Avatar billede alister_crowley Nybegynder
18. februar 2005 - 17:56 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

JSP, hvad kræves der af server ect.

Hej

Overvejer at begynde at studere JSP.
Hvad kræver det af server og programmelt ?

Har tidligere kodet php/asp/asp.net så tænker at der nok skal noget server stuff til.

Og hvordan kører JSP sammen med f.eks. MySQL ?
og til sidst, hvilke webhoteller understøttet JSP ?
en google søgning giver mange, (først er surftown) men ingen af skriver så på deres side at de understøtter det.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. februar 2005 - 18:02 #1
Du skal have en servlet/JSP engine. En glimrende gratis løsning er Tomcat.

http://jakarta.apache.org/tomcat/index.html
Avatar billede arne_v Ekspert
18. februar 2005 - 18:02 #2
Database adgang fra Java og JSP kræver en JDBC driver. MySQL har en udmærket
JDBC driver, så ingen problemer med JSP og MySQL.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. februar 2005 - 18:04 #3
Der er langt mellem web hoteller med JSP support.

http://www.webhostpriser.dk/11/ og sæt kryds i JSP
Avatar billede arne_v Ekspert
18. februar 2005 - 18:06 #4
Hm - den søgning virker vist ikke for godt - http://www.jsp-hotel.dk/ antyder
ligesom noget med navnet
Avatar billede arne_v Ekspert
18. februar 2005 - 18:10 #5
Og hvis du undrer dig over hvorfor der ikke er flere web hoteller, så skyldes
det formentligt at JSP bruges meget til større e-business løsninger og den slags,
men stort set ikke til hobby hjemme sider.

Og de store løsninger hoster enten selv eller køber en skræddersyet hosting
løsning ude i byen. 9 kr. om måneden web hoteller er aldeles uinteressante
for den gruppe.
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
18. februar 2005 - 18:18 #6
Tak for kommentarene.

Mht. webhoteller har du nok ret, men jeg har lagt mærke til at blackmarked.dk bruger JSP, og har nameservere hos unoeuro, så jeg har kontaket dem.

Mht. server vil jeg prøve at installere Tomcat, og ODBC til MySQL er vel det samme som i Java (hvor det er let nok).

Fandt også dine JSP/webservice artikler (nogle af de først herinde , kan jeg se ud fra numrene) så dem vil jeg lige læse igennem også.

Og så må der godt lægges et svar :)
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
18. februar 2005 - 18:23 #7
nå, unoeuro understøttede ikke JSP :(
Avatar billede simonvalter Praktikant
18. februar 2005 - 18:25 #8
http://www.myjavaserver.com/ en af de få gratis jsp/servlet hosting der findes men hvis du ikke vil have nogen begrænsninger så kør din egen tomcat.

jeg ville iøvrigt nok kigge på jdbc og holde mig fra odbc.. ihvertfald til mysql da det er nemmere og bedre at arbejde med.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. februar 2005 - 18:27 #9
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
18. februar 2005 - 18:28 #10
Den JDBC ODBC bridge der kommer med SUN Java sucks big time.

Så brug MySQL's JDBC driver.

http://dev.mysql.com/downloads/connector/j/3.1.html
Avatar billede arne_v Ekspert
18. februar 2005 - 18:31 #11
Og så skal du gøre dig klart at JSP er et stort emne - et uhyggeligt stort emne.

Man starter med basal JSP.

Men så skal man lige lære servlet og generel java web app.

Så skal man lære JSTL og EL.

Så kan man lære at lave sine egne taglibs.

Så kan man starte på nogle af de framework som byger ovenpå servlets/JSP:
  Struts
  WebWork
  JSF

Og så kan gå igang med EJB's som backend.

Man bliver aldrig færdig, hvis man vil lære det hele.
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
18. februar 2005 - 18:35 #12
dejligt :)

store emne er gode, har for meget fritid, så kan bruge det på noget fornuftigt :D

Mange tak for hjælpen.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. februar 2005 - 19:35 #13
"for meget fritid" ?

arbejdsløs datamatiker ?
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
18. februar 2005 - 19:47 #14
nah, studerende på HTX :)
Avatar billede medions Nybegynder
23. marts 2005 - 17:14 #15
www.d-net.dk tilbyder også JSP.

//>Rune