Avatar billede tinem Novice
02. februar 2005 - 08:39 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Problemer med ekstern HD og USB-lagerenhed

> Jeg kan ikke få forbindelse til ovenstående før jeg har slettet USB-enheden
> som har et ? i enhedshåndtering og så tænder for harddisken igen og så
> virker det. Dvs. at jeg faktisk installerer den hver gang jeg skal bruge
> den. Er der nogen som kender noget til dette problem?
>
> Computeren blev købt med en USB-1, men så købte jeg en USB-hub med 4 porte
> og et USB-2 kort som jeg installerede for at udnytte hastigheden af min nye
> HD. Så måske er det her problemet er.
>
> Jeg vil lige tilføje at forbindelsen til harddisken også indimellem bliver
> afbrudt og nogle gange skifter drevbetegnelsen fra F til G og det er ret
> irriterende, hvis jeg har oprettet en side i Dreamweaver MX.
>
> Bruger Windows XP Professional.
Avatar billede milter Ekspert
02. februar 2005 - 14:52 #1
Har du både onboard-USB og PCI-USB kørende samtidigt? D.v.s., har du disablet din onboard-USB i BIOS?

Problemet med at forbindelsen bliver afbrudt:  Enhedshåndtering > Klik på plusset ud for din USB-controllere > Højreklik dine USB-rodhub en ad gangen > Egenskaber > Strømstyring > Fjern checkmærke i "Tillad computeren at slukke..." > OK.
Avatar billede tinem Novice
02. februar 2005 - 17:02 #2
Når jeg starter den eksterne HD ses følgende http://www.tinemuller.dk/div/usb.gif. Når jeg så fjerner denne og den installeres igen fjernes ! og den virker et stykke tid. Denne gang blev drevet kaldt H, men nogen gange er det F eller G.

>>Milter skrev:
>>Har du både onboard-USB og PCI-USB kørende samtidigt? D.v.s., har du disablet din >>onboard-USB i BIOS?
Det var en bekendt som installerede min HD, så jeg ved ikke noget om dette. Hvordan tjekker jeg dette?

Skal jeg fjerne checkmærket fra elle USB-rodhub'erne?

Jeg har fundet dette spørgsmål og nogle svar http://eksperten.dk/spm/498967 som er nøjagtigt det samme problem som jeg har og samme HD, dog er min kun på 80 Giga. Men jeg forstår ikke rigtig dette med jumberindstillinger som han nævner. Skal jeg skille harddisken ad?

>>Jeg fandt løsningen på problemet igår (mandag). Jumper indstillingerne var sat >>til "limit drive capacity" (se her: >>http://www.seagate.com/support/disc/images/useries6family.gif).
Avatar billede milter Ekspert
02. februar 2005 - 19:54 #3
Har du en opdateret SP1 på din maskine?

Hvis der sidder en jumper (stik) i benene længst til højre (1+2 "Limit drive capacity") på din disk, så skal den fjernes.

Hvad hedder dit bundkort, og har du håndbogen til det? Der kan du læse om, hvordan du kommer ind i BIOS og navigerer rundt derinde.

Prøv det her: Højreklik "Denne computer" på skrivebordet > Administrer > Lager > Diskhåndtering.  Hvad står der her om din USB-disk? Kan du måske lægge et screenshot af det?
Avatar billede tinem Novice
04. februar 2005 - 16:47 #4
Opdateret SP1 - ja.

Jumperstik ? - er stadigvæk i tvivl om hvad der menes. Kan ikke umiddelbart se noget lignende. Skal jeg skille harddisken ad?

Diskhåndtering - http://www.tinemuller.dk/div/diskhaandtering.gif

Motherboard - I brochuren står der på forsiden P4S5A Mainboard P4 Enrichting Your PC Experience og inde i brochuren under processor - The mPGA Socket 478.

Motherboard har USB1 og derfor købte jeg en 4-ports hub til USB1, men så ville jeg gerne have denne smarte eksterne harddisk fra Zitech og da jeg kom hjem viste det sig at den kørte meget langsomt selvom det var USB-2 så derfor ned i forretningen igen og købe et USB-2 kort. Computeren er købt samme sted og jeg forsikrede mig om at dette kort samt hd skulle kunne arbejde sammen med den computer som de havde solgt mig, men det har aldrig virket optimalt. :-(
Avatar billede milter Ekspert
04. februar 2005 - 17:32 #5
Før vi går videre, skal jeg lige høre, du har vel installeret den driver, som fulgte med dit USB-kort?

> "Skal jeg fjerne checkmærket fra elle USB-rodhub'erne"?  > Ja.

Ang. jumperne  >  Nej, du skal ikke skille noget ad. Hvis du kigger på billedet her:

http://www.seagate.com/support/disc/images/useries6family.gif

så kan du i nederste venstre hjørne af billedet se nogle tal fra 1 til 8. En jumper er st stik, som forbinder dem parvis, 1 med 2, 3 med 4, o.s.v. Hvis man gør det ændrer man på den måde, harddisken arbejder sammen med resten af systemet. Der må ikke sidde nogen stik i nogen af benene.
Avatar billede tinem Novice
04. februar 2005 - 18:25 #6
HURRA!!! Alt virker nu.

Først fjernede jeg hakkerne i alle USB-rodhub'erne.

Dernæst satte jeg 4-ports hub'en ind i usb-porten fra selve computeren, sikkert til motherboard'ed, sådan som jeg brugte det inden jeg købte mit USB2-kort og nu er hd kun tilsluttet USB-2 kortet og alt virker som det skal.

Jeg ved ikke om det er det første eller om det er det sidste som løste problemet, men det ser ud til at virke nu. Tak for hjælpen.

Skriv et svar og du skal få dine point.
Avatar billede milter Ekspert
05. februar 2005 - 00:31 #7
Dejligt, du fik det til at virke :)
Avatar billede tinem Novice
07. februar 2005 - 12:07 #8
ØV ØV - Her til morgen startede jeg min eksterne HD og den kunne igen ikke finde lagerenheden og jeg måtte (ligesom jeg har måttet gøre det tidligere) tage stikket ud af harddisken som hedder "DC Jack" og sætte det i igen for at få forbindelse.
Avatar billede milter Ekspert
07. februar 2005 - 20:53 #9
USB kan til tider give en masse problemer :(

Er din harddisk altid tilsluttet (og altid til den samme port)?

Hvis ikke, kobler du så somme tider andre USB-enheder til samme port som harddisken?

Jeg kender ikke mærket "DC Jack". Er det noget, der står på strømforsyningen?
Avatar billede tinem Novice
12. februar 2005 - 14:27 #10
Prøv at læse min sidste forklaring om dette. Det ser ud til at det heller ikke har noget at gøre med
> "Skal jeg fjerne checkmærket fra elle USB-rodhub'erne"?  > Ja.

DC Jack er stikket i harddisken til den sorte box og det er jo nok her problemet er. Men altså når jeg hiver stikket ud og sætter det ind igen virker det. Men kan ligesom tidligere fortalt lige pludselig miste kontakten til harddisken. ØV ØV
Avatar billede milter Ekspert
12. februar 2005 - 15:13 #11
Prøv at gå ind i diskhåndtering, når disken virker, og giv den et drevbogstav, som du ved ikke benyttes af andre enheder.
Avatar billede tinem Novice
12. februar 2005 - 15:21 #12
Men den står i øjeblikket på F: som inget andet bruger og det er dette bogstav som jeg gerne vil have den til at have.
Måske skulle jeg prøve at lukke alt ned og så starte harddisken først og så bagefter tænde for computeren?
Avatar billede tinem Novice
12. februar 2005 - 16:48 #13
Det virkede med at harddisken var tændt inden at jeg tændte for computeren. Har du så nogen anelse om hvad problemet kan være?
Avatar billede tinem Novice
12. februar 2005 - 16:56 #14
MEN........... nu skete der så det alt imens jeg sidder ved computeren mister harddisken forbindelsen og forbinder så igen af sig selv, men nu hedder drevbogstavet G:
Der må da være andre som har haft dette problem?
Avatar billede milter Ekspert
12. februar 2005 - 17:06 #15
Prøv at give den drevbogstav K. Et eller andet på din computer tror, det har retten til drevbogstav F.

Jeg mener at kunne huske, at andre har haft samme problem som dig, og at løsningen for nogle var at give drevet et bogstav, som lå langt fra dem, man normalt bruger.

Så prøv at kalde det K og se, hvad der sker.