Avatar billede strych9 Praktikant
05. november 2004 - 10:33 Der er 74 kommentarer og
1 løsning

ledige jobs

Min arbejdsplads som varetager support for en stor international computer og printer leverandör söger nye dansk talende supportere.

Du skal:
Väre villig til at flytte til Sverige og arbejde i mindst 6 måneder.
Kunne lide at hjälpe folk med deres problemer og have basal viden om PC og printere.
Kunne tale dansk samt skrive og tale engelsk.
Sätte pris på natur, idet firmaet ligger i en lille by med langt til närmeste storby.

Vilkår:
Firmaet hjälper dig med de praktiske problemer der opstår i forbindelse med at flytte til et nyt land. Du får hjälp til at finde bolig og få et svensk CPR nummer, bankkonto og diverse andre småting. Firmaet tilbyder 12.000 SEK i starthjälp for at du kan etablere dig selv og betale din förste husleje mm. Du indlogeres gratis på hotel indtil bolig er anvist. Opläring i arbejdet gives på stedet.
Arbejdstid: 40 timer/uge under svensk fagforeningsoverenskomst.
Lön: 14.000 SEK i grundlön + en provisionsbase på 1.000 SEK. Hvis du arbejder godt, og ikke tager overarbejde, er din max indtjening realistisk set på ca 16.000 SEK/måned.

Lönnen er ikke prangende ved siden af leveomkostningerne i Sverige, men hvis du ikke har meget gäld i Danmark er det mere end nok til at leve godt.
Er du arbejdslös uden noget i sigte? Har du mistet din dagpengeret? Er du nyuddannet uden praktisk erfaring? Et ophold her kunne väre noget for dig..

Kontakt mig på netwarrior@gmail.com og jeg vil ringe dig op med yderligere oplysninger og besvare spörgsmål du måtte have.
Avatar billede trinity Nybegynder
05. november 2004 - 14:14 #1
I sine overvejelser bør man nok tage dette link og læse igennem:

http://plop.chopstickninjas.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=342

eller:

http://www.liberator.dk/debatforum/display_message.asp?mid=26049
- samme forfatter dog med lidt flere kommentarer.
Avatar billede silentdeb Nybegynder
05. november 2004 - 14:24 #2
Det burde måske også tilføjes at starthjælpen på 12.000 skal tilbage betales. heraf 1.000 om måneden.
Avatar billede strych9 Praktikant
05. november 2004 - 16:20 #3
silentdeb: Nej, det er ikke korrekt. For at forhindre folk i at tage op og modtage starthjälp og dernäst sige op med det samme har firmaet den politik at belöbet nedbringes med 1000kr/måned. Dvs at hvis man siger op efter 6 måneder skal 6000kr af starthjälpen betales tilbage. Efter 9 måneder er det 3000kr osv. - Man kan sige nej til starthjälpen, men dette giver ikke 1000 ekstra oven i lönningsposen hver måned. Der er ikke nogen form for tilbagebetaling så länge man ikke siger op indenfor 12 måneder, og som sagt kan man bare sige nej hvis man ikke har behovet.. Muligvis har det engang väret således at man skulle tilbagebetale, men ikke under nuvärende vilkår.

trinity: Hvis det virkelig var så grelt så ville jeg ikke väre heroppe, og jeg ville isär ikke annoncere med et job her på eksperten. =)
Nogle ting er korrekte i det Nikolaj skriver, men mange er ikke, og siden hans beretning er präget af stärk overdrivelse vil jeg göre opmärksom på fölgende:
Ledelsen er udskiftet. Dette er tilsyneladende et plus. Jeg havde aldrig "fornöjelsen" af den gamle ledelse, men har da hört disse grumme historier. Jeg har ikke oplevet at blive chikaneret af den nuvärende ledelse, og har ikke set opträk til det for andres vedkommende.
Boligerne i den lokale boligforening er såmänd fine for mig. 4000kr/md for en 63m2 2-värelses incl varme og internet virker ikke for mig uanständigt, og de er i ganske ok stand. Hertil kommer billig el idet denne del af sverige er drevet af billig vandkraft.
Opläringen på stedet har fået megen kritik gennem tiden. For de seneste ankommende hertil har träningen väret på ca 2 uger og mere grundig end tidligere, men jeg kan selvfölgelig ikke garantere at det forbliver således.
En sidste ting som er meget vigtig at forstå er at når man arbejder på et call center så går det udemärket til at starte med og man er typisk ikke utilfreds. Men efter ca et år, og for nogles vedkommende mere, begynder utilfredsheden at melde sig. Hvis man bliver i et callcenter i mere end et år så får man en attitude ligesom Nikolajs. Det kan ikke undgåes når man bliver på sådan et sted langt over det rimelige.

Jeg er egentlig ikke ude på at sälge disse jobs. Bedst at give eventuelt kommende kolleger ren besked hvilket jeg også gör over telefonen. Jeg er her fordi alternativet i dk var kontanthjälp og straksaktivering, og tro mig, dette er langt langt langt värre end at arbejde i et callcenter....
Avatar billede jamen_lol_da Nybegynder
05. november 2004 - 17:48 #4
hahahaha
Du er da alligevel mere fyldt med løgn end en ko er med l**t.

1. Ledelsen er ikke udskiftet. Det er nøjagtig de samme mennesker som før, de bliver bare rykket lidt rundt i mellem afdelingerne.
2. M.h.t boligerne er du en dem der gladeligt ville give 4k for at bo på en mark på lolland med et 14.4 fax modem som "internet forbindelse" ?
3. Så efter et år er man altså så spejlblank i skallen at man skal stoppe? Jamen det lyder da som et herligt job, hvor skal jeg sætte kryds?
4. "Jeg er egentlig ikke ude på at sälge disse jobs" - JO det er du faktisk lige nøjagtig ude på, da firmaet har lovet dig 2500.- pr. mand du kan skaffe op.
Avatar billede trinity Nybegynder
05. november 2004 - 18:25 #5
Jeg har så selv været ansat samme sted som Nikolaj og alt hvad der bliver beskrevet er sket og ingen overdrivelse, det kan flere bekræfte.

Bare kig på nedstående link:

- http://www.liberator.dk/debatforum/display_message.asp?mid=29663

- http://www.liberator.dk/debatforum/display_message.asp?mid=29410

- Ledelsen er ikke blevet udskiftet men omrokeret, ingen nye ansigter men "nye" stillingsbetegnelser, ikke just meget fornyelse eller udskiftning der.

- Huslejen mv. tja 4000/mdr. incl. varme men excl. el ( som er ca. 0,75 ,- pr. kw + afgifter ) og internet, da internet er ca. 900,- hver 3. mdr. hvis man vælger det lokale kabeltv selskab, hvilket helt klart er et meget meget dårligt valg, lange nedetider, høj svartider, ukompetente medarbejdere som absolut ingenting aner om netværk, og jeg kunne blive ved.

- Oplæringen, hvis du mener du kan få produkt kendskab med 2 ugers træning som ikke er i dybdegående, og derefter yde support på jeg ved ikke hvor mange forskellige modeller, Windows versioner og hardware.

- Mht. arbejde i et callcenter, så kan jeg fortælle dig at i andre callcentre kan man sagtens arbejde i flere år uden at blive "utilfreds" - dog lader det til der er langt imellem disse.

Men når man bliver lovet ting, lønforhandlinger, bonus-ordning mv. som enten bliver udskudt gang på gang eller aldrig nogensinde sker, så bliver man jo ikke ligefrem tilfreds, og det er jo ledelsens opgave at motivere medarbejderne, det gør man jo ikke just ved at love guld og grønne skove for bagefter at trække i land eller sige det kommer snart.

Måske burde du have oplyse om at hver ansat der skaffer nye folk op som ansættes bliver "belønnet" med 2500,- pr. person - men ok det har jo nok ingen betydning for at du skriver her. ( Note: Medarbejderne har fået en mail fra ledelsen med denne information  - http://www.liberator.dk/debatforum/display_message.asp?mid=29935 ).

Hvis folk vil snakke med Twenty4Help medarbejdere både gamle og nye ( hvis de ikke også allerede er blevet gamle :) så kan de findes på #Twenty4help.dk @ irc.quakenet.org
Avatar billede trinity Nybegynder
05. november 2004 - 18:38 #6
Ønsker man at vide mere om callcenter arbejde og ikke kun hos Twenty4Help, så har nogle ex-sykes ansatte beskrevet om hvordan de har haft det.

http://debat.computerworld.dk/thread.asp?Mode=View&threadID=6179

Skrevet i forbindelse med en artikel om "Danskere tager IT-job i svensk vildmark" - http://www.computerworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArticleID=17270
Avatar billede trinity Nybegynder
05. november 2004 - 18:47 #7
Og kan da lige tilføje et link mere nu hvor jeg er så godt igang.

http://www.comon.dk/index.php/forum/show/tid=12840
Avatar billede bohne Nybegynder
05. november 2004 - 19:40 #8
Strych9/franz, hvis det lykkes dig at skaffe folk til verdensfirmaet, så sørg lige for inden du giver Lasse Issaksson deres navne, at du har på skrift fra Ulf Rehn at du vil få pengene.... firmaet skylder stadigvæk mig penge for at jeg i sin tid røvrendte to gode venner og fik dem derop, i starten når jeg skrev og brokkede mig svarede han undvigende, og til sidst benægtede han det helt selvom jeg havde stående i en mail at jeg ville få penge....

I øvrigt så sørg for at det er Ulf eller en højere oppe i firmaet der giver dig det på skrift, jeg har ikke tal på hvor mange gange firmaet og især Ulf har brugt undskyldningen med at "jamen han er ikke kvalificeret til at give den slags løfter" når du ellers konfronterer ham med noget din teamleader eller Hr Issaksson har sagt

Venlig hilsen en tidligere printersupporter der endelig er kommet hjem og har fået et ordentligt job
Avatar billede strych9 Praktikant
05. november 2004 - 22:46 #9
tjah, først må jeg da sige det som det er: Ja, der er et økonomisk incitament for mig i at formidle kontakt mellem virksomheden og nye ansatte. 2500 SEK pr næse. Men som jeg allerede har antydet så er jeg ikke ude efter "blodpenge". Hvis jeg decideret lokker folk herop under falske forudsætninger og løfter så ville det ikke være rart for mig at have disse folk som kolleger. Derfor kan man godt regne med at jeg lægger facts på bordet om tingenes tilstand lige nu. Jeg gider da ikke at have kastet tomme cola dåser i nakken mens jeg sidder og guider fru jensen igennem en systemgendannelse for gu' ved hvad gang. =)
Ulf Rehn har selv sendt en mail rundt om disse famøse penge iøvrigt, og den har jeg selvfølgelig printet ud.. Men under alle omstændigheder, og dette er også sandheden, så ville jeg være glad for at der kom flere folk op uanset om jeg bliver betalt eller ej. I PC afd. sidder vi i kommende måned 7 hvor vi burde være 13.

De folk der har arbejdet her på stedet i 2 år eller har været der "den gang" vil bekræfte Nikolajs beretning. Dette er sikkert og vist. Hvis man til gengæld spørger folk der har været her i 6 måneder eller derunder er historien en anden. Så vidt jeg kan forstå er folk der har været her fra starten blevet lovet en masse ting men er så blevet røvrendt.
Min egen oplevelse er at jeg har fået alt hvad jeg blev lovet før jeg tog flyveren fra danmark. Faktisk tog jeg afsted med forventninger på ca 0 og blev positivt overrasket.

Med ledelsesudskiftning mener jeg at den der tossede tysker ikke er her længere, men er blevet udskiftet af en mindre tosset svensker. Om diverse afdelingsledere (teamleaders) blot bliver rokeret rundt er vel underordnet? De modtager jo alligevel instruktioner og udfører disse i hvordan de skal behandle personalet direkte fra topledelse samt fagforening. Igen er min egen oplevelse af ledelsen her positiv. De har udvist fleksibilitet og forståelse for personlige forhold. Et par eksempler: Jeg ankom 10 dage før mine ting blev kørt fra danmark. På trods af at jeg havde en bolig ret hurtigt så fik jeg alligevel lov til at forblive på hotel på firmaets regning alle 10 dage indtil min seng osv ankom fra danmark. De kunne nemt have jaget mig ud i en tom lejlighed på en luftmadras, men gjorde det ikke. Desuden havde jeg brug for fridage for at ordne praktiske forhold omkring min kones opholdstilladelse og fik umiddelbart fri (fri, ikke ferie) uden vrøvl. Personligt har jeg oplevet stor imødekommenhed og velvilje, så jeg vil gå ud fra at der er tale om ny stil? Jeg kan kun sige hvad jeg har set med mine egne to øjne.
Desuden arbejder vi jo under overenskomst, og med fagforeningsrepræsentanter på stedet lader det til at de har et godt tag i firmaet. Mere nu end tidligere. Hvis der foregår ting som er forbudt ifølge svensk lov, eller man har brug for juridisk assistance overfor firmaet så lader det til at SIF altid er klar.

Ja, det lokale kabel internet er lige til at lukke op og skide i. Ingen tvivl. Men så kan man jo få glimrende Telia adsl i stedet, og op til 8mbit af det.. 200kr/md for den mindste telia pakke (er den ikke 2mbit?).

Både min kone og jeg er altså godt tilfredse med vores bolig...

Et callcenter job er ikke verdens bedste. Man skal ikke forlade et job i danmark som man er tilfreds med for at tage herop, og man skal heller ikke overveje firmaet her hvis man har gode muligheder i sigte i danmark indenfor de næste 6 måneder. For mit eget vedkommende så det skidt ud. I desperation over at komme ud af socialforvaltningens kløer og det faktum at jeg er gift med en udlænding som ikke kunne få opholdstilladelse i danmark er jeg nu flyttet herop. Udsigterne var slet og ret dårlige. Andre folk kan have andre grunde. Feks kan man, som jeg gør ligenu, optjene ret til dagpenge i en dansk A-kasse ved at arbejde i Sverige og være medlem af en A-kasse her.

Jeg vil også gøre opmærksom på at hvis man flytter herop så klapper fælden i det mindste i en periode. Hvis man flytter tilbage til Danmark inden der er gået 6 måneder så skal man i princippet betale skat af sin indkomst i både Danmark og Sverige.

Arbejdet er ikke hårdt eller stressende. Hvis man får stress så siger man bare fra, med fagforeningens velsignelse. Med tiden bliver man træt af "dumme folks dumme problemer" og jeg tror da at det er derfor at det kan hænge langt ud af halsen efter et år.

Vi har en god holdånd her, som jeg også mener at Nikolaj pointerer hvis jeg husker ret. For mig gør det arbejdet med disse kunder langt mere udholdeligt.

Men for at opsummere så vil jeg sige at disse jobs ikke kan betragtes som andet end en midlertidig løsning og jeg har aldrig og vil aldrig forsøge at præsentere det anderledes. Det sårer mig da egentlig lidt at en kollega, som så har valgt at være anonym, siger at jeg er fuld af løgn. Kom hellere ned og sig den slags direkte til mig hvis du har noget du har behov for at læsse af....
Avatar billede bohne Nybegynder
06. november 2004 - 01:25 #10
Jeg vil lige sige kort, fair nok hvis du kan lide det, jeg vil også sige det havde sine lyse punkter deroppe.... kanont kammeratskab eks, og sjovt at opleve et sted som Ljusdal midt i ingenting og med gode fiskemuligheder, og mulighed for at stå på ski om vinteren.
Dog var vi en del storbymennesker der blev ret trætte af at man skal køre 60 km til nærmeste større by (og større by vil sige kun ca 50.000 indbyggere)

Men lige til det mht. at komme på dagpenge når man flytter hjem, så vil jeg lige nævne at man skal sørge for at være medlem af en dansk a-kasse INDEN man tager job i Sverige. En enkelt dag er nok har jeg fået at vide, og er du det vil du efter du flytter hjem kunne få dagpenge fra dag et. I dette tilfælde får du ikke fem ugers karantæne (som man normalt ville når man siger op et sted), da du flytter over en landegrænse. En del har nydt godt at dette da de vendte hjem ved jeg.

Har du imidlertid ikke været medlem af en dansk a-kasse inden du tog derop og meldte dig i en svensk a-kasse, så kan du allerhøjest overføre din ancenitet til Danmark (når du flytter hjem), hvis du selv inden for 40 eller 60 dage (noget i den retning) finder et fast job i Danmark og melder dig i a-kasse. Med andre ord, sørg for at være medlem af en a-kasse INDEN du flytter derop,

Det er vi en del der er blevet lidt snydt af, da de kære mennesker fra SIF tilsyneladende ikke er klar over denne regel, og dem der sidder i HKs hotline som jeg i sin tid ringede til heller ikke kender til dette.
I hvert fald ikke før jeg kom hjem og troede jeg skulle på dagpenge

Skriv endelig hvis der er noget i ikke lige helt forstod af den smørre, for det gik sgu lige lidt hurtigt og blev vist ikke helt rettet igennem, lidt ligesom det første jeg skrev :)
/Bøhne
Avatar billede olebole Juniormester
06. november 2004 - 01:36 #11
<ole>

Der er jo også andre muligheder - og under varmere himmelstrøg:
  http://www.info-france-usa.org/atoz/legion/where.asp

... fantastisk sammenhold og god korpsånd, siges det  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede mcnally Praktikant
06. november 2004 - 09:15 #12
MAds(strych?) Tvivler altså lidt på mr K & J gider tage ned og snakke med dig da de ikke arbejder der længere.
Avatar billede mcnally Praktikant
06. november 2004 - 09:19 #13
og maks. indtjening må da være på 17000 da 14k plus 3k i bonus ikke giver 16k, men det er måske ikke muligt at tjene eller hvad mads? Du vil da ikke sige din gode ledelsen er så inkompetente de ikke engang kender deres egen bonus ordning?
Og nu du sikkert læser her hver dag, gider du skubbe til Neider og sige jeg mangler min 301 formular, så jeg kan komme i en dansk fagforening indefor de 8 uger efter jeg stoppede tak.
Avatar billede jamen_lol_da Nybegynder
06. november 2004 - 11:02 #14
FLOT MORTEN.... det var så Nikolaj der skrev det, men han har heller ikke lyst til at køre 650 kilometer ned for at skrige det ind i ignorantens ansigt.

Hvis jeg en dag tager ned og besøger mac jacob, vil jeg love dig at jeg siger det til dit ansigt lige så mange gange du gider.

Top dollar at firmaet hjælper en med at få et personnummer og en bank konto \o/
Hvis man skal have hjælp til det, så hører man vist til i et beskyttet værksted.
Avatar billede trinity Nybegynder
06. november 2004 - 13:04 #15
Som mcnally nævner så arbejder jeg heldigvis ikke der længere og jeg har heller ikke tænkt mig at rejse 650 km medmindre jeg havde en meget god grund til det.

Men hvorfor nævnte du ikke til at starte med at der var noget økonomisk i det for dig ved at få folk op, nu hvor du heletiden nævner at du ikke er ude på at sælge disse job eller lokke folk op på falske forudsætninger - de bør jo nok vide at du får 2500,- pr. næse. Det vil jeg sgu ikke kalde at ligge facts på bordet. Du nævner det først efter jeg har skrevet det.

Jeg må nok indrømme jeg er temmelig kold overfor om i sidder 7 hvor i skulle være 13, det er firmaets egen skyld, når det har valgt at drive det på den måde som de gør. Men på den anden side burde du jo være glad du kan tage flere kald og opnå fuld bonus + overarbejde når der er så meget extra at lave.

Jeg kan da så også fortælle dig at da jeg startede var der heller ingen problemer med at bo på hotellet til man havde fået møbler, eller at få fri til at tage til DK for at få ordnet de sidste praktiske ting. Det er først senere at dette bliver svært eller umuligt at få mulighed for et eller andet, de bliver simpelthen tungere og tungere at danse med jo længere du har været der..... som om de var ligeglad med en, men det finder du jo nok ud af på et tidspunkt, når du har været der længe nok, for i starten virker det hele ok.

Der var heller ingen tysker da jeg startede, og du skal da være uhyggelig blind hvis du tror at TL's handler ene og alene efter hvad de får besked på at en ovenover dem, for det gør de da slet ikke.

SIF må da helt klart være den mest latterlige fagforening jeg har mødt, ingen indblanding eller protester når firmaet prøver at fyrer en ansat som er midt i hans opsigelses periode - her burde de jo gøre opmærksom på at dette ikke kan lade sig gøre, eller i det mindste informere den ansatte om at firmaet ikke kan fyre en når man har sagt op.

Et andet eksempel med SIF er lønforhandlinger, en kollega havde fået afvide at der ikke kunne udbetales løn før der havde været møde omkring løn, han har aldrig været til lønforhandling som han skal i følge loven, firmaet valgte at give ham 0, kollegaen gik til SIF med et og fik afvide firmaet havde lavet noget ulovligt og at dette ikke kunne lade sig gøre. Men SIF kunne intet gøre for at hjælpe ham. Og han var ikke den eneste SIF havde / har mange sager liggende omkring dette problem som de ingenting kan gøre ved hvilket jo er betryggende når man betaler til SIF for at de skal kunne hjælpe en juridisk!

Eller flyttepenge som firmaet skyldte en kollega disse kunne SIF intet gøre ved selvom det var ulovligt at tilbage holde disse, dem har han heller ikke set noget til.

Callcenter job og stress hænger sammen, du skal tage telefoner for at holde køen væk og have lave svartider, samt holde samtale tiden på et minimum.
Arbejdet er ikke hårdt, næ du sidder jo på din flade ca. 8 timer om dagen foran en computer det er jo ikke hårdt, men med elendige stole og intet hæve-sænke bord så bliver en 8 timers arbejdsdag sgu ikke lige frem lykken, med tiden vil du kunne mærke det, enten fordi du sidder forkert eller det faktum at du sidder og glor ind i en skræm.

Jeg er helt enig med sammenholdet er kanont, men nogle gange måske også foranlediget af at stå sammen imod firmaet.

Det eneste jeg vil er at gøre folk opmærksom på at det altså ikke er guld og grønne skove de tager op til, men svensk ødemark med massere af grantræer.

Hvis du har ondt i røven over jeg ødelægger dine økonomiske udsigter tuff luck!

Anonym tja.. du er da vidst lige så anonym som mig og gemmer dig bag din eksperten bruger men hvis det er et problem for dig så er det igen tuff luck, jeg har som nævnt ikke i sinde at tage 650km for at fortælle dig hvad jeg kan skrive her.

jeg vil bare ikke have andre gør samme fejltagelse som mange nu har gjort.
Avatar billede jenslykke Nybegynder
06. november 2004 - 14:29 #16
Hvorfor er det lige i har Taget til sverige??

Der er da masser af arbejde i dk!

Hvis jeg kunne programmere så var det ikke et problem for mig, at blive mere rig!!
Men indtil videre har jeg betalt for det!!!
Og det er Dyrt, også bare for at opdatere. Men jeg kan ikke det der VB my sql mssql.
asp, php eller noget men jeg kan komme på ideer som tjener penge..

Men hvis i har arbejdet gratis hvorfor så ikke arbejde, for en andel i en god ide.
Kan i ikke lide ideen så lad vær med at lave noget??

Jenslykke(a)ofir.dk
Avatar billede trinity Nybegynder
06. november 2004 - 16:01 #17
æh jenslykke hvor er det lige du vil hen med det du skriver ?
Avatar billede jamen_lol_da Nybegynder
06. november 2004 - 16:08 #18
Er der nogen der kan oversætte hvad ham der p0llen snakker om?
Avatar billede silentdeb Nybegynder
07. november 2004 - 17:50 #19
med hensyn til at de "glemmer" nogle "småting" kan jeg nævne at det ik kun er enkelte tilfælde, men det sker konstant, ligemeget hvormeget man gør for at få f.eks penge retur. jeg gav 1400dkr som svarer til ca. 1700 svenske for at komme  herop, og det var aftalt fra starten af at de ville blive betalt tilbage. og efter jeg havde afleveret kvittering (min egen fejl jeg ikke beholdte en kopi) så "forsvandt" den lige pludselig og de nægtede at betale de 1400kr selv om de godt vidste jeg havde afleveret den, men den var jo blevet væk.
Avatar billede strych9 Praktikant
07. november 2004 - 17:51 #20
wtf?
Avatar billede mcnally Praktikant
08. november 2004 - 10:30 #21
Bliv du bare ved med at tro på Thonnys lorte historier om hvor god produkt hp og t4h er osv osv osv osv osv Men lokke folk med flyttepenge som de så skal betale 1k tilbage af hver måned, det er jo direkte latterligt.
og jeg hedder Morten hr. Mads og er lige stoppet sammen med perker og poppe. Ham Poppe som ikke kom til nogen lønforhandling, ham som den gode fagforening under navnet SIF, fortalte, at de desværre ikke kunne gøre noget, selvom de kun kunne se det var ulovligt. . Mig og jakob sammen med en del andre er så blevet snydt i den gode bonus ordning, som den så flinke Ulf ændrer hver gang man snakker med ham.
(vil vædde på du ikke får nogle dollars pr mand du får op, men jeg kan så også lide at spille på gode odds)
Avatar billede mcnally Praktikant
08. november 2004 - 10:31 #22
anonym nok for dig hr stryhns?
Avatar billede mcnally Praktikant
08. november 2004 - 12:52 #23
jep jeg spammer lidt mere
"Väre villig til at flytte til Sverige og arbejde i mindst 6 måneder.
Kunne lide at hjälpe folk med deres problemer og have basal viden om PC og printere.
Kunne tale dansk samt skrive og tale engelsk" <-----løgn
Du skal tage køen hint=rød knap. Viden om pc er ligemeget, jeg var der over12 mnd uden netværks træning eller noget som helst netværksviden. Engelsk kundskaber er jo til grin når Human ressource manageren ikke engang kan stave lortet, ligesom mange agenter hint=steelstong

"Du indlogeres gratis på hotel indtil bolig er anvist. Opläring i arbejdet gives på stedet." <-- løgn
Indtil andet er anvist betyder du får en "møbleret" lejlighed = en seng, en tallerken og hvis du er heldig - en gaffel.
Oplæring er jo til grin da dem som skal oplære dig, ikke får alverden info eller har motivationen til træning.

Undskyld jeg kaldte dig Mads, troede sgu du var den lalleglade idiot. Du hedder så åbenbart Franz, som jeg så ingen ide har om hvem er, udover du må være ekstrem ny.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2004 - 23:15 #24
14000 SEK = 11500 DKK = 70 kr. i timen

Er det bare mig eller er det ikke en grov underbetaling af de ansatte ?
Avatar billede praetorian Nybegynder
12. november 2004 - 09:56 #25
tja får da 47 kr i timen i praktik, så vil da kalde det mere underbetaling
Avatar billede arne_v Ekspert
12. november 2004 - 10:06 #26
Det er også meget lidt. Men man kan vel argumentere for at praktik er
en del af en uddannelse. Jeg er godt klar over at der er stor forskel
på virksomheders brug af praktik forløb. Men principielt burde formålet
med praktik være at lære noget og ikke at producere.
Avatar billede hvid Nybegynder
15. november 2004 - 20:45 #27
Hold kæft i piver meget... men så igen, t4h er så vidt jeg ved det værste af callcentrene i Sverige(har selv været ansat ved Sykes i Sveg). Bliver nødt til at tilføje noget med lønnen, for selvom den er lav, så skal man også huske skatten på blot 33%.
Leje var for mig (delte lejlighed med en kammerat) 2250 svenske per måned for en stor 4-værelses med 2 badeværelser, altan og en lille græsplæne, så ikke noget at klage over der, i forhold til Århus.
Alm internet 512/128kb til 8-900 per kvartal. Samme som DK(ca 1½ år siden jeg boede deroppe).
Flot natur og ca 45 minutters kørsel til et af Sverige største skisportssteder, hvilket betyder man kan komme af sted hver lørdag/søndag i vinterhalvåret såfremt man har kørelejlighed.
En (brugt) bil kan købes ned til 2000, og så kan den stadig gå gennem syn.
Og hvad angår oplæring, så prøv at kigge ud på TDC's support... 1 dags træning, og så er du køreklar til support på både alm modemforb. og bredbånd... Det meste af dagen bliver jo brugt på hvad man må og ikke må fordi man sidder som repræsentant for TDC, så der må 2 ugers træning da foretrækkes...

Nu skal jeg jo også nævne de dårlige ting...
Der var FANDENS langt hjem. Bus og tog er opfundet, men det tog ca 20-22 timer fra Sveg til Århus, med mindre man brugte et par tusind på flyet.
Svenske kroner VS Danske kroner
De ER mindre værd, så hvis man skal sende penge hjemad til et lån eller lign, så forsvinder pengene hurtigt.
Det kan blive kedeligt at bo deroppe, for det er sgu en lille pisby. Arbejdet kommer til at fylde meget i hverdagen, hvilket gør at små problemer på arbejdet kommer til at betyde meget.
Svenskerne har en anden måde at tænke på, og for mange danskere virker de ualmindeligt sløve og uorganiserede(hovedsageligt fordi man forventer noget andet i en stor virksomhed). Mange af problemerne opstår i denne forskel, fordi de fleste danskere forventer(og kræver) at arbejdsgangene på en arbejdsplads fungerer, eller at der i hvert fald bliver arbejdet på at de kommer til det. Dette er dog IKKE en selvfølge for ledelsen, fordi (som sagt ovenover) kommer det hele an på kroner og ører, og de vil helst se resultater, før de er villige til at ændre en given stuktur.
(Hvilket godt kan være lidt svært...)

Med andre ord...
Jeg havde håbet på at turen derop ville kickstarte en fin karriere indenfor IT-branchen, men løb ligesom mange andre panden mod muren hvad det angår.
Ikke desto mindre havde jeg 15 gode måneder, og selvom arbejdet arbejdsforholdene ikke var hvad jeg havde håbet, så kan jeg stadig gå rundt og savne livet i den lille landsby. Det var sgu så dejlig simpelt i forhold til den stressede hverdag herhjemme i civilisationen :)
Avatar billede arne_v Ekspert
15. november 2004 - 21:13 #28
Er der bundfradrag i Sverige ?

Ellers er 11500 - 33% skat = 7700 efter skat uhyggeligt lidt !
Avatar billede hvid Nybegynder
15. november 2004 - 22:20 #29
33% skat og ikke noget der hedder frikort, så vidt jeg ved...
Avatar billede savangs Nybegynder
20. november 2004 - 17:48 #30
40Timer x 4uger = 160 timer
14000KR x 0,80  = 11200KR
11200KR / 160 timer = 70KR
11200KR * 33%Skat = 7504KR

samme regne stykke med 200o i bonus.

et helt andet regne stykke ville være
14000+2000 som er grund lønden + 2000 i bonus som bestemt ikke skulle være noget problem at få

16000 - 33% skat = 10720

en 2 væreslese koster ca. 4200SEK med garage internet 300
10720-4200-300 = 6220SEK som kan bruges til hvad man nu vil/skal

dette er basseret på en 2værelses hvor man normalt vil være 2 til at betale

hvis jeg ikke husker helt forkert kan man trække et dansk lån fra i sakt oppe i sverie

en ting som folk glemmer er at man er i sverie med svenske regning og ikke med danske regninger. ( lån i danmark skal sefølig betales hvis man har dette men der
skulle man gerne have hvist at en svensk krone ikke har samme verdi some en dansk )

hvad agår T4H ja firmaet har nogen problemer både blandt agenterne og blandet ledelsen dette kan det ikke hærske nogen tivel om.

problem er til for at blive løst og ikke til for at rende fra.

Jeg seder også i den Danske PC afdeling og vi har her for ca. 1½ uge siden lige haft et konstroktivt måde hvor vi hade 15 punkter oppe som vi snakkede om nogen der var en løsning på med det samme, nogen som der skulle arbejdets på og nogen som blev afvist med det samme.

Vi har blandt mange i Dansk PC et kanon sammen arbejde og hold spirrit hviket gør tiden her oppe knap så sur som den ellers kunne have været.

i ens fritid er der sefølig ens pc som man kan tilbringe hele sin dag med hvis man lyster.

vi er nogen stykker der er begyndt at spille lidt Badminton hvilket lyder op i tilværelsen.
det er nogen trænings lokaler der kan benyttes for småpenge.
om vinteren kan man stå på ski i flere måneder.
i weekenderne kan man næsten altid finde en fest.

det er nok at tage sig til i lille Ljusdal hvis man ellers ikke selv bure sig inde bag sine 4 væge eller hvor mange man nu har.
Avatar billede mcnally Praktikant
25. november 2004 - 09:24 #31
2værelses vil jo betyde mand+dame og ikke mand+mand vel? for så bliver det fandme lidt for intimt vil jeg nok mene, men du mener vel en 3 værelses lejlighed.
Da jeg stoppede for 1½ måned siden kunne man tjene 3k i bonus, det er ændret til 2k nu?

Hvorfor var det lige du ville sige op Mads? nu tingene er så fede hehe
du har jo ikke været ansat ret længe
Avatar billede silentdeb Nybegynder
25. november 2004 - 10:21 #32
der er mildt sagt ik en skid at lave i ljusdal, medmindre du besidder en kappe og en lanse, og elsker at rende rundt i de svenske skove iført latex, og spille rollespil. og som mcnaly siger, så lyder firmaet fantastisk ja, men hvad var grunden så til at dig og din kæreste + 2 andre lige pludselig intet ville lave, og sagde op? (og muligvis har trukket det tilbage) ? :)
Avatar billede savangs Nybegynder
29. november 2004 - 07:49 #33
Jep vi hade nogen uoverens stemmelser med firmaet selv
der er jo heller ikke nogen der siger det er et paredis her oppe i det svenske der er lige som på alle andre arbejdets pladser, vi var konstroktive og fandt en løsning med firmaet, hvilket jo også betyder hvis man har problemer er de til at snakke med.

som også skrevet tidliger problemer er til at blive løst ikke rende fra, så er det jo lige meget om det tager 1 time eller 3 måneder at få løst og om det ikke lige bliver helt ønske løsningen bare det er noget der er okay for begge parter.

jeg skal ikke kunne sige hvordan firmaet var i starten men jeg ved de indreømmer at der var en del problemer og at der stadig er meget at arbejde på.

sidste lille skrit var at man nu kan låne projektorer med hjem fra arbejdet i weekenderne til "testing"

angående lejlighed er det lille regnestykke jeg lavede lavet på 1 mands lønd så nej det har ikke noget med Mand+kvine eller Mand+Mand at gøre, det er et lille regnestykke som skulle vise at man godt kan leve her oppe i lille Ljusdal og have et godt liv hvis man bare ikke bruger alle sine penge på Stoffer og Alcohol som nogen mennesker fortrækker af en eller anden årsag.

du kan også bare skifte de 4200KR ud med hvad en 1 værelses koster ca. 3200KR hvilket bare vil betyde bu har 1K mere om måneden at gøre godt med.

angående bonus nej det er ikke lavet om til 2K det er stadig 3K men som skrevet vil man nemt kunne opnå 2K og der for har jeg brugt det tal da det ikke er så svært at opnå.

hvad angår Rolle spil he he tror ikke der er mere end 2-3 af dem der arbejder her i Ljusdal der spiller den slaks, og der er som sagt motions center som jeg da også mindes og kunne huske du brugte en del tid i Mcally.

så er der som tidliger nevent også Jervsø ski bakke som man kan bruge en del tid på at brække sine ben på her til vinter.
Avatar billede mcnally Praktikant
29. november 2004 - 19:36 #34
Måske du kan lide at bo 2 mænd i en 2værelses lejlighed, men jeg foretrækker nu at have mit egen værelse...homofobi måske.
Du ved ikke en skid om jeg trænede i "motionscenter" eller ej, da du aldrig har været der. Det er en skide kælder som lugter af pis, med maskiner fra 60'erne.
Du har heller ikke været ovre og stå på ski, så det kan du vel heller ikke rigtig udtale dig om.
Jeg valgte at bruge penge på stoffer og sprit, men havde stadig nok til at leve, så hvad er det du påstår? sgu hellere have det sjov man kan have i Ljusdal, end bruge penge på rollespils kort og hvad i nu gør.
Skriv lige i Word næste gang, brug ordbogen og så copy paste pls.
Avatar billede savangs Nybegynder
29. november 2004 - 19:52 #35
som skrevet tidliger regnestykket er lavet på 1 løn dvs. der er ikke snakke om at bo to mænd i en 2 værelses lejlighed, jeg ved ikke hvorfor dine tanker hele tiden leder på den vej mcnally og jeg tør heller ikke gætte på det.

nej jeg har ikke set motionscenteret og har heller ikke nævent noget om hvor gode/dårlige dette sted skulle være har kun nævent det er der, hvis du ikke syndes stedet er godt er det fair nok skal jeg ikke blande mig i

når du siger I og taler om rolle spil ved jeg ikke hvem du hentyder til da jeg ikke spiller den slaks IRL og jeg skal heller ikke her blande mig i om du eller andre praktisere dette men hvis nogen skulle kunne lide dette er der sikkert også mulighed for det her oppe.

Jervsø ski bakke, jo jeg har faktisk været der og har også prøvet at stå på ski på bakken da os der stadig er her oppe har en chance for at følge tingenes udvikling og ikke stadig lever i tiderne som var en gang.

hvad angår min stavning kan du læse hvad jeg skriver eller lade vær der er ingen på nær dig selv som tvinger dig til det.
Avatar billede mcnally Praktikant
30. november 2004 - 09:56 #36
"dette er basseret på en 2værelses hvor man normalt vil være 2 til at betale" citat savangs. Vil det ikke betyde mand+dame og ikke mand+mand som er dem der er flest af? Lidt intimt for 2 mænd at bo i en 2værelses, det var såmænd hvad jeg mente, måske du skulle læse efter hvad du skriver.
Jeg stoppede for et måned siden, og snakker med nogle engang imellem, men undskyld jeg ikke lige vidste der kom sne i sidste uge, så du ved alt om at stå på ski altså. Håber du kan acceptere min undskyldning Tomba.
Nu tvinger du mig så til at læse da du referere til og om mig, så er jo lidt svært at undgå.
Avatar billede savangs Nybegynder
30. november 2004 - 11:34 #37
"dette er basseret på en 2værelses hvor man normalt vil være 2 til at betale"
hvis du nu kigger efter er det regnestykke lavet på 1 løn og ikke to så der er tale om at bo 1 i en 2 værelses lejlighed.

en anden ting er hvad mine ski kunskaber kommer Jervsø ski bakke ved, den er der og den er åben og hvis man vil ud er der mulighed for at bruge den.

så hvit jeg kan læse har du referet til mig i et af dine første kommentare du har lavet her inde (undskyller meget hvis det ikke er mig du refereret til der oppe)

jeg satte dit naven ind for at besvare nogen af de beskyldninger/spørgsmål som er lavet til mit tidliger indlæg i denne tråd.
Avatar billede jamen_lol_da Nybegynder
09. juni 2005 - 19:43 #38
Hva' så Dr. Strych9 ?
Synes du stadig det hele er pisselækkert efter du er blevet fyret?
Avatar billede strych9 Praktikant
23. juni 2005 - 18:30 #39
hmm jeg tror du forveksler mig med en anden, for jeg er ikke blevet fyret, men jeg er en anelse træt af Ljusdal. Det kan ikke nægtes.
Avatar billede strych9 Praktikant
21. august 2005 - 11:15 #40
.
Avatar billede fetmule Nybegynder
09. december 2007 - 23:00 #41
Ved godt der er gået over 2 år siden sidste indlæg, men tillader mig alligevel at skrive lidt her, jeg er blevet tilbudt arbejde hos Sykes Enterprise i Sveg fra starten af 2008, og tænker meget over det, da det jo ligger lang fra hvor jeg bor nu, og det er en lille by. Jeg var til infomøde hos fuce i Købh.
http://www.fuce.dk/Job_udd_menu/support-agent.htm
Det lød nu godt nok med, at man kan få den MSCE uddannelse gratis, betalt flytning, gratis husleje første måned og bonus ordninger.
Men ja, denne tråd er jo nu 2 år gammel, og jeg ved ikke om tingene stadigvæk er som beskrevet ovenfor, men at læse det får mig dog til at tænke mig om en ekstra gang,
Selvom jeg da som udgangspunkt ser positivt på fremtiden.
Håber på lidt feedback her på tråden, gerne fra nogen som arbejder der dd.
Avatar billede strych9 Praktikant
09. december 2007 - 23:37 #42
Davs,
Jeg forlod t4h i Ljusdal i marts 2006. Kender folk som arbejdede hos Sykes i Sveg, og tilsyneladende er stedet mindre godt end t4h omend forskellen nok ikke er skrækkeligt stor når det kommer til stykket.
Før du tager derop har jeg følgende råd til dig: Hvis det er MCSE certificering der trækker, så sørg for at der er en skriftlig aftale på plads inden du tager afsted. Ellers finder du ud af når du sidder deroppe at de først vil sætte dig igang med den første certificering når du har været der i 1 år, og har arbejdet så og så godt etc etc. Den samme gamle sang.

Jeg har arbejdet i et andet callcenter foretagende ved navn Stream (dem med Dell supporten), og det var en helt igennem skrækkelig oplevelse. Jeg har det med Stream som visse af drengene ovenfor har det med t4h. Jeg tror at din oplevelse nok vil afhænge meget af hvem der sidder i ledelse i de måneder du skulle tilbringe på stedet, så det er nok ganske fornuftigt at du spørger til nogen som arbejder hos Sykes dags dato. Tror bare ikke du finder nogen i den her tråd.

Personligt fortryder jeg ikke at have spenderet ca 1½ år på de kanter. Fik jeg noget ud af det økonomisk? Nej. Karrieremæssigt? Nej. Ville jeg gøre det igen? Nej, men som sagt fortryder jeg ikke. Det at bo i et andet klima blandt sære naturfolk har givet et eller andet som jeg har svært ved at sætte ord på, men helst ikke vil være foruden. Og nej, det er ikke koldbrand. =)
Avatar billede fetmule Nybegynder
09. december 2007 - 23:49 #43
okay, takker for hurtig respons, tænkte på at lave en ny tråd omkring emnet.
Hmmmmm, jeg må nok tænke mig om lidt mere, det her er sq svært, da jeg nok er lidt kræsen mht. arbejds forhold, og ikke helt ug mere.
Avatar billede maledictine Nybegynder
05. februar 2008 - 20:55 #44
Pudsigt jeg har lige været til info møde ude på Fuce i Valby og hørt om nøjagtigt dette job hos Sykes, og jeg synes det lød godt det jeg fik stukket i hovedet.

Det lød da umiddelbart som et godt sted at arbejde, men ud fra disse ting jeg har læst her lyder det lidt som om der er mange der har det med at overdrive lidt, måske fordi det ikke lige foregik som de havde forventet det.

Nej jeg forventer skam heller ikek at blive rig eller noget i den stil, men bare det at få en mulighed for at arbejde i et andet land og ja det kan godt være det er Sverige, men alligevel det er anderledes end Danmark. Så jeg overvejer da at kontakte Fuce og sige jeg er interesseret i at starte fra Marts måned eller lign.
Med mindre der er direkte skrækhistorier der kunne skræmme mig væk, men jeg tvivler.
Avatar billede strych9 Praktikant
05. februar 2008 - 21:11 #45
heh.. tråden som nægter at dø.
Held og lykke i Sverige hvis du tager afsted maledictine.
Avatar billede maledictine Nybegynder
06. februar 2008 - 12:54 #46
jo tak. :) Nu må vi se hvad tiden bringer. Har dog oprettet en ny tråd ang. Sykes i hb om måske at få lidt mere seriøse og ikke kun historier fra folk som ikke fik deres vilje :)
Avatar billede nesralettena Nybegynder
11. juli 2008 - 21:30 #47
Hej. Jeg har lige været til jobsamtale hos Fuce og blevet tilbudt job hos tp-tec i Ljusdal (HP Support). Jeg kunne godt tænke mig at vide om der er nogen som har erfaringer med Fuce eller tp-tec.
Sykes søger jo ikke danske supportere til Sveg mere. Men de har jo også oprettet kontor i Odense.
Jeg kunne ikke finde den anden tråd, der skulle være oprettet om Sykes.
Avatar billede fetmule Nybegynder
12. juli 2008 - 11:05 #48
Hej. Jeg har gode erfaringer med Fuce, jeg har nu arbejdet hos Sykes i Sveg i 5 måneder, og kan varmt anbefale det, er også startet på MCSE uddannelse, der har ikke på noget tidspunkt været slinger i valsen, fra Fuce eller sykes side, alt har bare været iorden :-)
Avatar billede nesralettena Nybegynder
14. juli 2008 - 18:12 #49
Hej. Fuce og tp-tec har lige brændt mig godt og grundigt af. Jeg havde fået job i Ljusdal hos HP support. Skulle rejse onsdag og starte torsdag. Men trods det at Bo fra Fuce lovede, at sørge for transport af mine flyttekasser, og lovede at de ville hjælpe med møblering af lejlighed, så løb han fra deres løfter. Det til trods for at man kan læse på TP-tecs hjemmeside, at de lover starthjælp. Bo har vist meget nemt ved at love guld og grønne skove. Samtidig fortæller han, at det er meget nemt (og billigt) at få nye møbler, for folk rejser fra Ljusdal fra den ene dag til den anden. Og det sætter jo ligesom arbejdspladsen i perspektiv. Men det er da rart at høre at det går godt hos Sykes.
Avatar billede strych9 Praktikant
14. juli 2008 - 19:25 #50
Få papir på den slags inden du opsiger din lejlighed og flytter 1000+ km... Hvad enten det gælder Fuce, tp-tec, t4h, stream, sykes eller noget andet firma som måtte være omtalt i den her tråd, så er det jo bundløst naivt at forhandle med et udenlandsk foretagende og tage deres ord for alt.

Jeg er simpelthen af den mening at 95% af de folk med negative historier, og en yderst forsmået attitude som man blandt andet ser ovenfor, bare skal klappe arret og så mande sig en smule op. Tag ansvar for eget liv, og tag selv ansvaret for at nogen kan risikere at løbe fra en indgået aftale, når man ikke har sørget for at sikre sig et bevis for at aftalen er indgået. Der er sgu grænser for hvor ung, dum og uerfaren man har lov at være. Hvis du bliver bollet, så er det i sidste ende din egen skyld uanset hvordan du vender og drejer det. Sådan er livet.
Beklager venner, men det er callcenter stillinger vi taler om. Det er ikke stillinger som forskere i et internationalt stjerneteam, eller elite sportsudøver eller noget i den stil. Sådanne folk kan forvente stjernebehandling. Vi andre må, desværre, stadig gøre noget for sagen selv.
Avatar billede nesralettena Nybegynder
14. juli 2008 - 21:59 #51
Tja strych9
Det var jo lige det jeg gjorde, jeg valgte at beholde min lejlighed 1 md. ekstra - min opsigelsesperiode er i modsætning til andres kun 1 md. og så slap jeg for lige præcis for stå i en dum situation. Men selv om jeg har været forsigtig, så er deres opførsel stadig uanstændig. Jeg er hverken ung eller uerfaren, og jeg kender også alle historierne, fordi jeg tidligere har arbejdet i callcenter i udlandet. Men hvad får du egentlig ud af at forsvare de skide firmaer og kritisere dine kolleger? Mig bekendt er hovedparten af de som arbejder i callcentrene kun nogle grønskollinger i 20'erne, og i den alder er det da OK at være uerfaren. Mit indlæg tjener kun det formål at advare. Og hvis du tjekker mit indlæg, så kan du se, at det eneste ord som mangler for at jeg skal sikre mig, at folk får et hit, uanset hvad de søger på, så er det navnet på virksomheden Teleperformance, hvor man kan også kan finde jobopslaget. Sluttelig et stort kys som tak for din hjælp, for du har lige præcist fået fortalt, hvor mange utilfredse IT-supportere du har mødt.
Avatar billede nesralettena Nybegynder
14. juli 2008 - 22:02 #52
Og strych9 forresten. Du får travlt de næste uger/måneder, hvis du har for øje at forsvare deres opførsel, for jeg har tænkt mig at starte debat om emnet i andre fora.
Avatar billede strych9 Praktikant
14. juli 2008 - 23:19 #53
Jeg forsvarer ikke nogen. Synes bare liiiiige pludselig at der var tuderi nok her nu. Altså samlet set.

Ang. utilfredse IT supportere, så behøver man ikke at tage til Sverige eller i det hele taget udlandet for at finde dem. Om disse bannerførere for generation Y så virkelig har noget at være utilfredse over når det kommer til stykket er en anden snak...
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juli 2008 - 19:16 #54
Vaere utilfreds med en maanedsloen paa 11500 DKK ?

Det synes jeg nu godt at de kan tillade sig at vaere !
Avatar billede strych9 Praktikant
15. juli 2008 - 19:56 #55
arne_v: Lønnen har ingenlunde været nogen hemmelighed før nogen rejste. Den står på den ansættelseskontrakt de selv har skrevet under på. Desuden mener jeg at den gængse løn med bonus i dag er noget med 19.000 SEK, men hæng mig ikke op på det. Uanset om det er 17.000 eller 19.000 så kan man snildt leve for sådan en løn i de udørker hvor callcentre er placeret. Jeg kunne i hvert fald, og dengang var jeg feks storryger samt forsørgede en ikke-arbejdende kone.
De 11.500 danske kroner du taler om er grundløn. Hertil kommer bonus, dramatisk lavere fagforenings- og A-kasse bidrag i Sverige, lavere indkomstskat, lavere moms, meget lavere husleje samt at varme typisk er inkluderet i huslejen, lave priser på el siden det kommer i overflod i form af vandkraft deroppe, og relativt lave priser på Internet. Det hænger skam meget godt sammen det hele. Jeg endte i plus.

Nogle få højtråbende har problemer, men det er typisk på grund af følgende scenarie: Det er dyrt at drikke sig i hegnet i Sverige. De som gerne vil det 3 gange om ugen har ikke råd til det. De samme drenge som yndede at drikke sig i hegnet ofte og melde sig syge på arbejdet næste dag blev offer for karensdagen. Den første sygedag er helt uden løn. Dvs at de ud over at købe alkohol i dyre domme også satte sig selv 5% ned i løn flere gange om måneden.
Pointen er at for nogen hænger det ikke sammen, men disse kan jo så være for dumme, eller uerfarne, til at indse at det er selvforskyldt.
Avatar billede fetmule Nybegynder
16. juli 2008 - 09:59 #56
DD. er grundløn 16.000 Skr. + bonus (op til 2500) pr. måned. (før svensk skat).
Avatar billede fetmule Nybegynder
16. juli 2008 - 10:00 #57
Derudover fik jeg betalt flytte omkostninger (17.000 Dkr), første måneds husleje 3095 Skr. + betalt MCSE uddannelse.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. juli 2008 - 17:55 #58
Hvis den oplyste skat er korrekt, saa er skatten faktisk en lille smule stoerre deroppe end i Danmark.

Ja - det er billigere at bo i en udoerk. Der vil jeg forvente at det er den ansatte som
har ulemperne ved at bo i en udoerk der scorer kassen - ikke firmaet.

16000 SEK = 12500 DKK = 85 kroner i timen

Det er 20 kroner mindre i timen end hvad man starter med hos McDonalds !!!!

(http://www.mcdonalds.dk/page/mcdonalds/60048/48672/default.asp)

Og bonus er ikke noget man skal indregne som sikkert, saa hedder det nemlig ikke bonus.

Jeg finder det groft ud over alle graenser at firmaer ansaetter folk til IT support
for langt under hvad de faar for at lange burgere over disken hos McDonalds.

Det er underbetaling.

Og de firmaer som koeber servicen burde ogsaa skamme sig for at benytte sig af den
billige service.

Ogsaa de danske og svenske fagforeninger som formentligt ikke helt kan blive enige om
hvis'es ansvar det er.

Og beskrivelsen af firmaernes forhold til aftaler er ikke daekkende for IT branchen. De
har tydeligvis en moral i forhold de ansatte som ligger langt under gennemsnittet. Og
de ville ogsaa tabe i arbejdsretten hvis de blev slaebt i den.

Jeg undrer mig over at de overhovedet kan faa nogen til at tage de jobs.
Avatar billede strych9 Praktikant
16. juli 2008 - 20:59 #59
Det er sjovt at du lige nævner McDonalds. Det er nemlig det jeg altid sammenligner det med. Callcenter jobs er IT branchens McDonalds McJob. Det er også ca lige så kompliceret, og det er vitterligt det samme lort man skal servere hver dag.

Men ud over det, så bærer din kommentar præg af at du ikke kender meget til det svenske arbejdsmarked og hvorledes det reguleres. Kommentarer om arbejdsret og fagforeninger er ude i hampen. Med så mange højtprofilerede firmaer, tror du virkelig ikke det er prøvet?

Ligeledes er dine synpunkter ikke gratis. Hvis du mener at det er underbetaling, så må du jo til at undlade at købe og benytte produkter fra HP, Dell, Symantec, Microsoft, D-Link, Adobe, Minolta, ASUS og utallige andre som jo har besluttet at placere deres danske support i Sverige hvor de kan "underbetale" supporterne. Som minimum skal du i hvert fald aktionere lidt og råbe rød front hist og her hvor du kan komme til det. Du er jo åbenbart imod både globalisering og frie markedsmekanismer.

Allersidst må du forstå at disse jobs ikke er tiltænkt Arne V med 20+ års erfaring som software udvikler. Disse jobs er populære som lærepladser for IT supportere, og især i nedgangstider er der folk som benytter dem som en indgang til en karriere i IT branchen. Der er så meget som en nybagt IT supporter på 19 år IKKE har at byde på at det såmænd er ganske passende hvad der bliver givet... Og igen, hvis det er sjovere at arbejde på McDonalds, så synes jeg bare at de skal gøre det. Som liberal tror fuldt og fast på at enhver skal gå efter den bedste deal han kan få.
Avatar billede strych9 Praktikant
16. juli 2008 - 21:11 #60
Iøvrigt: Jeg bor stadig i Sverige, og næste gang jeg går på McD skal jeg nok prøve at spørge hvad en svensk McD medarbejder tjener. Jeg kan røbe med sikkerhed at det er mindre end i Danmark. =)
Avatar billede strych9 Praktikant
16. juli 2008 - 21:18 #61
Faktisk har jeg fundet det. En svensk medarbejder på McD, som er fyldt 19 år får 86 SEK/time. Den svenske arbejdsuge er på 40 timer. Så med 21 arbejdsdage er det 168 timer x 86 SEK = 14448 svenske kroner i månedløn.
Et callcenter job i sverige er altså bedre betalt end et McDonalds job. Så fik vi facts på plads. Tak. =)
Avatar billede fetmule Nybegynder
17. juli 2008 - 01:32 #62
Tideligere arbejede jeg på lager hjemme på aften hold i danmark, med registering at produkter på edb, og tjente gode penge, men hold da op et kedeligt arbejde.
Nu arbejder jeg for et meget kendt mærke fra korea, på support, med Tv, hhd optagere, dvd afspillere, blue ray afspillere, homechinema (surround), mp3 afspillere, mobiltelefoner, printere, monitior, hard diske, software, håre hvide vare, mm. og jeg er glad hver morgen jeg tager på arbejde for at hjælpe kunder, og tænker hvis det var mig som havde problemer med mit produkt. :-)
Avatar billede fetmule Nybegynder
17. juli 2008 - 01:38 #63
I disse dage har jeg ferie, og besøg af familie, er på kano tur på floden, fisker, og nyder den flotte natur, hjemme studer jeg om aftnen. og tænker penge er ikke alt, men ja, strych9 og arne_v, lønnen kunne være bedre,, men jeg har fået så meget i medgift, ved at leve her i den fede natur, og ikke i en kedelig storby i Danmark.
Og huslejen er til at gine af, incl varme, el, vand. + 10/10 mb fibernet. 3295 kr pr måned for 45 m2.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2008 - 17:43 #64
strych>

Der er ikke specielt meget roed front over at mene at det er er underbetaling at tilbyde
danskere 20 kroner mindre i timen for at lave IT support i den svenske oedemark fremfor
at lange burgere over disken i Danmark. Jeg tror faktisk at alle lige fra de mest
raeveroede til de mest ultraliberale vil mene at det er en daarlig loen.

Der er heller ikke noget specielt roed front over en holdning om at man skal
kunne stole paa hvad ens chef lover. Aerlighed er ikke en roed specialitet. Jeg
erindrer f.eks. at Bendt Bendtsen var stolt over tilnavnet aerlige bendt, da han
blev valgt til partiformand.

Det er ret ligegyldigt hvad McDonalds i Sverige giver i loen, da de jo ikke forsoeger
at hente danskere til Sverige for at arbejde for dem.

Bussiness kan vaere haard i IT branchen, men beskrivelsen af hvordan ledelsen i de call centre
agerer (jeg tillader mig at antage at saa mange beretninger ikke alle er fri fantasi)
er ikke typisk for business i IT branchen. Den er typisk for fup og fidus foretagener.

Og jeg er selv ret globaliseret.

fetmule>

Det er naturligvis rigtigt. Der kan vaere nogle andre fordele ved det end penge
og arbejdsforhold.
Avatar billede strych9 Praktikant
17. juli 2008 - 21:02 #65
"Det er ret ligegyldigt hvad McDonalds i Sverige giver i loen, da de jo ikke forsoeger at hente danskere til Sverige for at arbejde for dem."

Jo, det betyder faktisk alt. Du kan sammenligne dansk løn med dansk løn i danmark, og du kan sammenligne svensk løn med svensk løn i sverige. Med alt andet er du ude i en æbler og appelsiner sammenligning. Der er nogle få heldige i Skåne som kan arbejde til dansk løn og leve med svenske udgifter. Men callcentre er altså typisk nord for Stockholm.
Og skulle Danskere arbejde for dansk løn ligegyldigt hvor de befinder sig i verden? Det var dog en fjollet ulogisk ting at antyde.

"Jeg tror faktisk at alle lige fra de mest raeveroede til de mest ultraliberale vil mene at det er en daarlig loen."

Ja hvis man er så heldig ikke at tilhøre de milliarder af mennesker som lever for under $1 om dagen. Ups, nu er det vist mig som sammenligner æbler og appelsiner...
Men altså, hvis du vil stå til lyd for en mere ligelig fordeling af rigdommen så gå bare igang. Helle har brug for al den hjælp hun kan få.

"Den er typisk for fup og fidus foretagener."

Ja, fup og fidus foretagender som så altså alligevel ender med at lave typisk business med flertallet af de allerstørste og vigtigste firmaer i branchen. Hov, hvornår er profitmaksimering iøvrigt blevet et utypisk træk ved IT branchen?!? Og sidst: Vi taler altså ikke om børneslaver som laver Nike sko her. Vi taler om nogle folk, som er blandt de mest priviligerede 5% af verdens befolkning, som frivilligt tager udenlands, udfører et stykke arbejde med aflønning ca som en lokal ansat hos ISS, og som til enhver tid frit kan forlade stedet hvis de er utilfredse. Vorherre bevares, prøv lige at få tingene lidt i perspektiv her.

"(jeg tillader mig at antage at saa mange beretninger ikke alle er fri fantasi)"
Det er de bestemt ikke. Når man ikke vil betale penge for supportere, tror du så man vil betale penge for mellemledere? De får jo typisk bare 1.000 SEK mere i løn, og kvaliteten af ledere kan meget vel risikere at blive derefter.
Jeg ser iøvrigt en IT branche med karteldannelser, monopol-retssager, hurtig konsumering af verdens reserver af visse sjældne grundstoffer, energispild, stavnsbinding af medarbejdere, grove NDA'er, fjendtlige opkøb og likvidering af selskaber med triste menneskeskæbner til følge. Det er i den branche du mener, at forsøg på at maksimere hvad de får ud af medarbejderne, er fuldstændig utypisk?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2008 - 19:26 #66
Selvfoelgelig skal man da sammenlige med dansk loen. Folk skal sammenligne med
alternativet. Alternativet for danske til at arbejde paa et call center i Sverige
vil typisk vaere at arbejde i Danmark. Hvis ikke det giver mindst lige saa meget
at arbejde i Sverige som i Danmark, saa er der ikke noget oekonomisk incitatement
til at rejse til Sverige for at arbejde (hvis man er vild med svensk natur eller
kender en soed svensk pige kan der vaere andre grunde til at tage afsted). Forestil
dig det mest fattige land i Afrika - dagsloennen er 2 skaalfulde ris - saa slaar
de callcenter stillinger op med en dagsloen af 10 skaalfulde ris - vil danske
IT supportere bestorme dem med ansoegninger for at faa 5 gange saa hoej en
loen som standard loennen i landet ? Selvfoelgelig vil de ikke det !

Business drejer sig om at tjene penge. Men mellem ledere der render fra
deres loefter til de ansatte er ikke hverken god business eller normen i IT
branchen. Lad mig citere Jack Welch: "Without integrity, you have
no organization; you have nothing.".

Og at der er masser af fattige mennesker i verden er ikke nogen god grund til at
acceptere en lav betaling. Jeg er sten sikker paa at de call center firmaer
ikke sender den ekstra profit til roede kors. Saa uanset om man 100% kun taenker
paa sig selv eller om man vil frelse hele verden, saa boer man forlange en rimelig loen.
Avatar billede SilverRoze Nybegynder
01. marts 2009 - 02:39 #67
Var til samtale hos fuce i tirsdags i kbh, men inden jeg siger ja vil jeg gerne høre om der er noget motions center i Sveg, indne jeg begynder og sætte en masse ting i gang osv, men vil da også gerne høre lidt mere om det, håber på nogen svar herinde, også gerne nogen som arbejder der i øjeblikket
Avatar billede fetmule Nybegynder
01. marts 2009 - 08:47 #68
Jeg har arbejdet for Sykes i Sveg, i over et år, og har ikke oplevet de store problemer. Ja der er Motions center i sveg. IF max gym, og svømmehal.

se evt på www.sveg.info
Avatar billede fetmule Nybegynder
03. september 2009 - 00:57 #69
Efter nu 18 måneder , som ansat hos sykes i Sveg, vil jeg anbefale alle holde sig væk fra de grønne skove, guld mm. de lover, det er rigtig dårlige arbejdsforhold, du bliver behandlet som LORT, rogtig dårlige arbejdsforhold, og chefer som regner dig som et nul i sidste ende, selom dede snakker og snakker,,, det er så typisk amerikansk menneske handel. Glem det.....
Avatar billede arne_v Ekspert
03. september 2009 - 01:56 #70
Hm. Lyder som det er tid for at du vender næsen hjemefter mod Danmark.

:-)
Avatar billede fetmule Nybegynder
03. september 2009 - 13:15 #71
Sverige er okay, har fået tilbudt 2 nye jobs + er i gang men at etabblere eget firma, men F..k Sykes.... fedt job med de produkter jeg supporter på, og er glad for kontakt med med kunde kontakt.
:-)
Avatar billede rmk24 Nybegynder
29. december 2009 - 17:12 #72
jeg er tilbudt job i Ljusdal i sverige. ved ikke helt hvad firmaet hedder men det er callcenter og vidst inden for hp printer support.

nogen der har prøvet at arbejde med det deroppe. synes ikke det lyder vildt positivt det her inde
Avatar billede arne_v Ekspert
29. december 2009 - 17:28 #73
Tråden der bare ikke vil dø !!!!

:-)

Læs de forskellige beretninger. Dan dig et realistisk billede af forholdene. Og træf så en informeret beslutning om hvorvidt du vil tage derop.
Avatar billede rmk24 Nybegynder
29. december 2009 - 18:11 #74
mest for at hører nye oplevelser da flere af dem der står her er ældre af dato
Avatar billede Heidi11 Nybegynder
10. juli 2011 - 16:35 #75
Man kan vist godt tale om lave lønninger..Nu skriver vi 2011 og grundlønnen er for det meste på svenske kr.16.000,-

Der er dog personale, som har lavere løn og det afgøres af nationaliteten.