Avatar billede bellisimo Nybegynder
17. marts 2005 - 15:55 Der er 6 kommentarer

Outlook - billeder får "støj" ved afsendelse

Jeg har oprettet en mail template i Word med et HiRes billede og alt ser fint ud når jeg skriver mailen, men modtageren af mailen ser et billede med "støj" på. Der er altså sket noget ved afsendelse/modtagelse. (jeg har også testet ved at sende mailen  til mig selv).
Jeg vil jo gerne have at mailen ser flot ud, ligesom HTML-nyhedsbreve heller ikke har støj på billederne.
Hvad kan jeg gøre ved det?
Avatar billede bellisimo Nybegynder
18. marts 2005 - 10:32 #1
Er der virkelig ingen som ved det?
Avatar billede milter Ekspert
18. marts 2005 - 11:03 #2
Andre har måske samme problem som mig. Hvad mener du med "HiRes billede"?
Avatar billede bellisimo Nybegynder
18. marts 2005 - 11:43 #3
Okay - bare et billede som står skarpt i alle henseender; tekst, grafik etc.
Avatar billede milter Ekspert
22. marts 2005 - 00:18 #4
Undskyld den lange ventetid.

Jeg skal også lige vide, hvilket program du bruger. Er det Outlook 2003?

Er det kun billedet eller er det hele brevet, der har støj? Ved støj forstår jeg, at det er grynet. Er det korrekt, eller hvad mener du?

Det billede, du har brugt, hvilken størrelse har det i pixels og hvilket format (filtype) er det?
Avatar billede bellisimo Nybegynder
22. marts 2005 - 16:59 #5
Yes, milter, det bliver netop grynet. Jeg er iøvrigt blevet lidt klogere på området siden sidst. Det viser sig, at uanset hvilket billede du indsætter (ikke vedhæfter!), så bliver det konverteret til JPEG. Så tænkte jeg: Okay, så indsætter jeg bare et lossless JPEG billede og så er den ged barberet, men nej...
Et indsat 16 KB JPEG billede bliver konverteret til et 4 KB JPEG billede, og så opstår "gryningen"...
Siger det dig mere?
Avatar billede milter Ekspert
22. marts 2005 - 17:24 #6
Det gør det (vist nok). Nu har jeg ikke selv Outlook, så jeg ved ikke helt præcist, hvordan billedet konverteres.

I de fleste programmer, som konverterer billeder til JPEG, kan man justere, hvor kraftigt billedstørrelsen skal reduceres. Et billede på 4KB kan ikke gengive ret mange detaljer, og det er sikkert derfor "grynene" opstår.

Prøv at lede efter en indstilling, som hedder "Options" eller lignende, når du laver dit template. Her burde du kunne indstille, hvor kraftigt billedet skal komprimeres. Jo kraftigere det bliver komprimeret, jo dårligere bliver kvaliteten.

Og en anden ting. For hver gang du ændrer et .jpg eller .jpeg-billede bliver kvaliteten dårligere. Hvis du kan, så start med et billede i .bmp-format og rediger det til du har det billede, du vil bruge, og lad så konverteringen til .jpeg ske til sidst, når du laver dit template.

Hvis det her er sort snak for dig, så kom bare tilbage, men jeg er først hjemme senere i aften.