Avatar billede henrik72 Nybegynder
17. august 2004 - 08:33 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

Gaskomfur giver stikflamme!

Hej,

Jeg har fået et gaskomfur til kolonihaven, men efter jeg har sat det til gasbeholderen, så giver det en stor gul stikflamme istedet for en almindelig blå flamme, er der nogen der kender en løsning?

HJÆÆLP!!

Hilsen

Henrik
Avatar billede peet-49 Novice
17. august 2004 - 08:36 #1
Det skal renses, du kan tage "koppen" af og rense fladerne og dysehullet.
Avatar billede henrik72 Nybegynder
17. august 2004 - 08:38 #2
Det prøver jeg lige når jeg kommer hjem, foreløbig tak!
Avatar billede tubber Juniormester
17. august 2004 - 09:01 #3
Danm troede sq du var 100% nørd peet49, troede din hjælp inden for den kolonariske verden var telefonnummeret til det lokale pizzaria hehe

og ja tyder meget kraftigt på det skal renses, dog kan det lige tilføjes at hvis det er et komfur der har stået et stykke tid kan det være det skal renses i længere inde, men det er ret usansynligt........
Avatar billede peet-49 Novice
17. august 2004 - 09:11 #4
tubber>har temmelig mange år på bagen, så man er kommet ud for lidt af hvert.
Avatar billede tubber Juniormester
17. august 2004 - 09:31 #5
Var nu også mere ment som en joke :)

Men en ting er sikkert gul flamme er en ikke-ren gasflow og oftest er det kopperne :)
Avatar billede roenving Novice
17. august 2004 - 12:18 #6
-- og du skal lige sikre dig at det er den rigtige slags gas, komfuret er lavt til ...
Avatar billede henrik72 Nybegynder
18. august 2004 - 15:20 #7
Hmm, er der forskel på gas? Måske dumt spørgsmål, men det er nøjagtig det samme komfur som jeg har hjemme i lejligheden, men der er ingen problemer med flammen. Og hvis der er, hvordan får man så tilpasset gassen til det komfur som står ude i kolonihavehuset? Komfuret får gassen direkte fra en stor gasflaske, men det er måske forkert at gøre?

Henrik
Avatar billede tubber Juniormester
18. august 2004 - 15:27 #8
Nej lydder rigtigt nok......

Har du en compressor til rådighed ?
Du kunne evt. tage slangen af der hvor den går på komfuret og chekke om der er skidt i den, og så gennemblæse komfuret der hvor slangen skal på, åben et blus af gangen for at få så meget tryk igennem som muligt.......

Du kan også "låne" den ventil der skal på flasken med hjemmefra for at se om det er den det er galt med......
Avatar billede roenving Novice
18. august 2004 - 15:28 #9
Nej, det er ikke forkert at slutte gasflasken til komfuret, men der er ret stor forskel på bygas/naturgas og flaskegas, det er simpelthen forskellige kemiske forbindelser, f.eks. er flaskegas tungere end luft, mens bygas/naturgas er lettere end luft ...

Deraf følger også, at de har forskellige egenskaber, bl.a. ved afbrænding, så du skal måske have en anden brænder til komfuret med flaskegassen ...

Jeg ville spørge en gas- og vandmester, eller gå ind i en biks, hvor de har den slags og spørge !-)
Avatar billede tubber Juniormester
18. august 2004 - 15:28 #10
og til det med slags gas, så vidt jeg ved så er alle gaskomfuere vel lavet til den normal Butan/Propan blanding som BP gas laver det der er forskel på er vel bare flasketype......
Avatar billede tubber Juniormester
18. august 2004 - 15:29 #11
oh på den måde :) hehe der var jeg lige for hurtig :)
Avatar billede henrik72 Nybegynder
18. august 2004 - 15:38 #12
Jeg vil prøve de ting I har foreslået, og hvis det heller ikke virker, så går jeg til en gasmester...... men I skal have tak for hjælpen uanset om det hjælper eller ej, så hvis I lige gider at lægge et svar....Takker!

Henrik
Avatar billede tubber Juniormester
18. august 2004 - 15:40 #13
Kommer her :)
Avatar billede roenving Novice
18. august 2004 - 15:41 #14
Hvis det bare er rensningen, så har mine almene oplysninger vel ingen betydning for dit problem ?-)
Avatar billede henrik72 Nybegynder
19. august 2004 - 08:10 #15
Roenving: jo selvfølgelig, jeg vidste det jo ikke så bare læg et svar ;)
Avatar billede roenving Novice
19. august 2004 - 11:58 #16
Oki, velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
19. august 2004 - 14:15 #17
-- og tak for point ;~}
Avatar billede peet-49 Novice
19. august 2004 - 14:15 #18
Takker for point.
Avatar billede tubber Juniormester
19. august 2004 - 14:19 #19
Takker :) og held og lykke med det, vi vil helst ikke læse i avisen : E Bruger brændt af sammen med kolonihavehus ved rensning af gaskomfur hehehe :)
Avatar billede Mahmoud Praktikant
26. april 2016 - 10:42 #20
Har nogen ændre en industri gasgril fra bygas til flaske gas. Hvis ja hvordan skal gøres og hvad skal man være opmærksom på
På forhånd tak