Avatar billede c_k Nybegynder
25. maj 2005 - 01:51 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Max antal arbejdstimer om ugen

Er der i Danmark nogen lov om hvor mange timer man maximum må arbejde om ugen ?
Avatar billede roenving Novice
25. maj 2005 - 01:59 #1
Hvis man ikke er ungarbejder eller under en overenskomst, tror jeg kun, der er nogel overordnede regler om arbejdsmiljø ...
Avatar billede c_k Nybegynder
25. maj 2005 - 02:03 #2
ex.
60 timer fordelt på 7 dage uden fridage (ca. 8,5 time om dagen)

Det er lovligt ?
Avatar billede roenving Novice
25. maj 2005 - 02:11 #3
-- ungarbejdere er der som nævnt særlige regler for, men ellers kan kun en overenskomst eller en kontrakt sætte grænser for den slags ...
Avatar billede roenving Novice
25. maj 2005 - 02:13 #4
Spørg nogen, som ved noget særligt om den slags, f.eks. en fagforening !-)

-- slå en op i telefonbogen, som burde kunne skulle vide noget om dit arbejdsområde, de vil oftest svare uanset evt. medlemsskab !o]
Avatar billede c_k Nybegynder
25. maj 2005 - 02:18 #5
Det må være vejen til svaret....men skulle nogen komme i tanke om noget, så tøv ikke med at post.
Avatar billede rynke10 Novice
25. maj 2005 - 04:55 #6
Den er faktisk lidt svær. Det kommer an på om det er det samme job. Har du et job, må du godt arbejde over, men mener stadig 11 timers reglen gælder. Altså får du fri kl 22.00 må du ikke møde igen før kl 09.00.
Der var en sag hvor buschaufførere havde "bijob" som taxachauffør. Ifølge loven må buschaufføren kun køre et max antal timer om dagen, men han måtte faktisk godt have kørt taxa 8 timer inden han mødte. Ved så ikke om det er blevet lavet om endnu.
Jeg arbejdede engang 96 timer på en uge og holdt endda fri om søndagen, tvivler på at det var særligt lovligt.
Men man må vel egentlig godt have flere job, kendte engang en der havde et dagjob og var natportier på et hotel samtidig. (Skibsanparter)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. maj 2005 - 06:21 #7
rynke>> korrekt med din antagelse i 11 timers reglen.
Avatar billede spif2001 Nybegynder
25. maj 2005 - 07:51 #8
Det skal stå i din ansættelses kontrakt. I min står der, at jeg har en 37 timers arbejdsuge (er månedslønnet), men det svinger meget. Aldrig under ;), men nogen gange over.
Hos os er det rimeligt frit med arbejdstiden. Vi kører flextid - møder når vi vil, går når vi vil - og vi holder så selv øje med om vi nogenlunde holder timetallet.
Overarbejdsbetaling er der ingen af, men det er næsten aldrig et "issue". Der er dog den regel, at hvis overarbejdet tager overhånd, vil man kunne få timerne udbetalt. Det står også i min kontrakt.
Er du i tvivl om din kontrakt, så kontakt din fagforening og få dem til at se den igennem. Jeg ved at SAM-DATA har en ansat bl.a. til dette formål...
Avatar billede c_k Nybegynder
25. maj 2005 - 15:55 #9
Takker for posts, fandt de her dokumenter...det er lovligt nok.

http://www.at.dk/sw5826.asp
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. maj 2005 - 17:11 #10
Inden for hver periode på 7 døgn skal den ansatte have et fridøgn.

Bestemmelsen skal forstås således, at der ikke må være mere end 6 døgn mellem 2 fridøgn.

Fridøgnet skal ligge i umiddelbar tilslutning til en daglig hvileperiode. Da den daglige hvileperiode er på 11 timer, vil den ansatte derfor normalt have krav på en sammenhængende hvileperiode på 35 timer hvert 7. døgn.