eks. som også bruger Messenger Plus3 og ikke har andet end Norton og Spybot installeret endnu ikke er blevet ramt af virus eller trojanere. Jeg har haft 2 trojanere indefor den sidste måneds tid.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
12. august 2004 - 12:18 #4
Det er for såvidt meget enkelt: Hvis et program én gang har vist sig uhæderligt, skal man droppe det, uanset hvilke forsikringer man får om det ene eller det andet.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
12. august 2004 - 12:32 #5
torqius> Et er spyware, og et andet er virus. Den trojaner du har fået behøver ikke at stamme fra Messenger Plus, og det tror jeg faktisk ikke at den gør. Den kan sagtens være dumpet ind i din maskine på en hjemmeside du har besøgt, dette sker ofte i øjeblikket. Disse trojanere er ofte bærefiler for spy/adware, og er derfor ikke helt at sammenligne med den "gamle" definition af en trojansk hest.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
12. august 2004 - 12:40 #6
torqius> derfor er det bestemt også en god idè at køre nogle onlinescanninger på trojanerne og måske endda få fat i et godt program til formålet.
Husk spybot forhindrer ikke spyware men fjerner dem. I øvrigt lige i tilgift. Selvom du har norton (har jeg også selv) er det en god idè at køre en online scanning af og til.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
12. august 2004 - 12:41 #7
Tjaa... jeg har kørt med programmet i meget lang tid og havde kun problemer første gang, hvor jeg også fik snavs ind. Siden har jeg ikke haft snavs inde på den konto, selvom jeg har geninstalleret og opgraderet msnplus mange gange.

Programmet er der ikke noget i vejen med, og jeg vil godt rette en misforståelse, Det er ikke et enkeltstående program, men blot ekstra funktionalitet til Microsoft Messenger.

Det snavsede/uhæderlige er distributionsformen, hvor man aktivt skal fravælge sponsorprogrammet. Det er til gengæld også snavset.

Så min mening er at alm brugere skal holde sig væk fra det, men en spyware bevidst bruger sagtens kan benytte det.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
12. august 2004 - 12:41 #8
majsmarken> håber det er ok med små sidekommentarer:) som egentlig ikke relaterede DIREKTE til dit spørgsmål.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
12. august 2004 - 12:46 #9
Denne 'tråd' er netop oprettet til lidt snak (=skriverier) om dette (addon)program, så jeg/vi kan henvise hertil til enhver tid...

I stedet for at 'spame' diverse brugeres spm.

PS: Hvor er det at henholdsvis [Microsoft Messenger] og dette 'addonprogram' [Messenger Plus 3.0] D fra (direkte link...) ?
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
12. august 2004 - 12:49 #10
tonnybrandt> det har du helt ret i. Men vi kan jo se igen og igen og jeg ved ikke hvor mange gange i diverse forums, at brugere har fået problemer med virus, spyware m.v. Spørgsmålene er ofte de samme, ja man kan næsten oprette kopiere standardsvar til hver type virus osv. Og så længe de ikke er/gider at beskytte sig skal de passe meget på disse messengers.

Men selvfølgelig kan virus bryde gennem de mest sikre filtre så man kan aldrig vide sig sikker.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
12. august 2004 - 13:04 #11
Majsmarken > De downloades her:
Microsoft messenger 6.2 http://messenger.msn.com/
Msn plus http://www.msgplus.net/

Jeanette18 > Det har du helt ret i, og det er da også derfor jeg aldrig har protesteret når virus-hajerne har bedt brugere om at afinstallere msn plus, netop fordi den almindelige bruger straks har snavs inde igen ved første opdatering af programmet. Så er det bedre at forebygge ved at bede dem om at fjerne det.
Avatar billede arlet Juniormester
12. august 2004 - 13:08 #12
ER meget enig med tonnybrandt i hans indlæg her: 12/08-2004 12:41:12

Jeg meener heller ikke at der følger noget som helst snavs med, hvis sponcerprogrammet udelukkes.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
12. august 2004 - 14:23 #13
Jeg har set at det stadig diskuteres om det lægger snavs eller ej uden sponsorprogrammet, og uanset om man kender noget til spyware eller ej, syntes jeg at det er risikabelt at bruge det. Jeg syntes iøvrigt også at, programmet skal frarådes under alle omstændigheder. Måskeer er efter min mening overflødige her.
Avatar billede -samer- Nybegynder
23. august 2004 - 11:27 #14
Du sagde jeg havde "snavs" på min computer, kig på mit oprettede spørgesmål om min MSN....håber du skriver;)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
23. august 2004 - 13:23 #15
<-samer-> Du mener denne: http://www.eksperten.dk/spm/531157 ?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
21. september 2004 - 12:28 #16
Jeg må korigere "tonnybrandt" *S*
Der er ikke noget som hedder Microsoft messenger 6.2 !
Den version af Messenger som hedder 6.2 er MSN Messenger og altså ikke Microsoft Messenger.
Jeg er ikke helt sikker men mener, at den seneste version af Microsoft/Windows Messenger er version 4.7

Begge programmer (henholdsvis Windows og MSN) er udviklet af Microsoft, men er altså to forskellige versioner og opgraderingen PLUS, er til MSN versionen.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
26. september 2004 - 21:08 #17
I 'HiJackJack' eksperter og. lign. er åbenbart ret forskellige/ueninge om dette program [Messenger Plus 3.0] eller [Messenger Plus 2.0] skal UD eller det er 'fredeligt' (uden 'sponserprogrammer' valgt fra starten ...

Hmmm... Hvad skal man tro ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. september 2004 - 21:14 #18
Jeg har af flere omgange som test installeret Messenger Plus uden sponsorprogrammet uden at få snavs. Udførte så en test hvor jeg sagde ja til sponsorprogrammet og dermed det medfølgende snavs. Herefter fik jeg renset min maskine med hjælp fra en ekspert, så snavset var væk. IGEN installerede jeg Messenger Plus uden sponsorprogram - troede jeg... for lige siden dengang hvor jeg sagde ja, har jeg ikke været i stand til at undgå snavs på pc´en ved installation af Messenger Plus udvidelsen.

Summa Summarum: Messenger Plus er noget skidt - måske får man snavs - måske får man ikke - og det i sig selv er nok til at jeg er imod det :)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
26. september 2004 - 21:27 #19
<john_stigers>: Enig - men visse af dine 'kollegaer' her på eksperten 'frifinder' [Messenger Plus 3.0] hvis den findes i en HiJackThis log og fjerner så kun 'snavset'. Det er så ikke til at vide om 'snavset' kom via [Messenger Plus 3.0] eller noget helt tredie.
Nemlig også det at et eller andet tidspunkt vil [Messenger Plus 3.0] gerne udvide/opgradere/bygge lidt extra på mere eller mindre usynligt og så kan fanden være løs alligevel...
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. september 2004 - 21:36 #20
majsmarken> tro mig  -  de "rigtige" eksperter (mener dem der også er at finde på spywarefri.dk) vil alle som en, fjerne messneger plus hvis den er i en log :)

At der så er nogle "føl" der ikke ser det farlige i messenger plus, det er en anden sag - og ja, jeg er et af føllene (som dog ser det program som noget værre bævs)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
26. september 2004 - 21:47 #21
Jeg er nok også at betegne som "føl" men vil altid fjerne [Messenger Plus 3.0] hvis jeg ser den. Hvis 'kunden' alligevel ikke vil fjerne det så stopper festen...
(Ligesom den detalje med at nogle ikke kan instalere SP1 fordi deres XP's nummer ikke er MS godkendt - altså p**** udgave - så stopper festen også fra min side...)

Andre i denne tråd må gerne komme med (mod)kommentarer ???
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. september 2004 - 22:05 #22
majsmarken> enig - hvis en pc ikke har min. SP1 så kan jeg ikke tjekke logs da mit arbejde vil være totalt spild af tid.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
26. september 2004 - 22:07 #23
Der er jo mange der syntes at Messenger Plus er et godt program, og derfor ikke er meget for at fjerne det, og det mener jeg at man må respektere. Jeg mener ikke at man kan tillade sig at "afpresse" folk til at fjerne det, man kan kun på det kraftigste, advare imod det. Jeg mener ikke at det er op til hjælpere, at bestemme hvad folk må have på deres computer. Jeg mener iøvrigt at det er rigtigt hvad majsmarken skriver, at det er forbundet med risiko, at have programmet installeret, selv uden sponsorprogram. Måske bare en opdatering, så er man hijacket. Det mener jeg, at man egentlig bør gøre opmærksom på når man hjælper
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. september 2004 - 22:19 #24
forevernewbie> det gør jeg opmærksom på ved IKKE at hjælpe hvis brugeren ikke vil gøre som anbefalet.
Det jeg anser som snavs vil jeg gerne have at brugeren fjerner. Hvis denne vælger IKE at fjerne det anbefalede, kan jeg ikke - med god samvittighed - erklære hans pc ren for snavs efter endt arbejde.
Derfor: gør som jeg siger, eller gør det selv.

Sådan er jeg desværre nødt til at se på det :)
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
26. september 2004 - 22:57 #25
john_stigers--> Du er en hård mand *s*, måske for hård, eller måske er jeg for blød, jeg ved det ikke. Men jeg ser nu på det på min måde. Jeg foreslår brugerne at fjerne det, vil de ikke, så må de selv om det. Det er deres computer, og hvis de vil have problemer, så er deres sag
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. september 2004 - 20:21 #26
Delvis enig ;)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
29. oktober 2004 - 15:24 #27
Sakset fra andet spm.:
Og her er noget om messenger plus fra nogen at hjt guruerne: http://forums.maddoktor2.com/index.php?showtopic=505
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
30. oktober 2004 - 00:17 #28
Interressant ;)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
01. november 2004 - 22:01 #29
Nogle af jer 'frikender' jo alligevel [Messenger Plus 3.0] hvis der IKKE er valgt disse 'sponserprogrammer'.
Men hvor ka' du/I se i en log at der IKKE er valgt disse 'sponserprogrammer' - andet end at stole på 'kunden' - altså det evt. snavs der er på PC'en IKKE alligevel stammer fra [Messenger Plus 3.0]'s efterladenskab ?

Jeg er stadig modstander af de/den slags programmer...
Avatar billede victor-1 Nybegynder
01. november 2004 - 22:09 #30
Jeg stoler f.eks ikke på "kunden" hvis jeg skal rense en log, men mener hvis vedkommende brokker sig over at jeg vil slette det, at det jo blot kan installeres igen bagefter.

Jeg vil ikke med god samvittighed kunne sige, at "Nu er loggen ren", hvis jeg ved det stadig ligger på maskinen. Og kun hvis jeg får vedkommende til at slette det, kan jeg komme videre med loggen - ellers ikke.

Holdningsforskelle skal der være plads til - også med hensyn til rensning af logs *S*
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. november 2004 - 22:19 #31
Kommentar: john_stigers
26/09-2004 22:19:48> "gør som jeg siger, eller gør det selv."

Hvis en bruger nægter at fjerne messenger plus - så kan jeg ikke hjælpe. Det er snavs og jeg kan ikke erklære en log for ren med den installeret.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
01. november 2004 - 22:27 #32
<john_stigers>: ENIG !!!
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. november 2004 - 22:41 #33
;)
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
01. november 2004 - 22:50 #34
Hmm, Victor-1 har en god pointe. Kan man med god samvittighed sige at en log er ren, sålænge Messenger Plus er installeret. Tænke, tænke ;) NÆH, det kan man egentlig ikke, så tror faktisk at jeg vil revidere min tidligere politik.

Ja, der skal da være plads til holdningsforskelle, men det er nok alligevel også meget godt med visse "røde tråde", så brugerne bedre kan forholde sig til det, og vi ikke får alt for mange diskussioner midt i trådene (dem er der nok af, nogen gange)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
01. november 2004 - 22:54 #35
... derfor 'oprettet' denne tråd...
Avatar billede deadmez Nybegynder
17. november 2004 - 09:42 #36
Det er kun hvis man vælger at installere sponsorprogrammet sammen med messenger plus at der kommer snavs med.... men hvis man nu er smart og kan tænke sig lidt om så lader man jo bare være med at installere sponsorprogrammet.... ikke sandt?

Så simpelt kan det være... og i har diskuteret det i 4 dage nu..... hmmmm....

Slut...
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. november 2004 - 21:44 #37
Slut???

Læs lige spørgsmålet igen, for du har IKKE ret! Sorry!

start...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
18. november 2004 - 07:11 #38
[01/11-2004 22:01:21]:
Men hvor ka' du/I se i en log at der IKKE er valgt disse 'sponserprogrammer' - andet end at stole på 'kunden' - altså det evt. snavs der er på PC'en IKKE alligevel stammer fra [Messenger Plus 3.0]'s efterladenskab ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. november 2004 - 08:02 #39
majsmarken> det kan vi ikke - men: Kommentar: john_stigers
26/09-2004 21:14:50 :)
Avatar billede milnid Nybegynder
29. november 2004 - 20:42 #40
tjaaa, nu er det jo en forholdsvis gammel tråd jeg trækker frem her, men jeg har egentlig et spørgsmål om messenger plus, sponsorprogram og alt det der, og det er: hvis at man får snavs med selvom man siger nej tak til sponsorprogrammet, hvordan kan det så være at den side ikke er blevet lukket ned for lang tid siden??? dette skal ikke ses som om jeg er uenig med alle HJT guruerne, synes bare det er underligt hvis sådan et svindler site kan være oppe så lang tid
Avatar billede majsmarken Nybegynder
29. november 2004 - 21:31 #41
<milnid>: Det 'snavs' som er alligevel KAN komme ind på din kværn KAN evt. stamme fra mere eller mindre automatiske/usynlige opdatering af [Messenger Plus 3.0] ?
Samt man ka' da lige så godt undertrykke muligheden (læs:risikoen) for at der er 'noget' alligevel...
Generelt bør man heller ikke støtte programmer der er baseret på 'sponser' elementer - fravalgt eller ej...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
10. januar 2005 - 09:21 #42
For en go' ordens skyld - POINT fordelning?
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. januar 2005 - 10:12 #43
Behold dem :)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
18. januar 2005 - 11:12 #44
Lidt extra dokumentation (?):
http://www.grineflip.dk/download/msn-plus/msn-plus.htm

Men JEG vil stadig sige/skrive NIXEN BIXEN !!!
Avatar billede majsmarken Nybegynder
04. april 2005 - 13:57 #45
I stedet for [Messenger Plus 3.0] kan da bruges
Microsoft Messenger BETA
http://messenger.msn.dk/beta/

Der er mange flere (lir?) funktioner som er bedre end [Messenger Plus 3.0].

Dette har jeg fået oplyst (og også set selv) fra flere ihærdige brugerer (læs=min søn)...
Avatar billede prodoc Nybegynder
27. maj 2005 - 22:18 #46
Nu er det ikke fordi jeg vil komme ind og spille klog midt i det hele!
Men jeg har haft MSG plus inde i over et år (forskellige versioner) og har aldrig oplevet nogle problemer med det. Jeg har så også været så smart at installere msgplus med sponsor lortet, og havde meget svært ved at få det væk, med mindre jeg un- og geninstallerede MSGplus....
Jeg har haft firewall inde i al den tid jeg har haft MSGplus, og der har ikke været nogen trafik hverken ind eller ud som jeg ikke har vidst hvad var... Trojans eller virusser har jeg heller ikke mærket, OVERHOVEDET.. Jeg tror nu også som tidligere nævnt, at de virusser eller spyware som folk har haft, har været hentet på tvivlsomme hjemmesider/e-mails...

Bare lige hvad jeg mente (så må I være enige eller ej :))
Avatar billede arlet Juniormester
29. juni 2005 - 21:10 #47
Eftersom majsmarken linker tit til denne tråd ang msnplus, så kommer jeg gerne med min mening igen..
Jeg beder ikke folk om at slette msnplus, for jeg har aldrig set et eneste bevis på at der følger noget snavs med, når programmet bliver installeret uden sponcer program.
Den dag at der kommer en og viser mig et eksempel på at der er kommet snavs ind sammen med msnplus(hvor sponcerprogrammet ikke bliver installeret) så vil jeg meget gerne ændre min holdning til det, men ikke før...

Og jo, vi kan godt se i en hijackthis log, om programmet er installeret med sponcerprogram eller ej
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. juni 2005 - 22:04 #48
Kommentar: john_stigers

Må være bevis nok.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
30. juni 2005 - 00:14 #49
john_stigers > bevis eller ej...  programmet er noget skidt, af værste karat og jeg er helt enig med dig i, at man under ALLE omstændigheder bør holde sig fra det.

arlet > jeg forstår slet ikke din holdning til den Messenger udvidelse. Du forsøger af alle kræfter, at skaffe folk af med Deres snavs, men støtter alligevel brugen af et program, som i aller højeste grad sviner folks computere til.
Selfølgelig kan sponsor programmerne fravælges under installationen, men tror du selv på, at børn på 10-12 år tænker på det?

Du glemmer, at det ofte er de helt unge vi sidder og hjælper dagligt og hovedparten af dem har altså for "travlt" til, at sætte sig ind i, hvad det EGENTLIG er de installerer. I øvrigt er det som jeg opfatter det bestemt ikke alle der overhovedet ved hvad et sponser-program er og derfor heller ikke, om det skal fravælges eller ej.

Selv om jeg ikke er særligt aktiv herinde længere, vil jeg hermed klart gøre til kende, at jeg ALTID fraråder brugen af programmet og at jeg ALTID beder om at få det afinstalleret, hvis jeg ser det i en log.
(se også - 01/11-2004 22:09:13)

Hygge til alle. *S*
Avatar billede arlet Juniormester
30. juni 2005 - 18:10 #50
john stigers -> bevis nok - hehe, nej, det er det ikke..

Jeg har geninstalleret det flere gange på min egen og der kommer ikke snavs, er det så bevis nok på at der ikke kommer snavs, nej vel..

Victor-1 -> Jeg anbefaler ikke folk til at hente og bruge msgplus. Jeg skriver at jeg fjerner det ikke, når det ligger i en log, hvor man kan se at sponcerprogrammet ikke er medinstalleret.. Hvis sponcerprogrammer er installeret, får de lov til at slette programmet, og så får de vejledningen til at installer uden sponcerprogram..
Avatar billede screem_brille Novice
04. august 2005 - 12:34 #51
alle i der er imod messenger plus, kan ikek lige fortælle hvad det er der er snavs ? (såfremt man ikke har sagt ja til sponser programmet), at sige det er noget snavns fordi det synes jeg bare, er latterligt.
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. august 2005 - 12:59 #52
Jeg siger det er snavs fordi jeg fik spyware selv om sponsorprogrammet var valgt fra...
Avatar billede screem_brille Novice
04. august 2005 - 13:10 #53
John_stigers du kan med 100% garanti sige det er pga af msn plus ? (jeg har ikke oplevet det, men indrømemr gerne at de tidligere ikke gjorde lige så meget opmærksom på at man kan sige nej til sponser programmet, og derved har mange bare sagt ja, og gør det nok stadig)
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. august 2005 - 13:14 #54
120% sikkert.
Avatar billede screem_brille Novice
02. september 2005 - 15:07 #55
men sjovt som der er nogen der fravælger msn fordi der udgør en mulig sikkerheds risiko, da selv samme personer fint vil benytte windows, virker lidt underligt