Avatar billede ponyboye Nybegynder
23. august 2004 - 01:26 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Søgning i access database

Jeg har lidt problemer med hvordan jeg laver og opbygger en database søgning bedst muligt.

Jeg har har nogle muligheder så der skal kunne søges indenfor:

Opskrift navn: Disse ord kan være i et eller flere ord.

Tid: Skal kunne bestemme et max antal tid for tilbedredning.

Personer: Skal kunne bestemme et max eller min antal personer opskriften er til.

Ingedienser: Ingedienserne står i samme felt i databasen og søgningen skal kunne skelle ord ud der passer på søgningen.

Derudover har jeg opdelt opskrifterne i kategorier. Hver opskrift har fået tildelt en id som så fortæller hvor den høre til henne. Der er 4 felter i tabellen opskrifter (emme , vare , kategori , hojtid).

Det jeg ønsker er at brugeren selv bestemmer hvad og hvor meget de ønsker at søge på.

Alle dataer lægger i databasen lige fra opskrifter til kategorier.

Jeg hvade tænkt at søgninger kunne se sådan ud:

<form name="form1" method="post" action="">
  <p>S&oslash;geord
    <input type="text" name="textfield">
    (brugerens s&oslash;ge ord)</p>
  <p> Max tilberednings tid
    <input type="text" name="textfield2">
    (Brugerens valgte tid)</p>
  <p> Til antal personer
    <input type="text" name="textfield3">
    Min dette antal
    <input type="checkbox" name="checkbox" value="checkbox">
    Max dette antal
    <input type="checkbox" name="checkbox2" value="checkbox">
    (Brugerens antal personer)</p>
  <p> S&oslash;g indenfor: H&oslash;jtider.
    <input type="checkbox" name="checkbox3" value="checkbox">
    Lande.
    <input type="checkbox" name="checkbox4" value="checkbox">
    Kategori.
    <input type="checkbox" name="checkbox5" value="checkbox">
    Ret.
    <input type="checkbox" name="checkbox313" value="checkbox">
    Alle. (Brugerens valgte s&oslash;ge muligheder. Ved afkrysning skal den opdater
    checkbox indenfor de valgte kategorier, uden at slette de indtastninger der
    er gjort.)</p>
  <p>
    <input type="checkbox" name="checkbox32" value="checkbox">
    Suppe Garniturer.
    <input type="checkbox" name="checkbox33" value="checkbox">
    Klare Supper.
    <input type="checkbox" name="checkbox34" value="checkbox">
    Kolde Supper.
    <input type="checkbox" name="checkbox35" value="checkbox">
    Brune Supper.<br>
    <input type="checkbox" name="checkbox36" value="checkbox">
    Pur&eacute; Supper.
    <input type="checkbox" name="checkbox37" value="checkbox">
    Velout&eacute; Supper.
    <input type="checkbox" name="checkbox38" value="checkbox">
    Cr&eacute;me Supper.
    <input type="checkbox" name="checkbox39" value="checkbox">
    Danske Supper.<br>
    <input type="checkbox" name="checkbox310" value="checkbox">
    Udenlanske Supper.
    <input type="checkbox" name="checkbox311" value="checkbox">
    Grund Saucer.
    <input type="checkbox" name="checkbox312" value="checkbox">
    Brune Saucer. o.s.v<br>
    <br>
  </p>
</form>

Men dette er kun en tanke. Jeg håber at der er en der vil tage lidt tid til at hjælpe mig med dette for ellers kommer jeg ikke igemmen dette.

Skulle der være nogle spørgsmål er i meget velkommen.
Avatar billede fennec Nybegynder
23. august 2004 - 08:20 #1
Det er ikke så svært at lave, men jeg er lidt i tvivl om din database opbygning. Kan du ikke beskrive den lidt bedre. F.eks hvor mange tabeller har du, hvilke felter er der og hvad kan de indeholde.
Avatar billede ponyboye Nybegynder
23. august 2004 - 09:01 #2
Tabelnavne:

kategori1

Denne tabel indeholder emmenavn , emme
emmenavn er navnet på kategorierne og emme er id´en på emme. Iden går fra 1 - 30

kategori2

Denne tabel indeholder varenavn , vare
varenavn er navet på kategorien og vare er id´en på kategorien. Id´en går fra 1 - 32

kategori3

Denne tabel indeholder kategori , kategoriid
kategori er navnet på på kategorien og kategoriid er id´en på kategorien. id´en går fra 1 - 8

kategorier

Denne tabel indeholder hojtidnavn , hojtid
hojtidnavn er navnet på kategorien og hojtid er id´en på kategorien. id´en går fra 1 - 9

opskrifter

navn = er navnet på opskriften

vare = indeholder id´en på hvilken kategori opskriften høre til i tabellen kategori2

emme = indeholder id´en på hvilken kategori opskriften høre til i tabellen kategori1

kategori = indeholder id´en på hvilken kategori opskriften høre til i tabellen kategori3

hojtid = indeholder id´en på hvilken kategori opskriften høre til i tabellen kategorier

fremgang = indeholder fremgangsmåde på opskriften

tid = indeholder tilberednings tiden op opskriften

personer = indeholder antalet af personer som opskriften er til

af = indeholder navnet på personen som har skrevet opskriften

tilbe = indeholde hvilken tilbehør der er godt eller kan spises til opskriften

in1 = indeholder ingedienserne på opskriften

Håber det var dette du søgte, ellers må du lige skrive
Avatar billede fennec Nybegynder
23. august 2004 - 12:25 #3
Du skal have opbygget en mængde if sætninger. Jeg har lavet nogen af dem her.

sql = ""
if Request.Form("textfield") <> "" then
    if sql = "" then
        sql = "where navn like '%"& Request.Form("textfield") &"%' "
    else
        sql = "and navn like '%"& Request.Form("textfield") &"%' "
    end if
if Request.Form("textfield2") <> "" then
    if sql = "" then
        sql = "where tid <= "& Request.Form("textfield2") &" "
    else
        sql = "and tid <= "& Request.Form("textfield2") &" "
    end if
if Request.Form("textfield3") <> "" then
    if Request.Form("checkbox") <> "" then
        if sql = "" then
            sql = "where personer <= "& Request.Form("textfield3") &" "
        else
            sql = "and personer <= "& Request.Form("textfield3") &" "
        end if
    if Request.Form("checkbox2") <> "" then
        if sql = "" then
            sql = "where personer >= "& Request.Form("textfield3") &" "
        else
            sql = "and personer >= "& Request.Form("textfield3") &" "
        end if
if Request.Form("checkbox3") <> "" then
    if Request.Form("hojtidIDer") <> "" then
        if sql = "" then
            sql = "where hojtid in ("& Request.Form("hojtidIDer") &") "
        else
            sql = "and hojtid in ("& Request.Form("hojtidIDer") &") "
        end if
set rs = conn.Execute("select opskrifter.* from opskrifter "& sql)

Håber det er til at forstå, så du selv kan udfylde resten. Der er dog lige et lille men angående højtider (og senere lande, kategori...) delen. Det virker først når jeg har lavet den checkbox "opdatering" du også efterspurgte. Den kode vender jeg tilbage med senere....
Avatar billede fennec Nybegynder
23. august 2004 - 13:02 #4
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<html>
<head>
    <title>Untitled</title>
</head>

<body>
<form name="form1" method="post" action="">
  <p>S&oslash;geord
    <input type="text" name="textfield">
    (brugerens s&oslash;ge ord)</p>
  <p> Max tilberednings tid
    <input type="text" name="textfield2">
    (Brugerens valgte tid)</p>
  <p> Til antal personer
    <input type="text" name="textfield3">
    Min dette antal
    <input type="checkbox" name="checkbox" value="checkbox">
    Max dette antal
    <input type="checkbox" name="checkbox2" value="checkbox">
    (Brugerens antal personer)</p>
  <p> S&oslash;g indenfor: H&oslash;jtider.
    <input type="checkbox" name="checkbox3" value="checkbox" onclick="if(document.getElementById('hojtid').style.display=='none'){document.getElementById('hojtid').style.display='block'}else{document.getElementById('hojtid').style.display='none';}">
    Lande.
    <input type="checkbox" name="checkbox4" value="checkbox">
    Kategori.
    <input type="checkbox" name="checkbox5" value="checkbox" onclick="if(document.getElementById('Kategori').style.display=='none'){document.getElementById('Kategori').style.display='block'}else{document.getElementById('Kategori').style.display='none';}">
    Ret.
    <input type="checkbox" name="checkbox313" value="checkbox">
    Alle. (Brugerens valgte s&oslash;ge muligheder. Ved afkrysning skal den opdater
    checkbox indenfor de valgte kategorier, uden at slette de indtastninger der
    er gjort.)</p>
  <p>
  <div id="Kategori" style="display:'none'">
    <input type="checkbox" name="katIDer" value="1">
    Suppe Garniturer.
    <input type="checkbox" name="katIDer" value="2">
    Klare Supper.
    <input type="checkbox" name="katIDer" value="3">
    Kolde Supper.
    <input type="checkbox" name="katIDer" value="4">
    Brune Supper.<br>
    <input type="checkbox" name="katIDer" value="5">
    Pur&eacute; Supper.
    <input type="checkbox" name="katIDer" value="6">
    Velout&eacute; Supper.
    <input type="checkbox" name="katIDer" value="7">
    Cr&eacute;me Supper.
    <input type="checkbox" name="katIDer" value="8">
    Danske Supper.<br>
    <input type="checkbox" name="katIDer" value="9">
    Udenlanske Supper.
    <input type="checkbox" name="katIDer" value="10">
    Grund Saucer.
    <input type="checkbox" name="katIDer" value="11">
    Brune Saucer. o.s.v<br>
  </div>
  <div id="hojtid" style="display:'none'">
      Højtider.....
    <input type="checkbox" name="hojtidIDer" value="1">Jul
    <input type="checkbox" name="hojtidIDer" value="2">Nytår
    <input type="checkbox" name="hojtidIDer" value="3">Fødselsdag
    <input type="checkbox" name="hojtidIDer" value="4">Bryllup
  </div>
    <br>
  </p>
</form>

</body>
</html>

Jeg har tilføjet et par DIV som bliver vist/skjult afhængig af bruger input. Jeg har også ændret navnene på nogle af checkbox'ene så de er blevet et array (samme navn) i stede, og med deres værdi. Så får man nemlig en kommasepareret liste af de valgte boxe i ASP, nå man bruger Request.Form("hojtidIDer"). Og den liste kan bruges i SQL med "feltnavn IN (kommaliste)".

Hvis du ikke selv kan udfylde hullerne så sig til. Så skal jeg nok smide noget ekstra arbejde i at lave det.
Avatar billede ponyboye Nybegynder
23. august 2004 - 13:38 #5
jeg vil lige prøve at finde ud af det.
kan man lave et felt der går ind og søger i in1 og søger efter ingedienserne?
dette er jo bare et felt hvod hver ingediens er adskelt af mellemrum
Avatar billede ponyboye Nybegynder
23. august 2004 - 13:52 #6
kan man ikke få formen til selv at gå ind i databasen og hente alle kategorierne og deres id og så selv lave checkboxe til dem med navn og id?
Avatar billede fennec Nybegynder
23. august 2004 - 13:53 #7
ja man kan. Det mangler jeg da faktisk også på opskriftsnavnet.

søge ordret skal bare splittes op med split() funktionen.

if Request.Form("textfield") <> "" then
    tempSearch = split(Request.Form("textfield")," ")
    temp = ""
    for f=0 to ubound(tempSearch)
        if temp="" then
            temp = "name like '%"& tempSearch(f) &"%'"
        else
            temp = temp & " or name like '%"& tempSearch(f) &"%'"
        end if
    next
    if sql = "" then
        sql = "where ("& temp &") "
    else
        sql = sql & "and ("& temp &") "
    end if

Jeg så også lige der var en fejl. Alle de steder hvor der står:
sql = "and ....

skal være:
sql = sql & "and ....

ellers bliver sql sætningerne ikke lagt sammen til en lang "where ... and ... and.."
Avatar billede fennec Nybegynder
23. august 2004 - 13:54 #8
... Det kan man også sagtens. (altså det med formen). Laver lige et eks....
Avatar billede fennec Nybegynder
23. august 2004 - 13:57 #9
<div id="hojtid" style="display:'none'">
      Højtider.....
    <% set rs = conn.Execute("select * from kategorier")
        do while not rs.eof
            response.write "<input type=""checkbox"" name=""hojtidIDer"" value="""& rs("hojtid") &""">"& rs("hojtidnavn")
            rs.MoveNext
        loop %>
  </div>
Avatar billede ponyboye Nybegynder
23. august 2004 - 14:46 #10
jamen det siste med at hente i database virker fint og det skulle ikke være noget problem med formen.

men selve modtager siden og den der udskriver resultat af søgningen.
Avatar billede ponyboye Nybegynder
23. august 2004 - 15:12 #11
jeg har lavet dette i formen:

<!--#include virtual="connection.asp" -->
<html>
<head>
    <title>Untitled</title>
</head>

<body>
<form name="form1" method="post" action="sogresultat.asp">
  <p>S&oslash;geord
    <input type="text" name="textfield">
    (brugerens s&oslash;ge ord)</p>
  <p> Max tilberednings tid
    <input type="text" name="textfield2">
    (Brugerens valgte tid)</p>
  <p> Til antal personer
    <input type="text" name="textfield3">
    Min dette antal
    <input type="checkbox" name="checkbox" value="checkbox">
    Max dette antal
    <input type="checkbox" name="checkbox2" value="checkbox">
    (Brugerens antal personer)</p>
  <p> S&oslash;g indenfor: <br><br>Højtider
    <input type="checkbox" name="checkbox3" value="checkbox" onclick="if(document.getElementById('hojtid').style.display=='none'){document.getElementById('hojtid').style.display='block'}else{document.getElementById('hojtid').style.display='none';}">
  &nbsp;<font size="3"><strong>I</strong></font>&nbsp;&nbsp;Lande
    <input type="checkbox" name="checkbox4" value="checkbox" onclick="if(document.getElementById('emme').style.display=='none'){document.getElementById('emme').style.display='block'}else{document.getElementById('emme').style.display='none';}">
    &nbsp;<font size="3"><strong>I</strong></font>&nbsp;&nbsp;Kategori
    <input type="checkbox" name="checkbox5" value="checkbox" onclick="if(document.getElementById('Kategori').style.display=='none'){document.getElementById('Kategori').style.display='block'}else{document.getElementById('Kategori').style.display='none';}">
    &nbsp;<font size="3"><strong>I</strong></font>&nbsp;&nbsp;Ret
    <input type="checkbox" name="checkbox313" value="checkbox">
    &nbsp;<font size="3"><strong>I</strong></font>&nbsp;&nbsp;Alle
    <input type="checkbox" name="checkbox3132" value="checkbox">
    (Brugerens valgte s&oslash;ge muligheder. Ved afkrysning skal den opdater
    checkbox indenfor de valgte kategorier, uden at slette de indtastninger der
    er gjort.)</p>
  <p>
  <div id="Kategori" style="display:'none'">
    <%
    OpenDatabase
    set rs = conn.Execute("select * from kategori2 Order By varenavn")
              do while not rs.eof
            response.write "<input type=""checkbox"" name=""katIDer"" value="""& rs("vare") &""">"& rs("varenavn")
      rs.MoveNext
        loop %>
  </div><br>
  <div id="emme" style="display:'none'">
    <% set rs = conn.Execute("select * from kategori1 Order By emmenavn")
        do while not rs.eof
            response.write "<input type=""checkbox"" name=""emmeIDer"" value="""& rs("emme") &""">"& rs("emmenavn")
            rs.MoveNext
        loop
        %>
  </div><br>
  <div id="hojtid" style="display:'none'">
    <% set rs = conn.Execute("select * from kategorier Order By hojtidnavn")
        do while not rs.eof
            response.write "<input type=""checkbox"" name=""hojtidIDer"" value="""& rs("hojtid") &""">"& rs("hojtidnavn")
            rs.MoveNext
        loop
        CloseDatabase
        %>
  </div>
    <br></p>
  <input type="submit" name="Submit" value="Start S&oslash;gning">
</form>

</body>
</html>
Avatar billede fennec Nybegynder
23. august 2004 - 15:16 #12
Så må vi til at klare søgesiden stykke efter stykke. Hvis vi nu starter med opskriftnavnet.

if Request.Form("textfield") <> "" then
    tempSearch = split(Request.Form("textfield")," ")
    temp = ""
    for f=0 to ubound(tempSearch)
        if temp="" then
            temp = "name like '%"& tempSearch(f) &"%'"
        else
            temp = temp & " or name like '%"& tempSearch(f) &"%'"
        end if
    next
    if sql = "" then
        sql = "where ("& temp &") "
    else
        sql = sql & "and ("& temp &") "
    end if

set rs = conn.Execute("select opskrifter.* from opskrifter "& sql)

Får du så de rigtige resultater, hvis du søger på en opskrift???
Avatar billede ponyboye Nybegynder
23. august 2004 - 19:05 #13
hvis jeg indsætter dette får jeg ingen resultat men bare en blak side hvis jeg søger på en opskrift i databasen?

<!--#include virtual="connection.asp" -->
<%
OpenDatabase
if Request.Form("textfield") <> "" then
    tempSearch = split(Request.Form("textfield")," ")
    temp = ""
    for f=0 to ubound(tempSearch)
        if temp="" then
            temp = "name like '%"& tempSearch(f) &"%'"
        else
            temp = temp & " or name like '%"& tempSearch(f) &"%'"
        end if
    next
    if sql = "" then
        sql = "where ("& temp &") "
    else
        sql = sql & "and ("& temp &") "
    end if

set rs = conn.Execute("select opskrifter.* from opskrifter "& sql)

CloseDatabase
%>
Avatar billede fennec Nybegynder
23. august 2004 - 20:38 #14
De skal jo også skrives ud :o)
Og vi kan lige så godt udskrive SQL-sætningen imens vi opbygger den. Det gør det nemmere at se om det bliver gjordt rigtigt.

sql = "select opskrifter.* from opskrifter "& sql
response.write sql & "<br>"
set rs = conn.Execute(sql)
do while not rs.eof
  response.write rs("name") & "<br>"
  rs.MoveNext
loop
Avatar billede ponyboye Nybegynder
23. august 2004 - 21:20 #15
ja så udskriver den alle felter + select opskrifter.* from opskrifter
Avatar billede ponyboye Nybegynder
23. august 2004 - 21:26 #16
men den udskriver også alt i database.

http://www.danskehojtider.dk/sog.asp

og så søg på 90 i tids feltet
Avatar billede fennec Nybegynder
24. august 2004 - 08:12 #17
if Request.Form("textfield") <> "" then
    tempSearch = split(Request.Form("textfield")," ")
    temp = ""
    for f=0 to ubound(tempSearch)
        if temp="" then
            temp = "name like '%"& tempSearch(f) &"%'"
        else
            temp = temp & " or name like '%"& tempSearch(f) &"%'"
        end if
    next
    if sql = "" then
        sql = "where ("& temp &") "
    else
        sql = sql & "and ("& temp &") "
    end if
if Request.Form("textfield2") <> "" then
    if sql = "" then
        sql = "where tid <= "& Request.Form("textfield2") &" "
    else
        sql = sql & "and tid <= "& Request.Form("textfield2") &" "
    end if

Har den så tiden med????
Avatar billede ponyboye Nybegynder
24. august 2004 - 09:44 #18
kan du ikke lige forklare det du har lavet så jeg forstår hvad den gør?
Avatar billede ponyboye Nybegynder
24. august 2004 - 09:48 #19
hvis du så går ind og søger så henter det alt ud fra database.

hvis jeg søger i tid og søger på 90 der er en opskrift med dette så henter den dette ud:

Afrikansk gryderet
Afrikansk kødtimbale
3gfdgfdbc
4bcbcv
5bvcvbcb
kjhgkjhg
wwww
nej

og det er alt fra databasen
Avatar billede ponyboye Nybegynder
24. august 2004 - 09:53 #20
den skal jo udskrive de opskrifter den søger efter.
så alle opskrifter med 90 min skal den udskrive
Avatar billede ponyboye Nybegynder
24. august 2004 - 09:56 #21
nåårrr du har sat den til max den tid...undskyld
Avatar billede fennec Nybegynder
24. august 2004 - 10:09 #22
du så det selv :o)

if Request.Form("textfield3") <> "" then
    if Request.Form("checkbox") <> "" then
        if sql = "" then
            sql = "where personer <= "& Request.Form("textfield3") &" "
        else
            sql = sql & "and personer <= "& Request.Form("textfield3") &" "
        end if
    if Request.Form("checkbox2") <> "" then
        if sql = "" then
            sql = "where personer >= "& Request.Form("textfield3") &" "
        else
            sql = sql & "and personer >= "& Request.Form("textfield3") &" "
        end if

Den her på, og den skulle søge efter antal personer også (skal være et/to afkryds for størrer/mindre.)
Avatar billede ponyboye Nybegynder
24. august 2004 - 11:23 #23
Så mangler der kun:

Så mangler der boxen "alle" og modtagelse.

Der kommer en fejl ved søgning på personer: HTTP 500 - Intern serverfejl
Internet Explorer. Men den virker fint ved kun et valgt felt.

og til sidst søgning efter opskrifter på ingedienser via feltet in1
Avatar billede ponyboye Nybegynder
24. august 2004 - 14:33 #24
jeg har slettet "vælge alle" funktionen

fejlen jeg får vil jeg stoppe med en redio knapper og søgning på ingedienser har jeg også lavet.

Det sidste jeg har brugfor af dig er at lave response.write funktioen

Jeg kan ikke får den til at udskrive som jeg vil have det.

set rs = conn.Execute("select opskrifter.* from opskrifter "& sql)
do while not rs.eof
strNavn = rs("navn")
strLink = "<a href='visopskrift.asp?id=" & rs("id") & "'>" & strNavn & "</a>"

  response.write "<li>" & strLink & "</li><br>"
  response.write "Tilberedningstid: "& rs("tid") & "<br>"
  response.write "Antal personer: "& rs("personer") & "<br>"
  response.write "<br>"
  rs.MoveNext
loop

Det jeg vil have den til at at indsætte resultatet i en tabel i størrelse 600 og 2 rum af 300

Den skal så udskrive resultatet ved siden af hianden efter alfebetet.

noget alle dette:

<table width="500" border="0">
  <tr>
    <td>f&oslash;rste resultat</td>
    <td>n&aelig;ste</td>
  </tr>
  <tr>
    <td>n&aelig;ste</td>
    <td>sidste resultat</td>
  </tr>
</table>
Avatar billede fennec Nybegynder
24. august 2004 - 14:55 #25
Undskyld jeg har været inaktiv her i dag, men jeg har lidt travlt på arbejdet. Jeg kan dog godt lige klare lidt udskrivning :o)

set rs = conn.Execute("select opskrifter.* from opskrifter "& sql &" order by navn")
response.write "<table>"
f = 0
do while not rs.eof
  if f mod 2 = 0 then
    response.write "</tr><tr><td>"
  else
    response.write "<td>"
  end if

  strNavn = rs("navn")
  strLink = "<a href='visopskrift.asp?id=" & rs("id") & "'>" & strNavn & "</a>"
  response.write "<li>" & strLink & "</li><br>"
  response.write "Tilberedningstid: "& rs("tid") & "<br>"
  response.write "Antal personer: "& rs("personer") & "<br>"

  response.write "</td>"
  f = f + 1
  rs.MoveNext
loop
response.write "</tr>"
response.write "</table>"
Avatar billede ponyboye Nybegynder
24. august 2004 - 23:03 #26
takker du. så mangler jeg bare lige at få opdelt søgningen i sider, men det kan jeg heller ikke få til at virke. så det må nok blive en anden dag.

Jeg siger mange tak for den store hjælp du har givet mig.
Hvis du lige smider et svar og tager imod min taknemmelighed så vil jeg blive glad.
Avatar billede fennec Nybegynder
25. august 2004 - 08:16 #27
Har set du har oprettet et ? med det i. Håber der er nogen der hjælper dig, ellers skal du bare sige til.
.o) <-- One Eyed Jack
Avatar billede ponyboye Nybegynder
25. august 2004 - 08:26 #28
okay tak du
Avatar billede ponyboye Nybegynder
30. august 2004 - 19:35 #29
hej igen. Håber du ser dette indlæg fennec. Jeg har lidt problemer med søgningen og så kunne jeg godt tænke mig at få lavet det der frem og tilbage i søge resultaterne. Er det noget du vil hjælpe med?