Avatar billede d.kryger Praktikant
04. januar 2005 - 14:22 Der er 25 kommentarer og
2 løsninger

Hvor mange mellemrum?

Hej eksperter.

Vi sidder lige nogle kolleger og diskuterer hvor mange mellemrum der skal være mellem postnr. og by?
Nogle mener ét og nogle mener to...

Kan nogen finde noget dokumentation omkring dette?
Avatar billede kalp Novice
04. januar 2005 - 14:26 #1
Jeg kan ikke finde dokummentation for dette... men ville personligt anvende 2 mellemrum
Avatar billede kalp Novice
04. januar 2005 - 14:26 #2
måske er det en smagssag:)
Avatar billede lonepeter Novice
04. januar 2005 - 14:41 #3
Jeg vil helt klart lave to mellemrum og har også i tidernes morgen lært at det skal man, se på følgende link

http://om.tdc.dk/artikel.php?dogtag=art_6160_169
Avatar billede kox Nybegynder
04. januar 2005 - 14:53 #4
http://www.postdanmark.dk/cms/da-dk/files/11594Brev_indland04.pdf fra side 21 gennemgås krav til adressen. der står intet officielt om et eller 2 mellemrum... det ser ud som om postdk selv bruger 1 mellemrum, men på side 33 bruger de tydeligvis selv 2...
jeg har også altid lært at der skulle 2 mellemrum, men for ganske nylig blev jeg rettet af en person som jeg anser for yderst 'skriftklog' til 1, valgfrihed??
Avatar billede lonepeter Novice
04. januar 2005 - 14:58 #5
Det er jo faktisk et ganske interessant spørgsmål, jeg har lige sendt en mail til PostDanmark og vender tilbage når/hvis jeg får svar fra dem...
Avatar billede d.kryger Praktikant
04. januar 2005 - 15:12 #6
Hej allesammen.

Jeg hører selv til dem der mener at der kun skal være ét mellemrum, det andet ser simpelthen dumt ud...

Men jeg glæder mig til at høre mere...
Avatar billede gammelhat Nybegynder
04. januar 2005 - 15:52 #7
Da jeg i tidernes morgen gik til maskinskrivning lærte jeg også at bruge 2 stks. Jeg ser frem til den mail fra Post Danmark.. :)
Avatar billede kox Nybegynder
04. januar 2005 - 18:16 #8
lonepeter > det er spændende om det er den samme vi får fat på, jeg har nemlig også skrevet :o)
Avatar billede kox Nybegynder
04. januar 2005 - 18:20 #9
det er iøvrigt også lidt morsomt (på en tirsdag ihvertfald) at de eksempler de viser i dit link http://om.tdc.dk/artikel.php?dogtag=art_6160_169 kun har 1 mellemrum og de skriver der skal være 2 ...
Avatar billede lucky-luke Nybegynder
04. januar 2005 - 19:05 #10
Mon ikke det kun er et mellemrum? Det er jo ikke alle tekstbehandlingsprogrammer, der kan håndtere 2 mellemrum efter hinanden.
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. januar 2005 - 20:14 #11
Jeg bruger 1 mellemrum - men et mellemrum _før_ postnummer får det til at se pænere ud.
Avatar billede lonepeter Novice
04. januar 2005 - 23:17 #12
> kox, ja selv på en tirsdag er det da helt sjovt, men det er da vist heller ikke første gang at tdc, skriver eller siger ét og gør noget helt andet... :-|

Jeg havde det da også lidt svært ved at bringe tdc som sandhedsvidne... :-)
Avatar billede teefax Nybegynder
04. januar 2005 - 23:33 #13
På HH lærte jeg at det altid skal skrives med 2 mellemrum... Men om det danske sprognævn er enig, tør jeg ikke svare på!
Avatar billede kalp Novice
05. januar 2005 - 00:59 #14
tjah.. engang skrev stavede jeg til linie sådan her linje.. men det måtte jeg ikke.. så begyndte jeg at skrive linie, men nu er det altså blevet vedtaget det staves linje... kan de ikke bestemme sig? hehe
Avatar billede lonepeter Novice
05. januar 2005 - 11:33 #15
Følgende svar har jeg idag modtaget fra PostDanmark, det omtalte vedhæftede .jpg billede er i stå dårlig kvalitet at man ikke rigtig kan se hovede eller hale i det. Så skulle spørgsmålet jo være afklaret, men så kan man jo sige at der opstår et nyt, hvorfor i alverden er der så flere af os der har lært at lave to mellemrum....?

Hej Esben og Peter

Jeg tillader mig at svare begge henvendelser enslydende....de er modtaget med fire minutters interval, så jeg regner ikke med det er et tilfælde, men mellem jer væddemålet er indgået

Det står der faktisk ikke noget om i vores manual, der ellers er MEGET udførlig hvad angå adressering, men hvis jeg skal afgøre væddemålet, vil jeg mene at ET mellemrum er det mest korrekte. det mener jeg også at kunne se på eksemplet i manulen, hvor jeg har lavet en jpeg-fil til jer af afsnittet ( vedhæftet)

Med venlig hilsen
Mogens Rasmussen
Post Danmark
Avatar billede lonepeter Novice
05. januar 2005 - 11:34 #16
Poster lige et svar... :-)
Avatar billede lonepeter Novice
05. januar 2005 - 12:02 #17
Nu skal denne sag altså undersøges til bunds... :-)

Jeg har netop skrevet en mail til den handelsskole hvor jeg i tidernes morgen lærte at bruge to mellemrum.

Så nu må vi se om de svare og om der er nogle der kan huske det... :-)
Avatar billede lonepeter Novice
05. januar 2005 - 12:50 #18
Vore ven i postvæsnet, har netop vendt tilbage og siger at han har talt med sine kolleger vedr. spørgsmålet, og man mener at de to mellemrum stammer fra den gang hvor der var manuel sortering af brevene, hvor det ekstra mellemrum skulle lette læsbarheden. Dette er uden betydning idag hvor brevene jo sorteres elektronisk...
Avatar billede kalp Novice
05. januar 2005 - 12:55 #19
så endte det alligevel med at være en smagssag:)
Avatar billede lonepeter Novice
05. januar 2005 - 13:40 #20
Så har jeg minsanten fået svar fra min gamle handelsskole, så skulle denne sag vist være ved at være belyst... :-)

**************
Hej Peter

Vi har drøftet spørgsmålet med en dansklærer. Her på kontoret sætter vi altid 2 mellemrum mellem postnr. og by og det gør vi nok bare fordi, at det har vi lært. Vi mener at det er en "gammel skik" med de 2 mellemrum. De fleste sætter idag kun 1 (det lærer eleverne idag).

Håber at du kan bruge svaret!!!

Vestfyns Handelsskole
Connie Reeh Pedersen
overassistent
Avatar billede d.kryger Praktikant
05. januar 2005 - 16:08 #21
Jeg takker alle som har været med i debatten.
Jeg ser det som en smagssag, men at langt de fleste vil bruge ét mellemrum i dagens Danmark.

Læg et svar og jeg fordeler pointene...
Avatar billede kalp Novice
05. januar 2005 - 16:09 #22
Jeg holder stadig fast ved mine to mellemrum hehe:) godt det er en smagssag;o)
Avatar billede kox Nybegynder
05. januar 2005 - 16:21 #23
jeg skipper point i denne omgang så kan du jo fordele min 1/4 af rovet efter humør ...
Avatar billede d.kryger Praktikant
09. januar 2005 - 18:29 #24
Ups... Jeg kom hvis til at give alle point til lonepeter... Hvad gør vi så?
Avatar billede kalp Novice
09. januar 2005 - 18:43 #25
det okay:)
Avatar billede Beninu Andersen Praktikant
05. november 2019 - 14:29 #26
Dette er en rekord - jeg følger op på en 14 år gammel tråd. (Tænk jeg var 34 da den blev startet).

Jeg vil bare lige give mit besyv med da jeg har en forklaring på de to mellemrum og hvorfra skikken stammer. Min far var programmør hos IBM i 1960'erne hvor alt foregik via hulkort. Grunden til at man indsatte TO mellemrum mellem postnummer og by var af hensyn til hulkortlæsningen, da det gav færre fejl i de "lynhurtige" hulkort scannere.
Avatar billede lonepeter Novice
05. november 2019 - 14:58 #27
@ Beninu

He he, ja det må da kaldes genoplivning af en gammel tråd - i mellemtiden er verden holdt op med at sende breve ;-)

Men interessant forklaring, det forklarer nok hvorfor postvæsenet oprindeligt ikke kunne komme med en god forklaring :-)